Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              50. Vissa understöd
         10. Polisväsendet
         20. Gränsbevakningsväsendet
         40. Migration

Statsbudgeten 2022

01. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:

Inrikesministeriet

Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet och statsrådets redogörelse för den inre säkerheten av den 20 maj 2021 de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Skyddspolisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.

Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för sin verksamhet:

  • — En jämlik och jämställd inrikesförvaltning och koncernstyrning ökar säkerheten
  • — Principerna för hållbar utveckling syns i förvaltningsområdets verksamhet
  • — Inrikesförvaltningens synlighet och genomslagskraft stärks genom systematisk koncernkommunikation
  • — Inrikesministeriets och dess förvaltningsområdes beredskapssystem baserar sig på en enhetlig och verkningsfull verksamhetsmodell för den övergripande säkerheten
  • — Civil krishantering stöder den inre säkerheten och förebygger internationell organiserad brottslighet, terrorism och okontrollerad migration
  • — Ett effektivt utnyttjande av EU:s fonder för inrikes frågor stöder den inre säkerheten
  • — Personalens kompetens motsvarar de krav som den föränderliga omvärlden (bl.a. digitaliseringen) och genomförandet av koncernstrategin ställer.
Informationsförvaltning samt utveckling av förvaltningsområdet

Inrikesministeriet främjar de gemensamma uppgifter inom förvaltningsområdet som gäller frekvenser, informationsförvaltning, informationssäkerhet och digitalisering samt svarar för utförandet och av den offentliga sektorns helhetsarkitektur och utvecklandet av förvaltningsområdets informationssystem och teknik. Dessutom sörjer ministeriet för den allmänna styrningen, interoperabiliteten och utvecklingen i fråga om informationshanteringen samt för samarbetet i anslutning till informationstjänsten, dokumentförvaltningen, informationsförvaltningen och säkerhetsfrågor. Genomslagskraften för och resultaten av verksamheten inom förvaltningsområdet främjas genom undersökningar, utredningar och investeringar samt genom upphandlingar av utbildnings- och sakkunnigtjänster.

EU:s fonder inom området för inrikes frågor

För EU:s programperiod 2021—2027 inrättas det tre fonder inom området för inrikes frågor: Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), Fonden för inre säkerhet (ISF) och instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och viseringspolitik (BMVI) som en del av Fonden för integrerad gränsförvaltning (IBMF).

Genom fonderna strävar man efter att utveckla EU:s område för frihet, säkerhet och rättvisa. Inrikesministeriet ska också under den nya programperioden vara förvaltningsmyndighet för fonderna inom området för inrikes frågor. Avsikten är att de behövliga förslagen till ändring av lagstiftningen i fråga om förvaltningen av de nationella fonderna ska lämnas till riksdagen under höstsessionen.

Med Asyl-, migrations- och integrationsfonden eftersträvas en effektiv hantering av migrationsströmmarna med tillämpning av unionens regelverk och med beaktande av de åtaganden som hänför sig till iakttagandet av de mänskliga rättigheterna. Fonden stöder utvecklandet av ett gemensamt europeiskt asylsystem med beaktande av dess yttre dimension, mottagningsförfaranden, stödjande av laglig invandring och integration samt förebyggande av olaglig invandring särskilt genom att främja fungerande återvändnings- och återintegreringsarrangemang. Genom fonden stöds dessutom vidarebosättning och interna omplaceringar av asylsökande i medlemsstaterna. Med Fonden för inre säkerhet eftersträvas en hög säkerhetsnivå i unionen. Fonden bekämpar terrorism och radikalisering, allvarlig och organiserad brottslighet samt cyberbrottslighet. Dessutom kan fonden stödja brottsoffer. Genom instrumentet för ekonomiskt stöd för gränsförvaltning och viseringspolitik stöds ett effektivt upprätthållande och utvecklande av gränskontroll och in- och utresekontroller samt genomförande av en gemensam viseringspolitik för att främja lagliga gränsövergångar och förhindra olaglig invandring samt bekämpa gränsöverskridande brottslighet.

