Talousarvioesitys 2023
51. Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään 28 141 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan sekä kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti
2) vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen
3) valtionavustuksen maksamiseen rautatieliikenteen ammattikoulutuksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin
4) Saimaan alueen luotsaukseen luotsauslain (940/2003) mukaisen luotsauksen hintatuen maksamiseen
5) sanomalehtien määräaikaiseen jakelutukeen
6) valtionavustuksen maksamiseen digitaalisen liiketoiminnan peruspalveluita kokoavan liikenteen tietoekosysteemin kehittämiseen.
Määräraha budjetoidaan kohtien 1) ja 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.
Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin.
Vuonna 2021 henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain (971/2017) mukaisen avustuksen maksamiseen budjetoitua määrärahaa saa käyttää myös kohdan 2) mukaisiin menoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille | 1 500 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki | 700 000 |
Yhteensä | 28 141 000 |
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen postilain muuttamisesta ja sanomalehtien jakelun tuesta. Esityksen mukaan yleispalvelukirjeiden jakelupäiviä kevennetään kolmeen päivään koko maassa ja tiedonvälitystä tuetaan kilpailutettavalla ja määräaikaisella valtionavustuksella, jonka tarkoituksena on varmistaa sanomalehtien jakelun jatkuminen myös haja-asutusalueilla, joilla ei ole varhaisjakeluverkkoa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen liikenneturvallisuusmaksusta annetun lain ja liikennevakuutuslain muuttamisesta. Esityksellä korotetaan liikennevakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden maksamaa liikenneturvallisuusmaksua. Jatkossa liikenneturvallisuusmaksu on 1,3 prosenttia vakuutusyhtiön vuosittain liikennevakuutuksesta saamasta maksutulosta. Esityksen tavoitteena on, että liikenneturvallisuusmaksulla kerätyt varat vastaavat paremmin ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön vuosittain tarvittavaa rahoitusta. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan määrärahalla edistetään tieliikenteen turvallisuutta koskevien liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Määräraha perustuu vakuutusyhtiöiltä kerättävään liikenneturvallisuusmaksuun, joka tuloutetaan momentille 11.19.05.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta.
Hallitusohjelman mukaan kotimaan tieliikenteen päästöt tulee saada puolitettua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on kuvattu toimenpiteet, joilla tavoitteeseen päästään.
Rautatiealan koulutuksen määräraha on tarkoitettu rautatiealan toimijoista riippumattomalle ja laaja-alaista rautatiealan ammatillista koulutusta eri tehtäviin tarjoavalle oppilaitokselle tai osakeyhtiölle.
Luotsauslain mukaan Saimaan kanavalla ja Saimaan vesistöalueella peritään alennettuun yksikköhintaan perustuvaa luotsausmaksua. Alennettu yksikköhinta on enintään kaksi kolmasosaa varsinaisesta yksikköhinnasta. Tämän johdosta liiketaloudellisesti kannattamatonta Saimaan alueen lakisääteistä luotsausta varten on tarkoitus maksaa momentin mukaista hintatukea luotsauspalveluja tuottavalle yhtiölle. Luotsausmatkat ovat Saimaan alueella huomattavasti pidemmät kuin meriliikenteessä. Yleisen luotsausmaksun ja Saimaan luotsausmaksun välistä erotusta korvataan siten, että se on enintään Saimaan alueen (ml. kanava) alijäämän suuruinen.
