Statsbudgeten 2005
Offentlig arbetskraftsservice
Den offentliga arbetskraftsservicens centrala uppgift är att arbeta för en fungerande arbetsmarknad. Avsikten är att upprätthålla och främja balansen mellan efterfrågan på och utbudet av arbetskraft på arbetsmarknaden, trygga tillgången på arbetskraft, bekämpa arbetslösheten samt ordna arbete för dem som söker arbete. TE-centralerna styr verkställandet av arbetskraftspolitiken inom sitt område. Arbetskraftspolitiken verkställs i praktiken huvudsakligen vid arbetskraftsbyråerna.
Genomförandet av den strukturella reform av den offentliga arbetskraftsservicen som inleddes 2004 fortsätter 2005. Som ett led i den strukturella reformen kommer offentlig arbetskraftsservice för de personer som är svårast att sysselsätta och tjänster som tillhandahålls av kommunerna, i synnerhet social- och hälsovårdsväsendet, av Folkpensionsanstalten och av andra serviceproducenter att samlas till servicecenter för arbetskraft. Under 2005 kommer ca 50 nya tjänster att inrättas vid servicecentren. På de områden där servicecenter för arbetskraft inrättas koncentreras arbetskraftsbyråernas verksamhet på att tillhandahålla arbetsförmedlings- och arbetssökningstjänster samt på att trygga tillgången på kunnig arbetskraft.