Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

7.2. Hallinnon kehittäminenPDF-versio

Hallituksen lähtökohtana on julkisen sektorin vastuulla olevien palvelujen saatavuuden ja laadun turvaaminen myös tulevaisuudessa. Hallintoa kehitetään tästä lähtökohdasta mahdollisimman tehokkaaksi ja taloudelliseksi. Palvelujen tuotantotapojen ja organisoinnin muuttuessa turvataan demokraattinen ohjaus. Palvelujen saatavuus turvataan molemmilla kotimaisilla kielillä. Hallintoa kehitetään keskus-, alue- ja paikallishallinnon toimivuudesta ja kehittämistarpeista eduskunnalle annetussa selonteossa (VNS 2/2005 vp) esitettyjen toimintalinjojen ja eduskunnan selonteon johdosta hyväksymän lausunnon mukaisesti. Toimenpiteet toteutetaan valtiontalouden kehysten puitteissa ja niiden rahoituksesta päätetään talousarviossa.

Valtion palvelujen saatavuus ja laatu

Valtion palvelujen saatavuuden turvaamiseksi valtion paikallishallinnon toimipaikkaverkko pidetään riittävän kattavana. Ministeriöt vahvistavat alaiselleen alue- ja paikallishallinnolle valtion palvelujen saatavuutta koskevat palvelutavoitteet, joiden saavuttamista seurataan tulosohjauksen yhteydessä ja lääninhallitusten suorittamassa peruspalvelujen arvioinnissa. Sähköisiä asiointipalveluja lisätään ja palveluja tarjotaan entistä enemmän yhteispalveluna.

Hallinnon rakenteet ja yhteistyö

Hallitus jatkaa valtion keskushallinnon uudistamista ja sen rakenteiden ja työnjakojen selkiyttämistä. Lähivuosina keskushallintoa uudistetaan tuottavuuden parantamisen lähtökohdista. Toimeenpanotehtäviä siirretään ministeriöitä alemmalle hallinnon tasolle, virastoja yhdistetään, toimintoja tehostetaan rakenteita ja toimintatapoja kehittäen, tukipalvelutehtäviä kootaan palvelukeskuksiin sekä tehostetaan tietohallintoa, tietoliikennepalveluja ja sähköisiä prosesseja. Valtion tutkimuslaitosjärjestelmää kehitetään valtioneuvoston päättämien linjausten mukaisesti. Hallituksen linjaavaa ja yhteen sovittavaa otetta vahvistetaan sekä lisätään ministeriöiden välistä yhteistyötä kehittämällä ohjelmajohtamisen toimintamallia ja muita toimintamuotoja. Aluehallinnon toiminnan tehostamiseksi jatketaan toimijoiden kokoamista ja aluejakojen yhtenäistämistä. Virastojen ja laitosten strategia- ja tuottavuustavoitteita tuetaan 2005 hyväksytyllä valtion toimitilastrategialla, jonka päämääränä on parantaa virastojen ja laitosten työympäristöjä siten, että tilat tukevat toimintaa kustannustehokkaasti ja valtion kokonaisetu ja toiminnan yhteiskuntavastuullisuus varmistetaan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

Valtion keskushallinnon uusia, laajenevia ja uudistettavia toimintoja ja yksiköitä sijoitetaan ensisijaisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolelle valtioneuvoston periaatepäätöksen 8.11.2001 pohjalta. Alueellistaminen sovitetaan yhteen hallinnon tuottavuustavoitteiden kanssa. Alueellistamisen pitkäjänteisen ohjelman tavoitteena on 4 000—8 000 työpaikan sijoittaminen pääkaupunkiseudun ulkopuolelle vuoden 2015 loppuun mennessä. Alueellistaminen toteutetaan edistämällä maan tasapainoista kehitystä sekä hyödyntämällä ja tukemalla alueiden olemassa olevia vahvuuksia. Alueellistamisesta aiheutuvat menot katetaan kohdentamalla hallinnonalalla voimavaroja uudelleen asianomaisen pääluokan kehyksen ja talousarvion puitteissa. Alueellistamisesta aiheutuvien kustannussäästöjen tulee näkyä kehyskaudella.

Toiminta hallinnonaloilla

Helsingissä v. 2007 toimintansa aloittavan Euroopan kemikaaliviraston Suomeen sijoittumista koskevaa valmistelutyötä jatketaan. Valtion omistamien markkinaehtoisesti toimivien yritysten omistajaohjaus keskitetään valtioneuvoston kansliaan, jonne siirtyy myös yleinen valtion omistajapolitiikan koordinointi ja valmistelu. Ulkoasiainhallinnossa jatketaan hallinnon virtaviivaistamista rationalisoimalla mm. kiinteistöhallinnon sekä tieto- ja virastopalvelujen hallinnollisia tuki- ja palvelutehtäviä.

