Talousarvioesitys 2012
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot
Selvitysosa:Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa osana valtioneuvostoa koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan kehittämisestä ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Ministeriö vahvistaa toiminnallaan yhteiskunnan osaamisen ja luovuuden perustaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnallista tuloksellisuutta koskevat alustavat tavoitteet:
1. Ministeriön strateginen toiminta on toimintaympäristön muutoksia ennakoivaa ja ministeriön toimialaa ohjaavaa. Tiedolla johtaminen tukee ministeriön päätöksentekoa ja strategista toimintaa.
2. Lainsäädäntöprosessi on selkeästi ja suunnitelmallisesti johdettu. Lainsäädännön valmistelu on laadukasta ja asiantuntevaa.
3. Toiminnan ja talouden suunnittelussa varaudutaan talouden ja työllisyyden kehityksestä sekä muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä aiheutuviin vaikutuksiin. Toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
4. Ministeriön johtaminen ja toimintatavat tukevat asetettujen tulostavoitteiden saavuttamista ja henkilöstön työhyvinvointia. Kehitetään ministeriön henkilöstöstrategian mukaisesti pitkäjänteistä ja ennakoivaa henkilöstösuunnittelua ja johtamista.
01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 481 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 28 599 | 25 628 | 26 681 |
Bruttotulot | 965 | 100 | 200 |
Nettomenot | 27 634 | 25 528 | 26 481 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 377 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 838 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 360 |
Valtionosuusjärjestelmän tiedonkeruun kustannusten lisääntyminen | 100 |
Valtionosuustarkastusten tehostaminen | 100 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 22 |
Politiikkaohjelman poistuminen | -300 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -35 |
Tuottavuustoimet | -45 |
Toimintamenosäästö (HO) | -253 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -64 |
Sektoritutkimuksen koordinointi, siirto momentille 23.01.01 (-1 htv) | -150 |
Tasomuutos | 1 480 |
Yhteensä | 1 215 |
2012 talousarvio | 26 481 000 |
2011 III lisätalousarvio | 262 000 |
2011 talousarvio | 25 266 000 |
2010 tilinpäätös | 26 095 000 |
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 814 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen
2) enintään 910 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen
3) 290 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille jaettavaksi saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen.
Selvitysosa:Opetushallitus toimii opetustoimialan toimeenpanon, seurannan ja kehittämisen asiantuntijakeskusvirastona, joka toteuttaa toimialan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät sekä koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävän informaatio-ohjauksen ja hanketoiminnan. Opetushallitus seuraa koulutuksen järjestämistä ja koulutuksen tuloksellisuutta mm. oppimistulosten seuranta-arvioinnein sekä toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus tuottaa päätöksentekoa varten koulutustietoa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:
Koulutuksen normatiivinen ohjaus
- ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen, rakenteistaminen ja sähköistäminen sekä uusien säädösten (NQF, ECVET, SORA) mukaiset tarkistukset kaikkiin ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteisiin sekä ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishankkeen (TUTKE) edellyttämät muutokset tutkintojen perusteisiin.
Informaatio-ohjaus ja hanketoiminta
- esi- ja perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammattikoulutuksen, taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön ja muun aikuiskoulutuksen sekä niiden tukipalvelujen tuloksellisuuden parantamista tukevat kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeet
- hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
- koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista tukevan opetustoimen henkilöstön lisäkoulutuksen toimeenpano erityisenä kohteena oppilaitosjohdon lisäkoulutus, opetustoimen henkilöstökoulutuksen valtionavustukset kohdennetaan entistä laajemmille ja vaikuttavammille hankkeille
- opetus- ja oppimateriaalien sähköistämisen edistäminen sekä vuorovaikutteisten oppimisympäristöjen opetuskäytön edistäminen ml. oppimisympäristöjen kehittämiseen kohdistettujen valtionavustusten jakaminen
- kansallisen digikumppanuuden kehittäminen opetushallinnon, koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden välille digitaalisten oppimisympäristöjen tehokkaammaksi hyödyntämiseksi
- tasa-arvonäkökulman ja monikulttuuristumisen vaikutusten esille tuominen koulutuksen kehittämistyössä ja arvioinneissa.
