Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
            29. Särskilda utgifter
       10. Domstolsväsendet
       30. Rättshjälp
       70. Valutgifter

Statsbudgeten 2002

01. Ministeriet och myndigheter i samband med detPDF-versio

Förklaring:Ministeriets centrala resultatmål för 2002 är:

I anslutning till verkställigheten av grundlagen och utvecklandet av de grundläggande fri- och rättigheterna avlåts propositioner om revidering av lagen om förvaltningsförfarande och språklagstiftningen. Utvecklandet av valsystemet fortsätter så, att de behövliga revideringarna kan tilllämpas vid riksdagsvalet 2003.

I syfte att förbättra kvaliteten på lagstiftningen ansluts utvecklingen av lagberedningen till en fastare del av statsrådets övriga verksamhetspolitiska planering och genomförandet av denna. Arrangemangen genomförs i anslutning till projektet för revidering av statens centralförvaltning. Kompletteringen av författningsdatabanken Finlex med bl.a. material om det förberedande arbetet i anslutning till lagar fortsätter.

Inom EU-verksamheten går man aktivt in för att påverka utvecklingen av EU:s rättsområde och EU:s regelverk gällande öppenhet samt för att förtydliga lagstiftningen. Inom ramen för EU:s utvidgningsprocess deltar man aktivt i den utvärderings- och förhandlingsprocess gällande interna och rättsliga frågor som hänför sig till ansökarländerna, med särskild tyngdpunkt på frågor som gäller de baltiska länderna. Det rättsliga samarbetet med Ryssland fortgår och samarbetet myndigheterna emellan inom den internationella rättshjälpen intensifieras på det nationella planet. Vidare deltar man i utvecklandet av myndighetssamarbetet inom EU.

Utvecklandet av bolagslagstiftningen fortsätter med särskild tonvikt på beredningen av en totalreform av aktiebolagslagen. Behoven av en revidering av lagstiftningen gällande arvsrätt bedöms i helhet. Reformen inleds med en proposition om revidering av lagstiftningen gällande dödsbos gäldansvar.

En proposition om revidering av konkurslagstiftningen avlåts och därmed är totalrevisionen av konkurslagstiftningen fullbordad. Lagstiftningen gällande skuldförhållanden utvecklas genom en proposition om totalrevision av lagstiftningen om preskription av gäld. Dessutom avlåts en proposition om ändring av lagstiftningen om skuldsanering.

I anslutning till utvecklandet av rättssäkerheten avlåts en regeringsproposition om revidering av vissa bestämmelser om rättegångsförfarandet i brottmål samt en proposition om offentlighet vid rättegång. Europeiska unionens rättshjälpskonvention från 2000 ratificeras.

I anslutning till totalrevisionen av strafflagen avlåts regeringens propositioner om bl.a. ekonomiska brott, vapenbrott och alkoholbrott. Arbetet för sammanförande av den reviderade strafflagen inleds. Vidare avlåts en regeringsproposition om s.k. kontraktsvård och en proposition om revidering av lagstiftningen om verkställighet av straff och rannsakningsfängelse. Propositioner om ratificering av Europarådets konvention om databrottslighet och FN:s konvention om bekämpning av organiserad brottslighet är under beredning. Beredningen av en rapport till regeringen om verkställigheten av det nationella brottsbekämpningsprogrammet pågår. Dessutom håller man på att bereda åtgärder på basis av ett försök med snabb behandling av brott som begåtts av unga personer samt en utredning om förbättrande av offrets ställning.

Det nya lönesystemet utvecklas i samarbete med personalorganisationerna. Åtgärderna för utvecklande av utbildningssystemen för personalen inom förvaltningsområdet fortsätter. En utvidgning av den verksamhet som avser att upprätthålla arbetsförmågan så att den omfattar alla arbetsgemenskaper inom förvaltningsområdet stöds.

I syfte att förbättra kunskapsunderlaget för ledningen samt för det beslutsfattande som hänför sig till personalpolitiken och förvaltningen av resurser fortsätter man att utveckla kostnadsberäkningen, persondatasystemen och personalboksluten samt informationstjänsten inom förvaltningsområdet. Inom informationsförvaltningen ligger tyngdpunkten på att utveckla organisationen gällande informationsförvaltningen samt skapa förutsättningar för en utvidgning av den elektroniska kommunikationen och elektroniska tjänster.

21. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 23 706 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas inkomsterna från publikationsverksamheten.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 43 000 euro i överföring av löneutgifterna för en person från moment 26.06.21, 32 000 euro i överföring av löneutgifterna för en person från moment 31.24.21 och såsom avdrag 1 631 000 euro som överföring till moment 25.50.21.

Dessutom har vid dimensioneringen av anslaget såsom tillägg beaktats 215 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 24 010 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 134 000
Övriga omkostnader 23 876 000
Bruttoinkomster 304 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 38 000
— övriga prestationer 38 000
Övriga inkomster 266 000
Nettoutgifter 23 706 000


2002 budget 23 706 000
2001 budget 24 200 393
2001 tilläggsb. 561 411
2000 bokslut 24 865 744

22. Vissa verks omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 6 507 000 euro.

Vid nettobudgeteringen beaktas inkomsterna från rättspolitiska forskningsinstitutet, rättsregistercentralen och dataombudsmannens byrå.

Anslaget får även användas till utgifter som föranleds av åtgärder som är nödvändiga för att hindra konkurser från att förfalla eller annars för att genomföra konkursövervakningen samt till betalning av bidrag till Institutet för kriminalpolitik.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 54 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 7 181 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 538 000
Övriga omkostnader 6 643 000
Bruttoinkomster 674 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 657 000
— offentligrättsliga prestationer 67 000
— övriga prestationer 590 000
Övriga inkomster 17 000
Nettoutgifter 6 507 000

Rättspolitiska forskningsinstitutet bedriver neutral rättspolitisk forskning med beaktande av de krav som lagberedningsarbetet vid justitieministeriet ställer samt andra behov inom forskningen. Forskningsinstitutet strävar efter att skapa en mer exakt och proportionerlig helhetsbild av rättstillståndet, brottsligheten och verksamheten inom det kriminalpolitiska systemet. Institutet utvecklar brottslighetsindikatorer, följer kriminalpolitiska reformer och undersöker kontrollmyndigheternas verksamhet. Prioritetsområden är bedömning av allmänhetens erfarenheter av brott, brott mot liv samt ungdomsbrottslighet och påföljdssystemet för ungdomar. Uppföljningen och utvärderingen av domstolsreformerna fortsätter samtidigt som forskningen kring lagstiftningen ytterligare utvecklas.

Institutet för kriminalpolitik producerar internationell sakkunnigservice inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut som årligen fattas i anslutning därtill.

Dataombudsmannens byrå styr, handleder samt övervakar hanteringen av personuppgifter för att genomföra syftena med lagstiftningen om personuppgifter. Till följd av personuppgiftslagen, utvecklingen inom datatekniken och internationaliseringen har dataombudsmannens uppgifter ökat. I verksamheten betonas förebyggandet av intrång i datasekretessen genom att man framhåller samarbetet mellan registeransvariga och registrerade samt innebörden av god informationshanteringssed som en del av god service. I betonandet av verksamhetsformerna går man in för att beakta de krav som den nya teknologin medför, samarbetet mellan registeransvariga och organisationer som representerar de registrerade och övriga intressentgrupper och i anslutning till detta att åstadkomma en uppförandekodex för de olika sektorerna. Fastän mängden ärenden som skall behandlas beräknas öka, eftersträvas fortfarande en genomsnittlig behandlingstid om sex månader i fråga om sådana ärenden som medborgarna har anhängiggjort. Särskild uppmärksamhet fästs vid att andelen ärenden som varit anhängiga länge minskas. Målet är att genast behandla klara intrång i rättssäkerheten.

Datasekretessnämnden utövar beslutanderätt i tillståndsärenden och i övriga ärenden enligt personuppgiftslagstiftningen samt behandlar principiella frågor som ansluter sig till tilllämpningen av lagstiftningen. Strävan är att den genomsnittliga behandlingstiden för ärenden hålls under tre månader.