Oikeushallinnossa ulosottolaitoksen organisaatiota kehitetään uudistetun ulosottolain pohjalta sekä nopeutetaan käräjäoikeusverkoston kehittämistä tavoitteena lakkauttaa neljä käräjäoikeutta v. 2007. Osana kiinteistöjä koskevien kirjaamisasioiden käsittelyn kehittämistä valmistellaan sähköiseen kiinteistönvaihdantaan siirtymistä. Kehitetään sähköistä tiedonsiirtoa rikosasioiden käsittelyketjussa. Virtaviivaistetaan riidattomiin saataviin liittyvien asioiden käsittelyä oikeuslaitoksessa. Oikeusavun saatavuutta parannetaan vakinaistamalla oikeusapuneuvonnan kokeilut oikeusaputoimistoissa.

Sisäasiainhallinnossa paikallispoliisin piirijakoa uudistetaan ja yhteistoiminta-alueita laajennetaan tavoitteena kihlakuntien rajat ylittävä täydellinen yhteistoiminta. Poliisin tietohallintokeskuksesta kehitetään palvelukeskus, joka tuottaa nykyistä laajemmin palveluja myös muille viranomaisille. Poliisin tekniikkakeskuksen toimintaa laajennetaan siten, että se tuottaa palveluja myös muille turvallisuusviranomaisille. Vuonna 2007 perustetaan siviilikriisin-hallintakoulutusta antava yksikkö pelastusopiston yhteyteen Kuopioon.

Puolustushallinnossa jatketaan puolustusvoimien rakennemuutosta. Pääesikunnan uudelleen organisointi, Merivoimien Esikunnan siirtäminen Turkuun sekä puolustusvoimien Turun alueen toimintojen yhdistäminen saatetaan loppuun. Maavoimaesikunta lakkautetaan ja sen tilalle perustetaan puolustushaaraesikunta, Maavoimien Esikunta. Nykyiset maanpuolustusalueet ja sotilasläänit lakkautetaan ja perustetaan maavoimien alueellisiksi johtoportaiksi seitsemän sotilasläänin esikuntaa. Asevelvollisuusasioiden hoitamista varten perustetaan aluetoimistot. Lisäksi yhdistetään varikoita ja keskitetään varastointia.

Valtiovarainhallinnossa jatketaan verohallinnon verotusprosessien virtaviivaistamista lisäämällä automaatiota ja asiakkaille tarkoitettuja itsepalveluja. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan lainojen hoidon siirtäminen Valtiokonttoriin aloitetaan.

Opetusministeriön hallinnonalalla korkeakoululaitokseen liittyviä ja muitakin hallinnonalan pieniä yksialaisia toimipisteitä kootaan suuremmiksi ja monialaisiksi kokonaisuuksiksi sekä vähennetään alueellisesti hajaantuneiden toimipisteiden määrää.

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla kootaan ministeriöstä maatalouden ja maaseudun kehittämisen suunnittelu-, ohjaus- ja toimeenpanotehtäviä ja maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksesta talous- ja tietohallintotehtäviä 1.5.2007 perustettavaan Maaseutuvirastoon.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla jatketaan tutkimus- ja kehittämislaitosten toiminnan tehostamista ja selvitetään valvonta-, muutoksenhaku- ja lupatoimintojen työ- ja henkilöstömäärien vähentämismahdollisuuksia sekä ministeriötason toimintojen kehittämistä. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen kansallisen sähköinen arkistointijärjestelmän ja siihen liittyvien palvelutoimintojen valmistelu jatkuu.

Työhallinnossa jatketaan työvoimatoimistoverkon hallinnollista tiivistämistä sekä tarkistetaan toiminta-aluerajoja työssäkäyntialueet huomioonottaen niin, että toimistojen kokonaismäärä voi olla aiempaa 105 toimiston tavoitetta pienempi. Työhallinto ryhtyy myös toteuttamaan yksityisten henkilöstöpalveluyritysten kanssa yhteistyötä, jolla nopeutetaan työllistymistä ja helpotetaan avoimien työpaikkojen täyttymistä.

Ympäristöhallinnossa jatketaan toimenpiteitä valtion asuntorahaston siirtymiseksi Lahteen vuoden 2008 alkupuolella. Mikkelissä sijaitsevan ympäristöhallinnon talous- ja henkilöstöhallinnon palveluyksikön toiminta käynnistyy täydessä laajuudessaan vuoden 2007 aikana. Alueellisten ympäristökeskusten yhteistoimintaa ja erikoistumista vahvistetaan. Luonnonsuojelutehtäviä hoitavien virastojen tehtäväjakoa kehitetään. Ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon tehostamista ja lupakäytäntöjen yhdenmukaistamista jatketaan. Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa vahvistetaan Suomen ympäristökeskuksen tutkimustoimintaa yhdessä alueen yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten kanssa.