Koulutuksen järjestäminen ja koulutuksen tuloksellisuuden parantaminen
- kansallisten tietovarantojen hyödyntäminen sekä indikaattorituotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
- mallit ja käytännöt opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
- ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano.
Erikseen säädetyt ja määrätyt tehtävät
- opiskelijavalintapalvelujen uudistamisen ja yhtenäisen tieto- ja palveluarkkitehtuurin valmistelu
- käyttäjälähtöisen koulutus- ja työelämätiedon sekä neuvonta- ja ohjauspalvelujen verkkotoimintojen kehittäminen (SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuus)
- ammatillisten osaamistarpeiden ennakointimallin sekä työvoima- ja koulutustarpeiden ennakoinnin kehittäminen
- koulutustoimikuntien roolin kehittäminen laadullisessa ennakoinnissa, toimintaedellytysten varmistaminen ja tiiviimpi verkostoituminen tutkintojen kehittämiseksi
- opetushallinnon tutkinnon sekä siihen valmistavan koulutuksen kehittäminen.
Toiminnallinen tehokkuus
Opetushallituksen tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä. Tuloksellisuuden seurannan tunnuslukuja ja raportointi otetaan käyttöön. Opetushallituksen maksullisen palvelutoiminnan tavoitteena on tarjota ajankohtaistietoa ja tukea opetustoimen tuloksellisuutta sekä turvata vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuus. Tavoitteena on liiketaloudellisen toiminnan taloudellisen kannattavuuden säilyminen supistuvilla markkinoilla.
Tuotokset ja laadunhallinta
Opetushallituksen suoritteet (kpl) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
1. Perustoiminnan tuotoksia | |||||
Opetussuunnitelmien perusteet | - | 7 | 3 | 5 | - |
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus | |||||
— Perustutkinnot | 28 | 23 | 30 | 3 | 7 |
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot | 39 | 33 | 22 | 40 | 40 |
— Perusopetuksen oppimistulosten arviointi | 2 | 1 | 7 | 8 | 8 |
Ammattikoulutuksen oppimistulosten seuranta-arvioinnit (tutkinnot) | - | 9 | 8 | 10 | 12 |
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät | 285 000 | 297 000 | 311 500 | 308 000 | 308 000 |
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät | 24 700 | 26 200 | 24 921 | 23 000 | 23 000 |
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset | |||||
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||||
— Opetushallinnon tutkinto | 375 | 253 | 315 | 320 | 320 |
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta | 411 | 563 | 765 | 700 | 750 |
— Valtionhallinnon kielitutkinnot | 2 070 | 1 660 | 1 996 | 2 000 | 1 800 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl) | 46 131 | 49 074 | 48 482 | 43 000 | 48 000 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||||
— Koulutettavapäivät | 10 442 | 12 199 | 12 301 | 8 000 | 10 000 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arviointi | |||||
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit | 98 | 81 | 61 | 80 | 5 |
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet | 88 573 | 80 963 | 73 429 | 65 000 | 70 000 |
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot | 43 | 50 | 66 | 60 | 70 |
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja | |||||
— Näyttötutkintojen ja valmistavan koulutuksen järjestämisedellytysten arvioinnin käsittelyaika (kk) | 4,0 | 3,6 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk) | 3,2 | 4,0 | 3,5 | 4 | 4 |
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Henkilöstövoimavarat
Henkilöstöjohtaminen tukee strategisten tavoitteiden ja suunniteltujen henkilöstövähennysten toteuttamista, arvojen ja strategisten toimintaperiaatteiden toteutumista sekä toiminnan tuloksellisuutta. Henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen tavoitteena on ydinosaamisen turvaaminen. Ajantasaisen henkilöstösuunnittelun avulla ja verkostoyhteistyön toimintamalleja hyödyntäen turvataan riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen. Kehittämishankkeet kohdistuvat laajoihin sekä kansallisen koulutuspolitiikan kannalta vaikuttaviin ohjelmiin.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Henkilötyövuodet (momentti 29.01.02) | 282,9 | 268,1 | 262,9 | 254 | 249 |
Henkilötyövuodet (muut momentit) | 23,5 | 18,4 | 25,9 | 33 | 33 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % | 9,3 | 7,2 | 8,9 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 |
Sairaspoissaolot, työpäivää/htv | 9,1 | 10,1 | 10,1 | 9 | 8 |
