Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Beskattningen och Tullen
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2022

Huvudtitel 28

FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Den kris som coronaviruset orsakat har avsevärt ökat underskotten inom alla delområden av den offentliga sektorn. Bakom ökningen ligger bl.a. den dämpade ekonomiska aktiviteten på grund av virusspridningen och reaktionerna på krisen. Man har reagerat på krisen t.ex. genom kraftiga åtgärder för att stödja människor och företag, genom sådana betydande finanspolitiska stimulansåtgärder som det ekonomiska läget förutsätter samt genom att trygga hälso- och sjukvårdens och myndigheternas funktionsförmåga. Tack vare människors ansvarsfulla uppträdande och den politik som förts har krisens ekonomiska och sociala följder för Finland varit betydligt mindre än vad man tidigare befarade, och 2020 minskade bruttonationalprodukten klart mindre i Finland än vad man förutspådde under sommaren 2020. Det är dock svårt att i nuläget förutse krisens konsekvenser på lång sikt, och den osäkerhet och de risker som är förknippade med virusets spridning är fortfarande stora globalt sett.

Finlands offentliga skuld ökade 2020 med ca 10 procentenheter till ca 69 % i förhållande till bruttonationalprodukten. I euroländerna var motsvarande ökning i genomsnitt ca 14 procentenheter och den offentliga skulden i genomsnitt ca 98 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Finlands och andra länders skuldförvaltning har främjats av en exceptionellt låg räntenivå och annan kraftig finanspolitisk stimulans. Bland annat därför har man kunnat reagera på den kris som coronapandemin orsakat på det sätt som krävs, inklusive en kraftig finanspolitisk stimulans, på samma sätt som i andra länder. Finlands relativa ställning med tanke på tillgången till finansiering har inte försämrats.

I den globaliserade värld som nu håller på att digitaliseras påverkas det finländska samhället av fyra centrala utvecklingstendenser som direkt påverkar finansministeriets ansvarsområde:

  • — Stävjandet av klimatförändringen
  • — Befolkningens åldrande försämrar arbetsinsatsen inom ekonomin och ökar de offentliga utgifterna
  • — Förändringarna inom världsekonomin påverkar Finlands ekonomiska tillväxt i betydande utsträckning
  • — Digitaliseringen inom samhället framskrider och dess effekter är tydligt märkbara inom alla sektorer. Samtidigt ökar den globala konkurrensen.

I Finland stävjas klimatförändringen genom att man eftersträvar ett klimatneutralt och resurssmart Finland. Konsumtionen och utsläppen kan påverkas bl.a. med hjälp av beskattningen.

Befolkningens stigande medelålder försämrar i allt högre grad försörjningskvoten och förutsättningarna för tillväxt och ökar utgifterna inom den offentliga ekonomin. Den utveckling mot åldrande som sker i Finlands åldersstruktur har bara börjat och den effekt utvecklingen har på kostnaderna för serviceproduktionen och på den långsammare ekonomiska tillväxten utjämnas inte förrän på 2030-talet. Åldrandet är inte enhetligt fördelat i Finland. De urbana regionerna växer medan befolkningen minskar i glesbygdsområdena.

Den ekonomiska situationen i Europa och i länderna i euroområdet är till följd av finans- och skuldkriserna fortfarande känslig för störningar. Den internationella verksamhetsmiljön och det säkerhetspolitiska läget är exceptionellt instabila och samtidigt har många europeiska länder en mycket dålig beredskap för nya ekonomiska chocker. Hoten mot den digitala verksamhetsmiljön blir allt mer komplicerade.

Konkurrenskraftsutmaningarna kommer inte att försvinna. Även om den traditionella globaliseringen inom produktionen av varor blivit långsammare och kanske rentav upphört efter finanskrisen kan digitaliseringens effekter på utrikeshandeln och ekonomin överlag börja skönjas först nu. Näthandeln växer och en allt större del av tjänsterna förmedlas via nätet. Således blir gränsdragningen mellan den konkurrensutsatta och den skyddade sektorn allt svårare. Denna utveckling påverkar såväl utformningen av marknaden som skattebasen och statens inkomster. Utnyttjandet av ny teknik, digitaliseringen och informationsresurser erbjuder nya möjligheter för Finlands offentliga finanser.

