Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli

Statsbudgeten 2022

54. Köp och utvecklande av skärgårds- och förbindelsefartygstrafiken (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 20 386 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården och konsumtionsutgifter som föranleds av dessa tjänster samt till redogörelser och information

2) till reparation av de bryggor som används för skärgårdens förbindelsefartygstrafik

3) till understöd för underhållet av de isvägar av privat natur som ersätter förbindelsefartygstrafiken

4) till betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter som har beviljats under tidigare år.

Av anslaget får det dessutom beviljas understöd för de trafikidkare som sköter förbindelserna i skärgården på de grunder som anges i statsrådets förordning (371/2001).

I fråga om understöden budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland bemyndigas år 2020 att ingå ett femårigt helhetsserviceavtal och fortsätta tre avtal om köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården till ett belopp av högst 7 500 000 euro av de totala kostnaderna.

Förklaring:Enligt lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) ska staten försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning har transportservice till sitt förfogande.

Förbindelsefartygstrafiken är trafik som Transport- och kommunikationsverket ansvarar för och den täcker nästan alla de öar med bofast befolkning i Skärgårdshavet och Finska viken som inte har någon vägförbindelse. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland upphandlar tjänster för förbindelsefartygstrafik genom konkurrensutsättning. Passagerarantalet inom förbindelsefartygstrafiken beräknas vara ca 230 000 personer år 2022. De utgifter som helhetsserviceavtalen orsakar är per passagerare ca 75 euro per resa och per bofast person längs förbindelsefartygsrutterna ca 30 000 euro per år.

Syftet med stöden är att bibehålla förbindelserna för invånare i sådana skärgårdsområden där det inte finns tillgång till fast vägförbindelse eller egentlig förbindelsefartygstrafik. Stödet riktas främst till ordnandet av passagerar- och varutransporter i Finska viken och i Åbolands skärgård.

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland har gällande avtal om produktion av förbindelsetrafiktjänster åren 2020—2023 för förbindelsefartygstrafiken på ruttområdet Rimito samt för ruttområdena Hitis och Kotka—Pyttis. Anskaffningen av ett nytt avtal för ruttområdet Rimito genomförs under 2022. För förnyande av avtalen för områdena Hitis och Kotka—Pyttis har det i den tredje tilläggsbudgeten för 2021 beviljats en fullmakt för tiden 1.5.2024—30.4.2029. De nuvarande avtalen ska förlängas för tiden 1.1—30.4.2024.

Genom de nya fullmakterna tryggas köp av tjänster inom förbindelsfartygstrafiken som helhetsservice där tjänsteleverantören svarar för anskaffningen och underhållet av de fartyg som trafikerar rutterna. Helhetsservicen enligt avtalen gäller på Rimitorutten perioderna 1.1.2024—30.4.2024 och 1.5.2024—30.4.2029 samt förbindelsefartygsrutterna Kotka—Pyttis och Hitis 1.1.2024—30.4.2024. Förbindelsefartygstjänsterna beräknas föranleda utgifter på ca 5 000 000 euro om året under åren 2024—2029. Hur stor fullmakt som behövs grundar sig på prisnivån för de nuvarande avtalen samt i huvudsak på den nuvarande verksamhetsmodellen.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Reparation av de bryggor som används för förbindelsfartygstrafiken 1 250
Sammanlagt 1 250

2022 budget 20 386 000
2021 III tilläggsb.
2021 budget 19 136 000
2020 bokslut 19 136 000