Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
              25. Nationella kompetenscenter
              63. Vissa specialprojekt
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2020

03. Forskning och utvecklingPDF-versio

Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds i huvudsak av verksamhet i anslutning till forskning, utveckling, statistikföring, registrering och sakkunnigtjänster inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, av omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd och av statligt stöd för Arbetshälsoinstitutets utgifter.

Social- och hälsovårdsministeriet svarar för forsknings- och utvecklingspolitiken inom sitt förvaltningsområde. Målet är att producera sådan forskningsinformation som kan utnyttjas systematiskt i olika slags utvecklingsåtgärder inom social- och hälsovårdspolitiken, såsom vid beredningen och verkställandet av lagstiftningen, i olika program och projekt samt i ministeriets övriga beslutsfattande.

Forsknings- och utvecklingsverksamheten inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är ett redskap för ledningen och en förutsättning för att de strategiska målen ska uppnås. Forsknings- och utvecklingspolitiken är strategiskt beslutsfattande, beredning och genomförande av lagstiftning och budget samt investering som stöder informationsstyrningen. Forskningsinstituten inom förvaltningsområdet har också verksamhet för att omsätta forsknings- och utvecklingsresultaten i praktiken, såsom sakkunnigtjänster, informationsförmedling och utbildning. Därutöver har de lagstadgade eller med ministeriet överenskomna särskilda uppgifter i anslutning till t.ex. tillsyn, statistikföring eller beredskap inför särskilda risksituationer.

Forsknings- och utvecklingsverksamheten gäller i synnerhet följande strategiska mål inom förvaltningsområdet:

  • — Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat
  • — Funktionsförmågan och arbetsförmågan har förbättrats
  • — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
  • — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
  • — Må bra-branschen skapar affärsmöjligheter och export.
Effektivitet

Forskningens och utvecklingens effekter ska förbättras

  • — med stöd av beslutsfattandet, bl.a. genom utvärdering av välbefinnande- och hälsoeffekter
  • — genom förbättrad informationsproduktion
  • — genom förmedling av forskningsbaserad information till den samhälleliga debatten och medborgarna.

04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 54 687 000 euro.

Anslaget får också användas

1) till betalning av utgifter för sådana medlemsavgifter till internationella och inhemska organisationer som har anknytning till verksamheten, teckning av andel i biobankernas andelslag och årsmedlemsavgifter, finansiella bidrag till samfinansierade projekt, projekt som genomförs utomlands, understöd för kompletterande utbildning och samarbetsprojekt

2) till betalning av utgifter för finansiering av projekt som godkänts av EU

3) till Stiftelsen för alkoholforskning, för utarbetande av riktlinjer för god medicinsk praxis, för tekniskt underhåll av cancer- och synskaderegistret vid Suomen Syöpäyhdistys - Cancerföreningen i Finland ry och Synskadades Centralförbund rf och till betalning av statsunderstöd och andra utgifter för utvecklingsprojekt vid stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö och utvecklingsprojekt som gäller social- och hälsovårdens informationsförvaltning

4) till betalning av stipendier som direkt hänför sig till inkomsterna av den nettobudgeterade samfinansierade verksamheten

5) för hälsofrämjande projekt som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

6) för projekt i anslutning till förebyggande och övervakning av smittsamma sjukdomar som Institutet för hälsa och välfärd självt genomför

7) till utgifter för styrning och utvärdering av social- och hälsovårdens servicesystem

8) för styrningsuppgifter för informationshanteringen inom social- och hälsovården, utveckling och underhåll av den riksomfattande informationsarkitekturen för social- och hälsovården samt andra uppgifter i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) samt lagen om elektroniska recept (61/2007) och lagen om klienthandlingar inom socialvården (254/2015).

