Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       10. Förvaltning
       20. Teknologipolitik
       30. Företagspolitik
       60. Energipolitik
       70. Ägarpolitik

Statsbudgeten 2003

50. InternationaliseringspolitikPDF-versio

Förklaring:Utgångspunkten för internationaliseringspolitiken är ett finländskt intresse, som innebär att åtgärder som stöder export och internationalisering bör främja den ekonomiska tillväxten, sysselsättningen och välfärden i Finland. Den offentliga basservicen utvecklas till en lättillgänglig helhet både i hemlandet och utomlands. Servicemålet är en innovativ och konkurrenskraftig företagsmiljö, som gör det möjligt att gradvis tillägna sig färdigheter för internationalisering.

Exportforum, som tillsatts för att fortsätta det arbete som Kommissionen för utredning av främjande av export och internationalisering utförde, koncentrerar sig på att utveckla en servicehelhet för internationaliseringen samt samordna sammanslutningarnas och företagens behov.

Organisationer som främjar utrikeshandeln och Finpro rf tillhandahåller avgiftsfri grundläggande rådgivning för företag i det inledande internationaliseringsskedet samt delvis avgiftsbelagda sakkunnigtjänster till erfarnare exportörer. Ministeriet fastställer årligen organisationernas resultatmål och följer regelbundet hur uppställda mål nås.

Sakkunnignätverkets tjänster kompletteras med branschvist internationaliseringsstöd. Branschvisa internationaliseringsprojekt har utfallit väl såsom effektiva verksamhetsmodeller för ökad verksamhet i form av nätverk. Den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen stöds bäst genom satsningar på tillväxtområden som präglas av snabb utveckling, t.ex. välfärds- och bioteknologi samt andra högteknologi- och informationsteknologibranscher. Som en ny service inleds ett försök med långsiktiga partnerskapsprogram som stöder små företags nätbildning.

Ministeriet fortsätter att förbereda deltagandet i den internationella världsexpon i Aichi i Japan 2005.

Verksamhetsbetingelserna för turistföretag förbättras i enlighet med de nya näringspolitiska riktlinjer som gjorts upp för turistbranschen. Centralen för turistfrämjande ansvarar för de praktiska åtgärderna för främjande av turismen till Finland och stöder utvecklandet av turistservicen i Finland i samarbete med turistföretagen och -organisationerna samt de myndigheter som sköter turistärenden.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för resultatområdet internationaliseringspolitik år 2003:

  • Ett försök med ett partnerskapsprogram för export riktas till små företag.
  • Tillgången och kvaliteten på avgiftsfri basservice och delvis avgiftsbelagda sakkunnigtjänster förbättras.
  • Finlands intresse och Exportforumets framställningar beaktas vid utvecklingen av internationaliseringstjänsterna.
  • Antalet gemensamma projekt och exportringar som främjar bildandet av nätverk ökar.
  • Branschvist stöd riktas i första hand till sådana branscher med tillväxtpotential och teknologiintensiva branscher som bäst bidrar till att göra produktionen och exporten mångsidigare.
Anslaget under kapitlet Internationaliseringspolitik fördelas på följande sätt (1 000 euro):
      år 2002  
    år 2001
bokslut
ordinarie
budget
år 2003
budgetprop.
         
21. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år) 16 003 16 081 15 973
40. Företags internationalisering branschvis
(förslagsanslag)
17 414 17 500 18 273
41. Understöd till organisationer som främjar
utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag)
24 219 23 546 23 596
  Sammanlagt 57 636 57 127 57 842

21. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 15 973 000 euro.

Förklaring:Centralen för turistfrämjande (CTF) gör Finland känt utomlands samt utvecklar och marknadsför Finlands turistservice utomlands, förbereder små och medelstora företag inom turistnäringen för export samt utvecklar inrikesturismen. CTF samarbetar med den finska turistnäringen och övriga intressegrupper. CTF går in för att arbeta på en så omfattande basis som möjligt, där prioriteringarna består av utnyttjandet av befintliga forskningsresultat, en intensiv diskussion och ett nära samarbete med den finska turistnäringen och turistmyndigheterna och förbättring av mätmetoderna samt översyn av CTF:s organisation i syfte att uppnå fastställda mål och prioriteringar.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för Centralen för turistfrämjande 2003:

Samhälleliga effektmål:

Mål som avspeglar den totala utvecklingen inom turismen och vilka CTF:s åtgärder endast delvis påverkar:

  • de registrerade utländska övernattningarna ökar med 4 %
  • inkomsterna av turismen från utlandet (utan transportinkomster) ökar med 4 %
  • Finlands marknadsandel av den turism som riktar sig till de nordiska länderna är 14 %.

