Statsbudgeten 2002
50. Verkställighet av straff
Förklaring:Fångvården och kriminalvården är en del av det straffrättsliga påföljdssystemet. Förvaltningen av straffverkställigheten reviderades genom den lagstiftning som trädde i kraft den 1 augusti 2001. Brottspåföljdsverket, som lyder under justitieministeriet, leder kriminalvårdsväsendet och fångvårdsväsendet samt sköter deras utvecklings- och centralförvaltningsuppgifter. Kriminalvårdsväsendet har till uppgift att verkställa samhällspåföljder, vilka huvudsakligen handhas av kriminalvårdsväsendet regionala byråer. Fångvårdsväsendet har till uppgift att verkställa fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter, ha hand om verkställandet av förvaring i rannsakningsfängelse samt sköta en del av fångtransporterna. Fångvårdens utbildningscentral svarar för fångvårdspersonalens grundutbildning och fortbildning.
Antalet fångar har börjat öka. År 2000 fanns i genomsnitt 2 850 fångar. År 2001 beräknas antalet fångar stiga till 3 100 och år 2002 till ca 3 200.
De centrala målen för 2002:
En regeringsproposition om revidering av lagstiftningen gällande verkställighet av straff och rannsakningsfängelse avlåts.
När omorganiseringen av centralförvaltningen för straffverkställigheten har genomförts fortsätter utvecklandet av organisationen så, att det skapas förutsättningar för att utveckla myndigheternas samarbete på det lokala och regionala planet och för en effektiv användning av resurser i syfte att förbättra effekterna av verksamheten.
I syfte att minska återfallsbrottsligheten utvecklas övervakningen av fångar som blir villkorligt frigivna samt effektiveras myndighetssamarbetet i syfte att förbättra samverkan av stödåtgärderna mellan påföljdssystemet och samhällets stödfunktioner. I anslutning till detta inleds regionala försök med servicestyrning i samarbete mellan olika instanser.
Rusmedelsövervakningen och rehabiliteringen av missbrukare i fängelserna effektiveras i enlighet med regeringens narkotikapolitiska riktlinjer. Målet är att 1 000 fångar under året skall delta i verksamhetsprogram som stöder drogfrihet.
Det nya fängelset i Vanda tas i bruk 2002. I samband med ibruktagandet utreds frågor som hänför sig till ordnandet av fångtransporter i huvudstadsregionen.
Reformen gällande anstaltsbeståndet fortsätter genom att byggnadsplaneringen av ett nytt fängelse som skall ersätta Kakolabackens anstalter i Åbo samt ombyggnaden av Riihimäki fängelse inleds på basis av en projektplan som blir färdig vid utgången av 2001. Avsikten är att den fastighetsförmöghenhet med ett värde av ca 4 000 000 euro, som den 1 augusti 2001 övergick från Kriminalvårdsföreningen i statens ägo, fr.o.m. den 1 januari 2002 överförs till Senatfastigheter.
Fångvårdsväsendets omkostnader per fånge är 45 185 euro om året (47 261 euro år 2001 och 40 769 euro år 2000; fr.o.m. 2001 ingår även anstalternas kapitalhyra i omkostnaderna).
I syfte att ordna en yrkeshögskoleexamen inom området för brottspåföljd avlåts i samband med budgetpropositionen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Fångvårdens utbildningscentral (136/2001).
Verksamhetens omfattning: | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |
utfall | uppskattning | uppskattning | |
Det genomsnittliga antalet fångar | 2 855 | 3 100 | 3 200 |
Samhällstjänstdomar som skall verkställas | 3 315 | 3 800 | 3 400 |
Samhällstjänsttimmar som skall verkställas | 238 129 | 280 000 | 245 000 |
Villkorligt frigivna som står under övervakning i medeltal | 1 252 | 1 300 | 1 400 |
Villkorligt dömda ungdomar som står under övervakning i medeltal | 1 623 | 1 650 | 1 650 |
Nya ungdomsstraff | 86 | 120 | 120 |
Den uppskattade fördelningen av omkostnaderna: | € |
---|---|
Fångvårdsväsendet | 144 593 000 |
Kriminalvårdsväsendet | 12 605 000 |
Gemensamma verkställighets- och förvaltningsuppgifter | 3 195 000 |
Utbildningscentralen | 2 737 000 |
Sammanlagt | 163 130 000 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för fångvårdsväsendets arbetsverksamhet år 2002 (1 000 euro): | |||
---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2002 | |
ordinarie | |||
bokslut | budget | budgetprop. | |
Intäkter | 7 958 | 8 493 | 8 409 |
Inkomster av försäljning | 6 893 | 7 737 | 7 400 |
Övriga inkomster | 1 065 | 757 | 1 009 |
Särkostnader sammanlagt | 13 452 | 14 111 | 13 876 |
Material och förnödenheter i form av råvara | 3 223 | 3 700 | 3 700 |
Personalkostnader | 2 560 | 2 523 | 2 607 |
Övriga särkostnader | 4 856 | 5 029 | 5 046 |
Avskrivningar | 2 316 | 807 | 757 |
Räntor | 1 819 | 521 | 336 |
Hyror för fastigheter | 0 | 2 691 | 2 691 |
Fångvårdsväsendets interna drift | -1 322 | -1 160 | -1 261 |
Driftsåterstod | -5 494 | -5 617 | -5 466 |
Andel av gemensamma kostnader | 273 | 437 | 336 |
Kostnader sammanlagt | 13 725 | 14 548 | 14 212 |
Underskott | -5 767 | -6 055 | -5 802 |
21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 163 130 000 euro.
