Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2011

4.1. Centrala ändringar av beskattningsgrunderna år 2011PDF-versio

År 2011 fortsätter man flytta tyngdpunkten inom beskattningenfrån beskattning av arbete till beskattning av konsumtion.

Det föreslås att beskattningen av förvärvsinkomster ändras såatt en höjd inkomstnivå och höjda löntagaravgifter i genomsnittinte skärper beskattningen av arbete och så att skattegraden för pensionsinkomstmaximalt ligger på samma nivå som skattegraden för motsvarande löneinkomst.Ändringarna beräknas minska skatteintäkterna med 430 miljoner europå årsnivå, varav statens andel är 300 miljoner euro. Dessutom höjsgrundavdraget vid kommunalbeskattningen med 50 euro, vilket minskarkommunernas, församlingarnas och Folkpensionsanstaltens intäktervid beskattningen med sammanlagt 16 miljoner euro. Inkomstskattegradenför medelinkomsttagare hålls 2011 på samma nivå som föregående år(figur 5). Av de 1 110 miljoner euro som i regeringsprogrammethar reserverats för att lindra beskattningen av arbete förblir 240miljoner euro oanvända.


I fråga om alla bränslen, med undantag för torv, övergår maninom energibeskattningen från och med ingången av 2011 till en skattsom baserar sig på ett energiinnehåll som betonar miljöstyrningoch på koldioxidutsläpp. Avsikten är att skattenivån för torv höjsstegvis åren 2013 och 2015. I skattenivåerna för trafikbränslenbeaktas dessutom hälsofarliga närutsläpp. Skatten på dieselbränslehöjs vid ingången av 2012 och samtidigt sänks drivkraftsskatten,som ingår i den fordonsskatt som tas ut för person- och lastbilar.I fråga om trafiken är ändringarna intäktsneutrala.

Samtidigt höjs energiskatterna med ca 700 miljoner euro föratt ersätta de förlorade skatteintäkterna på grund av slopandetav arbetsgivarens folkpensionsavgift. Höjningen gäller inte trafikbränslen.Till följd av höjningen ökar den direkta skattebördan för privathushållmed ca 235 miljoner euro och för företag med ca 465 miljoner euro,med beaktande av ändringarna av energiskatteåterbäringen inom jordbrukoch yrkesmässig växthusodling. Det bör dock beaktas att t.ex. enhöjning av accisen på bränsle för fjärrvärme indirekt höjer privathushållensskattebörda med ca 90 miljoner euro.

Den nuvarande läskedrycksaccisen ersätts med en accis på sötsaker,glass och läskedrycker. Breddandet av skattebasen och höjningenav läskedrycksaccisen ökar skatteintäkterna med 100 miljoner euro2011.

Avfallsskatten förnyas. Skattebasen för avfallsskatt breddasoch samtidigt höjs avfallsskatten med 10 euro per ton år 2011 ochytterligare med 10 euro per ton år 2013. Ändringarna ökar skatteintäkternamed 40 miljoner euro på årsnivå.

Försöket med sänkt mervärdesskatt för arbetsintensiva tjänstesektorerfortsätter år 2011. Finland har sedan 2007 deltagit i ett försökmed sänkt mervärdesskatt för arbetsintensiva tjänster när det gällerfrisörstjänster och mindre reparationstjänster.

De ändringar av beskattningsgrunderna som regeringen har beslutatom och som ingår i uppskattningen av skatteinkomsterna i budgetpropositionenberäknas sammanlagt öka skatteintäkterna med ett nettobelopp påca 1,0 miljarder euro jämfört med budgeten för 2010. Effekten av åtgärdersom ökar skatteintäkterna är 1,5 miljarder euro. Effekten av åtgärdersom minskar skatteintäkterna är ca 0,5 miljarder euro. Åtgärdernaoch deras effekter anges i sin helhet i tabellen i förklaringentill avdelning 11.