Talousarvioesitys 2020
01. (31.01, 10, osa, 20, osa, 40, osa ja 50) Hallinto ja toimialan yhteiset menot
01. Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 487 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) valtioneuvoston ja ministeriön vastuulla olevan kyberturvallisuusvalmiuden nostamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa toiminnalleen vuodelle 2020 seuraavat alustavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
- — Kestävästä liikkumisesta ja kuljettamisesta on tehty entistä houkuttelevampaa
- — Liikenne- ja viestintämarkkinat tuottavat käyttäjille parempia ja laadukkaampia palveluita
- — Liikenneverkon laatua on parannettu
- — Valtion ja kaupunkien välistä yhteistyötä on vahvistettu
- — Nopeiden viestintäyhteyksien saatavuutta on lisätty
- — Datatalouden kasvua ja tekoälyn hyödyntämistä on vahvistettu
- — Digitaalisten palveluiden luotettavuutta on vahvistettu
- — Automaattiliikenteen käyttöönottoon kaikissa liikennemuodoissa on luotu edellytykset.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 14 784 | 14 599 | 16 497 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 292 | 10 | 10 |
Nettomenot | 14 492 | 14 589 | 16 487 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 053 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 922 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kyberturvallisuuskoordinointi (HO 2019) | 2 000 |
Siirto momentilta 31.01.21 | 80 |
VNHY-siirto, VAHVA-asianhallintajärjestelmän säästö | -24 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -9 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -8 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 186 |
Palkkausten tarkistukset | -33 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 43 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -300 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -37 |
Yhteensä | 1 898 |
2020 talousarvio | 16 487 000 |
2019 talousarvio | 14 589 000 |
2018 tilinpäätös | 14 361 000 |
02. (31.20.01 ja 40.01) Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 77 656 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista sekä viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Lentoliikenteen valvontamaksu ja katsastustoiminnan valvontamaksu tuloutetaan momentille 11.19.05. Tietoyhteiskuntamaksu, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu, postitoiminnan valvontamaksu sekä varmennemaksu tuloutetaan momentille 11.19.04.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa Liikenne- ja viestintävirastolle vuodelle 2020 seuraavat alustavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
- — Markkinoille tulon esteitä on purettu ja kilpailua edistetty lainsäädännön tehokkaan toimeenpanon ja valvonnan kautta
- — On vauhditettu käyttäjälähtöisesti parempien palvelujen kehittymistä ja käyttöä
- — Luottamusta digitaalisiin palveluihin on parannettu
- — Digitaalisen tiedon saatavuutta ja yhteentoimivuutta on lisätty ja My Data -toimintamallia on hyödynnetty datatalouden vauhdittamiseksi
- — Ajoneuvokanta on uudistunut ja puhtaampien polttoaineiden käyttö on lisääntynyt liikenteessä
- — Liikennejärjestelmän laatu, turvallisuus ja häiriöttömyys on parantunut
- — Siirtymää 5G-verkkoihin on toteutettu tehokkaasti ja kyberturvallisesti
- — Vaikutusten arviointia ja sen edellyttämää tiedon tuotantoa on kehitetty.
Toiminnallinen tehokkuus | 2018 toteutuma |
2019 tavoite |
2020 tavoite |
---|---|---|---|
Verolippu, yksikkökustannus, € | 1,39 | =< 2018 | =< 2019 |
Ajoneuvon rekisteröinti, yksikkökustannus, € | 4,73 | =< 2018 | =< 2019 |
Tietoyksikkö, yksikkökustannus, € | 0,0115 | =< 2018 | =< 2019 |
Ajokorttihakemus, yksikkökustannus, € | 33,22 | =< 2018 | =< 2019 |
Kuljettajantutkinto, yksikkökustannus, € | 53,88 | =< 2018 | =< 2019 |
Verkkotunnus, yksikkökustannus, € | 7,98 | =< 2018 | =< 2019 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 100—106 | 100—106 | |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 116—122 | 116—122 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 177 087 | 188 719 | 190 810 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 107 401 | 111 445 | 113 154 |
Nettomenot | 69 686 | 77 274 | 77 656 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 44 608 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 35 257 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 96 016 | 101 515 | 97 026 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 95 850 | 100 178 | 99 108 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 166 | 1 337 | -2 082 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 101 | 98 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 8 900 | 9 930 | 8 628 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 506 | 9 254 | 8 217 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 394 | 676 | 411 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 107 | 105 |
---|
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muu maksullinen toiminta (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | - | - | 7 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | - | - | 7 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | - | - | 100 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Digitaalisen yhteiskunnan tietoturvallisuuden ja toimintavarmuuden lisääminen | 1 000 |
