Statsbudgeten 2022
Huvudtitel 30
JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde bygger upp Finland till ett land med förmåga att utvecklas – med ett hållbart livsmedelssystem och en hållbar naturresursekonomi som har förmåga att förnya sig samt ett innovativt system för geografisk information.
Finlands framtid påverkas av många globala förändringsfaktorer vars styrka och hastighet vi egentligen inte kan inverka på. Vi måste anpassa oss till följderna av dem och se förutom hot även många nya möjligheter med dem. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde har det identifierats sex förändringsfaktorer i verksamhetsmiljön som är oberoende av förvaltningsområde och som under det kommande årtiondet mest väntas ändra omvärlden för den finska livsmedels- och naturresurssektorn. Förändringsfaktorerna är 1) klimatförändringen, 2) den snabba tekniska utvecklingen, 3) konkurrensen om de sinande naturresurserna, 4) den globala ekonomiska omvälvningen, 5) förändringen i värderingar och attityder samt 6) befolkningsstrukturen och urbaniseringen.
De grundläggande uppgifterna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde blir allt viktigare när det gäller att garantera livsmedelstryggheten, livsmedelssäkerheten, ett konkurrenskraftigt inhemskt livsmedelssystem, försörjningsberedskapen och rent vatten, hålla djur- och växtsjukdomar under kontroll, säkerställa en hållbar naturresursekonomi och konkurrenskraften för de näringar som baserar sig på den samt utveckla landsbygdens livskraft. Betydelsen av dessa uppgifter har ytterligare accentuerats i samband med coronakrisen.
Högkvalitativ geografisk information och analys av den är av central betydelse vid utvecklingen av framtida tekniklösningar. Digitaliseringen och den starka ökningen av informationens betydelse framhäver vikten av att främja samanvändningen av tillförlitliga basregister, geografisk information och naturreusursdata som en del av ministeriets verksamhetsområde.
Finland är en ansvarsfull global aktör och engagerad i att genomföra Agenda 2030 för hållbar utveckling. I takt med att den internationella konkurrensen ökar växer också betydelsen av förvaltningen då det gäller att avlägsna hinder för fri konkurrens och att möjliggöra bioekonomi, nya innovationer, affärsmodeller och metoder för värdeskapande. Den möjliggörande förvaltningen arbetar i nära samverkan med den privata sektorn och har förståelse för den allt snabbare utvecklingen och de utmaningar och möjligheter som den medför. De begränsade resurserna kan riktas så effektivt som möjligt i syfte att uppnå ett optimalt ekonomiskt läge, och genom samordning av den hållbara utvecklingen och riskhanteringen skapas det en internationellt konkurrenskraftig verksamhetsmiljö för bioekonomin som moderniseras och internationaliseras. De uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet och dess förvaltningsområde svarar för utgör en naturlig grund för att verkställa nästa fas av bio- och cirkulärekonomin.
Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde är betydande användare av förnybara naturresurser. Bioekonomin, som på ett hållbart sätt utnyttjar förnybara naturresurser för att skapa näring, energi, produkter och tjänster, ger betydande affärsmöjligheter. Målet är att med hjälp av bioekonomin minska beroendet av fossila naturresurser, förhindra utarmningen av ekosystemen samt främja biologisk mångfald. Framgången för ministeriets ansvarsområde är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer när det gäller en hållbar användning av förnybara naturresurser. Forskningen inom förvaltningsområdet är föregripande och producerar fakta, kompetens och innovationer till stöd för beslutsfattandet, utvecklandet av näringarnas konkurrenskraft och främjandet av välfärden.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet. I motiveringen till kapitlen beskrivs de mål inom politiksektorn som stöder de samhälleliga effektmålen samt de nyckeltal som beskriver deras utveckling.
- — Bättre konkurrenskraft för det ansvarsfulla livsmedelssystemet som har förmåga att förnyas
- — En förnybar och hållbar naturresursekonomi ökar välbefinnandet och ersätter icke förnybara råvaror och energi
- — En diversifierad företagsverksamhet, framgångsrik landsbygd, multilokalitet och nätverk stärker samhället
- — Tillförlitlig geografisk information samt information om fastigheter och lägenheter som kan användas brett skapar ny företagsverksamhet och säkrar ägarskap.
- — Verksamheten är resultatrik och resurserna riktas effektivt så att de samhälleliga effekterna uppnås. Man ser till att uppgifterna och resurserna är i balans.
Jord- och skogsbruksministeriet fortsätter att främja likabehandling samt integrera regeringens jämställdhetsperspektiv i lagberedningen, i styrningen av verksamheten och ekonomin samt i andra funktioner som är väsentliga med tanke på jämställdheten. Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av effektmålen för de olika politiksektorerna. Stödens inverkan på jämställdheten mellan könen är i regel inte en grund för beviljande av stöd.
