Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2022

Huvudtitel 29

UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Statsandelar och finansiering av yrkesutbildningen som beviljas inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde budgeteras på grundval av beslutet om beviljande med avvikelse från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter.

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Globaliseringen, den minskade biologiska mångfalden och klimatförändringen, den vetenskapliga, teknologiska och ekonomiska utvecklingen, förändringarna i arbetslivet, befolkningsförändringen, förändringarna i det samhälleliga deltagandet och den ökade ojämlikheten påverkar snabbt samhället och målen och verksamheten inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Genom verksamheten inom förvaltningsområdet kan man dock i betydande grad påverka förändringarnas riktning och skapa förutsättningar för en positiv utveckling. Strukturförändringen inom ekonomin, ökningen av de åldersrelaterade utgifterna och balansmålet för de offentliga finanserna sätter ramar för förvaltningsområdets verksamhet. Befolkningsförändringen och dess regionala differentiering orsakar ett betydande tryck på att förändra organiseringen av tjänsterna inom förvaltningsområdet.

Finländarnas utbildnings- och kompetensnivå är fortfarande hög i internationell jämförelse, men utvecklingen går i en oroväckande riktning. Utbildningsnivån har slutat stiga, de ungas inlärningsresultat har sjunkit och den finländska vetenskapen sackar efter konkurrerande länder. En av styrkorna i vårt utbildningssystem, dess utjämnande effekt på skillnader i utgångspunkten, har försvagats. Välbefinnandet bland barn och unga har inte till alla delar utvecklats i en gynnsam riktning. Det kontinuerliga lärandet under tiden i arbetslivet svarar inte på de ökande behoven. Befolkningens ringa fysiska aktivitet och de kostnader som fysisk inaktivitet orsakar samhället sänker individernas och samhällets funktionsförmåga. Även hårdare attityder och värden ökar osäkerheten. Hatretorik och olika alternativa sanningar är ett hot mot demokratin och förtroendet.

Den pandemi som började 2020 och återhämtningen från den förutsätter åtgärder av hela den offentliga förvaltningen och undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde. Sysselsättningsutvecklingen och den ekonomiska utvecklingen är osäker. Medborgarnas välfärd är hotad och det finns en risk för ökad ojämlikhet. Undantagsarrangemangen inom fostran och utbildning har påverkat barns och ungas inlärning och välfärd, och de luckor i inlärningen som uppstått måste åtgärdas. Restriktionerna har försämrat verksamhetsförutsättningarna inom kulturen och de kreativa branscherna, idrotten och ungdomsarbetet. Alla konsekvenser av pandemin är inte ens ännu inom synhåll. Samtidigt har krisen skapat en möjlighet och även en nödvändighet att på ett nytt sätt granska hur åtgärderna och praxisen inom förvaltningsområdet fungerar och hur verkningsfulla de är.

Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde stärker och förnyar samhällets bildningsgrund och skapar förutsättningar för en ökad delaktighet i samhället. Kunskap, kompetens och kreativitet hör till de viktigaste konkurrensfaktorerna i Finland och de är viktiga också för nationens psykiska kristålighet. Genom att småbarnspedagogiken, utbildningen, det kontinuerliga lärandet och forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamheten stärks samt genom åtgärder som främjar kreativa branscher och immateriellt innehåll och det mervärde som dessa ger tryggas ekonomins förnyelseförmåga, möjligheterna till hållbar tillväxt, sysselsättningen och tillgången på kompetent arbetskraft på lång sikt. Vetenskaplig kunskap ger bildning, bygger upp en världsbild, producerar välstånd och välfärd, är en grund för beslutsfattandet och utvecklar praxis. Behovet av evidensbaserad information kommer att öka ytterligare i framtiden. Bildning skapar förtroende och respekt mellan människor samt kritiskt tänkande. För att man ska kunna höja befolkningens kunskapsnivå och stärka den sociala samhörigheten, delaktigheten och jämställdheten krävs samarbete mellan aktörerna inom förvaltningsområdet samt förvaltningsövergripande politik. Vi måste förbinda oss till hållbar utveckling och globalt ansvar. All verksamhet ska utgå från jämlikhet.