Koulutustasoindeksi | 5,9 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 29 030 | 29 312 | 29 114 |
Bruttotulot | 7 390 | 7 300 | 7 300 |
Nettomenot | 21 640 | 22 012 | 21 814 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 745 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 158 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 958 | 950 | 950 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 876 | 1 860 | 1 860 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -918 | -910 | -910 |
Kustannusvastaavuus, % | 51 | 51 | 51 |
Hintatuki | 918 | 910 | 910 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 825 | 2 100 | 2 550 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 185 | 1 910 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 640 | 190 | 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 129 | 110 | 111 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 805 | 2 430 | 3 200 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 992 | 2 430 | 3 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -187 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 94 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 241 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 46 |
Uudelleenkohdentamisen palautus | 200 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 65 |
Toimintamenosäästö (HO) | -220 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -57 |
Tuottavuustoimet | -225 |
Tasomuutos | 16 |
Yhteensä | 66 |
2012 talousarvio | 21 814 000 |
2011 III lisätalousarvio | 264 000 |
2011 talousarvio | 21 748 000 |
2010 tilinpäätös | 22 052 000 |
03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 735 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) 1 709 000 euroa ulkomailla tapahtuvan Suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen mukaan lukien ulkomailla palvelevien yliopisto-opettajien sekä muiden asiantuntijoiden, yhteensä enintään 47 henkilön, palkkaukseen
2) 2 946 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, opettaja-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin.
Momentille saa nettobudjetoida EU:n rahoittamien Elinikäisen oppimisen ohjelman ja Nuorisotoimintaohjelman sekä Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman Nordplus-ohjelman apurahoja koskevat tulot ja menot.
Selvitysosa:Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO on asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä koulutuksen, työelämän, kulttuurin ja kansalaistoiminnan alueilla sekä nuorison keskuudessa erilaisten liikkuvuus- ja yhteistyöinstrumenttien sekä tiedon avulla.
Toiminnan tavoitteena on aidosti kansainvälinen ja avarakatseinen yhteiskunta, jonka jäsenet osaavat ja haluavat toimia monikulttuurisessa yhteisössä ja näkevät erilaisuuden rikkautena.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskukselle CIMOlle seuraavat tavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
- vahvistaa kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä sekä edistää suomalaisen koulutuksen ja kulttuurin kansainvälistä näkyvyyttä ja kilpailukykyä vahvistamalla omaa asiantuntijarooliaan ja lisäämällä eri kohderyhmille tarkoitettujen ohjelmien osallistujamääriä sekä tehostamalla informaation ja tiedon tuottamista ja levittämistä koskien suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden liikkuvuutta ja yhteistyötä
- toimeenpanee apuraha- ja muita liikkuvuus- ja yhteistyöohjelmia sekä vastaa Euroopan unionin koulutus-, kulttuuri- ja nuoriso-ohjelmien, Kansalaisten Eurooppa ja Management Partnership-ohjelman kansallisesta toimeenpanosta ja pohjoismaisen Nordplus- ja Nordkurs-ohjelman toimeenpanosta sekä edistää kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua ohjelmiin tiedottamalla kansainvälistymisen mahdollisuuksista ja seuraamalla toiminnan kansallista ja alueellista vaikuttavuutta
- järjestää neuvonta- ja tietopalvelua, asiantuntijatilaisuuksia ja -luentoja sekä lisää suomalaisen koulutuksen tunnettuutta kansainvälisesti vahvistamalla liikkuvuutta, verkostoitumista ja yhteistyötä varsinkin painopistealueina olevien Aasian, erityisesti Kiinan ja Intian, Pohjois-Amerikan sekä Venäjän kanssa
- kehittää Suomen kielen ja kulttuurin opetusta ulkomaisissa yliopistoissa koskevaa toimintaa ja kehittämistoimilla lisää Suomen kieltä ja kulttuuria ulkomaisissa yliopistoissa opiskelevien määrää
- järjestää ulkomaisille yliopisto-opiskelijoille suomen kielen kursseja Suomessa.