Valtionavustus digitaalisen liiketoiminnan peruspalveluita kokoavan liikenteen tietoekosysteemin kehittämiseen on osa Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021—2032 -toimenpidesuunnitelmaa (Liikenne 12). Liikenteen ekosysteemin kehittämisellä valtio tukee liikennejärjestelmän digitalisointia parantamalla tiedon saatavuutta ja hyödynnettävyyttä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinta- ja konversiotuki (RRF pilari3) | -2 500 |
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille | -1 000 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen (liikenneturva) | -500 |
Liikenneturvallisuusmaksukertymän aleneminen | -800 |
Liikenneturvallisuusmaksukertymän korotus (lainmuutoksen vaikutus) | 1 800 |
Saimaan alueen hintatuki | -3 100 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 |
Sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen (RRF pilari3) | -1 500 |
Yhteensä | 7 400 |
2023 talousarvio | 28 141 000 |
2022 II lisätalousarvio | 15 500 000 |
2022 talousarvio | 20 741 000 |
2021 tilinpäätös | 98 760 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään 28 141 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan sekä kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti
2) vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen
3) valtionavustuksen maksamiseen rautatieliikenteen ammattikoulutuksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin
4) Saimaan alueen luotsaukseen luotsauslain (940/2003) mukaisen luotsauksen hintatuen maksamiseen
5) sanomalehtien määräaikaiseen jakelutukeen
6) valtionavustuksen maksamiseen digitaalisen liiketoiminnan peruspalveluita kokoavan liikenteen tietoekosysteemin kehittämiseen.
Määräraha budjetoidaan kohtien 1) ja 3) osalta maksatuspäätösperusteisena.
Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin.
Vuonna 2021 henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain (971/2017) mukaisen avustuksen maksamiseen budjetoitua määrärahaa saa käyttää myös kohdan 2) mukaisiin menoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille | 1 500 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki | 700 000 |
Yhteensä | 28 141 000 |
I lisätalousarvioesitys HE 325/2022 vp (2.2.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 7 283 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää Venäjälle asetetuista pakotteista Suomessa rautatiealalla toimiville yrityksille aiheutuneiden kustannusten kattamiseen ja tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tukemiseen.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille | 1 500 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki | 700 000 |
Venäjälle asetetuista pakotteista aiheutuneiden kustannusten kattaminen rautatiealalla toimiville yrityksille | 283 000 |
Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tuki | 7 000 000 |
Yhteensä | 35 424 000 |
Selvitysosa:Lisäyksestä 283 000 euroa aiheutuu Venäjälle hyökkäyssodan vuoksi asetetuista pakotteista Suomessa toimiville rautatiealan yrityksille seuranneiden kustannusten kattamisesta ja 7 000 000 euroa tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tukemisesta media-alan muuttuneessa toimintaympäristössä.
Suomessa rautatiealalla toimiville yrityksille on aiheutunut kustannuksia Venäjälle asetettujen pakotteiden seurauksena. VR-Yhtymä Oyj:lle aiheutuneet kustannukset ovat 275 209 euroa ja Fenniarail Oy:lle aiheutuneet kustannukset ovat 7 500 euroa. Pakotteista johtuvia kustannuksia on tullut vaunujen valvonnan järjestämisestä viranomaisen määräämässä paikassa, ylimääräisistä tarkastuskustannuksista, jotka aiheutuivat vaunujen huoltorajojen ylityksistä sekä mm. vaunujen huonon kunnon vuoksi normaalia huomattavasti suuremmista siirtokustannuksista ja muista erityisjärjestelyistä.
Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tukemiseen tarkoitetun valtionavustuksen tavoitteena on tukea kattavaa ja demokratian kannalta tärkeää tiedonvälitystä sekä luotettavien uutisjulkaisujen tuottamista. Toimituksellinen tuotantotuki ei ole tarkoitettu pysyväksi avustusmekanismiksi, vaan lähtökohtana on journalistisen työn kehittäminen siten, että tuelle ei enää tietyn ajan jälkeen ole tarvetta. Avustuksen tarkemmista ehdoista ja myöntämisedellytyksistä säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Määrärahan lisäyksen ja momentin perustelujen täydentämisen johdosta käyttösuunnitelmaan on lisätty kohdat Venäjälle asetetuista pakotteista aiheutuneiden kustannusten kattaminen rautatiealalla toimiville yrityksille ja Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tuki.
