Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       10. Förvaltning
       20. Teknologipolitik
       30. Företagspolitik
       60. Energipolitik
            40. Energistöd
       70. Ägarpolitik

Statsbudgeten 2002

60. EnergipolitikPDF-versio

Förklaring:Statsrådet godkände i mars 2001 den nationella klimatstrategin, som gavs riksdagen i form av en redogörelse. Syftet med strategin är att uppfylla de mål om minskade växthusgasutsläpp som uppställts för Finland. Utan energisparande och ytterligare åtgärder för minskande av växthusgasutsläpp kommer växthusgasutsläppen i vårt land under åtagandeperioden 2008—2012 tydligt att överstiga det mål som fastställdes i Kyoto 1997 och genom EU:s avtal om bördefördelning.

Energiförbrukningen och koldioxidutsläppen vid produktion står i nyckelställning när det gäller att uppnå vårt nationella mål. En av de centrala utgångspunkterna i klimatstrategin är att energiförbrukningen effektiveras avsevärt och att användningen av förnybara energikällor ökas i väsentlig grad. Även avgöranden om eltillförseln har en avsevärd betydelse på utsläppsreduceringen. Energiskatterna, stöden, normstyrningen och informationen utgör de viktigaste styrmetoderna.

Klimatstrategin stöder sig i fråga om energipolitiken huvudsakligen på tidigare fastställda energistrategiska riktlinjer, såsom energistrategin från 1997. Energisparprogrammet från år 2000 och handlingsplanen för förnybara energikällor från 1999 genomförs som en del av klimatstrategin. Genomförandet förutsätter att den offentliga finansieringen av bl.a. energistöd ökas.

Under moment 32.10.24 har dessutom reserverats ett anslag för forskning, utredningar och evalueringar i anslutning till klimatstrategin samt för forsknings- och utredningsarbete som stöder myndighetsverksamheten inom kärnsäkerhetsområdet.

Handels- och industriministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för energipolitikens resultatområde år 2002:

  • Verkställandet och uppföljningen av den nationella klimatstrategin har inletts på ett effektivt sätt.
  • Energimarknaden skall vara välfungerande och styras av klara regler.
  • Priset på elektricitet bibehålls på en skälig nivå samtidigt som viljan att investera i kapacitet bevaras.
  • Energianvändningen skall vara effektivare än tidigare, användningen av förnybar energi skall utökas och ny teknik skall tas i bruk i större utsträckning än tidigare.
  • Det bakgrundsmaterial och den stödinformation som framställs med tanke på det energipolitiska beredningsarbetet och beslutsfattandet skall vara högklassigt och rättidigt och energibeskattningen skall utvecklas utgående från riktlinjerna i energistrategin.
  • Användningen av kärnenergi och kärnavfallshanteringen skall vara säkra.
  • De utsläpp som förorsakas av energiproduktion och energianvändning skall hållas på en så låg nivå som möjligt.
Anslagen under kapitlet Energipolitik fördelar sig som följer (1 000 euro):
    år 2000 år 2001 år 2002
    bokslut ordinarie
statsbudget
budgetprop.
         
21. Energimarknadsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 208 166 206
27. Främjande av energisparande och användning av förnybar energi samt energiinformation (reservationsanslag 2 år) 2 523 2 523 3 407
40. Energistöd (förslagsanslag) 14 339 21 192 16 146
45. Räntestöd för energiinvesteringar (förslagsanslag) 180 135 55
50. Vissa understöd för energiekonomin (reservationsanslag 3 år) 84 84 50
  Sammanlagt 17 334 24 099 19 864

21. Energimarknadsverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 206 000 euro.

Anslaget får användas för sådana utgifter som föranleds av energimarknadsverkets uppgifter och som inte täcks med övervaknings- och tillståndsavgifter.

Förklaring:Energimarknadsverkets verksamhetsidé i egenskap av den myndighet som övervakar el- och naturgasmarknaderna är att trygga en sund och fungerande konkurrens inom el- och naturgashandeln samt skäliga och jämlika serviceprinciper för el- och naturgasnätsverksamheten, som bildar en naturlig monopol. Energimarknadsverkets verksamhet tjänar det centrala målet i handels- och industriministeriets energipolitik, dvs. att trygga en prismässigt konkurrenskraftig energitillförsel.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för Energimarknadsverket 2002:

  • Energimarknadsverket övervakar att tarifferna för distribution av el och naturgas uppfyller det krav på skälighet och jämlikhet som anges i elmarknadslagen och naturgasmarknadslagen.
  • Energimarknadsverket övervakar att företag inte använder el- och naturgasnätsverksamheten till att begränsa konkurrensen inom elhandeln eller naturgashandeln eller till att subventionera andra funktioner som omfattas av konkurrensen.
  • Energimarknadsverket producerar och publicerar uppföljande och jämförande uppgifter om prissättningen i fråga om minutförsäljning av sådan el och försäljning av sådan naturgas som faller inom ramen för nättjänster och leveransskyldighet.
  • Elmarknadsverket utvecklar el- och naturgasmarknadernas övervakningssystem så att den blir effektivare och mer funktionell.