Määrälliset tavoitteet | ||||
---|---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Elinikäisen oppimisen ohjelma (LLP) | 19 198 | 19 399 | 19 995 | 20 250 |
— Suomesta lähteneet | 12 658 | 12 879 | 13 165 | 13 400 |
— Suomeen saapuvat | 6 540 | 6 520 | 6 830 | 6 850 |
EU:n nuorisotoimintaohjelmaan (YiA) osallistuvat | 2 429 | 2 492 | 2 500 | 2 500 |
Kahdenvälinen ja monenkeskinen yhteistyö | 1 601 | 1 627 | 2 130 | 2 150 |
— Aasia | 113 | 163 | 120 | 200 |
— Pohjois-Amerikka | 130 | 140 | 210 | 250 |
— Venäjä (sisältää FIRST-ohjelman) | 411 | 470 | 300 | 600 |
— muut apurahat ja kansainvälinen harjoittelu | 947 | 854 | 1 500 | 1 100 |
North-South -kehitysmaaohjelma | 295 | 289 | 250 | 300 |
Suomen kielen ja kulttuurin edistäminen | ||||
— kesäkurssiapurahat ja opetusvierailut | 199 | 217 | 225 | 270 |
Yhteensä | 23 722 | 24 024 | 25 100 | 25 470 |
Toiminnallinen tehokkuus
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Toiminnan tuloksellisuutta tuetaan panostamalla henkilöstökoulutukseen ja osaamisen kehittämiseen päämääränä ammatillisesti korkeatasoinen työyhteisö, jossa henkilöstön asiantuntijuus kasvaa vuorovaikutuksen avulla. Painopisteinä ovat edelleen johtamisen ja esimiestyön kehittäminen sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen vahvistaminen. Henkilöstön osaamisalueita kehitetään ja uudistetaan vastaamaan viraston tehtäviä ja resursseja.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | ||||
---|---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Henkilötyövuodet: | ||||
— CIMO | 105,4 | 108,6 | 109 | 103,5 |
— Ulkomaanlehtorit | 23,6 | 22,6 | 22 | 21,0 |
Yhteensä | 129,0 | 131,2 | 131 | 124,5 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % | 22,1 | 26,3 | 24 | 22 |
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 7,8 | 8,2 | 8,2 | 8,0 |
Koulutustasoindeksi | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
CIMOn harjoittama asuntolatoiminta lakkaa vuonna 2012 pääkaupunkiseudun kansainvälisen asuntolatoiminnan uudelleenjärjestelyn yhteydessä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 11 714 | 32 715 | 32 626 |
Bruttotulot | 2 959 | 23 891 | 23 891 |
Nettomenot | 8 755 | 8 824 | 8 735 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 951 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 003 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 105 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 4 |
Uudelleenkohdentamisen palautus | 155 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -11 |
Toimintamenosäästö (HO) | -89 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -23 |
Tuottavuustoimet | -158 |
Tasomuutos | 4 |
Yhteensä | -13 |
2012 talousarvio | 8 735 000 |
2011 III lisätalousarvio | 76 000 |
2011 talousarvio | 8 748 000 |
2010 tilinpäätös | 8 807 000 |
04. Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi sekä opiskelijoiden oikeusturvalautakunta(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 539 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) enintään 915 000 euroa avustusten myöntämiseen koulutuksen arviointitoimintaan
2) korkeakoulujen arviointineuvoston toimintamenoihin
3) opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan toimintamenoihin.
Selvitysosa:Koulutuksen arviointineuvosto ja korkeakoulujen arviointineuvosto ovat riippumattomia asiantuntijaelimiä. Koulutuksen arviointineuvoston tehtävänä on avustaa opetus- ja kulttuuriministeriötä ja tukea koulutuksen järjestäjiä koulutuksen arviointia koskevissa asioissa. Korkeakoulujen arviointineuvoston tehtävänä on avustaa korkeakouluja ja opetus- ja kulttuuriministeriötä korkeakoulujen arvioinneissa.