Civil krishantering

Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret sköter operativa uppgifter i anslutning till utsändandet av sakkunniga, såsom utbildning och rekrytering. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper främjas informationsutbytet om civil krishantering mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationer. Målet är att Finlands deltagande i civil krishantering motsvarar målen för den inre säkerheten och att samarbetet mellan krishanteringsinsatserna och ämbetsverken för rättsliga och inrikes frågor fungerar.

01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 16 608 000 euro.

Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration. Ministeriets viktigaste uppgifter är lagberedning, strategisk planering och styrning av förvaltningsområdets verksamhet samt internationella frågor.

Fördelning av omkostnaderna (%)

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Personalutgifter 93 89 86
Utgifter för lokaler - - -
IKT-utgifter - - -
Övriga utgifter 7 11 14
Sammanlagt 100 100 100

Hantering av mänskliga resurser

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Årsverken 216 215 227
— varav årsverken under moment 26.01.01 190 187 203
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) 3,2 3,2 5,1
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) 3,9 3,9 3,9

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 16 283 16 615 17 908
Bruttoinkomster 1 292 400 1 300
Nettoutgifter 14 991 16 215 16 608
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 649    
— överförts till följande år 2 730    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Behov av tilläggsresurser för styrningen av räddningsväsendet i välfärdsområdena 400
Beredskaps- och resiliensnätverket för Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot, fortsatt finansiering -170
Exit-tjänsten (återföring av en överföring av engångsnatur från moment 26.01.50) 71
FoUI-verksamhet (överföring till moment 26.01.21) -250
Specialsakkunnig placerad i Moskva (överföring från moment 24.01.01) 21
Stärkande av resurserna för lotteriförvaltningen och penningspelspolitiken -80
Stärkande av styrningen av lokaler (överföring från moment 26.01.21) 90
Tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring från moment 26.01.21) 2
Ändring av uppgiften som beredskapssamordnare till en ordinarie uppgift (överföring från moment 26.01.21) 80
Överföring från moment 26.40.01 (2 årsv.) 160
Lönejusteringar 109
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -40
Sammanlagt 393

2022 budget 16 608 000
2021 III tilläggsb. 90 000
2021 budget 16 215 000
2020 bokslut 15 072 000

04. Krishanteringscentrets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 304 000 euro.

Anslaget får även användas för utvecklande av den nationella beredskapen för civil krishantering.

Förklaring:Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret, som sköter operativa uppgifter inom den nationella beredskapen, erbjuder högklassig utbildning som förbereder för civila krishanteringsuppdrag, är ansvarig rekryterare och arbetsgivare för sakkunniga som sänds ut samt bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet inom området. En övergripande strategi för kriser främjas i samarbete med militära aktörer, fredsmedlare och aktörer inom utvecklingssamarbetet. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen. År 2022 främjas den i regeringsprogrammet fastställda höjningen av nivån på deltagandet i civil krishantering till 150 sakkunniga genom effektiv rekrytering och mångsidig utbildning.

De utgifter som föranleds av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.

Fördelning av omkostnaderna (%)

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Personalutgifter 74 70 75
Utgifter för lokaler 7 5 5
IKT-utgifter 1 1 1
Övriga utgifter 18 24 20
Sammanlagt 100 100 100

Nyckeltal för verksamheten

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Andelen kvinnor i civila krishanteringsuppdrag (%) 40 40 50
Antal kvinnor på grundkursen inom civil krishantering (%) 50 50 50

Hantering av mänskliga resurser

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
       
Årsverken 23 26 27
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) 3,4 3,5 3,5
Arbetstillfredsställelse (1—5) 4,3 4,5 4,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 2 013 2 219 2 354
Bruttoinkomster 17 25 50
Nettoutgifter 1 996 2 194 2 304
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 44    
— överförts till följande år 281    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valobservatörsrekryteringar som en del av Krishanteringscentrets verksamhet (överföring från moment 24.10.21) 100
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 2
Lönejusteringar 8
Sammanlagt 110

2022 budget 2 304 000
2021 III tilläggsb. 2 000
2021 budget 2 194 000
2020 bokslut 2 233 000

(20.) Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring till moment 26.01.21 -1 594
Sammanlagt -1 594

