Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              31. Vissa understöd

Statsbudgeten 2022

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 471 250 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet

2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.

Av anslaget har 4 000 000 euro reserverats för utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.

Fullmakt

Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.

Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro)
   
Vägprojekt  
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron 128 000 000
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari 21 200 000
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen 7 000 000
Fast förbindelse till Karlö 96 000 000
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö 8 200 000
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre 5 000 000
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi 3 000 000
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi 13 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 25 000 000
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti 15 000 000
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne 27 100 000
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi 26 000 000
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi 20 000 000
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas 30 000 000
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg 67 500 000
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia 30 000 000
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik 80 000 000
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg 77 900 000
Riksväg 5 vid S:t Michel 27 000 000
Landsväg 101 förbättring av Ring I 32 000 000
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand 76 000 000
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 27 000 000
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius 15 000 000
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki 22 500 000
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi 143 000 000
Riksväg 5 S:t Michel—Juva 121 000 000
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg 198 000 000
Riksväg 12 Tillola—Keltti 15 000 000
Ring I vid Bredvik 20 000 000
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron 7 000 000
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski 139 000 000
   
Banprojekt  
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda 10 000 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata 130 000 000
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår 15 000 000
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 19 000 000
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo 33 800 000
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) 11 000 000
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors 8 000 000
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 30 000 000
Oritkari triangelspår 15 600 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 273 000 000
Esbo stadsbana 137 500 000
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 23 000 000
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä 81 000 000
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi 10 500 000
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö 62 000 000
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn 133 500 000
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) 55 000 000
Förbättring av bangården i Joensuu 74 000 000
Österbottenbanan 674 000 000
Mellersta Böle, västra spåret 50 100 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 150 000 000
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors 60 000 000
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen 195 000 000
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen 10 100 000
Elektrifiering av Nystadsbanan 21 000 000
   
Farledsprojekt  
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi 26 500 000
Förlängning av slussarna i Saima kanal 90 000 000
Höjning av vattennivån i Saima kanal 5 000 000
Förflyttning av Nyslotts djupfarled 40 000 000
Havsfarleden till Karleby 45 000 000
Havsfarleden till Nordsjö 12 500 000
   
Planering av farledsprojekt  
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering 4 200 000
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg 5 000 000
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle 600 000
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä 18 000 000
Planering av banan Seinäjoki—Vasa 3 000 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik 174 000 000

Förklaring:Av anslaget föranleds 4 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater och trädde i kraft den 1 juni 2021.

Med anslaget för projektet Digirata främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla. I projektet moderniseras och digitaliseras järnvägssystemen i Finland samt förnyas tågkontrollen på järnvägarna så att den överensstämmer med det europeiska systemet. Projektet främjar också EU:s flaggskeppsinitiativ Laddning och tankning (Recharge and refuel). Projektet finansieras dessutom nationellt med 4 000 000 euro.

Projekt

  Godkänt Färdigt för trafik Fullmakt att ingå avtal
mn €
Beräknad användning
mn €
Anslagsbehov
år 2022
mn €
Senare anslagsbehov
mn €
             
Vägprojekt            
Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron Tilläggsbudget III 2021   128,0 3,0 5,0 120,0
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari Budget 2021 2023 21,2 5,0 10,0 6,2
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen Tilläggsbudget VII 2020 2022 7,0 3,4 3,6  
Fast förbindelse till Karlö Tilläggsbudget VII 2020 2025 96,0 4,0 24,0 68,0
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg Tilläggsbudget 2019 2022 67,5 50,9 16,6 -
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski Budget 2018 2021 139,0 133,5 5,5 -
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2022 25,0 10,0 15,0 -
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti Tilläggsbudget IV 2020 2022 15,0 8,0 7,0 -
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne Tilläggsbudget IV 2020 2022 27,1 16,7 10,4 -
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi Tilläggsbudget IV 2020 2023 26,0 8,0 12,0 6,0
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi Tilläggsbudget IV 2020 2022 20,0 15,0 5,0 -
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 15,0 8,0 7,0
             
