Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              22. Forskning och utveckling
              23. Administrativa arrangemang
         10. Utveckling av landsbygden
         40. Naturresursekonomi
         64. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2022

01. Förvaltning och forskningPDF-versio

Förklaring:Uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sköts av jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, Lantmäteriverket och Livsmedelsverket med medel som budgeterats under huvudtitel 30. För skötseln av uppgifterna inom förvaltningsområdet finns det dessutom två fonder som står utanför budgeten (Gårdsbrukets utvecklingsfond och Interventionsfonden för jordbruket) samt Forststyrelsen, som är ett statligt affärsverk. Vidare svarar Finlands skogscentral och Finlands viltcentral, som beviljas statsbidrag, för vissa offentligrättsliga uppgifter.

Under detta kapitel har utgifterna för jord- och skogsbruksministeriet och förvaltningsområdets viktigaste forskningsanstalt, Naturresursinstitutet, budgeterats. Forsknings- och sakkunniguppgifter inom förvaltningsområdet handhas också av Livsmedelsverket (kapitel 30.20) och Lantmäteriverket (kapitel 30.70).

Genom sin styrning säkerställer jord- och skogsbruksministeriet att verksamheten vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar samt vid de statsbidragsorganisationer som sköter offentligrättsliga uppgifter stöder de mål som anges i motiveringen till huvudtiteln och som gäller ansvarsområdets samhälleliga effekter, resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser.

När det gäller resultatet av verksamheten innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — vår verksamhet är kundorienterad, horisontell, öppen och proaktiv
  • — vår forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet samt vår rådgivning är nätverksorienterad, resultatgivande och stödjer beslutsfattandet och näringarnas konkurrenskraft på ett proaktivt sätt
  • — våra digitala lösningar är användaranpassade och våra datalager är kompatibla och tillförlitliga och utnyttjas effektivt
  • — vi förutser risker och bereder oss för kriser.

När det gäller hanteringen av resurser innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — vår personal är kompetent, uppskattad och mår bra
  • — våra resurser är tillräckliga och rätt fokuserade.

Verkställighetsuppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen (närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken), för vilka anslagen inte budgeterats under denna huvudtitel. Uppgifter inom landsbygdsförvaltningen sköts förutom av statens regionförvaltning även i kommunerna.

Verkställighetsuppgifter inom jordbruks- och landsbygdspolitiken, fiskeripolitiken, växters sundhet samt vattenhushållningen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna. Deras omkostnader har budgeterats under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (moment 32.01.02).

Kostnader för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde enligt uppgift under omkostnadsmomentet för närings-, trafik- och miljöcentralerna (32.01.02) (inbegriper stödfunktioner)

  Utfall Utfall Behov
  2019 2020 2021 och 2022
Uppgift mn euro mn euro mn euro
       
Utveckling av landsbygden 11,2 11,1 11,1
Jordbruk och livsmedelsekonomi 23,3 20,1 20,1
Naturresursekonomi 15,6 15,0 15,5
Sammanlagt 50,1 46,2 46,7

Närings-, trafik- och miljöcentralerna sköter verkställighetsuppgifter i anslutning till EU:s jordbruks-, landsbygds-, växtskydds- och fiskeripolitik samt verkställighetsuppgifter i anslutning till vattenhushållningen. Det beräknas att ca 650 årsverken används för dessa 2022. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader har budgeterats under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (moment 32.01.02). De uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och som gäller djurens hälsa och välfärd och tillsynen över livsmedelssäkerheten sköts inom regionförvaltningen av regionförvaltningsverken. Det beräknas att en personal motsvarande ca 66 årsverken sköter dessa uppgifter 2022. Regionförvaltningsverkens omkostnader har budgeterats under finansministeriets huvudtitel (moment 28.40.01). Uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts också av Säkerhets- och kemikalieverket som svarar för verkställigheten av växtskyddslagstiftningen (under arbets- och näringsministeriets huvudtitel moment 32.01.08) och Finlands miljöcentral, som svarar för uppgifter inom vattenhushållningen (resurser för miljöförvaltningen som budgeterats under miljöministeriets huvudtitel under moment 35.01.04) samt Tullen som utför vissa inspektionsuppgifter som EU:s gemensamma jordbrukspolitik förutsätter samt uppgifter som tillsynsmyndighet inom livsmedelskedjan (under finansministeriets huvudtitel under moment 28.10.02).