2021 III tilläggsb. -90 000
2021 budget 1 594 000
2020 bokslut 1 594 000

21. Utveckling av inrikesministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 672 000 euro.

Anslaget får användas

1) till anskaffning av investeringar, forskning, utredningar samt utbildningstjänster och andra sakkunnigtjänster som främjar genomslagskraften för och resultaten av verksamheten inom förvaltningsområdet

2) till anskaffning av försök och investeringar som främjar informationshanteringen, interoperabiliteten och cybersäkerheten i anslutning till utvecklingen av förvaltningsområdets verksamhet och tjänster samt till annat främjande av digitalisering

3) till utvecklingsprojekt enligt 1—2 punkten som genomförs av ett eller flera ämbetsverk

4) till betalning av utgifter för avlöning av personal motsvarande högst 5 årsverken.

Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas till betalning av utvecklingsåtgärder som genomför koncernstrategin och styrningen av förvaltningsområdet samt till betalning av utgifter som föranleds av avlöningar av personal i anslutning till dessa åtgärder. Ministeriet kan även bevilja finansiering för projekt som genomförs av ämbetsverk inom förvaltningsområdet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
FoUI-verksamhet (överföring från moment 26.01.01) 250
Stärkande av styrningen av lokaler (överföring till moment 26.01.01) -90
Tidsbundet uppgiftsarrangemang (överföring till moment 26.01.01) -2
Ändring av uppgiften som beredskapssamordnare till en ordinarie uppgift (överföring till moment 26.01.01) -80
Överföring från moment 26.01.20 1 594
Sammanlagt 1 672

2022 budget 1 672 000

(24.) EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2021 budget 13 159 000
2020 bokslut 27 967 000

25. Bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 500 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av ordnande av bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor, upprätthållande av bekämpningsberedskapen på fartyg, anskaffning av bekämpningsmateriel, inklusive utgifter som föranleds av anskaffning av oljebekämpningsutrustning som fungerar i isförhållanden och annan utrustning för oljebekämpning till havs, samt vidtagande av bekämpningsåtgärder och utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador

2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete vid bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor, utbildnings- och utvecklingsverksamhet och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd och arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten.

Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.

Under momentet får som intäkter från överföringsekonomin nettobudgeteras ersättningar ur fonder och från dem som orsakat skadorna.


2022 budget 5 500 000
2021 budget 5 500 000
2020 bokslut 5 500 000

26. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen under programperioden 2021—2027 (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 35 150 000 euro.

Anslaget får, under förutsättning att a) Europeiska unionen har godkänt EU:s programperiod 2021—2027 i fråga om EU:s budget för 2021, b) EU-lagstiftningen om de fonder som nämns nedan för EU:s programperiod och om användningen av deras medel har godkänts och trätt i kraft, c) den nationella lagstiftningen om fonderna inom området för inrikes frågor har godkänts och är i kraft och ger inrikesministeriet behörighet att använda EU-medel som EU anvisat Finland under den nya programperioden samt d) Europeiska kommissionen har godkänt programmen för Finlands fonder, användas för de utgifter som avses nedan. Anslaget kan användas för kostnader som har uppstått innan understödsbeslutet fattats, om kostnaderna har uppstått den 1 januari 2021 eller därefter och den ansökan som avser kostnaderna i fråga blir anhängig senast den 31 mars 2022. Anslaget kan användas

1) till genomförande av Asyl-, migrations- och integrationsfonden, instrumentet för ekonomiskt stöd till gränsförvaltning och viseringspolitik och Fonden för inre säkerhet (Europaparlamentets och rådets förordningar) under Europeiska unionens programperiod 2021—2027

2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för genomförande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter samt för betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för genomförandet av fonderna

3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten och åtgärderna när Europeiska unionens förordningar tillåter det och i enlighet med nationella författningar

4) till betalning av överföringsutgifter som projektfinansiering till aktörer utanför statsfinanserna

5) till betalning av Finlands förpliktelser enligt programmet och till betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan hänföras till den nationella finansieringsandelen

