Statsbudgeten 2022
Förklaring:Enligt ungdomslagen är syftet med ungdomsarbetet och ungdomspolitiken att främja de ungas delaktighet och möjligheter att påverka samt förmåga och förutsättningar att verka i samhället, att stödja de ungas utveckling, självständighetsprocess och gemenskapskänsla samt inhämtandet av kunskaper och färdigheter i anknytning till detta, att stödja de ungas fritidssysselsättningar och verksamhet i det civila samhället, att främja de ungas likställdhet och jämlikhet samt tillgodoseendet av deras rättigheter, och förbättra de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Syftet ska uppnås med utgångspunkt i solidaritet, kulturell mångfald och internationalism, hållbar utveckling, sunda levnadsvanor, respekt för miljön och livet samt sektorsövergripande samarbete. Dessa mål enligt ungdomslagen gäller alla som är under 29 år och bor i Finland.
De ungdomspolitiska målhelheterna i det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik 2020—2023, som godkänts av statsrådet, är
- — Unga har förutsättningar för en smidig vardag - utslagningen minskar.
- — Unga har metoder och färdigheter för att delta och påverka.
- — Unga litar på samhället - jämlikheten och säkerheten stärks
Dessutom innehåller programmet nationella mål för den europeiska och internationella verksamheten på ungdomsområdet samt riktlinjer och prioriteringar för stödjande av ungdomsarbetet och ungdomsverksamheten när det gäller godkännande av rätten till statsbidrag för kompetenscentrum på ungdomsområdet.
- — De ungas delaktighet ökar och påverkningsmöjligheterna blir mångsidigare.
- — De ungas erfarenheter av jämlikhet, jämställdhet, samhörighet och tillgodoseendet av de ungas rättigheter stärks.
- — De unga har lika tillgång till fritidsaktiviteter och verksamhet.
- — De ungas livskompetens stärks.
- — Det i ungdomslagen (1285/2016) avsedda riksomfattande programmet för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken för åren 2020—2023 genomförs.
- — Kompetenscentrumen på ungdomsområdet styrs i syfte att utveckla verksamhetsområdet i enlighet med gemensamt överenskomna uppgifter.
- — Statsunderstödsprocesserna görs smidigare utifrån översynen av ungdomslagen och bedömningen av effekterna av statsunderstöden utvecklas som en del av projektet för utveckling och digitalisering av statsunderstöden.
- — Forskningen och informationsproduktionen inom ungdomsväsendet utvecklas så att de stödjer ungdomsarbetet och det ungdomspolitiska beslutsfattandet. Kännedomen om tjänsten Nuorisotilastot.fi ökas i syfte att förbättra rapporteringen av resultaten och kvalitetsbedömningen av ungdomsarbetet och ungdomspolitiken på lokal, regional och nationell nivå. Dessutom breddas informationsunderlaget för tjänsten.
- — Det säkerställs att det riksomfattande systemet för begäran om kontakt inom det uppsökande ungdomsarbetet förankras.
- — Återhämtningen från de negativa effekterna av coronavirusepidemin främjas bland de unga och på ungdomsområdet.
Nyckeltal för ungdomsarbetet
2019 utfall |
2020 utfall |
2022 uppskattning |
|
10—29-åringar som hör till/är med i något organisationsarbete eller motsvarande (undersökningen om fritiden), % | 56 | 53 | 54 |
15—29 -åringar som känner sig delaktiga i det finländska samhället (Ungdomsbarometern), % | 75 | 83 | 83 |
15—29-åringar som upplever att de har bra kontroll över sitt liv (Ungdomsbarometern), % | 85 | 90 | 90 |
Barn i grundskoleålder som inte har någon nära vän (undersökningen Hälsa i skolan, Institutet för hälsa och välfärd), % | 9 | 9 | 9 |
15—29-åringar som har låtit bli att inleda en hobby på grund av brist på pengar (Ungdomsbarometern), % | 39 | 35 | 35 |
15—29-åringar som har upplevt diskriminering under de senaste 12 månaderna (Ungdomsbarometern), % | 10 | 10 | 10 |
15—29-åringar som är optimistiska vad gäller sin egen framtid (Ungdomsbarometern), % | 79 | 79 | 75 |