Eurocontrol-maksun siirtyminen ANS Finland Oy:lle | -3 000 |
GNSS-älyverkon kehittäminen | 600 |
Katsastuksen valvontamaksun kertymän muutos | 313 |
Lentoliikenteen valvontamaksun kertymän muutos | 481 |
Lisärahoitus kyberturvallisuuskeskukselle | 1 212 |
Postitoiminnan valvontamaksun kertymän muutos | 150 |
Siirto momentilta 31.01.21 | 400 |
SS Saimaan ylläpito (siirto momentille 31.10.20) | -380 |
Televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksun kertymän muutos | -41 |
Varmennemaksun kertymän muutos | 26 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -37 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -38 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 366 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -131 |
Palkkausten tarkistukset | -54 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 92 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -500 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -80 |
Tasomuutos | 3 |
Yhteensä | 382 |
2020 talousarvio | 77 656 000 |
2019 I lisätalousarvio | 1 650 000 |
2019 talousarvio | 77 274 000 |
2018 tilinpäätös | 60 335 000 |
03. (31.10.01) Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 534 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Väyläviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa Väylävirastolle vuodelle 2020 seuraavat alustavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
- — Väylänpidon toimenpiteet on kohdistettu asiakastarpeiden ja vaikuttavuuden perusteella
- — Liikennejärjestelmän laatua ja turvallisuutta on parannettu
- — Liikennejärjestelmän energiatehokkuutta on parannettu
- — Kestävän liikenteen houkuttelevuutta on lisätty
- — Omaisuudenhallinnan tehokkuutta ja vastuullisuutta on parannettu ja on muodostettu kokonaiskuva väyläomaisuudesta
- — On jatkettu rataverkon haltijan palveluiden ja toimintamallien kehittämistä ja käyttöönottoa monitoimijaympäristön laajentumisen ja liikenteen kilpailutusten edellyttämässä aikataulussa
- — Automatisoituvan liikenteen edellyttämän infran kehittäminen on aloitettu yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 73 516 | 47 945 | 48 984 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 1 282 | 400 | 450 |
Nettomenot | 72 234 | 47 545 | 48 534 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 12 006 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 321 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Konsulttipalvelujen korvaaminen omalla työllä (siirto momentilta 31.10.20) | 400 |
Siirto momentilta 31.01.21 | 270 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -99 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -15 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 817 |
Palkkausten tarkistukset | -110 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 202 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -300 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -176 |
Yhteensä | 989 |
2020 talousarvio | 48 534 000 |
2019 talousarvio | 47 545 000 |
2018 tilinpäätös | 73 549 000 |
04. (31.50.01) Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 384 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Etelämanner-toiminnasta aiheutuviin menoihin
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Ilmatieteen laitos oikeutetaan solmimaan Mars-tutkimusta koskevan METNET/MOI-hankkeen edellyttämiä sopimuksia siten, että niistä aiheutuu menoja aiemmat sitoumukset mukaan lukien enintään 1 536 000 euroa.
Selvitysosa:Ilmatieteen laitos tuottaa havainto- ja tutkimustietoa ilmastosta, ilmakehästä ja meristä sekä tarjoaa sää-, meri- ja ilmastopalveluja.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa Ilmatieteen laitokselle vuodelle 2020 seuraavat alustavat toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita.
- — Maaekosysteemien (metsät, pellot, suot) hiilitalouden ja ilmastovaikutusten uusien laskentamallien käyttö kansallisissa kasvihuonekaasujen inventaariossa ja tulevaisuuden skenaarioissa on laajentunut
- — Säätutkadatan ja kolmansien osapuolten toimittaman havaintodatan hyödyntämistä on parannettu ja pilotoitu turvallisen ja tehokkaan tieliikenteen reaaliaikaisena tukena
- — On tuotettu uutta tietoa sääpalveluista ja -tiedoista kytkeytyvän ja digitalisoituvan liikenteen käyttöönoton tueksi
- — Sodankylän satelliittipalvelukeskuksen kansainvälinen merkitys on kasvanut
- — Tutkaverkoston laatua ja kattavuutta on parannettu
- — Ilmatieteen laitoksen tutkimus on laadukasta ja kansainvälisesti hyödynnettyä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Bruttomenot | 77 754 | 68 783 | 72 014 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 32 937 | 25 800 | 26 630 |
Nettomenot | 44 817 | 42 983 | 45 384 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 151 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 493 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 221 | 5 760 | 6 090 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 054 | 5 760 | 6 090 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 167 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 7 912 | 4 540 | 4 540 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 855 | 4 460 | 4 460 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 057 | 80 | 80 |
Kustannusvastaavuus, % | 115 | 102 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2018 toteutuma |
