Talousarvioesitys 2002
33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tehtävänä on edistää väestön hyvää terveyttä ja toimintakykyä sekä terveellistä työ- ja elinympäristöä ja turvata riittävä toimeentulo ja sosiaali- ja terveyspalvelut.
Valtion talousarvion kautta rahoitetaan kaikista sosiaalimenoista noin kolmannes. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
Kansantalouden voimakas kasvu, kohentunut työllisyys sekä rakenteelliset uudistukset ovat keventäneet sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan menopaineita. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kysyntä on kasvanut edelleen. Suomen sosiaalimenojen bruttokansantuotteeseen suhteutettu osuus on painunut alle EU-maiden keskitason. Vuonna 2002 se on arviolta 23,8 %.
Kansainvälisten ja kansallisten muutostekijöiden pohjalta merkittävimpiä sosiaaliturvan lähivuosien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat väestön ikääntyminen, globalisoituminen, kansantalouden kehitys, työllisyys, pitkäaikaistyöttömyys, syrjäytyminen, uuden teknologian käyttöönotto sekä alueellinen kehitys. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta työssä jatkaminen sekä väestön työ- ja toimintakyvyn ylläpito korostuvat. Euroopan unionin maita yhdistävät samantyyppiset sosiaaliturvan haasteet.
Sosiaali- ja terveyspolitiikan lähivuosien strategiset painotukset voidaan tiivistää seuraaviin asiakokonaisuuksiin: väestön terveyden ja toimintakyvyn edistäminen, työelämän vetovoiman lisääminen, syrjäytymisen ehkäisy ja hoito sekä toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva. Sosiaalisen hyvinvoinnin kulmakivinä ovat työ- ja toimintakyvyn ylläpito sekä omatoimisuus. Lähtökohtana on pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen. Sosiaaliturva tukee osaltaan ihmisten mahdollisuuksia oman elämänsä hallintaan sekä aktiivista osallistumista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen turvaaminen kaikille väestöryhmille edellyttää kuntatalouden tasapainoista kehittämistä, vaikeuksissa olevien ryhmien palvelujen saatavuudesta huolehtimista, kuntien yhteistyötä ja uusien toimintamallien käyttöönottoa sekä palvelutuotannon taloudellisten kannustimien lisäämistä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon lähivuosien kehittämistoimenpiteiden perustana on hallituksen vuonna 1999 hyväksymä sosiaali- ja terveydenhuollon tavoite- ja toimintaohjelma vuosille 2000—2003.
Perustehtäviensä lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala on asettanut vuoden 2002 toiminnalle seuraavat strategiset yleistavoitteet:
- Sosiaaliturvan kannustavuus ja rahoitus.
- Työssä jaksaminen ja jatkaminen.
- Syrjäytymisen ehkäisy ja katkaisu.
- Terveelliset elintavat, toimintakyky ja hyvä elinympäristö.
- Sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen ja hoitokäytäntöjen tehostaminen.
- Tasa-arvon vahvistaminen.
- Ohjauksen ja valvonnan tehostaminen.
Toiminnan pitkäjänteisyyden varmistamiseksi tavoitteet ovat samat kuin kahtena edellisenä vuotena. Tavoitteiden edellyttämät konkreetit toimenpiteet sisältyvät pääluokan luku- ja momenttiperusteluihin. Hallinnonalan virastojen ja laitosten kanssa laadittavissa tulossopimuksissa sovitaan strategisten yleistavoitteiden toteuttamista koskevista laitosten vastuista. Tavoiteasettelussa on otettu myös huomioon sosiaali- ja terveysministeriön vuoden 2001 keväällä julkaiseman sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2010 -asiakirjan painotukset.
Hallinnonalan menot luvuittain vuosina 2000—2002
|
|
v. 2000 tilinpäätös 1000 € |
v. 2001 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2002 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2001—2002 |
|
1000 € | % | |||||
|
|
|
|
|
|
|
01. |
Sosiaali- ja terveysministeriö |
39 516 |
46 025 |
50 905 |
4 880 |
11 |
02. |
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus |
18 689 |
19 392 |
22 980 |
3 588 |
19 |
03. |
Työttömyysturvalautakunta |
1 518 |
1 622 |
1 697 |
75 |
5 |
04. |
Tarkastuslautakunta |
1 377 |
1 431 |
1 552 |
121 |
8 |
06. |
Terveydenhuollon oikeusturva- keskus |
3 249 |
3 207 |
3 860 |
653 |
20 |
07. |
Työterveyslaitos |
33 528 |
32 797 |
34 320 |
1 523 |
5 |
08. |
Kansanterveyslaitos |
29 078 |
31 469 |
33 929 |
2 460 |
8 |
09. |
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus |
3 903 |
4 154 |
4 377 |
223 |
5 |
10. |
Säteilyturvakeskus |
9 053 |
9 318 |
10 417 |
1 099 |
12 |
11. |
Lääkelaitos |
1 395 |
1 246 |
1 333 |
87 |
7 |
12. |
Valtion koulukodit |
250 |
588 |
588 |
— |
- 0 |
13. |
Työsuojelun piirihallinto |
19 255 |
19 522 |
20 730 |
1 208 |
6 |
14. |
Valtion mielisairaalat |
407 |
407 |
607 |
200 |
49 |
15. |
Perhekustannusten tasaus |
1 388 483 |
1 378 973 |
1 368 000 |
- 10 973 |
- 1 |
16. |
Yleinen perhe-eläke |
40 074 |
41 374 |
42 000 |
626 |
2 |
17. |
Työttömyysturva |
567 344 |
530 465 |
663 200 |
132 735 |
25 |
18. |
Sairausvakuutus |
402 561 |
557 543 |
695 500 |
137 957 |
25 |
19. |
Eläkevakuutus |
1 383 802 |
1 434 475 |
1 483 575 |
49 100 |
3 |
20. |
Tapaturmavakuutus |
12 934 |
12 278 |
12 500 |
222 |
2 |
21. |
Rintamaveteraanieläkkeet |
125 544 |
123 450 |
118 000 |
- 5 450 |
- 4 |
22. |
Sotilasvammakorvaukset ja eräät kuntoutustoiminnan menot |
268 755 |
264 946 |
263 293 |
- 1 653 |
- 1 |
23. |
Muu sodista kärsineiden turva |
3 344 |
3 364 |
3 280 |
- 84 |
- 2 |
28. |
Muu toimeentuloturva |
10 007 |
9 923 |
12 100 |
2 177 |
22 |
32. |
Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto |
2 405 716 |
2 538 074 |
2 719 856 |
181 782 |
7 |
33. |
Eräät sosiaali- ja terveydenhuollon menot |
— |
— |
5 700 |
5 700 |
0 |
53. |
Terveyden edistäminen ja terveysvalvonta |
19 380 |
9 284 |
9 345 |
61 |
1 |
57. |
Lomatoiminta |
162 973 |
162 470 |
186 000 |
23 530 |
14 |
92. |
Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö |
324 603 |
346 299 |
377 285 |
30 986 |
9 |
|
Yhteensä |
7 276 737 |
7 584 093 |
8 146 929 |
562 836 |
7 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 3 400 | 3 440 | 3 4901) |
1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 415 henkilötyövuotta.