Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Miljöministeriet
       10. Miljövård
            21. Omkostnader
       70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2002

60. Finlands miljöcentralPDF-versio

Förklaring:Finlands miljöcentral är en forsknings- och utvecklingscentral på miljövårdens område som producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, och bedömer alternativa trender och olika sätt att påverka utvecklingen. Finlands miljöcentral samlar in, bearbetar och förmedlar information om miljön för olika intressegruppers behov. Miljöcentralen sköter för miljövårdens del de rapporteringsuppgifter som EU:s regelverk och internationella avtal förutsätter samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen. Finlands miljöcentral riktar in sin verksamhet så att den under de närmaste åren förmår producera sådana utvärderingar och bedömningar av utvecklingen som grundar sig på informationsbehovet, är av hög kvalitet och förenar sakkunskapen inom olika branscher. Finlands miljöcentral sköter också uppgifter som gäller nyttjandet och vården av vattentillgångarna. Dessa uppgifter hör till jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde. Av de anslag i detta kapitel som direkt budgeterats för Finlands miljöcentral beräknas en andel som motsvarar 35 årsverken användas för jord- och skogsbruksministeriets uppgiftsområde.

Miljöministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för Finlands miljöcentral 2002:

För främjande av de miljöpolitiska mål som anknyter till klimatet och luftvården och för stödande av det nationella verkställandet av klimatavtalet inriktas Finlands miljöcentrals verksamhet speciellt på bedömningen av utsläpp i luften och utvecklandet av datasystem, budgeten för växthusgaser, utsläppsinventarier och scenarier, orenheter i luften och miljökonsekvenser till följd av klimatförändringar samt på en samordnad utvärdering av behovet av att minska utsläppen. Finlands miljöcentrals uppgifter som gäller bullerbekämpningen utreds, särskilt vad gäller EU:s ökande lagstiftning.

När det gäller förverkligandet av de mål som uppställts för naturvården och naturens mångfald är viktiga tyngdpunktsområden att nätverket av skyddsområden är representativt, att naturtypernas och arternas behov av skydd och skyddsnivån uppskattas, de ändringar i arterna som sker i Finlands natur och att arterna blir hotade. Med hjälp av forskning skapar man en grund även för iståndsättnings- och restaureringsverksamhet vad gäller naturliga omgivningar samt för uppföljningen av den biologiska mångfalden. Allt större verksamhet riktas till undersökning av den biologiska mångfalden utanför naturskyddsområden, inom områden som är i ekonomisk användning.

I Finlands miljöcentrals verksamhet som gäller avfall och förorenade markområden poängteras förbättrandet av förutsättningar för kunskap och förfaranden vad gäller förebyggandet av uppkomsten av avfall samt återvinningen av avfall och en trygg slutlig förvaring såväl som reningen av förorenade markområden och sediment och uppskattningen av riskerna. I syfte att utveckla och ta i bruk sådana ekonomiska och övriga styrmetoder som lämpar sig för förebyggande av uppkomsten av avfall skapas ett forskningsprogram som genomförs i samarbete mellan olika instanser. I utvecklingsarbetet poängteras även utvecklandet och verkställandet av uppföljnings- och rapporteringssystem som tjänar nationella och internationella behov inom avfallsbranschen och förorenade markområden.

Finlands miljöcentrals forsknings- och utvecklingsarbete som gäller den industriella verksamheten koncentreras speciellt på ekoeffektivitets- och livscykelutvärderingar av, utvecklandet av en samordnad produktpolitik, en samordnad uppskattning av utsläpp och miljökonsekvenserna samt uppskattning av hur miljötillståndssystemet inverkar. Övergripande bransch- och områdesvisa uppskattningar utförs tillsammans med andra instanser genom att man utvecklar och utnyttjar även miljöekonomiska metoder.

För förbättrande av Östersjöns och insjöarnas tillstånd deltar Finlands miljöcentral i verkställandet av programmet för skydd av Östersjön och EG:s ramdirektiv om vattenpolitiken. I stora forskningsprojekthelheter samt i uppföljningsprojekt preciseras uppskattningen av belastningens dimensioner, utveckling och verkningar samt uppskattningar om hur åtgärderna för minskande av belastningen verkar och huruvida de är kostnadseffektiva. För förbättrandet av det ekologiska tillståndet hos de yt- och grundvattenförekomster som avses i vattenramdirektivet utvecklas metoder för uppskattning av kostnadseffektiva åtgärder.

I forsknings- och utvecklingsarbetet i fråga om en hållbar användning av vattentillgångarna utreder Finlands miljöcentral hur klimatförändringarna inverkar på växlingarna i vattentillgångarna inklusive extrema fenomen och åtgärder som ändringarna kräver. Målet är att även utveckla iståndsättandet av vattendragen, sådana vattendragsarbetsmetoder som förbättrar och bevarar miljön och vattenförsörjningen i glesbygden samt undersöka och utveckla metoderna för kontroll och skydd av grundvattentillgångarna för att trygga tillgången till högklassigt råvatten och hushållsvatten under alla omständigheter.

Inom forsknings- och undersökningsarbetet som gäller skadliga ämnen är målet att producera kunskap och metoder som tjänar riskhanteringen som hänför sig till kemikalier, utsläpp, avfall samt förorenade mark- och sedimentområden. Särskild vikt fästs vid utredningen av inverkningarna av skadliga ämnen och ämnen som stör hormonaktiviteten. Uppföljningen av förekomsten av skadliga ämnen utvecklas så att den bättre tjänar riskhanteringen och uppfyllandet av internationella åligganden. På motsvarande sätt produceras information för de behov som riskhanteringen när det gäller genmodifierade produkter (GMO) kräver. Med hjälp av forsknings- och utvecklingsarbete som gäller avvärjandet av miljöskador strävar Finlands miljöcentral efter att förbättra beredskapen att avvärja miljöskador i Finska viken samt att förebygga skador.