01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 23 721 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för nämnden för projektgodkännanden och statsbidrag som hänför sig till den internationella verksamheten.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

Jord- och skogsbruksministeriet ställer preliminärt för 2022 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01. Målen stöder de samhälleliga effektmål som ställts upp i motiveringen till huvudtiteln.

Verksamhetens resultat
  2020
utfall
2021
prognos
2022
uppskattning
       
Antalet årsverken för jord- och skogsbruksministeriet 265 257 246
— Omkostnadsmomentet 30.01.01 253 243 232
— Övriga moment 12 14 14
       
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 3,9 6 6
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro 3,6 3,7 3,7
       
Produktionoch kvalitetsledning      
Regeringspropositioner (st.) 19 20 16
— Till riksdagen inom planerad sessionsperiod (%) 82,6 100 100

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 22 669 24 760 25 071
Bruttoinkomster 895 1 350 1 350
Nettoutgifter 21 774 23 410 23 721
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 612    
— överförts till följande år 9 592    

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 23 621 000 euro och överföringsutgifternas andel 100 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Organisering av arkiv (återföring av en överföring av engångsnatur från moment 23.01.01) 45
Organisering av kommunikation kring livsmedelsfrågor (1 årsv.) (överföring från moment 30.20.47) 164
Lönejusteringar 127
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -25
Sammanlagt 311

2022 budget 23 721 000
2021 budget 23 410 000
2020 bokslut 23 754 000

05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 81 283 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av överföringsutgifter som ingår i projektfinansiärernas finansieringsandelar inom samfinansierad verksamhet och samverkan

2) för sådana hus-, mark- och vattenbyggnadsarbeten samt för sådan ombyggnad av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer som hänförs till investeringsutgifter

3) till betalning av utgifter för verksamheten för kontroll och testning av växtskyddsmedel

4) för finansiering av Finska ekologiska forskningsinstitutets verksamhet

5) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

6) för överföring av anslag till utlandet för beviljande av förskottsfinansiering, som till sitt belopp är ringa, till de länder där utvecklingssamarbete pågår, i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.

7) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten inom kompetensnätverket för lantbruksföretag (AgriHubi) och till finansiering av verksamheten.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Naturresursinstitutet ska inom sitt verksamhetsområde

1) bedriva vetenskaplig forskning och utveckling

2) producera information och sakkunnigtjänster till stöd för det samhälleliga beslutsfattandet och myndighetsverksamheten

3) överföra kunskap och teknologi

4) framställa statistik med anknytning till institutets verksamhetsområde, om detta inte hör till någon annan myndighets uppgifter

5) föra de register som institutet behöver i verksamheten

6) sköta uppgifter som gäller att bevara de genetiska resursernas mångfald

7) främja internationellt samarbete

8) sköta övriga uppgifter som hör till institutet enligt lag eller bestämmelser som utfärdats med stöd av lag

9) sköta de uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet bestämmer särskilt.

Naturresursinstitutet stöder genom sin verksamhet uppnåendet av de samhälleliga effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

Jord- och skogsbruksministeriet ställer för Naturresursinstitutet för 2022 upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Kostnader, intäkter och årsverken för Naturresursinstitutets huvudfunktioner

  2020 bokslut 2021 uppskattning 2022 uppskattning
  Kostn.1)
1 000 €
Intäkter2)
1 000 €
Årsv. Kostn.1)
1 000 €
Intäkter2)
1 000 €
Årsv. Kostn.1)1 000 € Intäkter2)
1 000 €
Årsv.
                 
