Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

7.1. Työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaPDF-versio

Valtion henkilöstöpolitiikan linjan vaikuttavuuden arviointi ja meneillään olevat merkittävät valtionhallinnon toimintojen kehittämistoimet, kuten tuottavuuden parantaminen ja toimintojen alueellistaminen, ovat edellyttäneet valtioneuvoston v. 2001 päättämän henkilöstöpoliittisen linjan täydentämistä. Valtioneuvosto onkin 23.3.2006 tehnyt periaatepäätöksen valtion henkilöstön aseman järjestämisestä organisaation muutostilanteissa. Periaatepäätöksen tarkoituksena on vahvistaa yhtenäiset toimintatavat organisaatioiden muutostilanteisiin ja henkilöstön aseman turvaamiseen sekä tukea muutosten hallintaa ja laadukasta johtamista.

Valtiontalouden kehyspäätöksessä 2007—2011 asetetun tuottavuustavoitteen toteuttaminen edellyttää strategisen henkilöstösuunnittelun kehittämistä yleensä. Muutoinkin valtion organisaatioiden toimintaympäristössä tapahtuvat tuottavuutta, taloudellisuutta ja vaikuttavuutta koskevat muutokset korostavat toimintastrategiaan perustuvan henkisten voimavarojen hallinnan ja johtamisen merkitystä. Henkisten voimavarojen hallintaa tulee kehittää asettamalla tulostavoitteita ja seuraamalla säännöllisesti niiden toteutumista.

Valtion palkkausjärjestelmät on uudistettu siten, että uuden palkkausjärjestelmän piirissä on 96 % valtion henkilöstöstä ja lähes kaikki virastot. Valtion palkkakilpailukyvyn parantamisessa painopiste on siirtynyt palkintajärjestelmien kehittämiseen.

Valtion virka- ja työehtosopimukset vuosille 2005—2007 on tehty 16.12.2004 allekirjoitetun tulopoliittisen sopimuksen mukaisina. Sopimukset ovat voimassa 30.9.2007 saakka. Vuonna 2006 palkkoja tarkistettiin 1.6.2006 lukien yleiskorotuksella 1,4 %, liittoerällä 0,4 % ja keskimäärin 0,25 prosentin suuruisella tasa-arvoerällä. Sopimuksiin ei sisälly palkantarkistuksia vuodelle 2007.

Tulopoliittisen sopimuksen indeksiehtoa koskeneissa tarkasteluissa loppuvuodesta 2005 todettiin, että se ei johtanut palkkojen korotuksiin. Touko-kesäkuussa 2006 sopijaosapuolet tarkastelivat sopimuksen päämäärien toteutumista ja ansiokehitystä kaikkien palkansaajien ja eri sektoreiden tai sopimusalojen osalta. Valtionhallinnon osalta ei ollut huomautettavaa eikä vaatimuksia tarkastelulausekkeeseen liittyen.

Vuoden 2006 palkankorotusten perintövaikutus vuodelle 2007 on budjetoitu tässä talousarvioesityksessä. Tällä perusteella toimintamenomäärärahoja on lisätty yhteensä 35 milj. eurolla verrattuna vuoden 2006 talousarvioon. Uusien palkkausjärjestelmien käyttöotto lisää palkkausmenoja yhteensä 26 milj. eurolla.

Valtion henkilöstön ansioiden arvioidaan nousevan v. 2006 keskimäärin 2,7 %, josta 1,6 prosenttiyksikköä johtuu sopimuskorotuksista ja 1,1 prosenttiyksikköä sopimusten soveltamisesta.

Taulukko 28. Budjettitalouden henkilöstöä kuvaavia tunnuslukuja vuosina 2004—2007

Tunnusluku 2004 2005 20061) 20071)
         
Henkilöstön lukumäärä 123 900 123 800 123 700 122 800
Muutos edell. vuodesta, % -0,2 -0,1 -0,1 -0,7
Henkilötyövuodet, lukumäärä 120 400 120 900 120 800 119 900
Muutos edell. vuodesta, % -0,2 0,4 -0,1 -0,7
Palkkasumma, milj. euroa2) 3 991 4 146 4 250 4 296
Työvoimakustannukset, milj. euroa2) 5 060 5 284 5 319 5 377
Keskimääräinen kokonaisansio euroa/kk/henkilö 2 643 2 729 2 803 2 867
Palkkojen sivukulut, % 60,9 61,8 58,9 58,9
Valtion maksamat kaikki eläkemenot, milj. euroa 2 875 2 955 3 044 3 135
Naisten osuus, % 49,0 49,1 49,2 49,3
Henkilöstön keski-ikä, vuotta 42,9 43,1 43,2 43,3

1) Vuodet 2006 ja 2007 ovat pääosin arvioita. Niissä on huomioitu tuottavuuden parantamisen mahdollistama valtion henkilöstön väheneminen vuoteen 2007, mutta ei muita vuoden 2007 talousarvioesitykseen sisältyviä henkilöstömuutoksia.

2) Vuosien 2006 ja 2007 arvioissa on otettu huomioon tiedossa olevista sopimusmuutoksista ja sopimusten soveltamisesta (mm. uusien palkkausjärjestelmien käyttöönotosta) aiheutuvat lisäykset.

Taulukossa 29 on yhteenveto kunkin pääluokan selvitysosassa esitetyistä arvioiduista vuosien 2006 ja 2007 henkilötyövuosimääristä. Henkilötyövuosien (htv) laskentaperusteet poikkeavat jonkin verran taulukossa 28 esitetystä. Työllisyysvaroin palkattu henkilöstö ei sisälly taulukkoon 29. Taulukon lukuihin sisältyy tuottavuuden parantamisen mahdollistama valtion henkilöstön väheneminen vuodesta 2006 vuoteen 2007 noin 1 100 henkilötyövuodella.

Taulukko 29. Budjettitalouden virastojen henkilöstömäärä henkilötyövuosina1)

        Muutos 2006—2007
  Pääluokka 2006 2007 htv %
           
23. Valtioneuvosto 278 299 21 7,5
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala2) 1 610 1 610 0 0,0
25. Oikeusministeriön hallinnonala 9 610 9 560 -50 -0,5
26. Sisäasiainministeriön hallinnonala 17 820 17 710 -110 -0,6
27. Puolustusministeriön hallinnonala 17 520 17 110 -410 -2,3
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 10 700 10 510 -190 -1,8
29. Opetusministeriön hallinnonala 34 990 34 990 0 0,0
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 5 510 5 450 -60 -1,1
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 3 350 3 250 -100 -3,0
32. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala 6 860 6 870 10 0,1
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 4 190 4 190 0 0,0
34. Työministeriön hallinnonala 3 960 3 910 -50 -1,3
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 2 460 2 420 -40 -1,6
  Yhteensä 118 858 117 8793) -979 -0,8

1) Ilman pääluokkien 21 ja 22 henkilöstöä sekä valtion liikelaitoksista annetun lain mukaisten liikelaitosten ja työllisyysvaroin palkattu henkilöstöä.

2) Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla arvioidaan vuosina 2006 ja 2007 olevan lisäksi asemamaasta palkattua henkilöstöä 1 030 htv sekä kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä 1 100 htv.

3) Htv-määrää v. 2007 lisää OPM:n pääluokassa Suomen Akatemian tutkimusrahojen (100 htv) ja KTM:n pääluokassa VTT:n maksullisen toiminnan (50 htv) kehitys.