Talousarvioesitys 2020
30. (31.10.35 ja 36) Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 138 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen hankkeille länsimetron rakentaminen Espoon Matinkylästä Kivenlahteen, Raide-Jokeri pikaraitiotien rakentaminen ja Tampereen raitiotien 1. vaiheen rakentaminen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Länsimetron rakentaminen Matinkylästä Kivenlahteen | 90 000 000 |
Raide-Jokeri pikaraitiotien rakentaminen | 30 000 000 |
Tampereen raitiotien rakentamisen 1. vaihe | 18 700 000 |
Yhteensä | 138 700 000 |
---|
Väylävirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Länsimetron jatkohankkeessa metron rakentamista jatketaan Espoon Matinkylästä Kivenlahteen asti. Avustus maksetaan Espoon kaupungille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2017 vuosina 2014—2016 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä vuoden 2013 marraskuun MAKU-indeksin (136,72 pistettä 2005=100) kustannustasossa on 240 milj. euroa.
Raide-Jokeri on pikaraitiotienä toteutettava seudullinen kehämäinen joukkoliikenneyhteys Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Avustusta maksetaan Helsingin ja Espoon kaupungeille jälkikäteen edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 84,0 milj. euroa.
Tampereen raitiotie -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotie Hervanta—keskusta—Tays ja toisessa vaiheessa raitiotie keskusta—Lentävänniemi. Avustusta maksetaan Tampereen kaupungille jälkikäteen edellisenä vuotena toteutuneiden kustannusten perusteella kuitenkin siten, että ensimmäisen kerran valtionavustus on maksettu vuonna 2018 vuosina 2016—2017 toteutuneista avustuskelpoisista menoista. Avustuksen enimmäismäärä on 71,0 milj. euroa siten, että 1. vaiheen osuus on enintään 55,05 milj. euroa ja 2. vaiheen osuus on enintään 15,95 milj. euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2020 | 2021 | 2022 | Yhteensä vuodesta 2020 lähtien |
|
Länsimetro Matinkylä—Kivenlahti | 90 000 | 34 740 | 124 740 | |
Raide-Jokeri pikaraitiotie | 30 000 | 30 000 | 18 200 | 78 200 |
Tampereen raitiotie, 1. vaihe | 18 700 | 950 | 19 650 | |
Tampereen raitiotie, 2. vaihe | 15 950 | 15 950 | ||
Yhteensä | 138 700 | 81 640 | 18 200 | 238 540 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Länsimetro | 85 000 |
Raide-Jokeri | 24 500 |
Tampereen raitiotie | -900 |
Yhteensä | 108 600 |
2020 talousarvio | 138 700 000 |
2019 II lisätalousarvio | 380 000 |
2019 talousarvio | 30 100 000 |
2018 tilinpäätös | 47 600 000 |