Forsknings- och kundrelationsprocess 92 790 40 159 963 98 700 44 300 995 102 340 45 100 997
Myndighetsprocess 22 650 6 394 229 25 000 7 200 245 26 400 7 400 248
Statistikprocess 5 743 1 060 57 5 500 500 53 5 800 500 55
Sammanlagt 121 183 47 613 1 249 129 200 52 000 1 293 134 540 53 000 1 300

1) I kostnadskalkylen har de intäkter som hänför sig till stödfunktionerna beaktats som en faktor som minskar kostnaderna, ca 2,0—2,5 miljoner euro per år.

2) Endast intäkter som direkt hänför sig till kärnverksamheten.

Naturresursinstitutets nyckeltal

  2020
utfall
2021
uppskattning
2022
mål
     
Genomslagskraft      
Refererade vetenskapliga publikationer, st. 702 650 700
Förtroende- och anseendeindex      
— Medier (1—5) - 3,35 -
— Företag (1—5) - 3,40 -
— Medborgare (1—5) - 3,40 -
— Beslutsfattare (1—5) - 3,40 -
— Forskningspartner (1—5) - 3,30 -
       
Funktionell effektivitet      
Totala kostnader för kärnfunktionerna, 1 000 €/totala årsverken 97 100 103
       
Refererade vetenskapliga publikationer/forskarårsverke 1,1 1,0 1,0
Övriga vetenskapliga publikationer/forskarårsverke 0,1 0,2 0,2
Övriga publikationer/forskarårsverke 0,9 1,0 1,0
       
Produktion och kvalitetsledning      
Övriga vetenskapliga publikationer, st. 83 90 100
Övriga publikationer (inkl. publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten), st. 551 650 650
Offentliggöranden av statistik, st. 334 340 340
Antal besök i webbtjänsten för Naturresursinstitutets statistik, 1 000 st. 880 800 900
       
Utlåtanden som lämnats, st. 269 215 270
Störningsfrihet inom statistikmyndigheternas elektroniska tjänster, % 95 99 99
       
Mänskliga resurser      
Andel forskare som har avlagt doktorsexamen (%) 57 60 60
Arbetstillfredsställelseindex 3,82 3,85 3,82

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 123 969 131 678 136 483
Bruttoinkomster 49 470 52 500 55 200
Nettoutgifter 74 499 79 178 81 283
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 13 873    
— överförts till följande år 16 107    

Bruttoinkomsterna är sammanlagt 55 200 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 36 900 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 8 000 000 euro, EU-jordbruksstöden 900 000 euro samt övriga inkomster 9 400 000 euro.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 174 150 150
— övriga intäkter - - -
Intäkter sammanlagt 174 150 150
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 98 90 90
— andel av samkostnader 77 60 60
Kostnader sammanlagt 175 150 150
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 99 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 7 261 8 350 7 850
— övriga intäkter - - -
Intäkter sammanlagt 7 261 8 350 7 850
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 3 954 4 100 3 950
— andel av samkostnader 2 608 2 700 2 600
Kostnader sammanlagt 6 562 6 800 6 550
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 699 1 550 1 300
Kostnadsmotsvarighet, % 111 123 120

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2020
utfall
2021
ordinarie
budget
2022
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 19 851 21 400 23 200
— finansiering från EU 5 648 5 900 6 300
— annan finansiering utanför statsfinanserna 7 451 7 400 8 000
Intäkter sammanlagt 32 950 34 700 37 500
       
Totala kostnader för projekten 53 251 58 300 60 500
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -20 301 -23 600 -23 000
Självfinansieringsandel, % 38 40 38

Av anslaget används minst 168 000 euro för hästhushållningsforskning. I anslaget har beloppet beaktats som ett belopp som finansieras ur den andel av avkastningen av totospel som inflyter under moment 12.30.20.

För vård av fiskbestånden används 600 000 euro av anslaget för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.

Som inkomster beaktas andra inkomster än de inkomster av Naturresursinstitutets verksamhet som inflyter under moment 12.30.99.

De inkomster som till sin karaktär är kapitalinkomster har antecknats under moment 12.30.99.