Banprojekt            
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår Budget 2021 2023 15,0 1,0 10,0 4,0
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 Budget 2021 2023 19,0 7,0 3,0 9,0
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo Budget 2021 2024 33,8 2,5 10,5 20,8
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda Tilläggsbudget III 2021   10,0 1,0 9,0 -
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata Tilläggsbudget III 2021   130,0 5,0 8,0 117,0
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö Budget 2020 2023 62,0 30,0 27,0 5,0
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn Tilläggsbudget 2019 2024 133,5 76,0 14,0 43,5
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) Tilläggsbudget 2019 2023 55,0 25,5 20,0 9,5
Förbättring av bangården i Joensuu Tilläggsbudget 2019 2023 74,0 41,0 27,0 6,0
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen Budget 2017/budget 2021 2022 195,0 165,0 20,0 10,0
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) Tilläggsbudget IV 2020 2024 11,0 4,0 3,0 4,0
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors Tilläggsbudget IV 2020 2022 8,0 1,0 7,0 -
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2023 30,0 2,5 13,0 14,5
Oritkari triangelspår Tilläggsbudget IV 2020 2022 15,6 8,6 7,0 -
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 Tilläggsbudget IV 2020 2027 273,0 21,5 35,0 216,5
Esbo stadsbana Tilläggsbudget IV 2020 2024 137,5 6,0 25,0 106,5
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 Tilläggsbudget IV 2020 2022 23,0 11,0 12,0 -
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä Tilläggsbudget IV 2020 2023 81,0 11,0 35,0 35,0
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi Tilläggsbudget IV 2020 2023 10,5 5,0 5,0 0,5
             
Farledsprojekt            
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi Budget 2021 2023 26,5 13,0 13,0 0,5
Förlängning av slussarna i Saima kanal Budget 2021 2024 90,0 1,5 24,5 64,0
Höjning av vattennivån i Saima kanal Tilläggsbudget IV 2020 2022 5,0 0,3 4,7 -
             
Planering av farledsprojekt            
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä Budget 2020   18,0 9,0 4,0 5,0
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg Tilläggsbudget IV 2020   5,0 1,5 3,0 0,5
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering Tilläggsbudget VII 2020   4,2 0,9 1,3 2,0
Annan planering av utvecklingsprojekt       - 8,2 -
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt     2067,4 723,3 471,3 881,0

Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)

  2022 2023 2024 2025— Sammanlagt fr.o.m. 2022
           
Pågående trafikledsprojekt 463 100 351 950 219 000 309 988 1 344 038

Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 1 055 miljoner euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti (stimulans) -500
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas (stimulans) -4 000
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå–Haparanda (regeringsprogr. 2019 av engångsnatur) 9 000
Esbo stadsbana 20 000
Fast förbindelse till Karlö 20 000
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg 1 600
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering (stimulans, tilläggsbudget VII 2020) 600
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä 25 000
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn -24 000
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 -4 000
Förbättring av bangården i Joensuu 7 000
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 (stimulans) 11 000
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi 9 000
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi (stimulans) 5 000
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne (stimulans) -5 600
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 2 000
Förlängning av slussarna i Saima kanal 23 000
Förändring i behovet av anslag -53 425
Höjning av vattennivån i Saima kanal (stimulans) 4 500
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors (stimulans) 6 200
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen -33 800
Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron 5 000
Pilotprojektet Digirata: testbana och testlaboratorium för ETCS 1 000
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä -1 000
Projektplanering för annan utveckling 1 000
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 7 000
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg -8 400
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi (stimulans) -6 000
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski motorväg, budget 2018 -20 000
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari 5 000
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi 1 000
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen (stimulans, tilläggsbudget VII 2020) 600
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo 8 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata 4 000
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) 4 000
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 20 000
Vägplanering vid Parikkala gränsstation -250
Sammanlagt 39 525

Anslaget står delvis utanför ramen.


2022 budget 471 250 000
2021 III tilläggsb. 11 173 000
2021 budget 431 725 000
2020 bokslut 391 686 000