Vid dimensionering av anslaget har såsom tillägg beaktats 2 500 euro för justeringar enligt löneuppföljningsutredningen.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 1 156 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 950 000
Övriga omkostnader 206 000
Bruttoinkomster 950 000
Nettoutgifter 206 000


2002 budget 206 000
2001 budget 165 665
2001 tilläggsb. 20 183
2000 bokslut 208 385

27. Främjande av energisparande och användning av förnybar energi samt energiinformation(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 407 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för informationsverksamhet och utredningar som gäller energisparande, effektiv användning av energi samt användning och produktion av förnybar energi, för främjande av marknaden för ny sparteknologi samt för annan information och ordnande av informationsförsörjningen på energins område samt för information om genomförandet av den nationella klimatstrategin. Anslaget får även användas till delfinansiering av sådana projekt som godkänts av EU och som inte finansieras med medel ur strukturfonderna.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 884 000 euro för genomförandet av den nationella klimatstrategin. Statsrådet godkände i mars 2001 den nationella klimatstrategin. En av de centrala utgångspunkterna för klimatstrategin är att energiförbrukningen effektiveras avsevärt och att användningen av förnybara energikällor ökas i väsentlig grad. För uppnående av målen i strategin skall energisparprogrammet från år 2000 och handlingsplanen för förnybara energikällor från 1999 följas. I genomförandet av programmen intar energiservicecentralen Motiva Oy en central ställning. Merparten av anslaget är avsett att användas för finansiering av Motivas verksamhet. Motiva aktiverar energibesparingen, en effektiv energianvändning och marknaderna för förnybara energikällor. Motiva, i egenskap av en objektiv sakkunniginstans, samlar in, bearbetar och distribuerar information, utvecklar metoder och påskyndar ibruktagandet av ny teknologi i samarbete med myndigheter, energimarknadsparter och andra sammanslutningar. I sitt uttalande om klimatstrategin i juni 2001 betonade riksdagen att det finns ett behov att precisera och utveckla strategin bl.a. gällande informationen om bekämpning av klimatförändringar. Med anslaget planeras och genomförs en riksomfattande informationskampanj om klimatförändringar och de bekämpningsåtgärder som dessa förutsätter.

Ett av målen med det nya energisparprogrammet är en förstärkning av den regionala verksamheten och de regionala aktörerna. I syfte att trygga verksamhetsbetingelserna för de regionala och lokala energikontor som inrättats med EU:s treåriga startbidrag i SAVE-programmet och för att öka effekterna av deras verksamhet genomförs ett tidsbundet samarbetsprojekt. Avsikten är att aktörer som är beredda på samarbete bildar nätverk på ett sådant sätt att det gynnar hela nätverket.


2002 budget 3 407 000
2001 budget 2 522 819
2000 bokslut 2 522 819

40. Energistöd(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 16 146 000 euro.

Anslaget får användas för att utveckla energiekonomin i en mer miljövänlig riktning, för att främja ibruktagandet av ny teknologi samt för att främja säkerheten i fråga om energiförsörjningen och att göra den mångsidigare. Stöd kan beviljas för investerings- och utredningsprojekt som främjar energibesparing, effektivering av energiproduktionen eller energiförbrukningen samt produktionen eller användningen av förnybar energi samt för investerings- och utredningsprojekt som minskar miljöolägenheterna av energiproduktionen eller energiförbrukningen och som i övrigt främjar säkerheten och mångsidigheten i fråga om energiförsörjningen. Projekt som främjar kommersialiseringen av ny teknologi prioriteras. Energistöd beviljas inte sådana anläggningsprojekt som får statsandelar. Handels- och industriministeriet beslutar om beviljandet av energistöd. I den utsträckning ministeriet finner det motiverat kan det överföra rätten att besluta om beviljandet av stöd till arbetskrafts- och näringscentralerna.

Energistöd kan beviljas företag, kommuner och andra sammanslutningar.

Vid prövningen av stödets maximibelopp beaktas inte den andel egen finansiering som en kommun eller någon annan sammanslutning har i fråga om energiprojekt som den byggt eller äger, om inte projektet innefattar en sådan ekonomisk fördel som skall anses som statsunderstöd som avses i EG-lagstiftningen. Detsamma gäller stöd till syneförrättningar i fråga om fastigheter som ägs av en kommun eller någon annan sammanslutning. Med finansiering som inte anses som statsstöd eller annat offentligt stöd avses t.ex. sådan finansiering eller medfinansiering som beviljas på marknadsvillkor.