Centrala mål under regeringsperioden är att höja utbildningsnivån och hela befolkningens kunskapsnivå, öka de studerandes välbefinnande och minska kunskapsskillnaderna. En jämlikhetsskapande utbildning stärker också jämställdheten och jämlikheten i samhället. I och med att läroplikten utvidgas har de unga bättre förutsättningar än tidigare att klara sig i fortsatta studier, i arbetet och i livet. Finland blir en internationellt attraktiv plats för studier, forskning och investeringar. Antalet arbetsplatser inom kreativa branscher ökas och tillgången till kulturtjänster förbättras. Barns och ungas välbefinnande ska tryggas, utslagningen ska minskas och delaktigheten stärkas. Aktivt motionerande och idrottande bör ökas. Dessa mål och åtgärder inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde spela en central roll också när det gäller att främja psykisk välfärd och kristålighet.

Finland har alla förutsättningar att behålla sin plats bland världens mest ansedda kultur- och välfärdsstater. Institutioner och politik som upprätthåller kompetens, kreativitet, social sammanhållning, jämlikhet och förtroende får allt större betydelse och stärker samhället med tanke på nuvarande och framtida utmaningar.

Samhälleliga effektmål
  • — Småbarnspedagogiken, utbildningen, forskningen, konsten, kulturen, idrotten, motionen och ungdomsarbetet förnyar samhället och stärker bildningsgrunden
  • — Jämställdheten, jämlikheten, förtroendet, öppenheten och stabiliteten i samhället ökar
  • — Hela befolkningens utbildnings- och kunskapsnivå stiger och främjar sysselsättningen, välfärden och förnyelse av ekonomin
  • — Nivån på forskningen och forskningens genomslag förbättras och förutsättningarna för forsknings-, innovations- och utvecklingsverksamhet stärks
  • — Konst och kultur skapas, produceras och utnyttjas mångsidigt och kulturarvets mångfald skyddas
  • — Det aktiva medborgarskapet och den motionsinriktade livsstilen stärks.
Jämställdhet mellan könen

Målen för jämställdheten mellan könen främjas i de utvecklingsprojekt inom verksamhetsområdet som avses i regeringsprogrammet, såsom bl.a. förlängning av läroplikten, kvalitets- och jämställdhetsprojekt inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen, ökning av resurserna för undervisningspersonalen inom yrkesutbildningen, utvidgning av det kontinuerliga lärandet, arbetet med en tillgänglighetsplan för högskoleutbildningen samt prioriteringarna i forskningsprojekten inom forskningspolitiken. Inom verksamhetsområdet kultur och konst samt idrott och ungdomsarbete främjar dessutom bl.a. reformen av statsandelssystemet för konst, höjningen av nivån på konstnärsstipendier, utvidgningen av skolornas fritidsverksamhet, genomförandet av den idrottspolitiska redogörelsen och utvidgningen av verkstadsverksamheten för unga målen för främjandet av jämställdheten mellan könen.

Integreringen av jämställdhetsperspektivet och genomförandet av regeringens jämställdhetspolitik främjas genom att man etablerar förvaltnings- och verksamhetssätt som främjar ett beaktande av jämställdhetsperspektivet i beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Konsekvensanalyser ur ett jämställdhetsperspektiv tas in som en del av lagberedningsprocesserna, resultatstyrningen inom förvaltningsområdet och planeringen av verksamheten och ekonomin. I processerna för ansökan om och beviljande av statsunderstöd beaktas främjandet av jämställdheten mellan könen, och de könsrelaterade konsekvenserna av verksamheten inom förvaltningsområdet följs upp med hjälp av statistik och undersökningar.