Förklaring:Institutet för hälsa och välfärd har till uppgift att främja befolkningens välfärd och hälsa, förebygga sjukdomar och sociala problem och utveckla social- och hälsovårdstjänster. Institutet genomför sin uppgift med hjälp av forskning, uppföljning och utvärdering, utvecklingsarbete, sakkunnigpåverkan och myndighetsuppgifter samt internationellt samarbete. Institutet för hälsa och välfärd är dessutom statistikmyndighet inom sitt område samtidigt som institutet sörjer för kunskapsunderlaget inom uppgiftsområdet och för utnyttjandet av det. Institutet ansvarar också för styrningsuppgifterna för informationshanteringen inom social- och hälsovården.

Institutets verksamhet grundar sig på lagen om Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriets strategiska vision om ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd. Bland målen ingår enligt de centrala riktlinjerna för institutet förnyelse, ett effektivt utnyttjande av kunskapsmaterialet, framsyn, prioritering och satsningar på arbetsgemenskapen.

I institutets verksamhet betonas rollen som sakkunniginrättning när det gäller att främja användande av uppgifter på alla nivåer av beslutsfattandet. Detta stöder institutets mål när det gäller att utveckla datalager och att underlätta utnyttjandet av dem.

Funktionell effektivitet

När resurserna minskar har Institutet för hälsa och välfärd anpassat sin verksamhet så att riskerna i anslutning till genomförandet av regeringsprogrammet och uppfyllandet av de sakkunnig- och myndighetsuppgifter som institutet har har minimerats. Den finansieringsnivå enligt rambeslutet som gäller institutet förutsätter i framtiden att anpassningsåtgärderna fortsätter de närmaste åren. En fördelningsgrund för anpassningsåtgärderna är en ny strategi som ska utarbetas. Kärnfunktionerna fungerar effektivt, ekonomiskt och kundinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Institutets produktivitet ökar och överskottet från den avgiftsbelagda verksamheten används för produktutveckling och investeringar. Institutets informations- och statistikproduktion samt nättjänster och portaler utgör tillsammans en fungerande helhet och tjänar kundernas behov av information. Institutets organisation fungerar som en helhet och organisationsstrukturen stöder institutets strategiska riktlinjer. Förvaltnings- och verksamhetsmetoderna vid Institutet för hälsa och välfärd främjar integreringen av jämställdhetsperspektivet mellan könen. Institutet för hälsa och välfärd har en ändamålsenlig finansieringsstruktur.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Institutet för hälsa och välfärd utvecklar och förnyar sitt kunskapskapital. Institutets personals aktionsberedskap och kunnande utvecklas i enlighet med institutets strategi. Kunnandet hos personer i ledningsuppgifter utvecklas så att ledningen är yrkeskunnig och motiverande. Personalens välbefinnande understöds och arbetsgivarbilden utvecklas. Personalplaneringen görs mera förutsebar och långsiktig.

Inkomsterna av försäljning och distribution av sällsynta vacciner har antecknats under moment 12.33.03.

Andel av anslaget som enligt uppskattning används för understöden (euro)

   
Stiftelsen för alkoholforskning 350 000
Riktlinjer för god medicinsk praxis 925 000
Cancerföreningen i Finland 899 000
Synskadades Centralförbund 136 000
Stiftelsen Hoitotyön tutkimussäätiö 396 000
Sammanlagt 2 706 000

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 83 287 85 926 86 085
Bruttoinkomster 33 070 32 218 31 398
Nettoutgifter 50 217 53 708 54 687
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 7 804    
— överförts till följande år 10 839    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— försäljningsintäkter 9 023 9 000 9 000
Intäkter sammanlagt 9 023 9 000 9 000
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet - 20 20
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 5 228 5 300 5 300
— andel av samkostnader 2 117 2 200 2 200
Kostnader sammanlagt 7 345 7 500 7 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 1 678 1 500 1 500
Kostnadsmotsvarighet, % 123 120 120

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2018
utfall
2019
ordinarie
budget
2020
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 13 145 13 000 13 000
— finansiering från EU 3 672 3 500 3 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 772 700 700
— övriga intäkter från den samfinansierade verksamheten 6 310 6 000 6 000
Intäkter sammanlagt 23 899 23 200 23 200
       
Totala kostnader för projekten 42 221 40 700 40 700
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -18 322 -17 500 -17 500
Självfinansieringsandel, % 43 43 43

Totala kostnader för verksamheten (1 000 euro) och årsverken enligt avdelning

  2018
utfall
årsv. 2019
uppskattning
årsv. 2020
mål
årsv.
             