Arvioinnin suuntaviivoista päätetään määräajoin laadittavassa opetus- ja kulttuuriministeriön arviointisuunnitelmassa.
Opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan perustamista koskeva laki tulee voimaan 1.1.2012.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 1 881 | 2 529 | 2 579 |
Bruttotulot | 40 | 40 | 40 |
Nettomenot | 1 841 | 2 489 | 2 539 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 448 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € | |
---|---|---|
1. | Koulutuksen arviointitoiminta | 915 000 |
2. | Korkeakoulujen arviointineuvosto | 1 574 000 |
3. | Opiskelijoiden oikeusturvalautakunta | 50 000 |
Yhteensä | 2 539 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 29.20.21 (opiskelijoiden oikeusturvalautakunta) | 25 |
Siirto momentilta 29.40.20 (opiskelijoiden oikeusturvalautakunta) | 25 |
Yhteensä | 50 |
Momentin nimike on muutettu.
2012 talousarvio | 2 539 000 |
2011 talousarvio | 2 489 000 |
2010 tilinpäätös | 2 289 000 |
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 948 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) menoihin, jotka aiheutuvat osallistumisesta kansainvälisten järjestöjen toimintaan ja pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön
2) kulttuurisopimusten ja vaihto-ohjelmien toimeenpanosta aiheutuviin menoihin
3) ulkomaille suuntautuvan kulttuuri- ja sivistystoiminnan edellyttämiin palkkaus- ja ohjelmamenoihin tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen henkilöille ja yhteisöille, jotka edistävät opetus-, tiede- ja kulttuurivaihtoa sekä Suomen kulttuurin tunnetuksi tekemistä ulkomailla.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Koulutuksen ja tieteen toimialan kansainväliset hankkeet | 461 000 |
Fulbright-stipendivaihtotoiminta | 277 000 |
Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen toimialan kansainväliset hankkeet | 2 314 000 |
Muut kansainväliset hankkeet | 896 000 |
Yhteensä | 3 948 000 |
Määrärahalla rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan monenkeskiseen kansainväliseen yhteistyöhön, kahdenväliseen kulttuurivaihtoon, ulkosuomalaistoimintaan ja sukukansayhteistyöhön liittyvää toimintaa.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon hallitusohjelman mukaisena järjestöjen tukia ja jäsenmaksuja koskevana säästönä 763 000 euroa.
2012 talousarvio | 3 948 000 |
2011 talousarvio | 4 711 000 |
2010 tilinpäätös | 4 511 000 |
22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 17 888 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tekijänoikeuslakiin (404/1961) perustuvien kopiointi- ja muiden käyttöoikeuskorvausten sekä kopiointia, tallennusta ja käyttöoikeuksia koskevan tiedotus- ja selvitystoiminnan menojen maksamiseen
2) enintään 3 625 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavan lainauskorvauksen järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia oppilaitoksissa, yleisissä kirjastoissa ja valtionhallinnossa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 450 000 euroa johtuen valokopiointimäärän muutoksesta radio- ja televisio-ohjelmien käytöstä opetuksessa, digitaalisessa muodossa olevan aineiston käytöstä opetusmateriaalina sekä yleisissä kirjastoissa tapahtuvasta teosten lainaamisesta.
Valtiovarainvaliokunta:Lainauskorvauksen määrärahat.Vuoden 2007 alussa tuli voimaan tekijänoikeuslain muutos, jolla säädettiin suojattujen teosten tekijöille oikeus korvaukseen teosten kappaleiden lainaamisesta yleisölle yleisistä kirjastoista. Lainauskorvauksen määrärahat ovat kuitenkin koko ajan olleet riittämättömät, jotta tekijät saisivat kohtuullisen korvauksen. Hallitus ehdottaa talousarviossa lainauskorvauksiin 3,3 milj. euroa.