Vissa nyckeltal för ansvarsområdet enligt kön

  2019 2020
  Antal Män Kvinnor Antal Män Kvinnor
             
Personer som avlagt yrkesexamen 71 778 45 % 55 % 65 208 45 % 55 %
Personer som avlagt studentexamen 29 078 42 % 58 % 29 370 42 % 58 %
Yrkeshögskoleexamina 27 645 39 % 61 % 28 239 39 % 61 %
Universitetsexamina 31 266 42 % 58 % 35 445 41 % 59 %
Deltagare i utbildning inom fritt bildningsarbete (tusen personer) 1 600 27 % 73 % - - -
Statens konstnärsstipendier 304 44 % 56 % 289 43 % 57 %
Statens extra konstnärspensioner 58 59 % 41 % 61 52 % 48 %
Unga som nåtts genom uppsökande ungdomsarbete (15—28-åringar) 20 924 57 % 43 % 20 237 58 % 42 %
Verkstadsverksamhet för unga (personer under 29 år) 25 971 57 % 43 % 23 162 58 % 42 %
Beslut om idrottsstipendier 368 49 % 51 % 362 48 % 52 %
Hållbar utveckling

Stärkandet av bildning och kompetens är förutsättningar för att målen för hållbar utveckling ska nås. Undervisnings- och kulturministeriet främjar hållbar utveckling genom utbildnings-, forsknings-, kultur-, ungdoms- och idrottspolitiska åtgärder. Det innebär bland annat att de kulturella rättigheterna tillgodoses på lika villkor, en högklassig småbarnspedagogik, en höjning av kompetens- och utbildningsnivån, kontinuerligt lärande, tillgång till information, kulturella rättigheter samt välfärd och delaktighet. Genom åtgärder inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde främjas den kulturella förändring som är en förutsättning för en förändring mot en övergripande hållbar utveckling.

Undervisnings- och kulturministeriets riktlinjer för hållbar utveckling styr verksamheten inom förvaltningsområdet på en hållbar grund, bl.a. genom att man i styrningen av ämbetsverken och inrättningarna samt branscherna inom förvaltningsområdet beaktar målen för hållbar utveckling och Agenda 2030 samt genom att man följer upp och utvärderar hur dessa mål uppnås.

I läroplanerna betonas värdegrunden för den hållbara utvecklingen. I den utbildningspolitiska redogörelsen har man beaktat utbildningens och FoUI-verksamhetens viktiga roll i främjandet av hållbar utveckling.

Högskolorna har i de avtal som ingåtts med ministeriet för åren 2021—2024 förbundit sig att inkludera studier i hållbar utveckling i sina utbildningsprogram. De utvecklar också uppföljningen av verksamheternas koldioxidavtryck och strävar genom aktiva åtgärder efter att högskolecampus och högskolornas verksamhet ska vara koldioxidneutrala före 2030. Finlands Akademi förutsätter att principerna för hållbar utveckling beaktas i de projekt som Akademin finansierar, som en del av tillvägagångssätten för ansvarsfull forskning.

Ministeriet främjar ansvarsfull produktion och konsumtion av tjänster och evenemang inom kultur- och idrottssektorn samt hållbar kulturturism som stöder den lokala kulturen. Genom åtgärderna i den kulturarvsstrategi som utarbetas främjas skyddet, bevarandet och en hållbar användning av kulturarvet. Klimatförändringen, hållbar utveckling och möjligheterna att förbättra livsmiljön är huvudteman i förslaget till arkitekturpolitiskt program. Undervisnings- och kulturministeriet förutsätter att de idrottsfrämjande organisationer som beviljas statsunderstöd har gjort upp miljöplaner som en del av främjandet av samhällsansvaret från och med 2022. Vid byggandet av idrottsanläggningar främjas ibruktagandet av principerna om energieffektivitet, cirkulär ekonomi och andra hållbarhetsprinciper. Hållbar utveckling ingår i värdegrunden för ungdomslagen och därmed utgör främjandet av den en av grunderna för den statliga finansieringen av ungdomsarbetet. Som en del av statsförvaltningen utvecklar ministeriet sin ansvarsrapportering.

Kyrkliga ärenden

Målet är att garantera verksamhetsförutsättningarna för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkan och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten. I fråga om det allmänna ordnandet av begravningsväsendet är utgångspunkten religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.