Antalet arbetslösa personer under 25 år (ANM) | 32 800 | 43 700 | 40 000 |
50. Avkastning av penningspelsverksamheten för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 35 934 000 euro.
Anslaget får användas
1) till statsunderstöd enligt ungdomslagen (1285/2016) som beviljas till riksomfattande organisationer och kompetenscentrum på ungdomsområdet samt för verksamheten vid och byggandet av ungdomscentraler
2) till understöd och betalning av stipendier för ungdomsforskning, för att utarbeta utredningar som gäller ungdomsarbetet och ungdomspolitiken samt för utgifter för informations- och rådgivningsarbete för unga, för digitalt ungdomsarbete, för systemen för hörande av unga och ungas deltagande och för utveckling av dessa system
3) för att täcka de utgifter som föranleds av sammanslutningars och statsförvaltningens internationella samarbete på ungdomsområdet samt för att stödja EU-verksamhetsprogram och internationella verksamhetsprogram
4) till stöd för lokal fritidsverksamhet för barn och unga, ungdomsarbete och ungdomsverksamhet med tonvikt på idrott och kultur samt för miljöfostran för unga
5) till verkstadsverksamhet för unga genom riksomfattande stöd och för uppsökande ungdomsarbete, förebyggande av missbruk, socialt ungdomsarbete och annat stärkande av de ungas sociala identitet
6) till betalning av utgifter som föranleds av statens ungdomsråd och dess sektioner, utvärderings- och understödskommissionen och samernas ungdomsråd samt för stärkande av den samiska ungdomskulturen
7) till genomförande, utvärdering och utveckling av det riksomfattande programmet för ungdomsarbete och ungdomspolitik
8) till utgifter för den regionala ungdomsverksamheten och för att utveckla det regionala ungdomsarbetet, för drift och utveckling av tjänsten nuorisotilastot.fi samt för genomförande av regionförvaltningens och statens ämbetsverks tidsbundna projekt inom ungdomsarbetet
9) till betalning av utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 7 årsverken.
I fråga om de personer som avses i 9 punkten beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra 97 procent och konsumtionsutgifterna tre procent.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Aktivt medborgarskap för unga | |
Riksomfattande organisationer för ungdomsarbete | 18 240 000 |
Lagstadgade nationella kommittéer | 950 000 |
Stärkande av de ungas sociala identitet | |
Stärkande av de ungas sociala identitet | 800 000 |
Ungas uppväxt- och levnadsvillkor, lokalt och regionalt ungdomsarbete | |
Uppväxt- och levnadsvillkor lokalt och regionalt | 1 470 000 |
Utveckling av ungdomsarbetet och ungdomspolitiken | |
Försök, utveckling, forskning och internationellt samarbete | 9 524 000 |
Ungdomscentraler | 4 950 000 |
Sammanlagt | 35 934 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i penningspelsverksamhetens intäktskalkyl | -3 286 |
Sammanlagt | -3 286 |
Anslaget står utanför ramen.
2022 budget | 35 934 000 |
2021 budget | 39 220 000 |
2020 bokslut | 36 273 490 |
51. Verkstadsverksamhet för unga, uppsökande ungdomsarbete och statsandelar till kommunernas ungdomsväsende (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 38 923 000 euro.
Anslaget får användas
1) till stöd för verkstadsverksamhet för unga
2) till stöd för uppsökande ungdomsarbete samt till upprätthållande av systemet för begäran om kontakt inom det uppsökande ungdomsarbetet
3) till betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av EU:s Ungdomsgaranti
4) till betalning av statsandelar för kommunernas ungdomsarbete enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas ungdomsarbete är 15,00 euro per invånare under 29 år.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Stöd till verkstadsverksamhet | 16 300 000 |
Stöd till uppsökande ungdomsarbete samt betalning av utgifter och understöd som föranleds av genomförandet av EU:s Ungdomsgaranti | 14 875 000 |
Statsandelar för kommunernas ungdomsarbete | 7 748 000 |
Sammanlagt | 38 923 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring av statsandelen för kommunernas ungdomsarbete | -73 |
Statsandel för kommunernas ungdomsarbete (överföring från moment 29.91.52) | 7 821 |
Uppsökande ungdomsarbete (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | -4 500 |
Uppsökande ungdomsarbete (regeringsprogr. 2019) | 4 500 |
Nivåförändring | -937 |
Sammanlagt | 6 811 |
Momentets rubrik har ändrats.
2022 budget | 38 923 000 |
2021 budget | 32 112 000 |
2020 bokslut | 37 013 000 |
52. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 650 000 euro.
Anslaget får användas
1) för att stödja kultur- och språkboverksamhet på enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska
2) för att främja ungas företagar-, ekonomi- och arbetslivskompetens.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Samernas kultur- och språkboverksamhet | 1 150 000 |
Främjande av ungas företagar-, ekonomi- och arbetslivskompetens | 500 000 |
Sammanlagt | 1 650 000 |
För stöd till kultur- och språkboverksamhet utanför Sameområdet anvisas dessutom 250 000 euro under moment 29.91.50.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -300 |
Statsandel för kommunernas ungdomsväsende (överföring till moment 29.91.51) | -7 821 |
Sammanlagt | -8 121 |
Momentets rubrik har ändrats.
2022 budget | 1 650 000 |
2021 I tilläggsb. | 1 500 000 |
2021 budget | 9 771 000 |
2020 bokslut | 21 970 000 |