Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       10. Domstolsväsendet
       30. Rättshjälp
            21. Omkostnader
       70. Valutgifter

Statsbudgeten 2002

50. Verkställighet av straffPDF-versio

Förklaring:Fångvården och kriminalvården är en del av det straffrättsliga påföljdssystemet. Förvaltningen av straffverkställigheten reviderades genom den lagstiftning som trädde i kraft den 1 augusti 2001. Brottspåföljdsverket, som lyder under justitieministeriet, leder kriminalvårdsväsendet och fångvårdsväsendet samt sköter deras utvecklings- och centralförvaltningsuppgifter. Kriminalvårdsväsendet har till uppgift att verkställa samhällspåföljder, vilka huvudsakligen handhas av kriminalvårdsväsendet regionala byråer. Fångvårdsväsendet har till uppgift att verkställa fängelsestraff och förvandlingsstraff för böter, ha hand om verkställandet av förvaring i rannsakningsfängelse samt sköta en del av fångtransporterna. Fångvårdens utbildningscentral svarar för fångvårdspersonalens grundutbildning och fortbildning.

Antalet fångar har börjat öka. År 2000 fanns i genomsnitt 2 850 fångar. År 2001 beräknas antalet fångar stiga till 3 100 och år 2002 till ca 3 200.

De centrala målen för 2002:

En regeringsproposition om revidering av lagstiftningen gällande verkställighet av straff och rannsakningsfängelse avlåts.

När omorganiseringen av centralförvaltningen för straffverkställigheten har genomförts fortsätter utvecklandet av organisationen så, att det skapas förutsättningar för att utveckla myndigheternas samarbete på det lokala och regionala planet och för en effektiv användning av resurser i syfte att förbättra effekterna av verksamheten.

I syfte att minska återfallsbrottsligheten utvecklas övervakningen av fångar som blir villkorligt frigivna samt effektiveras myndighetssamarbetet i syfte att förbättra samverkan av stödåtgärderna mellan påföljdssystemet och samhällets stödfunktioner. I anslutning till detta inleds regionala försök med servicestyrning i samarbete mellan olika instanser.

Rusmedelsövervakningen och rehabiliteringen av missbrukare i fängelserna effektiveras i enlighet med regeringens narkotikapolitiska riktlinjer. Målet är att 1 000 fångar under året skall delta i verksamhetsprogram som stöder drogfrihet.

Det nya fängelset i Vanda tas i bruk 2002. I samband med ibruktagandet utreds frågor som hänför sig till ordnandet av fångtransporter i huvudstadsregionen.

Reformen gällande anstaltsbeståndet fortsätter genom att byggnadsplaneringen av ett nytt fängelse som skall ersätta Kakolabackens anstalter i Åbo samt ombyggnaden av Riihimäki fängelse inleds på basis av en projektplan som blir färdig vid utgången av 2001. Avsikten är att den fastighetsförmöghenhet med ett värde av ca 4 000 000 euro, som den 1 augusti 2001 övergick från Kriminalvårdsföreningen i statens ägo, fr.o.m. den 1 januari 2002 överförs till Senatfastigheter.

Fångvårdsväsendets omkostnader per fånge är 45 185 euro om året (47 261 euro år 2001 och 40 769 euro år 2000; fr.o.m. 2001 ingår även anstalternas kapitalhyra i omkostnaderna).

I syfte att ordna en yrkeshögskoleexamen inom området för brottspåföljd avlåts i samband med budgetpropositionen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om Fångvårdens utbildningscentral (136/2001).

Verksamhetens omfattning:      
  2000 2001 2002
  utfall uppskattning uppskattning
       
Det genomsnittliga antalet fångar 2 855 3 100 3 200
Samhällstjänstdomar som skall verkställas 3 315 3 800 3 400
Samhällstjänsttimmar som skall verkställas 238 129 280 000 245 000
Villkorligt frigivna som står under övervakning i medeltal 1 252 1 300 1 400
Villkorligt dömda ungdomar som står under övervakning i medeltal 1 623 1 650 1 650
Nya ungdomsstraff 86 120 120

Den uppskattade fördelningen av omkostnaderna:
   
Fångvårdsväsendet 144 593 000
Kriminalvårdsväsendet 12 605 000
Gemensamma verkställighets- och förvaltningsuppgifter 3 195 000
Utbildningscentralen 2 737 000
Sammanlagt 163 130 000

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för fångvårdsväsendets arbetsverksamhet år 2002 (1 000 euro):
  2000 2001 2002
    ordinarie  
  bokslut budget budgetprop.
       