Anslag för statsandelar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)

Moment Verksamhetsform 2020
bokslut
2021
budget
2022
budgetprop.
2021/2022
förändr.
           
29.01.30 Hobbyverksamhet för barn och unga 10 000 14 500 14 500 -
29.10.30 Förskoleundervisning, grundläggande utbildning och småbarnspedagogik1) 815 677 471 179 488 609 17 430
29.10.31 Fritt bildningsarbete 181 190 162 993 173 241 10 248
29.20.30 Yrkesutbildning 963 815 965 952 1 008 742 42 790
29.20.35 Gymnasieutbildning - 198 439 240 403 41 694
29.80.30 Bibliotek 5 812 5 826 3 894 -1 932
29.80.31 och 52 Teatrar, orkestrar och museer 125 151 129 197 140 237 11 040
29.80.34 Grundläggande konstundervisning - 88 583 90 522 1 939
29.90.50 och 52 Idrottsutbildningscenter2) 17 811 18 805 17 783 -1 022
29.90.52 Kommunernas idrottsväsende 19 560 19 586 19 616 30
29.91.52 Kommunernas ungdomsarbete 7 902 7 821 7 748 -73
Sammanlagt   2 146 918 2 082 881 2 205 295 122 414

1) Från och med 2021 finansieras statsandelarna och statsunderstöden för gymnasieutbildning från moment 29.20.35 och för grundläggande konstundervisning från moment 29.80.34.

2) Inkluderar riksomfattande och regionala idrottsutbildningscenter.

Kommunens självfinansieringsandel av driftskostnaderna för gymnasieutbildning 2022 utgör enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) 54,82 procent ökat med 15,80 euro per kommuninvånare på grund av bortfallet av yrkeshögskolornas finansiering. Kommunens finansieringsandel vid finansiering av yrkesutbildning är det belopp som fås när det i 9 § 1 mom. i den ovannämnda lagen avsedda statliga anslaget multipliceras med talet 1,3461. Kommunernas finansieringsandel är dock högst på 2017 års nivå.

Avkastning av penningspelsverksamhet

Veikkaus Ab:s egentliga intäktskalkyl i fråga om främjandet av idrott, fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete uppgår till 359,3 miljoner euro. Utöver den egentliga intäktskalkylen intäktsförs outdelade vinstmedel till ett belopp på sammanlagt 2,25 miljoner euro, varvid sammanlagt 361,6 miljoner euro av vinstmedlen från penningspelsverksamheten står till förfogande. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna enligt 17 a § i lotterilagen (1047/2001). I intäktskalkylen ingår den uppskattade effekten av sänkningen av lotteriskatten, 42,4 miljoner euro, och dessutom har minskningen av intäktskalkylen kompenserats med tillägg på sammanlagt 131,4 miljoner euro under budgetmomenten.

Penningspelsverksamhetens vinstmedel1) och anslag som anvisats för liknande ändamål, miljoner euro

  2015
bokslut
2016
bokslut
2017
bokslut
2018
bokslut
2019
bokslut
2020
bokslut
2021
budget
2022
budgetprop.
                 
Vetenskap 258,3 424,9 432,7 453,1 463,0 504,0 543,7 556,3
— vinstmedel 102,2 103,2 104,4 106,2 107,3 71,3 76,3 69,9
— budgetmedel2) 156,1 321,7 328,3 346,9 355,7 432,7 467,5 486,4
                 
Konst 470,3 458,6 460,8 460,3 452,6 582,7 581,2 583,9
— vinstmedel 236,9 233,3 233,4 238,8 247,0 182,3 190,3 156,0
— budgetmedel 233,4 225,4 227,4 221,4 205,5 400,4 390,9 427,9
                 
Motion och idrott 188,5 154,9 178,6 171,8 159,3 190,7 160,8 141,1
— vinstmedel 148,0 147,1 166,2 163,3 154,0 100,2 108,9 99,8
— budgetmedel 40,5 7,8 12,3 8,5 5,3 90,5 51,9 41,2
                 
Ungdomar 74,4 73,1 76,8 75,0 78,0 95,3 81,1 76,5
— vinstmedel 53,0 52,7 52,6 53,3 55,0 36,3 39,2 35,9
— budgetmedel 21,4 20,4 24,2 21,7 23,1 59,0 41,9 40,6
Vinstmedel sammanlagt 540,1 536,3 556,7 561,6 563,3 390,1 414,7 361,6

1) Penningspelsverksamhetens vinstmedel är fram till 2017 tippningsvinstmedel.

