Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
     1. Sammanfattning
            Utrikesförvaltningen
            Utvecklingssamarbete
            Närområdena
            Rättssäkerhet
            Polisväsendet
            Räddningsväsendet
            Gränsbevakningen
            Kommunerna
            Statens pensionsutgifter
            Avgifter till EU
            Studiestöd
            Jordbruk
            Vattenhushållning
            Skogsbruk
            Kommunikationspolitiken
            Trafikpolitiken
            Forskningsinstituten
            Affärsverken
            Stöd till trafiken
            Företagspolitik
            Övriga politiksektorer
            Veteraner
            Olycksfallsförsäkring
            Miljö- och naturvård
            Boende och byggande
            Fullmakter
   Siffertabell

Statsbudgeten 2005

Trafikpolitiken

Kommunikationsministeriet och Fordonsförvaltningscentralen samt farledsinrättningarna Vägförvaltningen, Sjöfartsverket och Banförvaltningscentralen genomför statens trafikpoltik med anslag ur statsbudgeten och andra inkomster.

Kommunikationsministeriets anslag på 21,1 miljoner euro bibehålls oförändrat. Fordonsförvaltningens omkostnader beräknas uppgå till 68,2 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 8,1 miljoner euro närmast till följd av ökade informationsförvaltningsuppgifter. Drygt fem sjättedelar av Fordonsförvaltningens omkostnader finansieras med avgiftsintäkter. Behovet av anslag som finansieras med medel ur budgeten beräknas uppgå till 9,5 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 1,9 miljoner euro på grund av den genomförda bilskattereformen.

Vägförvaltningens totala utgifter beräknas uppgå till 709,6 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 41,8 miljoner euro på grund av att antalet stora projekt och verksamhetens omfattning varierar årligen. År 2005 pågår nio stora vägprojekt, varav det största är motorvägen Muurla—Lojo, för vilken ett beslut om en fullmakt på 700 miljoner euro ingår i tilläggsbudgeten våren 2004. Med stöd av en fullmakt på 90 miljoner euro och Helsingfors stads finansieringsandel på 30,6 miljoner euro inleds ett nytt projekt för att förbättra Skogsbackavägen. Farledsinrättningarna har tillsammans 50 miljoner euro till sitt förfogande för byggande av trafikförbindelser till Nordsjö hamn. Helsingfors stad finansierar hälften av beloppet.

Sjöfartsverkets totala utgifter beräknas uppgå till 103,0 miljoner euro, vilket är nästan lika mycket som innevarande år. Fyra femetedelar av Sjöfartsverkets utgifter finansieras med avgiftsintäkter. Behovet av anslag som finansieras med medel ur budgeten beräknas uppgå till 22,2 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 1,5 miljoner euro. Som ett nytt projekt föreslås en fullmakt på 11 miljoner euro för fördjupning av farleden till Torneå. Det föreslås att Sjöfartsverket och Finlands miljöcentral får fullmakt att ingå avtal om 134 miljoner euro för serviceavtal som gäller isbrytaruppgifter och bekämpning av olje- och kemikalieolyckor. Sjöfartsverkets andel är ca 90 miljoner euro.

Banförvaltningscentralens totala utgifter beräknas uppgå till 469,2 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 8,6 miljoner euro. På grund av banavgiften och övriga inkomster beräknas behovet av anslag som finansieras med medel ur budgeten uppgå till 392 miljoner euro, vilket innebär en minskning på 14 miljoner euro. År 2005 pågår tre stora bannätsprojekt, varav det största är direktbanan Kervo—Lahtis, som byggs med stöd av ett beslut om en fullmakt på 331 miljoner euro och som blir färdig år 2006. Anslagen för basbanhållningen riktas främst till reinvesteringar.