På landsbygden är största delen av befolkningen i arbetsför ålder män, och i synnerhet på glesbygden är antalet män betydligt större än antalet kvinnor. Skillnaderna är störst bland unga vuxna. Majoriteten av 50—64-åringarna som bor i lokala centra på landsbygden är däremot kvinnor (Landsbygdsöversikten 2017). Syftet med genomförandet av den gemensamma jordbruks- och landsbygdspolitiken är att beakta olika befolkningsgruppers behov, även om stödsystemen eller grunderna för beviljande av stöd inte har gjorts upp ur ett jämställdhetsperspektiv. I utvecklingsprojekten följs upp genom en uppdelning mellan män och kvinnor till exempel de som deltagit i aktiveringstillställningar, de som deltagit i utbildning (även enligt ålder) samt antalet arbetsplatser som projektet resulterat i (även enligt ålder) samt antalet personer som sysselsatts under projektet. I synnerhet i projekt som genomförs via lokala Leadergrupper är målet i många fall att olika grupper, såsom unga, äldre, invandrare, arbetslösa ska delta i utvecklingen av regionen. Detta ökar känslan av samhörighet, förebygger utslagning och stärker jämställdheten och jämlikheten.
Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomför FN:s mål för hållbar utveckling som en del av sin strategi. Förvaltningsområdet främjar särskilt målet om klimatneutralitet genom att det skapas hållbara bioekonomi- och cleantech-lösningar.
Finansiering anvisas för investeringar som främjar t.ex. miljöns tillstånd och användningen av förnybar energi. För miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar avsätts 232,3 miljoner euro och för förgröningsstöd 154,7 miljoner euro. För främjande av naturresurs- och bioekonomi anvisas 21 miljoner euro. Genom anslaget genomförs bl.a. den nationella bioekonomiska strategin samt markanvändningssektorns klimatpolitik inom jord- och skogsbruket. För främjande av vården av skogsnatur anvisas 7,5 miljoner euro. Utvecklingen av den vattenbaserade affärsverksamheten och återetableringen av vandrande och hotade fiskbestånd stöds med sammanlagt 9 miljoner euro. Ett anslag på 57 miljoner euro avsätts för att trygga en uthållig virkesproduktion.
Fullmakter enligt moment under huvudtiteln (mn euro)
2021 ordinarie budget |
2022 budgetprop. |
||
30.10.40 | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 68,0 | 135,0 1) | |
30.10.41 | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | ||
— fullmakt att bevilja räntestödslån | 250,0 | 250,0 | |
30.10.64 | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 108,5 | 113,031) | |
30.20.43 | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att bevilja medel för EU-projekt | 32,0 | 32,01) | |
30.40.44 | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | ||
— Fullmakt att bevilja understöd | 58,5 | 60,21) | |
30.40.47 | Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år) | ||
— Fullmakt att bevilja understöd | 5,4 | 8,2 |
1) Dessutom kan en fullmakt som inte har använts föregående år användas.
Förvaltningsområdets anslag 2020—2022
År 2020 bokslut 1000 € |
År 2021 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2022 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2021—2022 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning och forskning | 131 503 | 146 862 | 150 278 | 3 416 | 2 |
01. | Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 23 754 | 23 410 | 23 721 | 311 | 1 |
05. | Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 76 733 | 79 178 | 81 283 | 2 105 | 3 |
22. | Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år) | 1 343 | 10 943 | 8 943 | -2 000 | -18 |
23. | Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år) | — | 1 240 | 1 240 | — | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 25 348 | 27 652 | 30 652 | 3 000 | 11 |
66. | Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag) | 4 326 | 4 439 | 4 439 | — | 0 |
10. | Utveckling av landsbygden | 463 378 | 422 107 | 491 167 | 69 060 | 16 |
40. | Start- och investeringsbidrag till jordbruket (reservationsanslag 3 år) | 88 326 | 65 250 | 110 245 | 44 995 | 69 |
41. | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | 12 706 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
42. | Avträdelsestöd och avträdelsepension (reservationsanslag 2 år) | 45 300 | 31 300 | 28 500 | -2 800 | -9 |
43. | Ersättningar för djurens välbefinnande (reservationsanslag 3 år) | 62 767 | 65 000 | 85 000 | 20 000 | 31 |
(44.) | Tryggande av verksamhetsförutsättningarna för jordbruket och företagsverksamheten på landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 60 000 | — | — | — | 0 |
50. | Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) | 5 826 | 5 326 | 5 356 | 30 | 1 |
51. | Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) | 1 843 | 1 843 | 1 843 | — | 0 |
54. | Främjande av hästhushållning och hästsport med avkastningen av penningspelsverksamhet (reservationsanslag 3 år) | 40 092 | 39 892 | 36 802 | -3 090 | -8 |
55. | Statsbidrag för 4H-verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 4 355 | 4 105 | 3 805 | -300 | -7 |
63. | Utveckling av landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 6 100 | 12 300 | 2 000 | -10 300 | -84 |
64. | EU-medfinansiering och statlig medfinansiering för den regionala och lokala landsbygdsutvecklingen (reservationsanslag 3 år) | 136 063 | 182 091 | 202 616 | 20 525 | 11 |
20. | Jordbruk och livsmedelsekonomi | 1 890 164 | 1 893 140 | 1 782 742 | -110 398 | -6 |
01. | Livsmedelsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 77 161 | 83 642 | 77 272 | -6 370 | -8 |
20. | Veterinärvård och bekämpning av växtskadegörare (förslagsanslag) | 6 129 | 5 948 | 5 948 | — | 0 |
40. | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | 323 000 | 332 000 | 330 200 | -1 800 | -1 |
41. | EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) | 517 664 | 516 900 | 518 700 | 1 800 | 0 |
43. | Miljöersättningar, ekologisk produktion, rådgivning och icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 3 år) | 246 200 | 314 190 | 309 696 | -4 494 | -1 |
44. | Kompensationsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 531 788 | 617 764 | 518 394 | -99 370 | -16 |
46. | Av EU finansierat utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 10 910 | 10 910 | 11 030 | 120 | 1 |
47. | Utvecklande av livsmedelskedjan (reservationsanslag 3 år) | 4 045 | 4 269 | 4 005 | -264 | -6 |
48. | Utveckling av åkerstrukturen (reservationsanslag 3 år) | 500 | 1 000 | 700 | -300 | -30 |
(49.) | Främjande av återvinning av näringsämnen genom biogasproduktion (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
60. | Överföring till interventionsfonden (fast anslag) | 200 | 400 | 400 | — | 0 |
(61.) | Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 3 år) | 166 800 | — | — | — | 0 |
62. | Vissa statsunderstöd och statsbidrag (reservationsanslag 2 år) | 5 767 | 6 117 | 6 397 | 280 | 5 |
(63.) | Överföring till djursjukdomsfonden (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
40. | Naturresursekonomi | 254 743 | 230 628 | 234 542 | 3 914 | 2 |
20. | Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 3 år) | 3 200 | 3 300 | 3 100 | -200 | -6 |
21. | Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) | 23 948 | 14 259 | 13 991 | -268 | -2 |
22. | Främjande av naturresurs- och bioekonomi (reservationsanslag 3 år) | 31 895 | 32 652 | 30 897 | -1 755 | -5 |
31. | Stödjande av vattenhushållnings- och fiskeriprojekt (reservationsanslag 3 år) | 18 566 | 8 636 | 10 636 | 2 000 | 23 |
40. | Vissa ersättningar inom naturresursekonomin (förslagsanslag) | 1 603 | 1 745 | 1 874 | 129 | 7 |
41. | Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (reservationsanslag 3 år) | 5 600 | 5 600 | 4 760 | -840 | -15 |
42. | Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) | 8 850 | 11 250 | 8 850 | -2 400 | -21 |
(43.) | Statens finansieringsandel till Ähtärin eläinpuisto Oy för kostnader för jättepandorna (reservationsanslag 2 år) | 1 500 | — | — | — | 0 |
44. | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | 50 272 | 55 030 | 57 130 | 2 100 | 4 |
45. | Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) | 9 527 | 8 027 | 7 527 | -500 | -6 |
46. | Statsbidrag till Finlands skogscentral (reservationsanslag 2 år) | 39 286 | 42 171 | 40 674 | -1 497 | -4 |
47. | Stöd för beskogning av impedimentmark (reservationsanslag 3 år) | — | 1 360 | 6 060 | 4 700 | 346 |
50. | Främjande av vilthushållningen (reservationsanslag 3 år) | 16 610 | 13 878 | 13 998 | 120 | 1 |
51. | Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 3 år) | 9 511 | 9 700 | 11 725 | 2 025 | 21 |
53. | Vissa statsunderstöd inom naturresursekonomin (reservationsanslag 2 år) | 1 132 | 1 132 | 1 132 | — | 0 |
62. | Främjande av fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) | 33 243 | 21 888 | 22 188 | 300 | 1 |
64. | Forststyrelsen | 14 218 | 8 265 | 8 147 | -118 | -1 |
50. | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 14 218 | 8 265 | 8 147 | -118 | -1 |
70. | Lantmäteri och registrering av bostadsaktier | 47 185 | 48 063 | 47 878 | -185 | 0 |
01. | Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 45 796 | 45 063 | 44 578 | -485 | -1 |
40. | Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (reservationsanslag 2 år) | 1 389 | 3 000 | 3 300 | 300 | 10 |
Sammanlagt | 2 801 192 | 2 749 065 | 2 714 754 | -34 311 | -1 |
Totalt antal årsverken | 4 377 | 4 423 | 4 399 |