2) I anslagen ingår inte anslagen under moment 29.40.50 för den statliga finansieringen av universiteten.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
29.40 Högskoleundervisning och forskning    
  — fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt 361,3 390,5
29.40.54 Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag)    
  — fullmakt för forskningsprojekt 55,6 55,6
29.80.75 Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt för ombyggnad och småprojekt 1,0 1,0

Förvaltningsområdets anslag 2020—2022

    År 2020
bokslut
1000 €
År 2021
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2022
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2021—2022
    1000 € %
 
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom verksamhetsområdet 309 879 311 126 293 304 -17 822 -6
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 797 17 726 18 574 848 5
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 67 956 64 729 61 880 -2 849 -4
03. Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till Utbildningsstyrelsen (reservationsanslag 2 år) 6 682 5 013 5 058 45 1
04. Omkostnader för Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (reservationsanslag 2 år) 14 450 14 450 0
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 2 661 3 161 2 611 -550 -17
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 30 703 34 000 34 000 0
30. Hobbyverksamhet för barn och unga (reservationsanslag 2 år) 10 000 14 500 14 500 0
50. Vissa understöd (fast anslag) 1 737 1 577 1 547 -30 -2
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) 8 179 3 680 3 572 -108 -3
52. Statlig finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans samhällsuppgifter (förslagsanslag) 115 596 116 984 118 856 1 872 2
53. Utveckling av kontinuerligt lärande och kompetens (reservationsanslag 2 år) 46 510 47 510 16 010 -31 500 -66
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) 2 058 2 246 2 246 0
10. Småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete 1 160 623 841 961 884 912 42 951 5
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) 36 245 42 256 42 514 258 1
20. Gemensamma utgifter för grundläggande utbildning, småbarnspedagogik och fritt bildningsarbete (reservationsanslag 3 år) 118 415 156 815 173 035 16 220 10
30. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för grundläggande utbildning och småbarnspedagogik (förslagsanslag) 815 677 471 179 488 609 17 430 4
31. Statsandelar och statsunderstöd för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) 181 190 162 993 173 241 10 248 6
51. Statsunderstöd för organisationer (fast anslag) 9 096 8 718 7 513 -1 205 -14
20. Yrkesutbildning och gymnasieutbildning 984 626 1 191 829 1 281 060 89 231 7
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) 8 105 8 432 8 455 23 0
21. Gemensamma utgifter för yrkesutbildning och gymnasieutbildning (reservationsanslag 3 år) 12 706 19 006 23 460 4 454 23
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningen (förslagsanslag) 963 815 965 952 1 008 742 42 790 4
35. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för gymnasieutbildning (förslagsanslag) 198 439 240 403 41 964 21
40. Högskoleundervisning och forskning 3 464 789 3 360 615 3 447 223 86 608 3
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) 10 840 11 972 11 975 3 0
02. Riksarkivets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 608 19 933 19 548 -385 -2
03. Omkostnader för Institutet för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) 1 096 4 431 4 447 16 0
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 714 1 679 1 679 0
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) 37 119 25 989 29 094 3 105 12
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) 1 941 209 1 893 903 1 875 165 -18 738 -1
51. Finlands Akademis forskningsanslag (förslagsanslag) 331 082 353 744 371 142 17 398 5
53. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av vetenskap (förslagsanslag) 71 302 76 261 69 872 -6 389 -8