Coronakrisen ökade distansarbetet avsevärt inom den offentliga förvaltningen, vilket skapar möjligheter att minska antalet tjänsteresor. Distansarbete, platsneutralitet och gemensamma utrymmen minskar den offentliga förvaltningens behov av lokaler under de kommande åren. Statens lokalnätverk ses över bl.a. genom en plan för regional närvaro, statens lokalstrategi, fastighetsstrategin och projektet för statens service- och lokalnät.

Samhälleliga effektmål

Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för sitt ansvarsområde. I motiveringen till kapitlen beskrivs de verksamhetsmål genom vilka uppnåendet av de samhälleliga effektmålen främjas.

Ekonomiskt hållbara offentliga finanser
  • — Hållbarhetsunderskottet minskar
  • — Förhållandet mellan statsförvaltningens finansiella nettotillgångar och BNP är stigande
  • — Det nominella underskottet i den offentliga sektorns finanser understiger 3 % av BNP
  • — Det skattemässiga underskottet är lågt.
Socialt hållbar ekonomisk tillväxt
  • — Sysselsättningsnivån stiger
  • — Inkomstskillnaderna minskar.
Ekologiskt hållbar tillväxt
  • — Finlands växthusgasutsläpp minskar.
Statsförvaltningen iakttar principerna för god förvaltning
  • — Statsförvaltningen utgår från medborgarna
  • — Digitaliseringen av den offentliga förvaltningen och en god informationshantering gör de offentliga tjänsterna effektivare och bättre.
Jämställdhet mellan könen

Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könsspecifika konsekvenser.

Den progressiva personbeskattningen minskar skillnaderna mellan könen i fråga om nettoinkomster. Personbeskattningen (förvärvs- och kapitalinkomstbeskattningen) i sin helhet utjämnar skillnaderna mellan könen i fråga om inkomster efter skatt så att kvinnornas inkomstandel av männens inkomster efter skatt i genomsnitt är 4,6 procentenheter högre än före skatt.

Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Följande reformer som träder i kraft 2020 och 2021 kan bedömas ha verkningar för jämställdheten mellan könen: Utvidgningen av eftervården enligt barnskyddslagen gäller till stor del pojkar, eftersom pojkarnas andel inom eftervården enligt regeringens proposition uppgår till ca 89 %. Utvidgningen av läroplikten främjar jämställheten mellan könen genom att minska särskilt andelen unga män bland dem som saknar examen på andra stadiet. Ändringarna i äldreomsorgslagen gäller vård dygnet runt, där andelen kvinnor är större än andelen män. Likaså gäller sysselsättningseffekten i anslutning till ändringarna till största delen kvinnor.

Digitaliseringen av arbetsmetoderna vid staten och möjligheterna till multilokalt arbete stöder t.ex. arbete som utförs hemma. Flexibla arbetsformer stöder framför allt småbarnsföräldrars sysselsättning genom att behovet av familjeledigheter minskar. Detta uppskattas påverka utvecklingen i fråga om jämställdheten mellan könen i positiv riktning.

Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning. Finansministeriet främjar i enlighet med regeringens handlingsplan jämställdhetsbudgetering.

Hållbar utveckling

I budgetpropositionen ingår flera inkomstskattemoment som kan anses främja målet om koldioxidneutralitet. Till dessa hör framför allt energiskatterna, fordonsskatten, bilskatten, punktskatten på vissa dryckesförpackningar samt avfallsskatten. Även om dessa som helhet kan anses vara skatter som är förenliga med koldioxidneutralitetsmålen kan de innefatta enskilda, med målen oförenliga beskattningsstrukturer.

Den progressiva personbeskattningen jämnar i betydande utsträckning ut inkomstskillnaderna och minskar andelen låginkomsttagare bland befolkningen. Beskattningens viktigaste uppgift är att trygga finansieringen av välfärdssamhället på ett sätt som också möjliggör satsningar på social och ekologisk hållbarhet.

Genom statsandelarna för basservice finansieras den kommunala servicen inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen. Regionförvaltningsverken främjar tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna genom tillsyn över de offentliga tjänsterna, genom vilken likabehandling och jämlikhet tryggas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata producerar tjänster som behövs i det digitala samhället och stöder lika villkor för medborgarna i ett allt mer digitaliserat samhälle. Statens ekonomiska forskningscentral bedriver forskning i anslutning till utbildning, social trygghet, inkomstfördelning, beskattning och miljö, och stöder på så sätt beslutsfattarnas möjligheter att främja målen för hållbar utveckling och förverkligandet av jämställdhet mellan könen genom effektiva och välinriktade politikåtgärder.