Välfärd 14 182 155 13 812 155 13 838 158
Folkhälsolösningar 20 448 218 19 237 215 19 237 218
System 8 302 85 7 793 87 7 752 89
Statens social- och hälsovårdstjänster 13 622 141 16 968 184 17 883 185
Hälsosäkerhet 15 073 167 14 996 167 14 917 166
Informationstjänster 11 660 118 13 120 124 13 458 126
Sammanlagt 83 287 884 85 926 932 86 085 927

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Informationshanteringsuppgifter (20 årsv.) (överföring från moment 33.01.25) 1 800
Översättning till svenska av rekommendationen Käypä hoito (God medicinsk praxis) (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 600
Riksdagens tillägg; kvalitetsregister -1 200
Riksdagens tillägg; trötthetssyndrom -200
Tillsyns- och styrningsuppgift för boendeservicen för offer för människohandel (3 årsverken) (regeringsprogr. 2019) 300
Uppföljning, styrning och utveckling av och forskning om vård utom hemmet inom barnskyddet (1 årsv.) 80
Utvärdering av upprättandet av satellitcenter till Seri-stödcentren (regeringsprogr. 2019) 300
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -425
Lönejusteringar -105
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -560
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna -192
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) -129
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) 651
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) 149
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -90
Sammanlagt 979

2020 budget 54 687 000
2019 II tilläggsb.
2019 I tilläggsb. 250 000
2019 budget 53 708 000
2018 bokslut 53 252 000

25. Nationella kompetenscenter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifterna för förenhetligandet av funktionerna vid de offentliga biobankerna och för det förberedande arbetet och inrättandet av en gemensam aktör

2) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet och inrättandet av det nationella cancercentret

3) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet och inrättandet av ett nationellt neurovetenskapligt center samt för pilotprojekt inom klinisk forskning och vård

4) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet och inrättandet av ett nationellt center för läkemedelsutveckling

5) till betalning av utgifterna för det förberedande arbetet och inrättandet av det nationella genomcentret

6) till betalning av statsunderstöd till kommuner, samkommuner, högskolor, allmännyttiga samfund och andelslag som bildas av biobanker för förberedelser och genomförande av projekt

7) till avlönande av personal motsvarande högst tio årsverken samt till betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Som grundpelare för precisionsmedicinen stöder de nationella kompetenscentren (genomcentret, centret för läkemedelsutveckling, neurocentret och cancercentret samt den förenhetligade biobanksverksamheten) stimulerandet av forskning och innovation inom hälsobranschen samt främjandet av den individualiserade hälso- och sjukvården. Social- och hälsovårdsministeriet svarar för beredningen och genomförandet i samarbete med arbets- och näringsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet och andra aktörer (sjukvårdsdistrikt, högskolor, sakkunniginrättningar).

Målen är följande:

  • — de offentliga biobankernas funktioner effektiviseras genom att verksamhetssätten förenhetligas och ett effektivt samarbete med de olika kompetenscentren och då i synnerhet genomcentret säkerställs
  • — ett nationellt cancercenter, ett nationellt neurocenter och ett nationellt center för läkemedelsutveckling inrättas
  • — utvecklingen av individualiserad medicin (precisionsmedicin) som en del av social- och hälsovården främjas och människornas välbefinnande och tjänsterna för dem förbättras med hjälp av forskning, kompetens, utveckling, innovationsverksamhet, investeringar och ny affärsverksamhet
  • — förverkligandet av målen för tillväxtstrategin för hälsobranschen samt stärkandet av Finlands ställning som en konkurrenskraftig verksamhetsmiljö stöds.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Inrättande av ett nationellt center för läkemedelsutveckling 1 000
Kostnader för inrättande av ett genomcenter -1 200
Nationellt cancercenter och genomcenter -700
Offentliga kostnader för förenhetligandet av biobankernas funktioner -300
Stödjande av tillväxtstrategin för social- och hälsovården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 3 000
Sammanlagt 1 800