54. Strategisk forskningsfinansiering (förslagsanslag) 48 510 55 631 55 631 0
55. Statlig finansiering av yrkeshögskolornas verksamhet (reservationsanslag 2 år) 949 472 896 993 919 696 22 703 3
66. Finansieringsandelar till internationella organisationer (förslagsanslag) 19 837 20 079 21 974 1 895 9
89. Statlig finansiering för universitetens kapitalplaceringar (fast anslag) 33 000 67 000 67 000 0
70. Studiestöd 604 014 643 411 699 711 56 300 9
01. Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) 641 647 647 0
52. Statsborgen för studielån (förslagsanslag) 102 952 99 200 132 200 33 000 33
55. Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) 449 220 458 600 473 400 14 800 3
57. Måltidsstödet till högskolestuderande (förslagsanslag) 17 178 36 164 35 564 -600 -2
59. Stöd för skolresor (förslagsanslag) 34 022 48 800 57 900 9 100 19
80. Konst och kultur 582 656 581 152 583 887 2 735 0
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år) 12 125 4 268 4 265 -3 0
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) 3 200 2 103 2 105 2 0
04. Omkostnader för Museiverket (reservationsanslag 2 år) 24 099 22 314 23 867 1 553 7
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) 5 461 5 510 5 641 131 2
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella institutet (reservationsanslag 2 år) 7 127 7 307 7 081 -226 -3
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag) 18 571 19 619 19 953 334 2
20. Lokalkostnader för Museiverkets kultur- och sevärdhetsobjekt (reservationsanslag 2 år) 14 924 16 886 17 149 263 2
30. Statsunderstöd för verksamhet vid allmänna bibliotek (fast anslag) 5 812 5 826 3 894 -1 932 -33
31. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för teatrar, orkestrar och museer (förslagsanslag) 125 151 129 197 140 237 11 040 9
34. Statsandel och statsunderstöd för driftskostnader för grundläggande konstutbildning (förslagsanslag) 88 583 90 522 1 939 2
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag) 46 252 252 0
41. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) 26 648 26 648 26 648 0
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) 107 784 14 689 30 599 15 910 108
51. Stipendier till konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) 15 948 17 460 16 978 -482 -3
52. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av konst (förslagsanslag) 182 295 190 275 155 967 -34 308 -18
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) 25 283 23 337 24 451 1 114 5
55. Det digitala kulturarvets tillgänglighet och bevarande (reservationsanslag 3 år) 1 950 1 950 2 100 150 8
58. Statlig finansiering för fondkapital som stöder kreativa branscher och kulturverksamhet (reservationsanslag 3 år) 7 500 7 500 0
72. Utökning av Nationalgalleriets samling (reservationsanslag 3 år) 729 989 739 -250 -25
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) 5 504 3 899 3 899 0
95. Utgifter för skyddandet av kulturmiljön (förslagsanslag) 0 40 40 0
90. Idrottsverksamhet 190 729 160 820 141 059 -19 761 -12
(30.) Understöd för Rörelse-programmen (reservationsanslag 3 år) 34 415 5 000 -5 000 -100
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av fostran inom motion och idrott (förslagsanslag) 100 211 108 944 99 817 -9 127 -8
52. Statsandelar till kommuner och idrottsutbildningscenter (förslagsanslag) 50 803 40 676 36 742 -3 934 -10
(54.) Understöd till projektet för totalrenovering och modernisering av Olympiastadion i Helsingfors (reservationsanslag 3 år) 0
56. Främjande av idrott och elitidrott (reservationsanslag 3 år) 5 300 6 200 4 500 -1 700 -27
91. Ungdomsarbete 95 256 81 103 76 507 -4 596 -6
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) 36 273 39 220 35 934 -3 286 -8
51. Verkstadsverksamhet för unga, uppsökande ungdomsarbete och statsandelar till kommunernas ungdomsväsende (reservationsanslag 2 år) 37 013 32 112 38 923 6 811 21
52. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år) 21 970 9 771 1 650 -8 121 -83
Sammanlagt 7 392 573 7 172 017 7 407 663 235 646 3
  Totalt antal årsverken 2 523 2 475 2 426