Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2022

Huvudtitel 30

JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde bygger upp Finland till ett land med förmåga att utvecklas – med ett hållbart livsmedelssystem och en hållbar naturresursekonomi som har förmåga att förnya sig samt ett innovativt system för geografisk information.

Beskrivning av verksamhetsmiljön

Finlands framtid påverkas av många globala förändringsfaktorer vars styrka och hastighet vi egentligen inte kan inverka på. Vi måste anpassa oss till följderna av dem och se förutom hot även många nya möjligheter med dem. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde har det identifierats sex förändringsfaktorer i verksamhetsmiljön som är oberoende av förvaltningsområde och som under det kommande årtiondet mest väntas ändra omvärlden för den finska livsmedels- och naturresurssektorn. Förändringsfaktorerna är 1) klimatförändringen, 2) den snabba tekniska utvecklingen, 3) konkurrensen om de sinande naturresurserna, 4) den globala ekonomiska omvälvningen, 5) förändringen i värderingar och attityder samt 6) befolkningsstrukturen och urbaniseringen.

De grundläggande uppgifterna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde blir allt viktigare när det gäller att garantera livsmedelstryggheten, livsmedelssäkerheten, ett konkurrenskraftigt inhemskt livsmedelssystem, försörjningsberedskapen och rent vatten, hålla djur- och växtsjukdomar under kontroll, säkerställa en hållbar naturresursekonomi och konkurrenskraften för de näringar som baserar sig på den samt utveckla landsbygdens livskraft. Betydelsen av dessa uppgifter har ytterligare accentuerats i samband med coronakrisen.

Högkvalitativ geografisk information och analys av den är av central betydelse vid utvecklingen av framtida tekniklösningar. Digitaliseringen och den starka ökningen av informationens betydelse framhäver vikten av att främja samanvändningen av tillförlitliga basregister, geografisk information och naturreusursdata som en del av ministeriets verksamhetsområde.

Finland är en ansvarsfull global aktör och engagerad i att genomföra Agenda 2030 för hållbar utveckling. I takt med att den internationella konkurrensen ökar växer också betydelsen av förvaltningen då det gäller att avlägsna hinder för fri konkurrens och att möjliggöra bioekonomi, nya innovationer, affärsmodeller och metoder för värdeskapande. Den möjliggörande förvaltningen arbetar i nära samverkan med den privata sektorn och har förståelse för den allt snabbare utvecklingen och de utmaningar och möjligheter som den medför. De begränsade resurserna kan riktas så effektivt som möjligt i syfte att uppnå ett optimalt ekonomiskt läge, och genom samordning av den hållbara utvecklingen och riskhanteringen skapas det en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för bioekonomin som moderniseras och internationaliseras. De uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet och dess förvaltningsområde svarar för utgör en naturlig grund för att verkställa nästa fas av bio- och cirkulärekonomin.

Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är betydande användare av förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja biologisk mångfald. Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer när det gäller en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet är föregripande och producerar fakta, kompetens och innovationer till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.

Samhälleliga effektmål

Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.

  • — Bättre konkurrenskraft för det ansvarsfulla livsmedelssystemet som har förmåga att förnyas
  • — En förnybar och hållbar naturresursekonomi ökar välbefinnandet och ersätter icke förnybara råvaror och energi
  • — En diversifierad företagsverksamhet, framgångsrik landsbygd, multilokalitet och nätverk stärker samhället
  • — Tillförlitlig geografisk information samt information om fastigheter och lägenheter som kan användas brett skapar ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap.
Mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser
  • — Verksamheten är resultatrik och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jämställdhet mellan könen

Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter att främja likabehandling samt integrera regeringens jämställdhetsperspektiv i lagberedningen, i styrningen av verksamheten och ekonomin samt i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.

På landsbygden är största delen av befolkningen i arbetsför ålder män, och i synnerhet på glesbygden är antalet män betydligt större än antalet kvinnor. Skillnaderna är störst bland unga vuxna. Majoriteten av 50—64-åringarna som bor i lokala centra på landsbygden är däremot kvinnor (Landsbygdsöversikten 2017). Syftet med genomförandet av den gemensamma jordbruks- och landsbygdspolitiken är att beakta olika befolkningsgruppers behov, även om stödsystemen eller grunderna för beviljande av stöd inte har gjorts upp ur ett jämställdhetsperspektiv. I utvecklingsprojekten följs upp genom en uppdelning mellan män och kvinnor till exempel de som deltagit i aktiveringstillställningar, de som deltagit i utbildning (även enligt ålder) samt antalet arbetsplatser som projektet resulterat i (även enligt ålder) samt antalet personer som sysselsatts under projektet. I synnerhet i projekt som genomförs via lokala Leadergrupper är målet i många fall att olika grupper, såsom unga, äldre, invandrare, arbetslösa ska delta i utvecklingen av regionen. Detta ökar känslan av samhörighet, förebygger utslagning och stärker jämställdheten och jämlikheten.

Hållbar utveckling

Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomför FN:s mål för hållbar utveckling som en del av sin strategi. Förvaltningsområdet främjar särskilt målet om klimatneutralitet genom att det skapas hållbara bioekonomi- och cleantech-lösningar.

