Statsbudgeten 2022
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 40 821 000 euro.
Anslaget får även användas till föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Förklaring:Skyddspolisen är en effektiv säkerhets- och underrättelsetjänst med förmåga till förnyelse, vars sakkunskap skapar grunden för Finlands nationella säkerhet. Den lagstiftning om civil underrättelseinhämtning som trädde i kraft den 1 juni 2019 framhäver betydelsen av underrättelse i Skyddspolisens verksamhet. Skyddspolisen har blivit en säkerhetstjänst i hemlandet och en underrättelsetjänst i fråga om utlandet. Skyddspolisen har fått rätt inhämta information utomlands och rätt att inhämta information om datatrafik som överskrider Finlands gränser i datanät. Dessutom producerar Skyddspolisen alla finländska säkerhetsutredningar med undantag för försvarsförvaltningens säkerhetsutredningar.
Skyddspolisen har till uppgift att på förhand upptäcka fenomen som hotar den nationella säkerheten och förutse deras konsekvenser för Finland. Skyddspolisens huvudsakliga uppgift är att samla in, analysera och rapportera information, i synnerhet till stöd för statsledningens, tjänstemännens och myndigheternas beslutsfattande. Skyddspolisens verksamhet styrs av de prioriteringar för civil underrättelseinhämtning som inrikesministeriet fastställt och med hjälp av vilka myndighetens inhämtande av information och rapporterings styrs. Prioriteringarna samordnas årligen med den militära underrättelseinhämtningen för att undvika överlappningar.
De nya befogenheterna och andra reformer har framför allt avspeglats i rekrytering av nya arbetstagare. Antalet anställda har ökat i snabb takt och överskridit gränsen på 500 arbetstagare. I den växande organisationen har särskild uppmärksamhet fästs vid arbetstagarnas välbefinnande. Det föreslås att Skyddspolisen ska tilldelas resurser för att svara för befogenheterna enligt lagstiftningen och för att möjliggöra en effektiv och korrekt tillämpning av dem. Genom dem säkerställs Skyddspolisens förmåga att reagera på den snabba förändringen i omvärlden.
Fördelning av omkostnaderna (%)
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Personalutgifter | 60 | 51 | 65 |
Utgifter för lokaler | 8 | 7 | 9 |
IKT-utgifter | 18 | 29 | 11 |
Övriga utgifter | 14 | 13 | 15 |
Sammanlagt | 100 | 100 | 100 |
---|
Skyddspolisen
2020 utfall |
2021 uppskattning |
2022 mål |
|
Verksamhetens resultat | |||
---|---|---|---|
Utarbetade rapporter | 122 | 100 | 120 |
Informationsmöten om säkerheten | 174 | 150 | 320 |
Säkerhetsutredningar, st.1) | 88 349 | 70 679 | 70 679 |
— Begränsade | 40 235 | 32 188 | 32 188 |
— Normala | 31 385 | 25 108 | 25 108 |
— Omfattande | 567 | 453 | 453 |
— Tillfogade | 16 162 | 12 930 | 12 930 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 54 | 90 | 120 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehållstillstånd och arbetstillstånd | 402 | 1 300 | 1 300 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 266 | 300 | 2 300 |
Utlåtanden om asyl 2) | - | 5 | 5 |
Hanteringen av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 42 946 | 44 553 | 40 271 |
Årsverken | 474 | 500 | 500 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 6,9 | 6,9 | 6,9 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
1) Det totala antalet prestationer omfattar både avgiftsbelagda och avgiftsfria prestationer.
2) I siffrorna ingår inte UNHCR-utlåtanden och interna förflyttningar inom EU.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 50 850 | 51 828 | 47 596 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 7 904 | 7 275 | 6 775 |
Nettoutgifter | 42 946 | 44 553 | 40 821 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 13 289 | ||
— överförts till följande år | 19 463 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2020 utfall |
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 6 678 | 6 300 | 5 800 |
— övriga intäkter | 389 | 255 | 260 |
Intäkter sammanlagt | 7 067 | 6 555 | 6 060 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 436 | 4 685 | 4 650 |
— andel av samkostnader | 1 841 | 1 870 | 1 410 |
Kostnader sammanlagt | 6 227 | 6 555 | 6 060 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 840 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 113 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Informationssystemen för civil underrättelseinhämtning | -3 360 |
Reservmaskinsal | 550 |
Utgifter för den operativa verksamheten | -400 |
Utgifter för den operativa verksamheten (överföring till moment 26.10.01) | -685 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror | 27 |
Lönejusteringar | 194 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -58 |
Sammanlagt | -3 732 |
2022 budget | 40 821 000 |
2021 III tilläggsb. | -658 000 |
2021 budget | 44 553 000 |
2020 bokslut | 49 120 000 |