I uppskattningen av miljöpolitiken och -styrningen och i utvecklingsarbetet som hänför sig till den är en central uppgift den beredning som verkställandet av direktivet om bedömningen av vissa planers och programs miljöpåverkan kräver, uppskattningen av miljöpolitikens styrmedels verkningar och effektivitet samt utvecklandet av uppskattningen av miljökonsekvenserna.

Finlands miljöcentral genomför uppföljning av miljön tillsammans med de regionala miljöcentralerna i enlighet med det riksomfattande programmet för uppföljning av miljön och svarar för uppföljning av områdesanvändningen och den byggda miljön samt för upprätthållandet och utvecklandet av datasystem. Finlands miljöcentral producerar utgående från resultaten av uppföljningen uppdaterade beskrivningar av miljöns tillstånd och belastningen på miljön samt utredningar och rapporter som behövs i beslutsfattandet och rapporteringen om internationella fördrag och EG-direktiv. Uppföljnings- och rapporteringsverksamheten rationaliseras.

I förverkligandet av strategin för miljöförvaltningens informationshantering är utvecklingsprojekt som gäller nättjänster, ärendehanteringen och hanteringen av miljöuppgifter viktiga. Finlands miljöcentral deltar i förverkligandet av projekt och upprätthåller miljöförvaltningens datatekniska infrastruktur under ledning av ministeriet.

Därtill producerar Finlands miljöcentral sådana forsknings-, laboratorie-, och byggtjänster samt utbildning och andra experttjänster för hela miljöförvaltningen. Utomstående finansiering skaffas i första hand för sådan verksamhet som stöder förverkligandet av Finlands miljöcentrals grundläggande uppgifter. Målet är att hålla andelen av den utomstående finansieringen på en nivå av omkring 40 procent.

Vid Finlands miljöcentral beräknas antalet årsverken, inkomsterna och kostnaderna för verksamheten år 2002 fördela sig enligt uppgiftsområde som följer:
  Antal Inkomster Kostnader
Uppgiftsområde årsverken milj. € milj. €
       
Forskning och uppföljning gällande förändringar i miljön 71 0,07 4,2
Förebyggande och minskning av miljöbelastningen 90 0,17 5,4
Kemikalietillsyn och bedömning av risker 36 0,15 1,7
Naturvård och markanvändning 75 0,03 3,9
Vattentillgångar, deras användning och skötsel samt
bekämpning av miljöskador
81 0,50 7,2
Forskning och utveckling gällande styrmedel 34 0,17 1,9
Laboratorieverksamhet 68 0,59 3,4
Exportverksamhet 8 1,18 1,2
Övriga uppgifter i anslutning till verksamheten 25 0,09 1,9
Förvaltningsområdets stödtjänstuppgifter 28 0,09 2
Finlands miljöcentrals stödtjänst 74   5,7
Sammanlagt 590 3,0 38,5

Av arbetsinsatsen inom uppgiftsområdena uppskattas ca 55 årsverken gälla uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde.

Utöver den finansiering som direkt budgeterats för Finlands miljöcentrals verksamhet beräknas finansieringen från andra statliga ämbetsverk och inrättningar uppgå till 6,7—7,6 miljoner euro.

Beloppet av finansiering som fås utom budget uppskattas till 2,5—3,0 milj. euro, varav EU:s andel är 0,5—0,8 milj. euro.

Inkomsterna av miljöcentralens avgiftsbelagda verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten uppskattas till 2,6 miljoner euro, varav exportverksamhetens andel uppskattas till hälften. Dessutom uppskattas inkomsterna av förvaltningsområdets interna serviceverksamhet till 0,4 miljoner euro.

Tabell med jämförelsetal över den nettobudgeterade avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro):
  2000 2001 2002
  utfall prognos uppskattn.
       
Intäkter      
Offentligrättsliga prestationer 373 270 285
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder 2 082 2 320 2 320
Intäkter sammanlagt 2 455 2 590 2 605
Kostnader      
Offentligrättsliga prestationer 409 283 291
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder 2 127 2 313 2 320
Kostnader sammanlagt 2 536 2 596 2 611
Underskott sammanlagt 81 6 6
Kostnadsmotsvarighet      
Offentligrättsliga prestationer, % 91 95 98
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder, % 98 100 100
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt, % 97 100 100

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 22 425 000 euro.

Förklaring:

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 33 185 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 2 000 000
Utgifter för förvaltningsområdets interna serviceverksamhet 420 000
Övriga omkostnader 30 765 000
Bruttoinkomster 10 760 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 2 605 000
— offentligrättsliga prestationer 285 000
— övriga prestationer 2 320 000
Förvaltningsområdets interna inkomster 420 000
Övriga inkomster 7 735 000
Nettoutgifter 22 425 000

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 151 000 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Avsikten är att 1 680 000 euro av anslaget skall användas för driftsutgifterna av miljöförvaltningens ADB-tjänster som sköts centrerat och för kostnader som föranleds av förnyelser. De tjänster som skall skötas centrerat är det nationella datanätet, servermaskinerna och systemen, de gemensamma verktygsprogrammen samt de gemensamma geografiska informationssystemen och fjärranalystjänsterna.


2002 budget 22 425 000
2001 budget 21 248 022
2001 tilläggsb. 551 825
2000 bokslut 21 040 310