Konkursombudsmannen har till uppgift att följa verksamheten i konkursbon samt att främja och övervaka att en god boförvaltningssed iakttas. Konkursombudsmannen biträds av delegationen för konkursärenden. I övervakningen fäster konkursombudsmannen vidare särskild uppmärksamhet vid konkursbon som förfaller och vid utredandet av ekonomiska brott i mindre bemedlade bon. I och med den nya konkurslagen får konkursombudsmannens byrå sådana nya uppgifter med anknytning till offentlig likvidation och efterlikvidation som kräver föreberedelser.

Centralen för undersökning av olyckor sörjer för den allmänna organiseringen och planeringen av undersökning av olyckor samt för utbildning i anslutning därtill. Centralen för undersökning av olyckor strävar efter att skapa förutsättningar för en snabb och effektiv undersökning av olyckor och att utveckla samarbetet mellan olika myndigheter.

Rättsregistercentralen ansvarar för verkställigheten av bötes- och förvandlingsstraff, för indrivningen av staten tilldömda ersättningar och överlastavgifter samt för återkrav av ersättningar för brottsskador som betalts av statens medel. Dessutom för verket justitieförvaltningens register. Dessa är straffregistret, skuldsaneringsregistret, registret över äktenskapsförordsärenden samt vissa andra rättsliga register. Målet är att indrivnings- och registreringsuppgifterna och överlåtelsen av uppgifter sköts snabbt och med beaktande av rättssäkerhetssynpunkter.


2002 budget 6 507 000
2001 budget 6 345 226
2001 tilläggsb. 157 088
2000 bokslut 6 788 233

29. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 439 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av ekonomiförvaltningens system och av utgifter för behandlingen av ansökningar som gäller ersättningar för brottsskador och ersättningar till oskyldigt häktade och dömda. Anslaget får också av särskilt tungt vägande skäl användas i den omfattning som justitieministeriet bestämmer till de nödvändiga kostnader som föranleds då en finsk medborgare eller utlänning tillhandahålls rättssäkerhet i en främmande stat. Anslaget får också användas till arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av undersökningskommissioner som tillsatts för utredning av olyckor enligt lagen om undersökning av olyckor (373/1985) samt i den omfattning som statsrådet bestämmer till arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av undersökningar som utförs som internationellt samarbete. Anslaget får dessutom användas till realisering av skadeståndsansvar som eventuellt föranleds av en förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller någon annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i samband med ett mindre bemedlat konkursbo.


2002 budget 2 439 000
2001 budget 2 438 725
2000 bokslut 2 526 324

51. Vissa ersättningar och understöd som betalas av staten (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 8 073 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som skall betalas enligt lagen om ersättning för brottsskador av statsmedel (935/1973) samt av ersättningar som skall betalas till oskyldigt häktade och dömda enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974), till betalning av understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet och som tar hand om brottsoffer, understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi, Opinionsnämnden för massmedier och sammanslutningar som publicerar författningsmaterial. Anslaget får vidare användas för understöd till sådana förbund på landskapsnivå som inom sitt område sörjer för förvärvandet av juridisk expertis för fiskerihushållningskollektiv i vissa frågor som anknyter till omfattande vattenfrågor samt till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och spridandet av kunskap om den.

Anslaget får dessutom av vägande skäl användas till understöd för ersättningar för rättegångar med anledning av miljöskador, samt till nödvändiga kostnader för intressebevakningen i förvaltningsärenden som gäller miljövården. Understöd kan betalas om saken kan anses vara av stor vikt med tanke på det allmänna miljövårdsintresset eller ha en betydande inverkan på många personers omständigheter och de kostnader som åsamkas en part eller kärande inte kan anses vara rimliga med beaktande av hans betalningsförmåga.

Dispositionsplan:
   
Ersättningar för brottsskador samt
ersättningar som skall betalas till oskyldigt häktade och dömda
6 610 000
Understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet och som tar hand om brottsoffer 202 000
Understöd för upprätthållande av
samernas kulturella autonomi
992 000
Understöd för miljörättegångskostnader i ärenden typ grupptalan 34 000
Övriga understöd 235 000
Sammanlagt 8 073 000


2002 budget 8 073 000
2001 budget 8 106 658
2000 bokslut 7 457 805