Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       05. Kyrkliga ärenden
            21. Omkostnader
       60. Yrkesutbildning
       70. Studiestöd
       88. Vetenskap
       90. Konst och kultur
       98. Idrottsverksamhet
       99. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2003

07. UtbildningsstyrelsenPDF-versio

Förklaring:Undervisningsministeriet har i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt uppställt följande resultatmål för Utbildningsstyrelsen för 2003:

Utbildningsstyrelsen driver den nationella utbildningspolitiken genom att bereda grunderna för läroplanerna och examina för utbildningen inom sitt verksamhetsområde, genom att genomföra utvecklingsprogram för undervisningen i anslutning därtill samt genom att sprida innovation. Ämbetsverket producerar kunskap om utbildningsläget och behoven inom utbildningen samt om arbetslivet. Utbildningsstyrelsen sköter de myndighetsuppgifter som ankommer på den samt producerar tjänster för aktörerna inom utbildningssektorn.

Utbildningsstyrelsen skall i all sin verksamhet:

  • stödja förverkligandet av jämlikhet i utbildningen och ordnandet av internationellt erkända högklassiga och enhetliga utbildningstjänster för barn, unga och vuxna,
  • sträva efter att förebygga och minska utslagning,
  • stödja invandrares integration, utbildning och placering i arbetslivet,
  • stödja utnyttjandet av teknologin i inlärning och utbildning,
  • sträva efter att arbetsmarknaden i tillräcklig utsträckning har tillgång till yrkesmässigt kompetenta arbetstagare,
  • stödja internationaliseringen av undervisningssektorn enligt de mål som fastställts inom Europeiska unionen och även nationellt, samt
  • producera information som behövs inom beslutsfattandet, uppföljningen och utvärderingen av och informationen om utbildningen för nationellt och internationellt bruk.

Grunderna för läroplanerna för klasserna 1—9 i den grundläggande utbildningen och grunderna för gymnasiets läroplaner blir färdiga för att överlämnas till utbildningsanordnarna och skolorna. Den nya läroplanen för gymnasiet tas i bruk 2004 och den nya läroplanen för den grundläggande utbildningen i sin helhet senast 2006. Åtgärder vidtas även framöver för att främja övergången från den grundläggande utbildningen till utbildning på andra stadiet och från yrkesutbildningen till arbetslivet samtidigt som avbrytandet av utbildningen minskas. Utvecklandet av yrkesprov i anslutning till yrkesinriktade grundexamina och stödjandet av arrangemang för inlärning i arbetet fortsätter. Grunderna för fristående examina för vuxna ses över och revideras med målet att utvidga användningen av examina inom alla sektorer i arbetslivet. Grunderna för språkexamina inom statsförvaltningen bereds så att de kan tas i bruk vid ingången av 2004 när den nya språklagstiftningen träder i kraft.

Det nationella system för utvärdering av inlärningsresultaten som grundar sig på systemet med fristående prov inom den grundläggande yrkesutbildningen samt kvalitetsledningen inom yrkesutbildningen utvecklas.

Baskunskapssystemen inom utbildningen utvecklas så att de tjänar den utbildningspolitiska uppföljningen och beslutsfattandet samt utvärderingen av utbildningen, beskrivningar av utbildningsläget och framställandet av indikatorer i utbildningen. Metoder att förutse utbildningen utvecklas och kunskap om detta produceras.

De uppgifter som hänför sig till EU:s utbildnings- och samarbetsprogram och till informationsnät fullgörs och de utbildningsprojekt som finansieras ur Europeiska socialfonden administreras. De uppgifter som hänför sig till nationellt och internationellt erkännande av examina fullgörs. Man deltar i verkställandet av programmen för samarbete med Ryssland och närområdessamarbete. Kunnandet hos personalen inom undervisningsväsendet stöds genom finansiering av långvarig fortbildning omfattande flera studieveckor. Skolbiblioteksverksamheten utvecklas.

För att resultatmålen för utbildningsstyrelsen skall nås används även anslagen under moment 29.20.25, 29.40.25, 29.60.25 och 29.69.25.

Tabell med jämförelsetal för den avgiftsbelagda verksamheten:
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattning
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 6 936 5 393 6 251
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 4 373 4 266 4 858
Driftsåterstod (t€) 2 563 1 127 1 393
— % av intäkterna 37,0 20,9 22,3
Andel av gemensamma kostnader (t€) 683 706 833
Överskott (t€) 1 880 421 560
— % av intäkterna 27,1 7,8 9,0

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 17 327 000 euro.

Anslaget får även användas till utveckling av läromedel och till produktion av svenskspråkiga och andra läromedel med liten spridning. Av anslaget får 253 000 euro användas till understöd till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.

Förklaring:

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 23 778 000
Särskilda utgifter för den avgifts-
belagda verksamheten
4 858 000
Övriga omkostnader 18 920 000
Bruttoinkomster 6 451 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 6 251 000
Övriga inkomster 200 000
Nettoutgifter 17 327 000

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 500 000 euro som överföring till moment 29.01.22.


2003 budget 17 327 000
2002 budget 18 136 000
2001 bokslut 17 686 979