Av användningen av anslaget beräknas konsumtionsutgifternas andel vara 81 163 000 euro och överföringsutgifternas andel 120 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finska ekologiska forskningsinstitutet (regeringsprogr. 2019) 100
Forskningsinvesteringar 1 000
Forskning som gäller minskning av utsläpp från torvmarker 1 140
Klimatpolitik/klimatforskning inom markanvändningssektorn (regeringsprogr. 2019) 200
Lantbruksräkning 2020 -590
Projektet för modernisering och revidering av programvaran för skogsplanering (MENU) (finansiering 2021) (överföring till moment 28.70.20) -900
Satsningar på forskning (regeringsprogr. 2019) 1 000
Tilläggsresurs för viltforskning (regeringsprogr. 2019) -100
Tjänsteupphandling enligt genresursprogrammet (överföring från moment 30.40.22) (regeringsprogr. 2019) 338
Undersökningar av torvmarker i Ruukki, bortfall av tillägg av engångsnatur -200
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatkoncernens affärsverks hyror 17
Lönejusteringar 384
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -285
Nivåförändring 1
Sammanlagt 2 105

2022 budget 81 283 000
2021 III tilläggsb. 17 000
2021 budget 79 178 000
2020 bokslut 76 733 000

22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 943 000 euro.

Anslaget får användas

1) för kostnader och andra konsumtionsutgifter för forskning, utredningar och utvärderingar som skaffas hos ämbetsverk, inrättningar eller andra organisationer och som stöder den strategiska styrningen och utvecklingen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde samt för beviljande av statsunderstöd i anslutning till forskning och utredningar

2) för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 32 årsverken.

Vid nettobudgeteringen har som inkomster beaktats de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas andelar i gemensamma forskningsprojekt samt forskningsfinansiering från EU.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för att skaffa forskningsdata till stöd för det beslutsfattande som stöder de effektmål och mål för resultatet av verksamheten som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Med anslaget finansieras nationella finansieringsandelar av finländska projekt som hänför sig till EU:s forsknings- och utvecklingsprogram (Horisont Europeiska partnerskap, Life). Andra statliga ämbetsverks och inrättningars finansieringsandelar till gemensamma forskningsprojekt som finansieras av detta anslag och som omfattas av jord- och skogsbruksministeriets helhetsansvar intäktsförs under detta moment. Anslaget innehåller finansiering av forsknings- och innovationsprogrammet inom klimatpolitiken för markanvändningssektorn. EU-medfinansiering i forskningsprojekt intäktsförs under detta moment, varvid inkomsterna under momentet beräknas uppgå till ca 200 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Forsknings- och innovationsprogrammet inom klimatpolitiken för markanvändningssektorn (-3 årsv.) (överföring till moment 30.40.22) (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) -2 000
Sammanlagt -2 000

2022 budget 8 943 000
2021 budget 10 943 000
2020 bokslut 1 343 000

23. Administrativa arrangemang (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 240 000 euro.

Anslaget får användas

1) för anskaffning av investeringar, forskning och undersökningar som främjar produktiviteten inom förvaltningsområdet samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster

2) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 5 årsverken.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget ska användas för projekt som stöder en förbättrad produktivitet inom förvaltningsområdet. Ämbetsverken får finansiera sådana projekt med anslaget som jord- och skogsbruksministeriet särskilt har avtalat om med ämbetsverket.


2022 budget 1 240 000
2021 budget 1 240 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 30 652 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 3 000
Sammanlagt 3 000

Anslaget står utanför ramen.


2022 budget 30 652 000
2021 budget 27 652 000
2020 bokslut 25 347 724

66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 4 439 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till sådana internationella organisationer med anknytning till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som är verksamma i Finland och andra länder samt till andra betalningar som föranleds av internationella åtaganden. Av anslaget får högst 1 600 000 euro användas för basfinansiering av Europeiska skogsinstitutet och högst 250 000 euro för andra betalningar enligt prövning.


2022 budget 4 439 000
2021 budget 4 439 000
2020 bokslut 4 325 614