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 7 000 000
2019 budget 5 200 000
2018 bokslut 7 400 000

31. Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) för en översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården i enlighet med regeringens strategiska mål

2) för utvecklande av tjänsterna för barn och familjer bl.a. genom att stödja det fortsatta arbetet för utvecklande av familjecentren, att stärka det tidiga stödet såsom t.ex. tjänsterna för föräldraskap och parförhållanden samt att inrätta regionala kompetens- och stödcenter för barn och ungdomar med svåra symtom som behöver särskilt stöd och särskild hjälp

3) till betalning av omkostnader för genomförande av projekt, till betalning av forsknings- och utvecklingsprojekt och försök samt startbidrag och till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd i samband med genomförandet till kommuner, samkommuner, Folkpensionsanstalten, allmännyttiga samfund och företag

4) till övervakning och kontroll av projekt

5) till betalning av ersättningar för riksomfattande uppgifter i anslutning till förvaltningen av statsunderstöd för projekt

6) till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för uppgifter som gäller beredning, genomförande och administration.

Förklaring:I enlighet med statsminister Antti Rinnes regeringsprogram vidtas för att stödja barnfamiljer sådana åtgärder som främjar välbefinnandet samt förebygger och åtgärdar problem. Tröskeln för mentalvårdstjänster för barn och unga sänks och tjänsterna ska som en del av basservicen i ännu högre grad ges i rätt tid och vara tillgängliga. Kontakten mellan dem och de befintliga tjänsterna för barn och familjer och andra servicestrukturer ska intensifieras.

Dessutom fortsätter genomförandet av programmet för utveckling av barn- och familjetjänster Målen för programmet är att sprida modellen med familjecenter och utveckla rådgivningsbyråerna, att stärka parrelationsarbetet och stödet i föräldraskapet t.ex. genom en förbättring av tjänsterna inom uppfostrings- och familjerådgivningen samt att stärka förebyggande tjänster för familjer enligt socialvårdslagen och underlätta förutsättningarna för familjer att få och beviljas hemservice.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utveckling av barn- och familjetjänster samt fortsättning av programmet för utveckling av barn- och familjetjänster (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 10 000
Sammanlagt 10 000

2020 budget 10 000 000
2018 bokslut 51 500 000

50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 24 042 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelen enligt 3 § i lagen om arbetshälsoinstitutets verksamhet och finansiering (159/1978)

2) till finansiering av forskningsprojekt som godkänts av EU.

Av anslaget får högst 350 000 euro användas för kostnader för utbildning inom företagshälsovården och genomförandet av projekt som hänför sig till företagshälsovårdspersonalens utveckling.

Förklaring:Arbetshälsoinstitutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde som främjar hälsa och säkerhet i arbetet som en del av ett gott liv. Arbetshälsoinstitutets mål iakttar social- och hälsovårdsministeriets strategi och de bekräftas i ett resultatavtal mellan ministeriet och Arbetshälsoinstitutet.

För finansiering av Arbetshälsoinstitutets verksamhet betalas enligt omfattningen av den verksamhet som godkänts i statsbudgeten årligen som en statsandel fyra femtedelar av kostnaderna i institutets av social- och hälsovårdsministeriet godkända budget. Inom ramen för statsbudgeten kan Arbetshälsoinstitutet beviljas ökad statsandel för utförande av särskilda uppgifter i anslutning till forsknings- och serviceverksamheten inom arbetarskyddets och arbetshygienens område.

De kostnader som berättigar till statsandel beräknas uppgå till 33,1 mn euro. De inkomster av verksamheten som berättigar till statsandel beräknas uppgå till 10,1 mn euro. Inkomsterna av verksamheten beräknas överstiga en femtedel av de kostnader som berättigar till statsandel. De överstigande inkomsterna används till Arbetshälsoinstitutets forskning och utveckling, ledning och sakkunnigarbete.