6) till betalning av finansiella korrigeringar enligt artiklarna 103—104 i Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) 2021/1060 som gäller finansiella regler för Asyl-, migrations- och integrationsfonden, instrumentet för ekonomiskt stöd till gränsförvaltning och viseringspolitik och Fonden för inre säkerhet (den allmänna förordningen) och av Finlands åtaganden som dessa föranleder under Europeiska unionens programperiod 2021—2027 samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan hänföras till den nationella finansieringen

7) till förflyttnings- och konsumtionsutgifter som föranleds av förfarandet för vidarebosättning, humanitärt mottagande och placering i kommunerna när det gäller flyktingar samt till löneutgifter för personal motsvarande högst 13 årsverken, för vilka det har reserverats 7 350 000 euro inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde och 3 150 000 euro för Migrationsverket. Arbets- och näringsministeriet kan bevilja anslaget vidare i form av understöd. I fråga om arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde budgeteras överföringsutgifterna enligt principen om betalningsbeslut

8) till åtgärder i anslutning till beredningen av fonderna för inrikes frågor under Europeiska unionens programperiod 2028—2035.

Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.

Förklaring:De EU-rättsakter som gäller EU:s fonder inom området för inrikes frågor trädde i kraft i juli 2021. Kommissionen har på våren informerat medlemsstaterna om de preliminära andelarna av finansieringen ur fonderna, de slutgiltiga andelarna av finansieringen meddelas efter det att EU-rättsakterna trätt i kraft. Momentets innehåll justeras vid behov när beredningen av EU:s programperiod för 2021—2027 och EU:s budget för 2021 samt den nationella beredningen framskridit. Den nationella lagstiftningen om fonderna inom området för inrikes frågor bereds för den nya programperioden. I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om fonderna inom området för inrikes frågor under programperioden 2021—2027, och i enlighet med propositionen bereds också en statsrådsförordning om fonderna.

Medlemsstaternas skyldigheter i anslutning till fonderna fastställs i den allmänna förordningen om förvaltningen av fonderna ((EU) 2021/1060). Avsikten är att inrikesministeriet ansvarar för den nationella beredningen och verkställigheten av fonderna och är utsedd förvaltningsmyndighet för fonderna.

För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem. Den nationella finansieringen finns under ämbetsverkens omkostnadsmoment, om inte något annat särskilt anslag har anvisats i budgeten.

Tekniskt bistånd används i regel för löne- och konsumtionsutgifter som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna. Enligt den allmänna förordningen är den procentuella andel för ett fondprogram som ersätts som tekniskt bistånd 6 procent för varje fond inom området för inrikes frågor.

Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2021—2027 kommer att balansera mot slutet av programmen.

Merparten av användningen av anslaget uppskattas bestå av konsumtionsutgifter, och andelen överföringsutgifter uppskattas vara liten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Uppskattning av finansieringen för programperioden under 2022 28 310
Sammanlagt 28 310

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 35 150 000
2021 budget 6 840 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 120 000 000 euro.

Förklaring:

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 120 000 000
2021 budget 120 000 000
2020 bokslut 97 364 502

50. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 280 000 euro.

Anslaget får användas för beviljande av understöd till sjöräddningsverksamhet och för betalning av understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Finlands Sjöräddningssällskap 237 900
Ålands Sjöräddningssällskap 12 100
Understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram 30 000
Sammanlagt 280 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Exit-tjänsten (återföring av en överföring av engångsnatur till moment 26.01.01) -71
Understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram 20
Sammanlagt -51

2022 budget 280 000
2021 budget 331 000
2020 bokslut 260 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 960 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer inom inrikesförvaltningen (Interpol, IGC1), IOM, ICMPD2), COSPAS-SARSAT3) och ICAO PKD4)) samt till betalning föranledda av motsvarande förpliktelser och till betalning av bidrag till FN som föranleds av stöd för det internationella genomförandet av konventionen om gränsöverskridande effekter av industriolyckor.

Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.

Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av flyktingskap och invandring. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Interpol 420 000
IGC 125 000
IOM 315 000
ICMPD 10 000
COSPAS-SARSAT 50 000
ICAO PKD 30 000
FN:s industriolyckor 10 000
Sammanlagt 960 000

2022 budget 960 000
2021 budget 960 000
2020 bokslut 775 713