Finansiering anvisas för investeringar som främjar t.ex. miljöns tillstånd och användningen av förnybar energi. För miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar avsätts 232,3 miljoner euro och för förgröningsstöd 154,7 miljoner euro. För främjande av naturresurs- och bioekonomi anvisas 21 miljoner euro. Genom anslaget genomförs bl.a. den nationella bioekonomiska strategin samt markanvändningssektorns klimatpolitik inom jord- och skogsbruket. För främjande av vården av skogsnatur anvisas 7,5 miljoner euro. Utvecklingen av den vattenbaserade affärsverksamheten och återetableringen av vandrande och hotade fiskbestånd stöds med sammanlagt 9 miljoner euro. Ett anslag på 57 miljoner euro avsätts för att trygga en uthållig virkesproduktion.

Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)

    2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
30.10.40 Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt att bevilja medel för EU-projekt 68,0 135,0 1)
30.10.41 Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag)    
  — fullmakt att bevilja räntestödslån 250,0 250,0
30.10.64 EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag)    
  — fullmakt att bevilja medel för EU-projekt 108,5 113,031)
30.20.43 Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år)    
  — fullmakt att bevilja medel för EU-projekt 32,0 32,01)
30.40.44 Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag)    
  — Fullmakt att bevilja understöd 58,5 60,21)
30.40.47 Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år)    
  — Fullmakt att bevilja understöd 5,4 8,2

1) Dessutom kan en fullmakt som inte har använts föregående år användas.

Förvaltningsområdets anslag 2020—2022

    År 2020
bokslut
1000 €
År 2021
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2022
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2021—2022
    1000 € %
 
01. Förvaltning och forskning 131 503 146 862 150 278 3 416 2
01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 23 754 23 410 23 721 311 1
05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 76 733 79 178 81 283 2 105 3
22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) 1 343 10 943 8 943 -2 000 -18
23. Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) 1 240 1 240 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 25 348 27 652 30 652 3 000 11
66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) 4 326 4 439 4 439 0
10. Utveckling av landsbygden 463 378 422 107 491 167 69 060 16
40. Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) 88 326 65 250 110 245 44 995 69
41. Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) 12 706 15 000 15 000 0
42. Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) 45 300 31 300 28 500 -2 800 -9
43. Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) 62 767 65 000 85 000 20 000 31
(44.) Tryggande av verksamhetsförutsättningarna för jordbruket och företagsverksamheten på landsbygden (reservationsanslag 3 år) 60 000 0
50. Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) 5 826 5 326 5 356 30 1
51. Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) 1 843 1 843 1 843 0
54. Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 3 år) 40 092 39 892 36 802 -3 090 -8
55. Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) 4 355 4 105 3 805 -300 -7
63. Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) 6 100 12 300 2 000 -10 300 -84
64. EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag 3 år) 136 063 182 091 202 616 20 525 11
20. Jordbruk och livsmedelsekonomi 1 890 164 1 893 140 1 782 742 -110 398 -6
01. Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 77 161 83 642 77 272 -6 370 -8
20. Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) 6 129 5 948 5 948 0
40. Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) 323 000 332 000 330 200 -1 800 -1
41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) 517 664 516 900 518 700 1 800 0
43. Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) 246 200 314 190 309 696 -4 494 -1
44. Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) 531 788 617 764 518 394 -99 370 -16
46. Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) 10 910 10 910 11 030 120 1
47. Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) 4 045 4 269 4 005 -264 -6
48. Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år) 500 1 000 700 -300 -30
(49.) Främjande av återvinning av näringsämnen genom biogasproduktion (reservationsanslag 3 år) 0
60. Överföring till interventionsfonden (fast anslag) 200 400 400 0
(61.) Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) 166 800 0
62. Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) 5 767 6 117 6 397 280 5
(63.) Överföring till djursjukdomsfonden (reservationsanslag 3 år) 0
40. Naturresursekonomi 254 743 230 628 234 542 3 914 2
20. Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) 3 200 3 300 3 100 -200 -6
21. Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) 23 948 14 259 13 991 -268 -2
22. Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) 31 895 32 652 30 897 -1 755 -5
31. Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) 18 566 8 636 10 636 2 000 23
40. Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) 1 603 1 745 1 874 129 7
41. Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) 5 600 5 600 4 760 -840 -15
42. Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) 8 850 11 250 8 850 -2 400 -21
(43.) Statens finansieringsandel till Ähtärin eläinpuisto Oy för kostnader för jättepandorna (reservationsanslag 2 år) 1 500 0
44. Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) 50 272 55 030 57 130 2 100 4
45. Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) 9 527 8 027 7 527 -500 -6
46. Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) 39 286 42 171 40 674 -1 497 -4
47. Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år) 1 360 6 060 4 700 346
50. Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 3 år) 16 610 13 878 13 998 120 1
51. Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år) 9 511 9 700 11 725 2 025 21
53. Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) 1 132 1 132 1 132 0
62. Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) 33 243 21 888 22 188 300 1
64. Forststyrelsen 14 218 8 265 8 147 -118 -1
50. Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) 14 218 8 265 8 147 -118 -1
70. Lantmäteri och registrering av bostadsaktier 47 185 48 063 47 878 -185 0
01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 45 796 45 063 44 578 -485 -1
40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (reservationsanslag 2 år) 1 389 3 000 3 300 300 10
Sammanlagt 2 801 192 2 749 065 2 714 754 -34 311 -1
  Totalt antal årsverken 4 377 4 423 4 399