Statsbudgeten 2005
Boende och byggande
Till följd av den låga räntenivån har bostadsbyggandet fortsatt livligt och i enlighet med hushållens efterfrågan i synnerhet koncentrerats till ägarbostäder. Bostadsproduktionen har stigit till över 30 000 bostäder och produktionen beräknas vara på samma nivå också 2005. Byggandet begränsas av bristen på planlagda bostadstomter och av tomternas oskäligt höga priser i synnerhet i huvudstadsregionen. För att öka tomtutbudet främjas kommunernas markpolitik genom att understödet för kommunalteknik till nya bostadsområden utvidgas så att det utöver Helsingforsregionen även omfattar andra tillväxtcentra.
Omsättningen på invånare och det minskade antalet sökande har ökat risken för att hyres- och bostadsrättsbostäder inte utnyttjas till full kapacitet, vilket har minskat antalet nya projekt och ökat de låne- och borgensrisker som kan förorsakas staten. Under första hälften av 2004 användes nästan en tredjedel mindre fullmakter för aravalån, räntestödslån och borgenslån än under 2003, då produktionen inleddes med ca 5 900 bostäder. År 2005 finns beredskap att producera ca 6 500 nya bostäder med fullmakter för aravalån, räntestödslån och borgenslån och om det visar sig att intresset att bygga är större än väntat ökas fullmakterna. Då man i fråga om finansieringsstöden övergår till att betona räntestöd i stället för lån skapas förutsättningar för utveckling av understöden. Som nya former av sociala understöd införs ett understöd för främjande av bostadsförhållandena för specialgrupper och ett understöd för effektivering av behandlingen av hushållsavloppsvatten. Det föreslås 430 miljoner euro för allmänt bostadsbidrag. En ökad sysselsättning minskar utgifterna för bostadsbidrag. Utgifterna för bostadsbidrag ökar däremot på grund av att man avser höja gränsen för den ändring i månadsinkomsterna som föranleder en mellantidsjustering av bostadsbidraget från 160 euro till 300 euro.
Kvaliteten på byggandet förbättras med hjälp av styrning, forskning, uppföljning och information. En strategi utarbetas för att effektivera styrningen av reparationsbyggandet. Bestämmelser som har som mål att förbättra energieffektiviteten utarbetas.
Tablå 13. Anslagen enligt ekonomisk art åren 2003—20051)
|
Utgiftsart |
År 2003 bokslut mn euro |
År 2004 ordinarie budget mn euro |
År 2005 budgetprop. mn euro |
Förändring 2004—2005 |
|
mn euro | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01-03 |
Avlöningar2) |
6 |
6 |
8 |
2 |
33 |
04-07 |
Pensioner |
2 795 |
2 978 |
3 014 |
36 |
1 |
16-18 |
Anskaffning av försvarsmateriel |
519 |
573 |
577 |
5 |
1 |
21-27 |
Omkostnader |
6 783 |
6 966 |
7 092 |
126 |
2 |
08-15, |
19-29 Övriga konsumtionsutgifter |
1 435 |
1 464 |
1 450 |
- 14 |
- 1 |
01-29 |
Konsumtionsutgifter |
11 538 |
11 987 |
12 141 |
155 |
1 |
30-39 |
Statsbidrag till kommuner och samkommuner m.fl. |
6 304 |
6 916 |
7 202 |
286 |
4 |
40-49 |
Statsbidrag till näringslivet |
2 669 |
2 771 |
2 810 |
39 |
1 |
50-59 |
Statsbidrag till hushållen och allmännyttiga sammanslutningar |
6 857 |
7 181 |
7 086 |
- 95 |
- 1 |
60 |
Överföringar till statliga fonder utanför budgeten och folkpensionsanstalten |
1 785 |
1 928 |
2 227 |
298 |
15 |
61-62 |
EU:s strukturfondsfinansiering och den motsvarande statliga medfinansieringen |
570 |
717 |
729 |
12 |
2 |
63-65 |
Övriga överföringar inom landet |
201 |
249 |
280 |
31 |
12 |
66-68 |
Överföringar till utlandet |
497 |
550 |
601 |
51 |
9 |
69 |
Överföringar till EU |
1 338 |
1 415 |
1 513 |
98 |
7 |
30-69 |
Överföringar |
20 221 |
21 727 |
22 446 |
720 |
3 |
70-73 |
Anskaffning av inventarier |
41 |
19 |
7 |
- 13 |
- 68 |
74-75 |
Husbyggen |
47 |
15 |
16 |
1 |
7 |
76 |
Jordområden, byggnader och fastigheter |
33 |
42 |
55 |
13 |
31 |
77-79 |
Jord- och vattenbyggen |
291 |
373 |
313 |
- 60 |
- 16 |
70-79 |
Realinvesteringar |
412 |
449 |
390 |
- 59 |
- 13 |
80-86 |
Lån som beviljas av statens medel |
77 |
70 |
67 |
- 3 |
- 4 |
87-89 |
Övriga finansinvesteringar |
10 |
3 |
3 |
— |
— |
80-89 |
Lån och övriga finansinvesteringar |
87 |
73 |
70 |
- 3 |
- 4 |
70-89 |
Investeringsutgifter |
499 |
522 |
460 |
- 62 |
- 12 |
90-92 |
Räntor på statsskulden |
4 639 |
2 769 |
2 433 |
- 336 |
- 12 |
93-94 |
Nettoamorteringar på statsskulden och skuldhantering3) |
— |
— |
— |
— |
— |
95-99 |
Övriga och icke specificerade utgifter |
1 |
60 |
130 |
70 |
117 |
90-99 |
Övriga utgifter |
4 640 |
2 829 |
2 563 |
- 266 |
- 9 |
|
Sammanlagt |
36 897 |
37 065 |
37 611 |
546 |
1 |
1) Varje utgiftsmoment är försett med en nummerkod som anger utgiftsarten. På basis av dessa nummerkoder har utgifterna samlats i grupper enligt sin art. I tablån har varje tal avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.
2) Inkluderar endast de löneanslag som har dessa nummerkoder, de övriga ingår i omkostnaderna.
3) Utgifter för skuldhantering beaktas under momentet Nettoupplåning och skuldhantering (15.03.01), om budgeten uppvisar ett underskott.