Finansministeriets centrala uppgift hänger samman med tryggandet av en hållbar offentlig ekonomi, vilket kan anses vara en förutsättning för hållbar utveckling.

Genom digitalisering av de statliga tjänsterna och arbetsformerna minskas människornas behov av att resa på grund av tjänster och arbete och minskas behovet av kontorslokaler. Ett minskat resande och behov av kontorslokaler minskar klimatavtrycket. Dessutom minskar digitaliseringen av verksamhet behovet av utskrifter och papper.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2021
ordinarie
budget

2022
budgetprop.
       
28.10.02 Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år)    
  — fullmakt att ingå avtal - 118,3
28.30.04 Elektronisk identifiering (förslagsanslag)    
  — fullmakt att ingå avtal 20,0 32,0
28.92 EU och internationella organisationer    
  — fullmakt att ingå avtal 4 586,0 4 586,0

Förvaltningsområdets anslag 2020—2022

    År 2020
bokslut
1000 €
År 2021
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2022
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2021—2022
    1000 € %
 
01. Förvaltning 211 180 186 535 200 540 14 005 8
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 34 924 33 544 35 336 1 792 5
20. Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år) 845 345 345 0
21. Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 3 306 3 306 3 306 0
25. Utgifter för mynt (förslagsanslag) 1 403 890 4 400 3 510 394
29. Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 146 332 134 000 153 773 19 773 15
(40.) Statsunderstöd till Finavia Abp för kostnader som föranleds av upprätthållandet av hälsosäkerheten vid gränsövergångsställena (reservationsanslag 2 år) 3 000 -3 000 -100
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) 1 000 1 000 1 000 0
69. Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (reservationsanslag 3 år) 23 370 10 450 2 380 -8 070 -77
(88.) Kapitalisering av Suomen Kaasuverkko Oy (reservationsanslag 3 år) 0
10. Beskattningen och Tullen 675 043 662 690 648 665 -14 025 -2
01. Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 426 600 432 688 404 604 -28 084 -6
02. Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 171 856 186 252 187 831 1 579 1
03. Omkostnader för det nationella inkomstregistret (reservationsanslag 3 år) 12 245 17 750 28 030 10 280 58
63. Återbetalda skatter (förslagsanslag) 36 049 3 000 2 000 -1 000 -33
95. Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) 18 656 15 000 18 200 3 200 21
97. Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) 9 637 8 000 8 000 0
20. Tjänster för statssamfundet 54 372 53 044 58 091 5 047 10
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 34 454 28 444 33 491 5 047 18
02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) 996 600 600 0
03. Försörjningsberedskapsbankens serviceavgift (förslagsanslag) 1 500 1 500 0
07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) 1 430 2 000 2 000 0
09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 1 991 5 000 5 000 0
10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år) 15 000 15 000 15 000 0
11. Internetbetalningar (reservationsanslag 2 år) 500 500 500 0
88. Senatkoncernens affärsverk 0 0 0
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen 115 928 112 776 120 195 7 419 7
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 48 738 50 932 53 287 2 355 5
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 784 3 850 3 853 3 0
03. Omkostnader för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (reservationsanslag 2 år) 56 206 50 994 55 055 4 061 8
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag) 7 200 7 000 8 000 1 000 14
40. Statens regional- och lokalförvaltning 59 807 64 772 62 100 -2 672 -4
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 59 585 64 552 61 782 -2 770 -4
03. Utveckling av servicestrukturer och statens förvaltningsstrukturer (reservationsanslag 3 år) 222 220 318 98 45
50. Pensioner och ersättningar 5 142 297 5 206 483 5 339 026 132 543 3
15. Pensioner (förslagsanslag) 4 836 825 4 869 142 4 984 980 115 838 2
16. Extra pensioner och övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) 1 487 3 925 3 388 -537 -14
50. Skadestånd (förslagsanslag) 35 078 37 540 38 740 1 200 3
63. Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) 250 513 275 546 290 143 14 597 5
95. Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) 18 393 20 330 21 775 1 445 7
60. Gemensamma personalutgifter inom statsförvaltningen 13 670 21 400 18 440 -2 960 -14
02. Separat budgeterade personalutgifter (förslagsanslag) 4 2 500 2 500 0
10. Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) 850 900 940 40 4
12. Kompetensutveckling (förslagsanslag) 12 816 18 000 15 000 -3 000 -17
70. Utvecklande av statsförvaltningen 81 375 59 342 252 932 193 590 326
01. Styrning och utveckling av informations- och kommunikationstekniken (IKT) inom den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) 40 200 8 700 14 700 6 000 69
02. Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) 10 500 8 600 11 600 3 000 35
05. Stöd för och styrning av beredningen och genomförandet av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet (reservationsanslag 3 år) 1 900 175 300 173 400 9126
20. Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) 10 172 27 662 42 540 14 878 54
(21.) Inrättande av ett nationellt inkomstregister (reservationsanslag 3 år) 1 000 0
(22.) Stöd till digitalisering av offentliga tjänster (reservationsanslag 3 år) 5 783 0
23. Projekt för utveckling och digitalisering av statsunderstödsverksamheten (reservationsanslag 3 år) 5 620 4 380 692 -3 688 -84
40. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år) 8 100 8 100 8 100 0
80. Överföringar till landskapet Åland 244 089 295 388 298 995 3 607 1
30. Avräkning till Åland (förslagsanslag) 219 781 190 288 202 195 11 907 6
31. Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) 7 293 12 000 12 000 0
(32.) Särskilda bidrag till landskapet Åland (reservationsanslag 3 år) 5 000 0
(33.) Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) 12 015 10 000 -10 000 -100
34. Skatteavräkning för Åland (förslagsanslag) 83 100 84 800 1 700 2
89. Finansieringen av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen 14 973 927 638 912 665 6095
30. Finansiering av välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen och av vissa uppgifter för Helsingfors stad (reservationsanslag 3 år) 14 973 47 146 32 173 215
31. Finansiering av social- och hälsovården och räddningsväsendet inom välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen (förslagsanslag) 880 492 880 492 0
90. Stöd till kommunerna 11 444 985 10 078 060 10 666 900 588 840 6
(20.) Utveckling av den offentliga sektorns gemensamma informationsförvaltning och informationshantering (reservationsanslag 3 år) 2 000 0
30. Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) 8 649 950 7 697 660 7 984 500 286 840 4
31. Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) 34 10 400 20 400 10 000 96
32. Statsunderstöd till kommunernas incitamentssystem (reservationsanslag 3 år) 10 000 10 000 10 000 0
(34.) Statsunderstöd till sjukvårdsdistrikten för kostnader till följd av coronavirusepidemin (reservationsanslag 2 år) 400 000 0
35. Statens kompensation till kommunerna för förlorade skatteinkomster till följd av ändringar i beskattningsgrunderna (fast anslag) 2 383 000 2 360 000 2 652 000 292 000 12
91. Stöd för sysselsättningen och näringslivet 261 437 260 000 106 000 -154 000 -59
41. Energiskattestöd (förslagsanslag) 261 437 260 000 106 000 -154 000 -59
92. EU och internationella organisationer 2 130 256 2 460 700 2 664 295 203 595 8
03. Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) 3 633 3 397 3 388 -9 0
20. Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) 3 000 2 500 1 800 -700 -28
40. Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) 12 599 12 950 13 237 287 2
(60.) Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) 9 174 -9 174 -100
67. Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) 0 170 170 0
68. Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens samt Internationella finansieringsbolagets grundkapital (förslagsanslag) 12 969 14 509 13 200 -1 309 -9
69. Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) 2 087 000 2 417 000 2 605 000 188 000 8
(87.) Finlands andel av grundkapitalet för Asiatiska banken för infrastrukturinvesteringar (förslagsanslag) 11 056 0
95. Statens borgens- och garantiprestationer (förslagsanslag) 1 000 27 500 26 500 2650
(99.) Utgifter för faciliteten för återhämtning och resiliens 0
99. Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen 78 758 21 000 27 300 6 300 30
95. Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) 14 804 300 300 0
96. Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) 12 000 2 000 2 000 0
97. Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) 147 300 300 0
98. Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (förslagsanslag) 51 807 18 400 24 700 6 300 34
(99.) Ramreserveringar 0
Sammanlagt 20 513 196 19 497 163 21 391 117 1 893 954 10
  Totalt antal årsverken 12 571 12 347 12 454