Statsbudgeten 2022
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 471 250 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av sådana investeringar för utvecklande av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Av anslaget har 4 000 000 euro reserverats för utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) som en del av återhämtnings- och resiliensplanen.
Fullmakt att ingå förbindelser för trafikledsprojekt från tidigare budgetår.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar, så att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen.
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för de utgifter som förbindelserna föranleder staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
---|---|
Landsväg 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | 128 000 000 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 21 200 000 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen | 7 000 000 |
Fast förbindelse till Karlö | 96 000 000 |
Förbättring av den planskilda anslutningen till stamväg 68 i Edsevö | 8 200 000 |
Förbättringen av stamväg 68 genom byggande av en ny vägbro V-1879 i Kållby i Pedersöre | 5 000 000 |
Gångtunnel vid anslutningen till riksväg 25 vid Leppi | 3 000 000 |
Förbättring av riksväg 23 på avsnittet Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 25 000 000 |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | 15 000 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | 27 100 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | 20 000 000 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | 30 000 000 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | 67 500 000 |
Riksväg 8 Åbo—Björneborg, omkörningsfält vid Virmo och Luvia | 30 000 000 |
Stamväg 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 77 900 000 |
Riksväg 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Landsväg 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Riksväg 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Riksväg 3 Tammerfors—Vasa, avsnittet vid Laihela, fas 1 | 27 000 000 |
Riksväg 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Riksväg 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Riksväg 4 Uleåborg—Kemi | 143 000 000 |
Riksväg 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Riksväg 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Riksväg 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
Ring I vid Bredvik | 20 000 000 |
Arrangemang för anslutande trafik till utbyggnaden av västmetron | 7 000 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski | 139 000 000 |
Banprojekt | |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda | 10 000 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | 130 000 000 |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | 15 000 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | 19 000 000 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | 33 800 000 |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | 11 000 000 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | 8 000 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | 30 000 000 |
Oritkari triangelspår | 15 600 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 273 000 000 |
Esbo stadsbana | 137 500 000 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 23 000 000 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 81 000 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 10 500 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | 62 000 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | 133 500 000 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | 55 000 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 74 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, västra spåret | 50 100 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 1 | 150 000 000 |
Förbättring av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 195 000 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Björneborg—Tallholmen | 10 100 000 |
Elektrifiering av Nystadsbanan | 21 000 000 |
Farledsprojekt | |
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | 26 500 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 90 000 000 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | 5 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Havsfarleden till Karleby | 45 000 000 |
Havsfarleden till Nordsjö | 12 500 000 |
Planering av farledsprojekt | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | 4 200 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 5 000 000 |
Förberedelser inför en ökning av bankapaciteten på förbindelsesträckan Helsingfors—Böle | 600 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | 18 000 000 |
Planering av banan Seinäjoki—Vasa | 3 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 174 000 000 |
Förklaring:Av anslaget föranleds 4 000 000 euro av utgifter som finansieras med inkomster från EU:s återhämtningsinstrument. Rådets beslut om systemet för Europeiska unionens egna medel har godkänts i alla medlemsstater och trädde i kraft den 1 juni 2021.
Med anslaget för projektet Digirata främjas målet i återhämtnings- och resiliensplanen att öka produktiviteten med hjälp av digitalisering och dataekonomi och göra tjänsterna tillgängliga för alla. I projektet moderniseras och digitaliseras järnvägssystemen i Finland samt förnyas tågkontrollen på järnvägarna så att den överensstämmer med det europeiska systemet. Projektet främjar också EU:s flaggskeppsinitiativ Laddning och tankning (Recharge and refuel). Projektet finansieras dessutom nationellt med 4 000 000 euro.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslagsbehov år 2022 mn € |
Senare anslagsbehov mn € |
|
Vägprojekt | ||||||
Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | Tilläggsbudget III 2021 | 128,0 | 3,0 | 5,0 | 120,0 | |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | Budget 2021 | 2023 | 21,2 | 5,0 | 10,0 | 6,2 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen | Tilläggsbudget VII 2020 | 2022 | 7,0 | 3,4 | 3,6 | |
Fast förbindelse till Karlö | Tilläggsbudget VII 2020 | 2025 | 96,0 | 4,0 | 24,0 | 68,0 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | Tilläggsbudget 2019 | 2022 | 67,5 | 50,9 | 16,6 | - |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski | Budget 2018 | 2021 | 139,0 | 133,5 | 5,5 | - |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 25,0 | 10,0 | 15,0 | - |