2019 varsinainen talousarvio |
2020 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | 18 730 | 15 500 | 16 000 |
---|---|---|---|
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 28 091 | 25 800 | 26 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -9 361 | -10 300 | -10 500 |
Omarahoitusosuus, % | 33 | 40 | 40 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2020 | 2021 | 2022 | 2023— | Yhteensä vuodesta 2020 lähtien | |
Vuonna 2020 tai sen jälkeen tehtävät sitoumukset | 160 | 155 | 165 | 81 | 561 |
Menot yhteensä | 160 | 155 | 165 | 81 | 561 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
ACTRIS-tutkimusinfrastruktuuri | 600 |
ICAO:n globaali avaruussääkeskus | 700 |
METNET/MOI-valtuudesta aiheutuvat määrärahatarpeet, tarkistus | -8 |
Säätutkaverkoston uusiminen | 1 000 |
Siirto momentilta 31.01.21 | 230 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -30 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -23 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 382 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -49 |
Palkkausten tarkistukset | -62 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 93 |
Siirtyvien erien taso (HO 2019) | -300 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -81 |
Tasomuutos | -51 |
Yhteensä | 2 401 |
2020 talousarvio | 45 384 000 |
2019 talousarvio | 42 983 000 |
2018 tilinpäätös | 46 159 000 |
(21.) Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 31.01.01 | -80 |
Siirto momentille 31.01.02 | -400 |
Siirto momentille 31.01.03 | -270 |
Siirto momentille 31.01.04 | -230 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -680 |
Yhteensä | -1 660 |
2019 talousarvio | 1 660 000 |
2018 tilinpäätös | 1 660 000 |
29. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 432 087 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 47 505 |
Yhteensä | 47 505 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2020 talousarvio | 432 087 000 |
2019 talousarvio | 384 582 000 |
2018 tilinpäätös | 438 111 503 |
88. Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 15 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sijoituksiin Pohjolan Rautatiet Oy:n tai suoraan liikenne- ja viestintäministeriön omistukseen perustettavien hankeyhtiöiden osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Maksettavaa pääomaa saa käyttää Pohjolan Rautatiet Oy:ssä, sen tytäryhtiöissä tai suoraan liikenne- ja viestintäministeriön omistukseen perustettavissa hankeyhtiössä Turun ja Tampereen suunnan suunnittelukustannusten kattamiseen ja toiminnan organisoinnista syntyviin sekä muihin kustannuksiin. Valtion omistusosuuden suunnitteluyhtiöissä tulee olla vähintään 51 prosenttia. Pääomituksen edellytyksenä on, että kaupungit ja muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan syntyviä suunnittelun kokonaiskustannuksia siten, että valtion osuudeksi niistä jää enintään 51 prosenttia. Hankeyhtiöissä voisi olla myös muita osakkaita edellyttäen, että yhtiössä säilyisi julkisomisteinen määräenemmistö. Valtio ei luovuta miltään osin päätösvaltaansa perustettavalle hankeyhtiölle taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.
Selvitysosa:Valtion omistama Pohjolan Rautatiet Oy perustettiin vuonna 2019 muun muassa suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi. Valtio on pääomittanut yhtiötä osakkein, joiden myyntitulot olivat verojen jälkeen noin 102,7 milj. euroa 1.3.2019. Aiempi pääomitus huomioiden Tampereen suunnan hankeyhtiö Suomi-rataan osoitettaisiin enintään 76,5 milj. euroa ja hankeyhtiö Turun tunnin junaan enintään 38,25 milj. euroa suunnittelukustannusten kattamiseen sekä hankeyhtiöiden toiminnan organisoinnista syntyviin ja muihin kustannuksiin enintään 3,65 milj. euroa. Valtion rahoituksella on tarkoitus kattaa 51 prosenttia infrastruktuurihankkeiden suunnittelun arvioiduista kustannuksista sekä muista yhtiön toiminnan edellyttämistä kustannuksista. Tarkoitus on, että valtio omistaisi hankeyhtiöistä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia.
Yhtiöt on tarkoitus perustaa ja pääomittaa vasta sen jälkeen, kun valtio ja kunnat ja mahdollisesti hankkeesta muut hyötyvät julkisyhteisöt ovat päässeet neuvottelutulokseen suunnittelun rahoittamisesta, lähtökohdista hankkeiden suunnittelulle, ja suunnittelun ohjaamisesta koskevasta yhteistyöstä ja hyötyjen selvittämisestä. Lisäksi edellytetään, että osapuolten välillä on yhteinen näkemys valmistelu- ja päätöksentekoaikataulusta suunnitteluvaihetta koskien sekä näkymä hankkeen rakennusinvestoinnin rahoittamiseen esimerkiksi toteutuvien maankäyttö- ja kiinteistökehityshyötyjen ja muiden tulojen avulla. Yhtiöt on tarkoitus perustaa välineiksi erityisesti osapuolten rahoituksen kokoamista ja yhteistyötä varten. Tarkoituksena on, ettei hankkeiden suunnitteluvaiheeseen ja suunnittelun rahoitukseen osallistuminen sido osapuolia hankkeiden rakentamisvaiheeseen tai rakentamisen rahoitukseen. Jatkossa hankeyhtiömallia voitaisiin hyödyntää myös Itäradan nopeuttamisessa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pohjolan Rautatiet Oy:n pääomitus | 15 700 |
Tasomuutos | -1 000 |
Yhteensä | 14 700 |
Momentin määräraha on muutettu kehykseen kuuluvaksi määrärahaksi.
2020 talousarvio | 15 700 000 |
2019 talousarvio | 1 000 000 |
2018 tilinpäätös | 2 000 000 |