Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       05. Kyrkliga ärenden
       60. Yrkesutbildning
       70. Studiestöd
       88. Vetenskap
            (54.) Vissa understöd
       90. Konst och kultur
       98. Idrottsverksamhet
       99. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2003

88. VetenskapPDF-versio

För Finlands Akademis forskningsprojekt som skall finansieras under momenten 29.88.50 och 53 får förbindelser till ett värde av 148 090 000 euro ingås år 2003.

Lokaler kan alltjämt överlåtas utan vederlag till Vetenskapliga samfundens delegation.

Förklaring:

Användningen av bevillningsfullmakten för forskningsprojekt beräknas åsamka staten utgifter som följer:
  Bevillningsfullmakt Utgifter, milj. €
År milj. € 2002 2003 2004 2005 2006
             
1998 99,2 0,8        
1999 112,7 25,0        
2000 112,7 27,5 23,2 20,4    
2001 140,4 44,4 39,3 23,9 12,6  
2002 148,1 23,9 53,6 41,5 21,9 7,2
2003 148,1   21,8 51,8 44,4 30,0
Sammanlagt   121,6 137,9 137,6 78,9 37,2

Utvecklingen av den vetenskapliga forskningen bygger på den plan för utveckling av utbildning och forskning som statsrådet har godkänt för åren 1999—2004 (SRb 29.12.1999) samt de riktlinjer som statens råd för vetenskap och teknologi har stakat ut.

Syftet är alltjämt att fortsätta den positiva utvecklingen av nivån på och omfattningen av finländsk vetenskap, att se till att vetenskapen är synlig och verkningsfull samt att främja utvecklingen av ett effektivt och balanserat system för forskning.

Utvärderingen av forskningens effekter samt av hela forskningssystemets tillstånd och ändamålsenlighet, det nödvändiga kunskapsunderlaget och utvärderingsmetoderna utvecklas.

Forskningsinsatserna inriktas i första hand på objekt som valts ut på kvalitativa grunder och inledandet av forskning på nya forskningsområden tryggas. Systemet med forskarskolor stärks.

Åtgärder vidtas för att främja kommersialisering av forskningsresultat och uppkomsten av nya affärsfunktioner, utnyttjande av tekniken till förmån för ekonomi och sysselsättning samt publicering av vetenskaplig information för medborgarna.

Den höga nivån på tjänsterna till stöd för forskningen och utvecklingen av dessa tjänster ombesörjs.

Informationsförsörjningsinstitutionerna utvecklas så att de kan tillgodogöra sig den nyaste teknologin och tillhandahålla de högklassiga tjänster som informationssamhället förutsätter samt trygga bevarandet av vårt nationella andliga arv.

21. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 26 104 000 euro.

Förklaring:Undervisningsministeriet har i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt uppställt följande resultatmål för Finlands Akademi för 2003:

Ett mål för Finlands Akademi är att den finländska forskningen skall vara högklassig, diversifierad och förnybar. Akademin inriktar den största delen av sina resurser på högklassiga forskningsprojekt och -program samt på finansieringen av spetsforskningsenheter och sörjer för att finansieringen är heltäckande och långfristig så att forskningsförutsättningarna inom projekten är tillräckligt tryggade.

Ett mål för Finlands Akademi är att forskarutbildningen är högklassig och effektiv samt att karriärmöjligheterna för yrkesforskarna är konkurrenskraftiga. Akademin stöder forskarskolornas verksamhet och främjar de volymmässiga och kvalitativa mål som uppställts för doktorsexamina. Tyngdpunkten ligger på att främja en yrkesmässig forskarkarriär efter doktorsexamen, i synnerhet att förbättra möjligheterna till en forskarkarriär för unga forskare och kvinnor.

Ett mål för Finlands Akademi är att forskningen utnyttjas i stor utsträckning för kulturens, välfärdens och ekonomins bästa. Tillsammans med andra finansiärer riktar akademin resurser till viktiga forskningsområden och främjar ett effektivt utnyttjande av forskningsresultaten för både samhällets och näringslivets behov.

Ett mål för Finlands Akademi är att fortgående utveckla sin verksamhet för att effektivera uppnåendet av centrala mål. Akademin följer och utvärderar kvaliteten på och effektiviteten av sin egen verksamhet. Tillförlitligheten hos beslutsfattandet samt bedömnings- och sakkunnigförfarandena gällande forskningsprojekten utvecklas ytterligare.

För att resultatmålen för Finlands Akademi skall nås används även anslagen under moment 29.88.50 och 29.88.53.

Inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen grundar sig på undervisningsministeriets beslut om avgifter för Finlands Akademis prestationer (1109/1993).

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 26 309 150
Särskilda utgifter för den avgifts-
belagda verksamheten
25 000
Gemensamma projekt 113 150
Övriga omkostnader 26 171 000
Bruttoinkomster 205 150
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten, övriga prestationer 25 000
Övriga inkomster 180 150
— gemensamma projekt 113 150
— övriga inkomster 67 000
Nettoutgifter 26 104 000


2003 budget 26 104 000
2002 budget 26 131 000
2001 bokslut 24 841 189

22. Arkivverkets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 12 792 000 euro.

Förklaring:Undervisningsministeriet har i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt uppställt följande resultat för arkivverket för 2003:

Arkivverkets viktigaste resultatområden är förvaring av arkivmaterial och utvecklande av användbarheten, informationstjänst samt allmänt utvecklande och styrning av arkivväsendet. Den arkivdatabas som betjänar administrationen av arkivmaterial och informationstjänsten är huvudsakligen i bruk. Digitaliseringsverksamheten utvecklas och i utvecklingen av nättjänsterna samarbetar arkivverket med biblioteks- och museiväsendet. Tyngdpunkterna inom styrningen av arkivfunktionen är utfärdandet av regler för behandlingen och bevarandet av elektroniska dokument som produceras av myndigheterna i synnerhet beträffande långtidsförvaring samt utvecklandet av kriterier för fastställande av värdet hos arkivmaterial och för sållning av arkivmaterial samt arkivutbildningen.

Intäktsmålet för de företagsekonomiska prestationerna inom den avgiftsbelagda servicen är 5 000 euro.

Arkivverket beräknas producera bl.a. följande tjänster och prestationer:
  2001 utfall 2002 2003
       
Forskarbesök 81 126 78 000 78 000
Utfärdade intyg och gjorda utredningar 18 052 19 000 19 000
Ordnade arkiv (hyllmeter) 1 583 1 500 1 500
Utbildning (föreläsningstimmar) 1 040 700 700

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 13 382 000
Särskilda utgifter för den avgifts-
belagda verksamheten
500 000
Övriga omkostnader 12 882 000
Bruttoinkomster 590 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 590 000
— offentligrättsliga prestationer 131 000
— övriga prestationer 459 000
Nettoutgifter 12 792 000


2003 budget 12 792 000
2002 budget 12 780 000
2001 bokslut 12 119 286

23. Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 2 509 000 euro.

Förklaring:Undervisningsministeriet har i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt uppställt följande resultatmål för forskningscentralen för 2003:

Till de viktigaste uppgifterna för Forskningscentralen för de inhemska språken hör forskning, stora ordboksprojekt och språkvård. Centrala gebit för forskningen är forskning i det nutida talspråket, myndigheternas texter och andra institutionella texter samt namnbeståndet. Forskningscentralen utvidgar de elektroniska finska och finlandssvenska textkorpusarna och utvecklar deras användbarhet. Digitaliseringen av de finska bandspelningsarkivet fortgår.

För att resultatmålen för Forskningscentralen för de inhemska språken skall nås används även anslagen under moment 29.88.53.

Intäktsmålet för de företagsekonomiska prestationerna inom den avgiftsbelagda servicen är 3 300 euro.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 3 051 000
Särskilda utgifter för den avgifts-
belagda verksamheten
400 000
Övriga omkostnader 2 651 000
Bruttoinkomster 542 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 500 000
— offentligrättsliga prestationer 82 000
— övriga prestationer 418 000
Övriga inkomster 42 000
Nettoutgifter 2 509 000


2003 budget 2 509 000
2002 budget 2 509 000
2001 bokslut 2 345 212

24. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 451 000 euro.

Förklaring:Undervisningsministeriet har i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt uppställt följande resultatmål för Depåbiblioteket för 2003:

Det centrala målet för Depåbiblioteket är att frigöra utrymme i andra bibliotek. Depåbiblioteket tar emot den mängd material som biblioteken måste överföra. Det material som mottagits behandlas i regel inom sex månader från tidpunkten då det har anlänt. Fjärrbeställningarna förmedlas inom ett dygn. Biblioteket utvecklar elektroniska tjänster i fråga om förmedling av material och deltar i utvecklingsprojekt i fråga om fjärrservice. I fråga om serviceavgifterna bibehålls nuvarande praxis.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 200 000 euro för anskaffningar.


