Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       11. Lääkelaitos
            21. Toimintamenot
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2002

11. LääkelaitosPDF-versio

Selvitysosa:Lääkelaitoksen tehtävänä on ylläpitää ja edistää lääkkeiden, terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden sekä verivalmisteiden turvallisuutta.

Lääkelaitoksen suoritteiden kokonaiskysyntä riippuu olennaisesti EU:n lääkevalvontajärjestelmän kehittymisestä. Tämä kehitys on johtanut Suomessa mm. voimassa olevien myyntilupien kokonaislukumäärän selvään kasvuun (30 % vv. 1995—2000). Lääkevalvonta- ja myyntilupajärjestelmät EU:ssa perustuvat kansallisten viranomaisten asiantuntemukseen ja työhön. Tätä työtä toteutetaan lupamenettelyin sekä tarkastustoiminnan ja jälkivalvonnan keinoin tarkoituksena estää laadullisesti ja lääketieteellisesti kyseenalaisten lääkevalmisteiden ja lääkeväärennösten pääsy Suomen markkinoille tai lääketutkimuskäyttöön. EU-yhteistyön ohella yhteistyö- ja informaatiovaatimukset lisääntyvät myös kansallisilla viranomaisilla.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkelaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2002:

Lääkevalvonta

Lääkevalmisteiden ennakkovalvonta varmistaa väestön käyttöön tulevien lääkkeiden tehon, turvallisuuden ja laadun. EU:n lääkevalvonnan kehittämisessä Lääkelaitos edistää jäsenvaltioiden järkevää työnjakoa ja yhteistyötä sekä kohdistaa voimavarojaan vaikuttavuuden lisäämiseksi lääkevalvonnan asiantuntijatehtävissä. Lääkelaitos selvittää keinoja väestön tarvitsemien lääkkeiden saatavuuden varmistamiseksi. Lääkelaitos edistää lääkkeiden oikeaa ja turvallista käyttöä tuottamalla tiivistettyä tietoa erityisesti uusista lääkkeistä. Antibioottiresistenssin torjuntaa jatketaan yhteistyönä eri hallinnonalojen kesken.

Lääkelaitos lisää luotettavan lääketiedon saatavuutta sähköisessä muodossa. EU:n GCP-direktiivi (hyvä kliininen tutkimustapa) ja kliinisiä lääketutkimuksia koskeva uusi kansallinen määräys toimeenpannaan niihin liittyvine ohjaus- ja valvontatoimineen. Apteekkitoiminnan valvonnassa kiinnitetään erityistä huomiota riippumattoman lääkeinformaation saatavuuteen apteekissa.

Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet

Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudessa havaitut puutteet ja väärinkäytökset selvitetään ja vaaralliset tuotteet poistetaan markkinoilta. Lääkelaitos selvittää terveydenhuollon laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyviä riskejä erityisesti ihmisen kehoon asetettavien materiaalien osalta. Laadunhallinnan käyttöönottoa edistetään. Lääkelaitos antaa ohjausta ja edistää laitevalmistuksen vaatimusten käyttöönottoa.

Hallinto ja sisäiset palvelut

Lääkelaitoksen tietoympäristön sisällöllisen hallinnan, tiedonhaun ja tiedonvälityksen parantamista jatketaan. Lääkelaitos edistää sähköisen asioinnin palvelujen tarjoamista sidosryhmille ja kansalaisille. Lääkelaitos käyttää EU:n valvontaviranomaisten tietoverkossa olevia seurantajärjestelmiä ja osallistuu aktiivisesti niiden edelleen kehittämiseen. Henkilöstön toimintaedellytyksiä parannetaan työkykyä edistävän ja ylläpitävän toimintaohjelman mukaisesti.

Lääkelaitoksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Lääkelaitoksen menot katetaan pääosin valvonta- ja palvelutoiminnasta saatavilla maksuilla. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonta on ei-maksullista toimintaa. Lääkelaitoksen suoritteista perittävät maksut määräytyvät Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitettua maksua lukuun ottamatta valtion maksuperustelain mukaisesti.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa):
       
Maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet
  2000 2001 2002
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— MPL julkisoikeudelliset suoritteet 6 841 6 919 7 592
— MPL mukaiset liiketaloudelliset suoritteet 7 69 31
Tuotot yhteensä 6 848 6 988 7 623
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 177 200 214
— henkilöstökustannukset 3 729 3 786 4 175
— vuokrat 459 468 497
— palvelujen ostot 880 1 132 1 205
— muut erilliskustannukset 405 405 428
Erilliskustannukset yhteensä 5 650 5 991 6 519
       
Käyttöjäämä 1 198 997 1 104
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 630 584 628
— poistot 230 150 140
— korot 15 22 28
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 875 756 796
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 6 525 6 747 7 315
       
Tilikauden ylijäämä (+)/alijäämä (-) +323 +241 +308

Erillislain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (Lääkelaitoksesta annetun lain 4 §:n
mukainen maksu)
  2000 2001 2002
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— erillislain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet 1 061 975 1 144
Tuotot yhteensä 1 061 975 1 144
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 60 47 49
— henkilöstökustannukset 489 480 574
— vuokrat 113 126 122
— palvelujen ostot 88 75 86
— muut erilliskustannukset 19 24 23
Erilliskustannukset yhteensä 769 752 854
       
Käyttöjäämä 292 223 290
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 136 120 131
— poistot 69 56 68
— korot 10 9 13
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 215 185 212
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 984 937 1 066
       
Tilikauden ylijäämä (+)/alijäämä (-) +77 +38 +78

Koko maksullisen toiminnan kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko:
  2000 2001 2002
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 7 909 7 964 8 767
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 6 420 6 743 7 376
Käyttöjäämä (t€) 1 490 1 221 1 391
— % tuotoista 19 15 16
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 1 090 941 1 008
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) 400 279 383
— % tuotoista 5 4 4
Tuotot % kokonaiskustannuksista 105 104 105
Investoinnit (t€) 306 321 400
— % tuotoista 4 4 5

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 333 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitetut tulot.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 10 100 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 7 776 000
Muut toimintamenot 2 324 000
   
   
Bruttotulot 8 767 000
Maksullisen toiminnan tulot 8 767 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 8 736 000
— muut suoritteet 31 000
Nettomenot 1 333 000

Bruttomenojen lisäyksenä on otettu huomioon EU:n lääkevalvontajärjestelmien aiheuttamat lisääntyneet jälkivalvonta- ja lääketurvavelvollisuudet. Bruttotulojen lisäys on 730 000 euroa, mikä aiheutuu lisääntyneestä yhteistyöstä ja toimeksiantosopimuksista Euroopan lääkearviointiviraston kanssa.


2002 talousarvio 1 333 000
2001 talousarvio 1 246 104
2000 tilinpäätös 1 395 287