2023 I lisätalousarvio | 7 283 000 |
2023 talousarvio | 28 141 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 7 771 000 |
2022 II lisätalousarvio | 15 500 000 |
2022 talousarvio | 20 741 000 |
2021 tilinpäätös | 98 760 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 83/2022 vp (1.3.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 7 283 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää Venäjälle asetetuista pakotteista Suomessa rautatiealalla toimiville yrityksille aiheutuneiden kustannusten kattamiseen ja tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tukemiseen.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki sähkö- ja kaasukäyttöisille pakettiautoille | 1 500 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki | 700 000 |
Venäjälle asetetuista pakotteista aiheutuneiden kustannusten kattaminen rautatiealalla toimiville yrityksille | 283 000 |
Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tuki | 7 000 000 |
Yhteensä | 35 424 000 |
II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 650 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää luotsauslain (561/2023) mukaisesti luotsauksen hintatukeen ja luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin. Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden kansalliseen omarahoitukseen sekä lain 971/2017 mukaisiin tukiin.
Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 400 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville pakettiautoille | 1 500 000 |
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville henkilöautoille | 400 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki ja tuki luotsauskaluston ylläpitoon | 700 000 |
Venäjälle asetetuista pakotteista aiheutuneiden kustannusten kattaminen rautatiealalla toimiville yrityksille | 283 000 |
Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tuki | 7 000 000 |
Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin | 250 000 |
Yhteensä | 36 074 000 |
Selvitysosa:Lisäyksestä 400 000 euroa on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, jotta jo haettuja henkilöautojen hankinta- ja muuntotukia voidaan maksaa vuosina 2024—2026. Lisäyksestä 250 000 euroa aiheutuu siirrosta momentilta 31.01.02 pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden valtionavustuksina maksettavaan kansalliseen omarahoitukseen.
Hallitus antaa eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta.
Määrärahan lisäyksen ja momentin perustelujen täydentämisen johdosta käyttösuunnitelmaan on lisätty kohdat hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville henkilöautoille ja kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeille. Lisäksi käyttösuunnitelmaa on muutettu siten, että kuorma-autojen ja pakettiautojen hankintatukea voidaan myöntää vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville kuorma- ja pakettiautoille sekä lisäksi siten, että käyttösuunnitelman kohtaa Saimaan alueen luotsauksen hintatuesta on täydennetty tuella luotsauskaluston ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin luotsauslain (561/2023) mukaisesti.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2023 II lisätalousarvio | 650 000 |
2023 I lisätalousarvio | 7 283 000 |
2023 talousarvio | 28 141 000 |
2022 tilinpäätös | 44 012 000 |
2021 tilinpäätös | 98 760 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 650 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Saimaan alueen luotsaukseen myönnettyä määrärahaa saa käyttää luotsauslain (561/2023) mukaisesti luotsauksen hintatukeen ja luotsausvalmiuden ylläpidosta luotsausyhtiölle aiheutuviin välttämättömiin kustannuksiin. Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös pienten ja keskisuurten yritysten kyberkompetenssihankkeiden kansalliseen omarahoitukseen sekä lain 971/2017 mukaisiin tukiin.
Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 400 000 euroa.
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville kuorma-autoille | 1 000 000 |
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville pakettiautoille | 1 500 000 |
Hankintatuki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkeville henkilöautoille | 400 000 |
Sanomalehtien määräaikainen jakelutuki | 15 000 000 |
Tieliikenteen turvallisuustoiminta | 9 100 000 |
Rautatieliikenteen ammattikoulutus | 841 000 |
Saimaan alueen luotsauksen hintatuki ja tuki luotsauskaluston ylläpitoon | 700 000 |
Venäjälle asetetuista pakotteista aiheutuneiden kustannusten kattaminen rautatiealalla toimiville yrityksille | 283 000 |
Tiedonvälityksen ja uutisjulkaisujen tuki | 7 000 000 |
Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin | 250 000 |
Yhteensä | 36 074 000 |