Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
              50. Eräät avustukset
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 814 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen

2) enintään 910 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen

3) 290 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille jaettavaksi saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen.

Selvitysosa:Opetushallitus toimii opetustoimialan toimeenpanon, seurannan ja kehittämisen asiantuntijakeskusvirastona, joka toteuttaa toimialan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät sekä koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävän informaatio-ohjauksen ja hanketoiminnan. Opetushallitus seuraa koulutuksen järjestämistä ja koulutuksen tuloksellisuutta mm. oppimistulosten seuranta-arvioinnein sekä toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus tuottaa päätöksentekoa varten koulutustietoa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:

Koulutuksen normatiivinen ohjaus

  • ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen, rakenteistaminen ja sähköistäminen sekä uusien säädösten (NQF, ECVET, SORA) mukaiset tarkistukset kaikkiin ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteisiin sekä ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishankkeen (TUTKE) edellyttämät muutokset tutkintojen perusteisiin.

Informaatio-ohjaus ja hanketoiminta

  • esi- ja perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammattikoulutuksen, taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön ja muun aikuiskoulutuksen sekä niiden tukipalvelujen tuloksellisuuden parantamista tukevat kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeet
  • hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
  • koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista tukevan opetustoimen henkilöstön lisäkoulutuksen toimeenpano erityisenä kohteena oppilaitosjohdon lisäkoulutus, opetustoimen henkilöstökoulutuksen valtionavustukset kohdennetaan entistä laajemmille ja vaikuttavammille hankkeille
  • opetus- ja oppimateriaalien sähköistämisen edistäminen sekä vuorovaikutteisten oppimisympäristöjen opetuskäytön edistäminen ml. oppimisympäristöjen kehittämiseen kohdistettujen valtionavustusten jakaminen
  • kansallisen digikumppanuuden kehittäminen opetushallinnon, koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden välille digitaalisten oppimisympäristöjen tehokkaammaksi hyödyntämiseksi
  • tasa-arvonäkökulman ja monikulttuuristumisen vaikutusten esille tuominen koulutuksen kehittämistyössä ja arvioinneissa.

Koulutuksen järjestäminen ja koulutuksen tuloksellisuuden parantaminen

  • kansallisten tietovarantojen hyödyntäminen sekä indikaattorituotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
  • mallit ja käytännöt opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
  • ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano.

Erikseen säädetyt ja määrätyt tehtävät

  • opiskelijavalintapalvelujen uudistamisen ja yhtenäisen tieto- ja palveluarkkitehtuurin valmistelu
  • käyttäjälähtöisen koulutus- ja työelämätiedon sekä neuvonta- ja ohjauspalvelujen verkkotoimintojen kehittäminen (SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuus)
  • ammatillisten osaamistarpeiden ennakointimallin sekä työvoima- ja koulutustarpeiden ennakoinnin kehittäminen
  • koulutustoimikuntien roolin kehittäminen laadullisessa ennakoinnissa, toimintaedellytysten varmistaminen ja tiiviimpi verkostoituminen tutkintojen kehittämiseksi
  • opetushallinnon tutkinnon sekä siihen valmistavan koulutuksen kehittäminen.

Toiminnallinen tehokkuus

Opetushallituksen tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä. Tuloksellisuuden seurannan tunnuslukuja ja raportointi otetaan käyttöön. Opetushallituksen maksullisen palvelutoiminnan tavoitteena on tarjota ajankohtaistietoa ja tukea opetustoimen tuloksellisuutta sekä turvata vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuus. Tavoitteena on liiketaloudellisen toiminnan taloudellisen kannattavuuden säilyminen supistuvilla markkinoilla.

Tuotokset ja laadunhallinta

Opetushallituksen suoritteet (kpl)
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
           
1. Perustoiminnan tuotoksia          
Opetussuunnitelmien perusteet - 7 3 5 -
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus          
— Perustutkinnot 28 23 30 3 7
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot 39 33 22 40 40
— Perusopetuksen oppimistulosten arviointi 2 1 7 8 8
Ammattikoulutuksen oppimistulosten seuranta-arvioinnit (tutkinnot) - 9 8 10 12
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät 285 000 297 000 311 500 308 000 308 000
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät 24 700 26 200 24 921 23 000 23 000
           
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset          
Julkisoikeudelliset suoritteet          
— Opetushallinnon tutkinto 375 253 315 320 320
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta 411 563 765 700 750
— Valtionhallinnon kielitutkinnot 2 070 1 660 1 996 2 000 1 800
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl) 46 131 49 074 48 482 43 000 48 000
Liiketaloudelliset suoritteet          
— Koulutettavapäivät 10 442 12 199 12 301 8 000 10 000
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arviointi          
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit 98 81 61 80 5
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet 88 573 80 963 73 429 65 000 70 000
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot 43 50 66 60 70
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja          
— Näyttötutkintojen ja valmistavan koulutuksen järjestämisedellytysten arvioinnin käsittelyaika (kk) 4,0 3,6 3,5 3,5 3,5
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk) 3,2 4,0 3,5 4 4
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5) 4,2 4,2 4,2 4,2 4,2

Henkilöstövoimavarat

Henkilöstöjohtaminen tukee strategisten tavoitteiden ja suunniteltujen henkilöstövähennysten toteuttamista, arvojen ja strategisten toimintaperiaatteiden toteutumista sekä toiminnan tuloksellisuutta. Henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen tavoitteena on ydinosaamisen turvaaminen. Ajantasaisen henkilöstösuunnittelun avulla ja verkostoyhteistyön toimintamalleja hyödyntäen turvataan riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen. Kehittämishankkeet kohdistuvat laajoihin sekä kansallisen koulutuspolitiikan kannalta vaikuttaviin ohjelmiin.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen  
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
arvio
2011
arvio
2012
arvio
           
Henkilötyövuodet (momentti 29.01.02) 282,9 268,1 262,9 254 249
Henkilötyövuodet (muut momentit) 23,5 18,4 25,9 33 33
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % 9,3 7,2 8,9 9 9
Työtyytyväisyysindeksi 3,2 3,2 3,3 3,4 3,5
Sairaspoissaolot, työpäivää/htv 9,1 10,1 10,1 9 8
Koulutustasoindeksi 5,9 6,1  6,1 6,1 6,1

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
 
2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 29 030 29 312 29 114
Bruttotulot 7 390 7 300 7 300
Nettomenot 21 640 22 012 21 814
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 745    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 158    

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 958 950 950
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 876 1 860 1 860
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -918 -910 -910
Kustannusvastaavuus, % 51 51 51
       
Hintatuki 918 910 910
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen 100 100 100

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 2 825 2 100 2 550
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 2 185 1 910 2 300
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 640 190 250
Kustannusvastaavuus, % 129 110 111

Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 2 805 2 430 3 200
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 2 992 2 430 3 200
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -187 - -
Kustannusvastaavuus, % 94 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Palkkausten tarkistukset 241
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 46
Uudelleenkohdentamisen palautus 200
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 65
Toimintamenosäästö (HO) -220
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -57
Tuottavuustoimet -225
Tasomuutos 16
Yhteensä 66


2012 talousarvio 21 814 000
2011 III lisätalousarvio 264 000
2011 talousarvio 21 748 000
2010 tilinpäätös 22 052 000