För arbetshälsoinstitutets totala utgifter, som år 2020 beräknas uppgå till 53 020 000 euro, beviljas 24 042 000 euro i statsbidrag. Omfattningen av verksamheten enligt resultatområde beräknas vara följande under 2020:

Verksamhetens omfattning enligt resultatområde år 2018—2020 (1 000 euro)

    Utgifter   Egen finansiering   Statsbidrag
  2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
                   
Forskning och utveckling 16 934 18 000 20 798 8 288 9 000 9 200 8 646 9 000 11 598
Sakkunnigarbete 7 149 7 000 6 188 1 202 1 100 1 100 5 947 5 900 5 088
Ledning 8 984 8 322 7 356 355 - - 8 629 8 322 7 356
Affärsverksamhet 17 464 19 178 18 678 17 464 19 178 18 678 - - -
Sammanlagt 50 531 52 500 53 020 27 309 29 278 28 978 23 222 23 222 24 042
                   
Finansieringsandel, %       54 56 55 46 44 45

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Lönejustering 150
Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 000
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) -330
Sammanlagt 820

Momentets rubrik har ändrats.


2020 budget 24 042 000
2019 budget 23 222 000
2018 bokslut 23 222 000

63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 002 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utvecklande av social- och hälsovårdens servicesystem med hjälp av datateknik och byggande av den infrastruktur som utnyttjandet av datatekniken förutsätter

2) till sådan utbildnings- och utvecklingsverksamhet som genomförandet av projektet kräver på de grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer särskilt

3) till betalning av statsunderstöd och finansieringsunderstöd

4) för finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som stöder social- och hälsovårdsministeriets strategiska och operativa planering och beslutsfattande

5) till betalning av omkostnader för genomförandet av program och försök som hänför sig till ministeriets ansvarsområde samt finansieringsunderstöd

6) för finansiering av projekt enligt de ramprogram och särskilda program som godkänts av EU

7) till utgifter för kontrollen av och tillsynen över projekt

8) för översyn av verksamhetsprocesserna inom social- och hälsovården för unga i enlighet med ungdomsgarantin

9) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter på grund av detta.

Förklaring:Anslaget stöder skapandet av nätverk för verksamhetsenheterna inom social- och hälsovården och utvecklandet av kompatibla datasystem, framför allt genom att man på nationell nivå inför sådana tjänster som stöder en enhetlig utveckling av informationsförvaltningstjänsterna inom förvaltningsområdet. Målet är att man genom att effektivisera utnyttjandet av informationstekniken ska förbättra också en jämlik tillgång på tjänster och tjänsternas kvalitet samt stöda självständighet och möjlighet att bo hemma och klara sig på egen hand. Ett mål är också att säkerställa att användningen av ny informationsteknik förverkligas jämlikt i hela landet, bl.a. genom att en hälsonättjänst för medborgarna genomförs.

Av användningen av anslaget bedöms överföringsutgifterna utgöra ungefär tre femtedelar och konsumtionsutgifterna ungefär två femtedelar. Variationen i fråga om andelarna föranleds av innehållet i och sättet att genomföra pågående projekt samt de mål som ställts upp för dem.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Riksdagens tillägg av engångsnatur för mathjälpsverksamhet -1 200
Riksdagens tillägg av engångsnatur för utveckling av assistanshundsverksamheten -150
Stärkande av palliativ vård och vård i livets slutskede (regeringsprogr. 2019) 2 000
Tjänster för mödrar med missbruksproblem (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) 1 500
Tryggande av tjänsterna för mödrar med missbruksproblem (regeringsprogr. 2019) 3 000
Tryggande av tjänsterna för mödrar med missbruksproblem åren 2018-2019 (Pidä kiinni -projektet) -3 000
Sammanlagt 2 150

2020 budget 7 002 000
2019 budget 4 852 000
2018 bokslut 6 602 000