Statsunderstödslagen (688/2001) tillämpas som en allmän lag vid beviljandet av energistöd. Om de allmänna villkoren för beviljandet av energistöd bestäms genom förordning av statsrådet. Handels- och industriministeriet kan efter att ha inhämtat utlåtande av statsrådets finansutskott särskilt utfärda beslut om stöd för andra projekt eller program som inte nämns i statsrådets förordning samt beslut om stödets maximibelopp. Anslaget får även användas till betalning av stöd som tidigare beviljats på grundval av statsrådets beslut (29/1999 och 45/1996) och lagen om energiunderstöd (1607/1991).

År 2002 får stöd beviljas till ett belopp av högst 25 228 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av bevillningsfullmakten har såsom tillägg beaktats 9 082 000 euro för genomförandet av den nationella klimatstrategin. Syftet med energistödet är att utveckla energiekonomin i syfte att minska miljöolägenheterna till följd av energiproduktionen och -användningen samt att främja säkerheten och mångsidigheten i fråga om energiförsörjningen. Stöd beviljas i första hand projekt som genomför tidsbundna och målstyrda politiska program, t.ex. Finlands nationella klimatstrategi och handlingsplanen för förnybara energikällor, energisparprogrammet och energisparavtalssystemet, vilka genomförs som en del av klimatstrategin. Projekt som främjar ny teknologi och användningen av förnybara energikällor prioriteras. Energistödsförfattningarna revideras under 2001 så, att det ges statsrådsförordningar om energistöd samt om arbetskrafts- och näringscentralernas rätt att bevilja energistöd. Avsikten är att de nya författningarna träder i kraft från ingången av 2002.

Användningen av bevillningsfullmakten beräknas åsamka staten utgifter som följande (1 000 euro):
  2002 2003 2004 2005-
         
Förbindelser som ingåtts före 2002 13 623 5 719 2 355 673
Förbindelser 2002 2 523 10 091 5 046 3 364
Sammanlagt 16 146 15 810 7 401 4 037

Totalt uppgår statens kostnader för de understöd som beviljas 2002 (nuvärde) till 19,6 miljoner euro.


2002 budget 16 146 000
2001 budget 21 191 679
2001 tilläggsb.
2000 bokslut 14 338 943

45. Räntestöd för energiinvesteringar(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 55 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av räntestöd för räntestödslån enligt 2 § lagen om vissa räntestödslån av kreditanstalters medel (1015/1977). År 2002 godkänns inga nya räntestödslån.

Beloppet av räntegottgörelsen är under de fyra första låneåren 4 % av räntestödslånets belopp och under det 5—8 låneåret 2 % av räntestödslånets belopp. Av särskilda skäl kan beloppet av räntegottgörelsen för ett räntestödslån under de fyra första låneåren vara högst 6 % av räntestödslånets belopp och under det 5—8 låneåret högst 4 % av räntestödslånets belopp. Efter det åttonde låneåret betalas inget räntestöd. Räntegottgörelsen kan på sin höjd vara lika stor som den ränta kreditinstitutet tar ut.

Förklaring:Av anslaget betalas räntestöd för räntestödslån som beviljats före 1993. Räntestöd har inte beviljats energiinvesteringar sedan 1992.


2002 budget 55 000
2001 budget 134 550
2000 bokslut 179 860

50. Vissa understöd för energiekonomin(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 50 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer och samfund för verksamhet som stöder målsättningarna inom energipolitiken. Med detta avses i synnerhet sådan verksamhet som främjar energibesparing och användningen av förnybara energikällor samt produktionen av inhemska bränslen. Understöden är främst avsedda för organisationer och andra sammanslutningar med små ekonomiska resurser. Understöd kan beviljas antingen i form av allmänt understöd för stödjande av organisationens verksamhet i allmänhet eller som specialunderstöd för ett visst projekt.

Statsunderstödslagen (688/2001) tillämpas som en allmän lag vid beviljandet av understöd. Närmare bestämmelser om användningen av understöd utfärdas genom förordning av statsrådet.

Förklaring:Med understöden främjas verksamheten vid sådana allmännyttiga samfund som stöder regeringens energi- och klimatpolitiska mål. De primära målen är att främja användningen av vindkraft och andra inhemska förnybara energikällor samt produktion och främjande av utnyttjandet av bioenergi och andra inhemska bränslen. Dessutom är det möjligt att stödja energisparande och främjandet av en effektiv energianvändning. Tyngdpunkten i fråga om användningen av understöden ligger på stödjandet av verksamhet som bedrivs av samfund med små ekonomiska resurser.


2002 budget 50 000
2001 budget 84 094
2000 bokslut 84 094