Intäkter 7 958 8 493 8 409
Inkomster av försäljning 6 893 7 737 7 400
Övriga inkomster 1 065 757 1 009
       
Särkostnader sammanlagt 13 452 14 111 13 876
Material och förnödenheter i form av råvara 3 223 3 700 3 700
Personalkostnader 2 560 2 523 2 607
Övriga särkostnader 4 856 5 029 5 046
Avskrivningar 2 316 807 757
Räntor 1 819 521 336
Hyror för fastigheter 0 2 691 2 691
Fångvårdsväsendets interna drift -1 322 -1 160 -1 261
       
Driftsåterstod -5 494 -5 617 -5 466
       
Andel av gemensamma kostnader 273 437 336
       
Kostnader sammanlagt 13 725 14 548 14 212
       
Underskott -5 767 -6 055 -5 802

21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 163 130 000 euro.

Av anslaget får högst 5 046 000 euro användas till sänkningen av priserna för de företagsekonomiska prestationerna vad gäller fångvårdsväsendets arbetsverksamhet och högst 1 717 000 euro för sänkning av de hyror för tjänstebostäder som fastställs på företagsekonomiska grunder.

I nettobudgeteringen beaktas inkomsterna av försäljningen i anstaltsbutikerna, inkomsterna av verksamheten vid Satakunda fängelse och inkomsterna av rättspsykiatriska undersökningar.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 1 917 000 euro såsom hyresutgifter på grund av överföringen av Kriminalvårdsföreningens och fångvårdsväsendets fastighetsförmögenhet till Senatfastigheter, 600 000 euro på grund av det ökade antalet fångar, 500 000 euro på grund av en effektivering av narkotikabekämpningen, 200 000 euro för effektivering av övervakningen av villkorligt frigivna och på grund av inledandet av ett försök med servicestyrning, 335 000 euro såsom tillägg på grund av en ändring av finansieringssystemet gällande yrkesutbildning för fångar samt 589 000 euro på grund av en ändring av faktureringsförfarandet i anslutning till arbetsverksamhet, vilken motsvarande inkomstökning har beaktats under moment 12.25.50. I anslutning till omorganiseringen av de kriminalpolitiska uppgifterna inom justitieministeriets förvaltningsområde har såsom tillägg beaktats 1 631 000 euro som överföring från moment 25.01.21. I anslaget har dessutom beaktats det anslag som tidigare budgeterats för ersättningar och understöd för kriminalvården under moment 25.50.50.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 76 000 euro från anslagen för Fångvårdens utbildningscentral som överföring till moment 29.20.30 för ordnande av utbildning som leder till yrkeshögskoleexamen inom området för brottspåföljd.

Dessutom har vid dimensioneringen av anslaget såsom tillägg beaktats 587 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 168 055 000
Avlöningar 101 877 000
Kapitalhyror 20 788 000
Övriga omkostnader 45 390 000
Bruttoinkomster 4 925 000
Inkomster från anstaltsbutikerna 2 607 000
Inkomster från Satakunda fängelse 2 187 000
Inkomster av rättspsykiatriska
undersökningar
131 000
Nettoutgifter 163 130 000


2002 budget 163 130 000
2001 budget 145 615 425
2001 tilläggsb. 5 010 318
2000 bokslut 119 413 428

(50.) Ersättningar och understöd för kriminalvården (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten och anslaget under det budgeteras under moment 25.50.21.


2001 budget 6 315 457
2001 tilläggsb. 400 287
2000 bokslut 11 689 061

74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 000 000 euro.

Anslaget får även användas till jordbyggnadsarbeten. Av anslaget får dessutom högst 1 350 000 euro användas för arbetskoloniarbete i anslutning till kommunägda kulturhistoriskt värdefulla arbetsprojekt eller för sådant arbetskoloniarbete som kan förenas med rehabiliteringsverksamhet, i vars kostnader kommunen deltar.

Förklaring:Anslaget har ombildats till ett treårigt reservationsanslag.


2002 budget 5 000 000
2001 budget
2000 bokslut 17 972 731