Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
     1. Sammanfattning
            Utrikesförvaltningen
            Utvecklingssamarbete
            Närområdena
            Rättssäkerhet
            Polisväsendet
            Räddningsväsendet
            Gränsbevakningen
            Kommunerna
            Statens pensionsutgifter
            Avgifter till EU
            Studiestöd
            Jordbruk
            Vattenhushållning
            Skogsbruk
            Kommunikationspolitiken
            Trafikpolitiken
            Forskningsinstituten
            Affärsverken
            Stöd till trafiken
            Företagspolitik
            Övriga politiksektorer
            Veteraner
            Olycksfallsförsäkring
            Miljö- och naturvård
            Boende och byggande
            Fullmakter
   Siffertabell

Statsbudgeten 2005

Boende och byggande

Till följd av den låga räntenivån har bostadsbyggandet fortsatt livligt och i enlighet med hushållens efterfrågan i synnerhet koncentrerats till ägarbostäder. Bostadsproduktionen har stigit till över 30 000 bostäder och produktionen beräknas vara på samma nivå också 2005. Byggandet begränsas av bristen på planlagda bostadstomter och av tomternas oskäligt höga priser i synnerhet i huvudstadsregionen. För att öka tomtutbudet främjas kommunernas markpolitik genom att understödet för kommunalteknik till nya bostadsområden utvidgas så att det utöver Helsingforsregionen även omfattar andra tillväxtcentra.

Omsättningen på invånare och det minskade antalet sökande har ökat risken för att hyres- och bostadsrättsbostäder inte utnyttjas till full kapacitet, vilket har minskat antalet nya projekt och ökat de låne- och borgensrisker som kan förorsakas staten. Under första hälften av 2004 användes nästan en tredjedel mindre fullmakter för aravalån, räntestödslån och borgenslån än under 2003, då produktionen inleddes med ca 5 900 bostäder. År 2005 finns beredskap att producera ca 6 500 nya bostäder med fullmakter för aravalån, räntestödslån och borgenslån och om det visar sig att intresset att bygga är större än väntat ökas fullmakterna. Då man i fråga om finansieringsstöden övergår till att betona räntestöd i stället för lån skapas förutsättningar för utveckling av understöden. Som nya former av sociala understöd införs ett understöd för främjande av bostadsförhållandena för specialgrupper och ett understöd för effektivering av behandlingen av hushållsavloppsvatten. Det föreslås 430 miljoner euro för allmänt bostadsbidrag. En ökad sysselsättning minskar utgifterna för bostadsbidrag. Utgifterna för bostadsbidrag ökar däremot på grund av att man avser höja gränsen för den ändring i månadsinkomsterna som föranleder en mellantidsjustering av bostadsbidraget från 160 euro till 300 euro.

Kvaliteten på byggandet förbättras med hjälp av styrning, forskning, uppföljning och information. En strategi utarbetas för att effektivera styrningen av reparationsbyggandet. Bestämmelser som har som mål att förbättra energieffektiviteten utarbetas.

Tablå 13. Anslagen enligt ekonomisk art åren 2003—20051)






Utgiftsart
År 2003
bokslut
mn euro
År 2004
ordinarie
budget
mn euro
År 2005
budgetprop.
mn euro

Förändring 2004—2005
mn euro %







01-03
Avlöningar2)
6
6
8
2
33
04-07
Pensioner
2 795
2 978
3 014
36
1
16-18
Anskaffning av försvarsmateriel
519
573
577
5
1
21-27
Omkostnader
6 783
6 966
7 092
126
2
08-15,
19-29 Övriga konsumtionsutgifter
1 435
1 464
1 450
- 14
- 1
01-29
Konsumtionsutgifter
11 538
11 987
12 141
155
1
30-39
Statsbidrag till kommuner och samkommuner m.fl.
6 304
6 916
7 202
286
4
40-49
Statsbidrag till näringslivet
2 669
2 771
2 810
39
1
50-59
Statsbidrag till hushållen och allmännyttiga sammanslutningar
6 857
7 181
7 086
- 95
- 1
60
Överföringar till statliga fonder utanför budgeten och folkpensionsanstalten
1 785
1 928
2 227
298
15
61-62
EU:s strukturfondsfinansiering och den motsvarande statliga medfinansieringen
570
717
729
12
2
63-65
Övriga överföringar inom landet
201
249
280
31
12
66-68
Överföringar till utlandet
497
550
601
51
9
69
Överföringar till EU
1 338
1 415
1 513
98
7
30-69
Överföringar
20 221
21 727
22 446
720
3
70-73
Anskaffning av inventarier
41
19
7
- 13
- 68
74-75
Husbyggen
47
15
16
1
7
76
Jordområden, byggnader och fastigheter
33
42
55
13
31
77-79
Jord- och vattenbyggen
291
373
313
- 60
- 16
70-79
Realinvesteringar
412
449
390
- 59
- 13
80-86
Lån som beviljas av statens medel
77
70
67
- 3
- 4
87-89
Övriga finansinvesteringar
10
3
3


80-89
Lån och övriga finansinvesteringar
87
73
70
- 3
- 4
70-89
Investeringsutgifter
499
522
460
- 62
- 12
90-92
Räntor på statsskulden
4 639
2 769
2 433
- 336
- 12
93-94
Nettoamorteringar på statsskulden och skuldhantering3)





95-99
Övriga och icke specificerade utgifter
1
60
130
70
117
90-99
Övriga utgifter
4 640
2 829
2 563
- 266
- 9

Sammanlagt
36 897
37 065
37 611
546
1

1) Varje utgiftsmoment är försett med en nummerkod som anger utgiftsarten. På basis av dessa nummerkoder har utgifterna samlats i grupper enligt sin art. I tablån har varje tal avrundats särskilt från det exakta värdet och räkneoperationerna stämmer därför inte till alla delar.

2) Inkluderar endast de löneanslag som har dessa nummerkoder, de övriga ingår i omkostnaderna.

3) Utgifter för skuldhantering beaktas under momentet Nettoupplåning och skuldhantering (15.03.01), om budgeten uppvisar ett underskott.