Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2022

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 5 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 820 737 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffning av försvarsmateriel och Försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 200 267 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2022 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av Försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga, så att de åren 2022—2026, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 155 465 000 euro (beställningsfullmakten för 2022 för materiell utveckling av Försvarsmakten, PVKEH 2022).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2022 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2022.

2) År 2022 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 2024 2025 2026— Sammanlagt
fr.o.m.
2022
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2017) 20 772 35 287 20 087 32 684   108 830
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2018) 238 148 281 080 276 720 162 148 35 450 993 546
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2019) 6 550         6 550
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2020) 16 700 7 680 6 970 2 065 5 525 38 940
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2021) 269 331 217 591 187 731 24 065 59 375 758 093
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 551 501 541 638 491 508 220 962 100 350 1 905 959
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2022) 57 386 46 864 44 215 3 000 4 000 155 465
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 57 386 46 864 44 215 3 000 4 000 155 465
             
Fullmakter sammanlagt 608 887 588 502 535 723 223 962 104 350 2 061 424

Den materiella utvecklingen av Försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för Försvarsmakten och på de förmågor som ska byggas upp genom dem:

Utvecklingsprogram / Prestationsförmåga / Mål
Programmet för utveckling av Försvarsmaktens ledning

Man utvecklar och upprätthåller ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av Försvarsmaktens samlade prestationsförmåga. Ledningen av gemensamma insatser stöds genom upprätthållande och utveckling av förvarningsförmågan, omvärldsuppfattningen, övervaknings- och mållägesbilden, den samlade lägesmedvetenheten och säkrade operativa informationstekniska tjänster. Myndigheternas gemensamma ledningssystem och vardagslösningar utnyttjas som stöd för stridsledningssystemet.

  • — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — dataöverföringen inom integrerad underrättelseinhämtning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
  • — informationsförvaltningen förnyas, den informationstekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa it-miljön
  • — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar Försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
  • — cyberförsvarets förmågor utvecklas
Programmet för utveckling av stöd för Försvarsmaktens underrättelseinhämtning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
  • — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — kompetensen för luftburen underrättelseinhämtning och övervakning upprätthålls och utvecklas
  • — informationssystemet för underrättelseinhämtning förvaltas
  • — skapandet av Försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas
  • — den militära underrättelseinhämtningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas
  • — förmågorna för elektronisk underrättelseinhämtning och underrättelseinhämtning som avser datanät utvecklas
Utvecklingsprogrammet för den samlade prestationsförmågan hos Försvarsmaktens stridssystem

Den prestationsförmåga med vilken man operativt inverkar på betydande objekt utvecklas och upprätthålls. Helheterna skydd och gemensamt skydd utvecklas och upprätthålls.

  • — utvecklandet av Försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter
  • — anskaffningen av en ersättande sjömålsrobot fortsätter
  • — ersättande säkerhetstillsynsteknik anskaffas
  • — materiel för beredskapsbyggande anskaffas
  • — informationsförsvaret utvecklas
Programmet för utveckling av Försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem utvecklas och upprätthålls. Systemet skapar i alla beredskapslägen och verksamhetsmiljöer förutsättningar för utveckling och användning av försvarssystemets förmågor snabb verkställighet och upprätthållande av insatser och återställande av stridsförmågan. Utvecklingen av logistiksystemets förmågor är uppdelad i utveckling av logistik- och underhållstrupper samt anskaffning av materiel som är gemensam för alla.

  • — utrustandet av logistiktruppernas och vapenslagstruppernas underhåll fortsätter
  • — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna
  • — anskaffningen av ammunition och reservdelar fortsätter
  • — stridsuniformssystem och personlig ballistisk skyddsutrustning anskaffas
  • — lastbilsmateriel och materiel för fältproviantering anskaffas
Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

Målet för programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret är att upprätthålla arméns uppgifter och att upprätthålla en prestationsförmåga som motsvarar hotet. Genom utvecklingsprogrammet skapas en grund för en hög aktionsberedskap och snabb reaktionsförmåga för att svara mot fastställda krav på kapacitet och förmåga.

  • — arméns rörlighet och förmåga till mötesstrid upprätthålls och utvecklas
  • — eldanvändningssystemet upprätthålls
  • — truppernas avvärjningsförmåga utvecklas
  • — prestationsförmågan för observation, övervakning och underrättelseinhämtning utvecklas
  • — pansarvärnsförmågan, ledningen av granatkastarkompanier och soldaternas förmåga att påverka utvecklas
  • — pionjär- och skyddsmateriel förvaltas och utvecklas
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Förmågan att påverka och rörligheten utvecklas.

  • — stridsgruppernas organiska eldstöd utvecklas
  • — kustförbandens rörlighet och eldkraft upprätthålls och kustförbandens ledningsförmåga utvecklas
  • — anskaffningen Flottilj 2020 fortsätter
Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets prestationsförmåga upprätthålls.

  • — anskaffning av sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansmaterielens livslängd
  • — stridsbaserna utvecklas
  • — förmågan att decentralisera funktionerna inom ledningen av flygvapnets eldanvändning utvecklas
  • — förmågan att bereda små luftfarkoster förluster under alla förhållanden utvecklas
  • — prestationsförmågan inom luftvärnet utvecklas
  • — sådana förmågor inom luftvärnet som avvecklas ersätts
Programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper och den personal som de behöver i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

  • — personalstrukturen och uppgiftssammansättningarna utvecklas och upprätthålls
  • — utvecklandet och upprätthållandet av inlärningsmiljöer och virtuella utbildningsmiljöer fortsätts
  • — truppernas övningsverksamhet utvecklas
Programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem strävan man efter att främja hanteringen av helheter, övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet vid beslutsfattande och vid verkställande av beslut.

  • — informationshanterings- och verksamhetsstyrningssystemen samt arkiveringen utvecklas
  • — forskningsdata produceras i första hand för Försvarsmaktens strategiska planering

Det uppskattas att 608 887 000 euro av anslaget kommer att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 583 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter samt 200 267 000 euro att användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel år 2022.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2022 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde

Beställningsfullmakten för materiell utveckling av Försvarsmakten (PVKEH 2022)

I programmet för utveckling av sjöförsvarets stridssystem utvecklas marinens övervakningssystem och kustförbandens inflytande.

I programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret utvecklas arméns eldanvändning och truppernas rörlighet.

Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret utvecklas flygvapnets förmåga att decentralisera de kritiska funktionerna under normala förhållanden samt förmåga att undvika underrättelse och målgivning. Dessutom utvecklas förmågan att avvärja små obemannade luftfartyg under alla förhållanden.

Inom Försvarsmaktens program för utveckling av logistiken utvecklas logistiksystemets prestationsförmåga (ledning, kompletteringar, underhåll, sjukvård, service). Ammunition i enlighet med kraven på truppernas prestationsförmåga anskaffas.

I programmet för utveckling av Försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning utvecklas simulering i samband med utbildningsplatser för strid i bebyggelse och skapas en miljö för simulatorutbildning som möjliggörs genom nationellt samarbete.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Flottilj 2020 -8 248
Kostnadsnivåjustering (2020) -2 575
Kostnadsnivåjustering (2022) 11 518
Tidigareläggning av produktifieringen av signalnätet (stimulans) 1 200
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter i den tredje tilläggsbudgeten för 2021 36 270
Överföring till moment 27.10.01 -1 419
Sammanlagt 36 746

2022 budget 820 737 000
2021 III tilläggsb. -280 480 000
2021 budget 783 991 000
2020 bokslut 779 398 000