Av anslaget får högst 5 046 000 euro användas till sänkningen av priserna för de företagsekonomiska prestationerna vad gäller fångvårdsväsendets arbetsverksamhet och högst 1 717 000 euro för sänkning av de hyror för tjänstebostäder som fastställs på företagsekonomiska grunder.
I nettobudgeteringen beaktas inkomsterna av försäljningen i anstaltsbutikerna, inkomsterna av verksamheten vid Satakunda fängelse och inkomsterna av rättspsykiatriska undersökningar.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 1 917 000 euro såsom hyresutgifter på grund av överföringen av Kriminalvårdsföreningens och fångvårdsväsendets fastighetsförmögenhet till Senatfastigheter, 600 000 euro på grund av det ökade antalet fångar, 500 000 euro på grund av en effektivering av narkotikabekämpningen, 200 000 euro för effektivering av övervakningen av villkorligt frigivna och på grund av inledandet av ett försök med servicestyrning, 335 000 euro såsom tillägg på grund av en ändring av finansieringssystemet gällande yrkesutbildning för fångar samt 589 000 euro på grund av en ändring av faktureringsförfarandet i anslutning till arbetsverksamhet, vilken motsvarande inkomstökning har beaktats under moment 12.25.50. I anslutning till omorganiseringen av de kriminalpolitiska uppgifterna inom justitieministeriets förvaltningsområde har såsom tillägg beaktats 1 631 000 euro som överföring från moment 25.01.21. I anslaget har dessutom beaktats det anslag som tidigare budgeterats för ersättningar och understöd för kriminalvården under moment 25.50.50.
Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 76 000 euro från anslagen för Fångvårdens utbildningscentral som överföring till moment 29.20.30 för ordnande av utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen inom området för brottspåföljd.
Dessutom har vid dimensioneringen av anslaget såsom tillägg beaktats 587 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.
Utgifter och inkomster: | € |
---|---|
Bruttoutgifter | 168 055 000 |
Avlöningar | 101 877 000 |
Kapitalhyror | 20 788 000 |
Övriga omkostnader | 45 390 000 |
Bruttoinkomster | 4 925 000 |
Inkomster från anstaltsbutikerna | 2 607 000 |
Inkomster från Satakunda fängelse | 2 187 000 |
Inkomster av rättspsykiatriska undersökningar |
131 000 |
Nettoutgifter | 163 130 000 |
2002 budget | 163 130 000 |
2001 budget | 145 615 425 |
2001 tilläggsb. | 5 010 318 |
2000 bokslut | 119 413 428 |
(50.) Ersättningar och understöd för kriminalvården (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten och anslaget under det budgeteras under moment 25.50.21.
2001 budget | 6 315 457 |
2001 tilläggsb. | 400 287 |
2000 bokslut | 11 689 061 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 000 000 euro.
Anslaget får även användas till jordbyggnadsarbeten. Av anslaget får dessutom högst 1 350 000 euro användas för arbetskoloniarbete i anslutning till kommunägda kulturhistoriskt värdefulla arbetsprojekt eller för sådant arbetskoloniarbete som kan förenas med rehabiliteringsverksamhet, i vars kostnader kommunen deltar.
Förklaring:Anslaget har ombildats till ett treårigt reservationsanslag.
2002 budget | 5 000 000 |
2001 budget | — |
2000 bokslut | 17 972 731 |