2003 budget 1 451 000
2002 budget 1 251 000
2001 bokslut 1 292 188

25. Utarbetande och anskaffning av vissa verk (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 400 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för utarbetande och anskaffning av serier av historiska verk och biografier samt till betalning av understöd för utgifterna för utarbetandet. Anslaget får användas till avlönande av personal för viss tid motsvarande högst fem årsverken.

Förklaring:

Avsikten är att anslaget skall
användas som följer:
   
Utarbetande av en biografi över J.K. Paasikivi 44 000
Projektet J.V. Snellman 200 år 280 000
För utgifter för utarbetande och
anskaffning av vissa andra verk
76 000
Sammanlagt 400 000


2003 budget 400 000
2002 budget 400 000
2001 bokslut 398 605

50. Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 76 163 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, internationellt samarbete, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning, statsunderstöd, stipendier och vetenskaplig publikationsverksamhet och av utgifter för att göra vetenskapen känd samt av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer.

Anslaget får även användas till betalning av EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt.

Anslaget får användas till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt till utgifter för anskaffning av apparatur och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt som Finlands Akademi finansierar.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 16 462 000 euro på grund av en ökning av bevillningsfullmakten under tidigare år. I anslaget ingår 336 000 euro för finansiering av samfinansierade forskningsprojekt i fråga om vilka motsvarande inkomster inflyter till moment 12.29.99.


2003 budget 76 163 000
2002 budget 59 701 000
2001 bokslut 52 558 727

53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 75 739 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av forskningsprogram, spetsforskningsenheter, forskarutbildning, internationellt samarbete, andra forskningsprojekt, specialfinansiering av forskning och vetenskaplig publikationsverksamhet och av utgifter för att göra vetenskapen känd samt av utgifter som föranleds av finansiella bidrag till internationella organisationer.

Anslaget får även användas till betalning av EU-godkända forsknings- och utbildningsprojekt.

Anslaget får användas till utgifter för löner, pensionsavgifter och andra konsumtionsutgifter samt till utgifter för anskaffning av apparatur och allmänna kostnader i anslutning till sådana forskningsprojekt som Finlands Akademi finansierar.

Anslaget får även användas till betalning av statsunderstöd, statliga pris och stipendier för stödjande av vetenskapen, utgifter för översättning och tryckning av vetenskaplig litteratur, utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag för arkiv av privat karaktär (998/1974), utgifter för deltagande i internationellt samarbete samt utgifter för forskning, utredningar och publikationer som ansluter sig till främjandet av vetenskapen.

Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande 50 årsverken vid Forskningscentralen för de inhemska språken för forsknings-, insamlings- och ordboksprojekt samt till betalning av andra konsumtionsutgifter som föranleds av nämnda projekt.

Förklaring:

Avsikten är att anslaget skall
användas som följer:
   
Till Finlands Akademis förfogande för finansiering av forskningsprojekt och främjande av vetenskaplig
forskning
62 050 000
Utgifter i enlighet med lagen om statsbidrag för arkiv av privat
karaktär (998/1974)
3 415 000
Verksamheten inom Forsknings-
centralen för de inhemska språken
2 023 000
Verksamhetsunderstöd för forskningsinstitut och forskningsanstalter, Vetenskapscentret Heureka samt
vissa vetenskapliga samfund och
föreningar
6 230 000
Säkerhetspolitisk forskning 353 000
Vissa utgifter, medlemsavgifter och finansiella bidrag för det internationella vetenskapliga samarbetet 618 000
Övriga utgifter som föranleds av stödjande av vetenskapen 1 050 000
Sammanlagt 75 739 000


2003 budget 75 739 000
2002 budget 76 189 000
2001 bokslut 75 927 147

(54.) Vissa understöd(fast anslag)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2002 budget 1 123 000
2001 bokslut 1 122 654

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 261 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av Finlands finansiella bidrag till Europeiska organisationen för kärnforskning (CERN), Europeiska molekylärbiologiska laboratoriet (EMBL), Europeiska molekylärbiologiska konferensen (EMBC) samt Europeiska universitetsinstitutet (EUI) och till liknande internationella vetenskapliga organisationer.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 1 112 000 euro på grund av att medlemsavgifterna har höjts. De finansiella bidragen fastställs i regel utgående från medlemsländernas nationalproduktsandelar enligt de beslut som organisationernas förvaltningsorgan har fattat.


2003 budget 10 261 000
2002 budget 9 149 000
2001 bokslut 9 148 860