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,0 | 8,0 | 7,0 | - |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 27,1 | 16,7 | 10,4 | - |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 26,0 | 8,0 | 12,0 | 6,0 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 20,0 | 15,0 | 5,0 | - |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 15,0 | 8,0 | 7,0 |
Banprojekt | ||||||
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi, mötesspår | Budget 2021 | 2023 | 15,0 | 1,0 | 10,0 | 4,0 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | Budget 2021 | 2023 | 19,0 | 7,0 | 3,0 | 9,0 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | Budget 2021 | 2024 | 33,8 | 2,5 | 10,5 | 20,8 |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå—Haparanda | Tilläggsbudget III 2021 | 10,0 | 1,0 | 9,0 | - | |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | Tilläggsbudget III 2021 | 130,0 | 5,0 | 8,0 | 117,0 | |
Elektrifiering av banavsnittet Hyvinge—Hangö | Budget 2020 | 2023 | 62,0 | 30,0 | 27,0 | 5,0 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | Tilläggsbudget 2019 | 2024 | 133,5 | 76,0 | 14,0 | 43,5 |
Idensalmi—Ylivieska (elektrifiering och byggande av ett triangelspår i Idensalmi) | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 55,0 | 25,5 | 20,0 | 9,5 |
Förbättring av bangården i Joensuu | Tilläggsbudget 2019 | 2023 | 74,0 | 41,0 | 27,0 | 6,0 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017/budget 2021 | 2022 | 195,0 | 165,0 | 20,0 | 10,0 |
Pilotprojektet Digirata (testbana och testlaboratorium för ETCS) | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 11,0 | 4,0 | 3,0 | 4,0 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 8,0 | 1,0 | 7,0 | - |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 30,0 | 2,5 | 13,0 | 14,5 |
Oritkari triangelspår | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 15,6 | 8,6 | 7,0 | - |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2027 | 273,0 | 21,5 | 35,0 | 216,5 |
Esbo stadsbana | Tilläggsbudget IV 2020 | 2024 | 137,5 | 6,0 | 25,0 | 106,5 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 23,0 | 11,0 | 12,0 | - |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 81,0 | 11,0 | 35,0 | 35,0 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | Tilläggsbudget IV 2020 | 2023 | 10,5 | 5,0 | 5,0 | 0,5 |
Farledsprojekt | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Fördjupande av havsfarleden i Ajos i Kemi | Budget 2021 | 2023 | 26,5 | 13,0 | 13,0 | 0,5 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | Budget 2021 | 2024 | 90,0 | 1,5 | 24,5 | 64,0 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal | Tilläggsbudget IV 2020 | 2022 | 5,0 | 0,3 | 4,7 | - |
Planering av farledsprojekt | ||||||
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | Budget 2020 | 18,0 | 9,0 | 4,0 | 5,0 | |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | Tilläggsbudget IV 2020 | 5,0 | 1,5 | 3,0 | 0,5 | |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering | Tilläggsbudget VII 2020 | 4,2 | 0,9 | 1,3 | 2,0 | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 8,2 | - | |||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 2067,4 | 723,3 | 471,3 | 881,0 |
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2022 | 2023 | 2024 | 2025— | Sammanlagt fr.o.m. 2022 | |
Pågående trafikledsprojekt | 463 100 | 351 950 | 219 000 | 309 988 | 1 344 038 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 1 055 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Byggande av en planskild anslutning till riksväg 15 i Paimenportti (stimulans) | -500 |
E18 Stamväg 50 Förbättring av Ring III, fas 3, avsnittet vid Askis och byggande av ytterligare körfält vid Vandaforsen Backas (stimulans) | -4 000 |
Elektrifiering av banavsnittet Laurila—Torneå–Haparanda (regeringsprogr. 2019 av engångsnatur) | 9 000 |
Esbo stadsbana | 20 000 |
Fast förbindelse till Karlö | 20 000 |
Främjande av planeringen av huvudbanan på avsnittet Tammerfors—Uleåborg | 1 600 |
Förbättrande av E18 ringvägen runt Åbo på sträckan Nådendal—Reso, planering (stimulans, tilläggsbudget VII 2020) | 600 |
Förbättring av banan Kontiomäki—Pesiökylä | 25 000 |
Förbättring av banan Kouvola—Kotka/Fredrikshamn | -24 000 |
Förbättring av banan Tammerfors—Jyväskylä, fas 1 | -4 000 |
Förbättring av bangården i Joensuu | 7 000 |
Förbättring av bangården i Kuopio, fas 1 (stimulans) | 11 000 |
Förbättring av förmedlingskapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kemi | 9 000 |
Förbättring av riksväg 4 på avsnittet Hartola—Oravakivensalmi (stimulans) | 5 000 |
Förbättring av riksväg 8 Åbo—Björneborg vid Euraåminne (stimulans) | -5 600 |
Förbättring av trafikkapaciteten på banavsnittet Uleåborg—Kontiomäki, fas 1 | 2 000 |
Förlängning av slussarna i Saima kanal | 23 000 |
Förändring i behovet av anslag | -53 425 |
Höjning av vattennivån i Saima kanal (stimulans) | 4 500 |
Inledande av en grundlig reparation av banavsnittet Helsingfors—Tammerfors (stimulans) | 6 200 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | -33 800 |
Lv 180 förnyande av Rävsundsbron och Hessundsbron | 5 000 |
Pilotprojektet Digirata: testbana och testlaboratorium för ETCS | 1 000 |
Planering av banan Tammerfors—Jyväskylä | -1 000 |
Projektplanering för annan utveckling | 1 000 |
Riksväg 19 Seinäjoki—Lappo, fas 1 | 7 000 |
Riksväg 3 Tavastkyro omfartsväg | -8 400 |
Riksväg 4, förbättring av anslutningarna vid Simo på avsnittet Uleåborg—Kemi (stimulans) | -6 000 |
Riksväg 4 Kirri—Tikkakoski motorväg, budget 2018 | -20 000 |
Riksväg 4 utveckling av vägavsnittet Äänekoski—Viitasaari | 5 000 |
Spårförbindelser till Kemi bioproduktfabrik, vid Kemi | 1 000 |
Utvecklande av riksväg 5 vägavsnittet Hurus—Hietanen (stimulans, tilläggsbudget VII 2020) | 600 |
Utveckling av bangården i Åbo och byggande av dubbelspår på sträckan Kuppis—Åbo | 8 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata | 4 000 |
Utvecklings- och verifieringsfasen i projektet Digirata (RRF pelare 2) | 4 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, fas 2 | 20 000 |
Vägplanering vid Parikkala gränsstation | -250 |
Sammanlagt | 39 525 |
Anslaget står delvis utanför ramen.
2022 budget | 471 250 000 |
2021 III tilläggsb. | 11 173 000 |
2021 budget | 431 725 000 |
2020 bokslut | 391 686 000 |