Lainauskorvausjärjestelmä myös kohtelee eri teoslajeja eri tavalla. Sen vuoksi valiokunta kiirehtii toimenpiteitä eduskunnan hyväksymän lausuman johdosta eli siitä, että mahdollistetaan tutkimus- ja opetustoimintaa palvelevien kirjastojen ottaminen lainauskorvausjärjestelmän piiriin.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että lainauskorvauksiin varattu määräraha asteittain korotetaan sellaiselle tasolle, että tekijät saavat kohtuullisen korvauksen teostensa lainaamisesta.
Momentille lisätään 325 000 euroa suojattujen teosten tekijöille maksettavasta lainauskorvauksesta aiheutuviin kustannuksiin.
2012 talousarvio | 17 888 000 |
2011 III lisätalousarvio | 397 000 |
2011 talousarvio | 15 438 000 |
2010 tilinpäätös | 15 313 000 |
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 30 800 000 euroa.
2012 talousarvio | 30 800 000 |
2011 talousarvio | 30 800 000 |
2010 tilinpäätös | 27 627 660 |
50. Eräät avustukset(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 685 000 euroa.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
1. | Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus | 675 000 |
2. | Paasikivi-Seura | 10 000 |
Yhteensä | 685 000 |
Momentille lisätään 100 000 euroa Svenska Finlands Folkting -nimisen järjestön valtionavustuksiin.
2012 talousarvio | 685 000 |
2011 talousarvio | 585 000 |
2010 tilinpäätös | 585 000 |
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 2 844 000 euroa.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
1. | Avustus Ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) | 2 226 000 |
2. | Avustukset Suomen Merimieskirkolle, eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen | 218 000 |
— mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) | 152 000 | |
3. | Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille | 400 000 |
— mistä avustuksina yhdyskuntien ja niiden paikallisyhteisöjen kirkkojen ja toimintatilojen rakennusavustuksiin | 200 000 | |
Yhteensä | 2 844 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (käyttösuunnitelman kohdassa 1) | 73 |
Uskonnollisten yhdyskuntien rakentamisavustukset | 200 |
Järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästö (HO) | -49 |
Yhteensä | 224 |
Monet historiallisesti ja toiminnallisesti arvokkaat rakennukset vaativat korjauksia, jotka voivat olla omistajalle taloudellisesti vaikeita. Tällaisia on mm. ilman verotusoikeutta toimivilla uskonnollisilla yhdyskunnilla. Kustannuksia suurelta osin vapaaehtoisvoimin toimiville yhdyskunnille aiheuttaa mm. kiinteistöverotus ja joissain tapauksissa esteettömyys- ja turvallisuusvaatimukset. Momentille lisätään 200 000 euroa rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille ja niiden paikallisyhteisöille myönnettäviin rakentamisavustuksiin.
2012 talousarvio | 2 844 000 |
2011 talousarvio | 2 620 000 |
2010 tilinpäätös | 2 577 000 |
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 210 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Unescon ja muiden hallitustenvälisten monenkeskisen sivistyksellisen yhteistyön järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Unescon jäsenmaksu | 1 500 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nuorisosäätiöön | 37 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston nuorisokortin osittaissopimuksesta | 5 000 |
Suomen maksuosuus WIPOlle | 100 000 |
Suomen maksuosuus ICCROMille | 22 000 |
Maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelua koskevasta sopimuksesta aiheutuvat menot | 15 000 |
OECD/CERI jäsenmaksu | 24 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston EURIMAGES-rahastoon | 315 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan audiovisuaaliselle observatoriolle | 22 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nykykielten keskukselle | 32 000 |
Suomen maksuosuus WADAlle | 54 000 |
OECD/INES jäsenmaksu | 27 000 |
Suomen maksuosuus kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista ja edistämistä koskevasta UNESCOn yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus urheilun dopinginvastaisesta UNESCOn yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston urheilua koskevasta laajennetusta osittaissopimuksesta | 17 000 |
Yhteensä | 2 210 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 10 000 euroa valuuttakurssien ja kustannustason muutoksen johdosta.
2012 talousarvio | 2 210 000 |
2011 talousarvio | 2 200 000 |
2010 tilinpäätös | 2 166 021 |