Servicemål:

Satsningen på turistnäringen i CTF:s funktioner beräknas 2003 uppgå till 9 miljoner euro, varvid den externa finansieringen inklusive avgiftsbelagda tjänster är 9,2 miljoner euro. Ett servicemål är dessutom att kundtillfredsställelsen hålls på en hög nivå (medelvärde 8,0).

Produktivitets- och ekonomimål:

Produktiviteten förbättras genom att verksamheten koncentreras till strategiska prioritetsområden, dvs. stadssemestrar, rundresor och kulturturism, familjeturism, vinterprodukter samt motivations- och konferensturism. De viktigaste målländerna är Sverige, Tyskland, Storbritannien och Ryssland. Andra viktiga målländer är Nederländerna, Italien och Frankrike.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 20 038 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 76 000
Utgifter för kampanjer 3 875 000
Övriga omkostnader 16 087 000
Bruttoinkomster 4 065 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten, övriga prestationer 168 000
Inkomster av kampanjer 3 875 000
Övriga inkomster 22 000
Nettoutgifter 15 973 000


2003 budget 15 973 000
2002 budget 16 081 000
2001 bokslut 16 003 081

40. Företags internationalisering branschvis(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 273 000 euro.

Anslaget får användas till sådana gemensamma projekt som företagsgrupperingar genomför tillsammans och som syftar till att främja export och internationalisering samt för gemensamma projekt som utvecklar företagens internationella konkurrenskraft och i vilka i Finland registrerade företag som bedriver industriell produktion inom olika branscher samt företag i servicebranschen kan delta. De branschvisa projekten genomförs av sammanslutningar, branschförbund och företag.

Anslaget får också användas till utgifter under pilotskedet för de nya partnerskapsprogrammen för internationalisering. Endast små företag kan delta i partnerskapsprogrammen. Anslaget får även användas till sådana åtgärder för stödjande av företags internationalisering och marknadsföring utomlands som genomförs inom projektet TräEuropa och i vilka företag deltar. Statsunderstödslagen (688/2001) tillämpas som allmän lag vid beviljande av branschvist internationaliseringsstöd för företag. De allmänna villkoren för beviljande av stöd har angetts genom förordning av statsrådet (1155/2001).

Bevillningsfullmakten och anslaget får också används för utgifter under förberedelserna inför den internationella världsexpon i Aichi i Japan.

Understöd kan beviljas till högre procentandelar för sådana riksomfattande eller regionalt betydelsefulla projekt i vilka företag inte medverkar eller beträffande vilka fördelningen av kostnader är svår att göra företagsvis eller där nyttan av projektet kan uppskattas tillfalla ett stort antal företag eller projektet till sin natur är avvikande och riskfyllt.

År 2003 får nya bidrag beviljas till ett belopp av sammanlagt 17 238 000 euro.

Förklaring:Avsikten med det branschvisa internationaliseringsstödet är att komplettera åtgärderna inom ministeriets avgiftsfria och delvis avgiftsbelagda nätverk av sakkunniga. Genom stödet utvecklas små och medelstora företags färdigheter att upprätthålla och förbättra sin internationella konkurrenskraft. Försöket med partnerskapsprogrammet för internationalisering förbättrar företagens färdigheter att svara på den hårdnade internationella konkurrensen. Partnerskapsprogrammet lotsar de deltagande små företagen i riktning mot ett arbetssätt i nätverk. Det branschvisa stödet ökar antalet påbörjade exportringar och övriga gemensamma projekt. Genom stödet skapas nya och bevaras befintliga arbetsplatser. Företag i det riskfyllda inledningsskedet beträffande internationalisering prioriteras. Vid beviljandet av stöd beaktas breddandet av exportbasen samt bevarandet av mångsidig export. Dessutom beaktas projekt för främjande av avsättning inom flera branscher inom ramen för projektet TräEuropa. Effekterna av stödet följs upp med hjälp av en utvärdering av exportutvecklingen och tillväxtutsikterna inom de olika branscherna.

Antalet genomförare av gemensamma projekt och antalet företag som deltar i dem har ökat snabbt. År 2001 samordnades projekten av 70 aktörer, sammanlagt 1 200 projekt genomfördes och 3 000 företag deltog i dem. Största delen av projekten genomfördes av Finpro och övriga organisationer som främjar utrikeshandeln samt av handelskamrar, branschförbund och enskilda företag.

Användningen av bevillningsfullmakter beräknas åsamka staten utgifter enligt följande (milj. euro):
  2003 2004 2005 2006 2007-
           
Förbindelser som ingåtts före 2003 8,0 5,0 3,0 1,0  
Förbindelser 2003 10,3 4,0 1,7 0,7 0,5
Sammanlagt 18,3 9,0 4,7 1,7 0,5

Totalt uppgår statens kostnader (nuvärde) för de understöd som beviljas 2003 till 16,4 miljoner euro.


2003 budget 18 273 000
2002 budget 17 500 000
2001 bokslut 17 414 075

41. Understöd till organisationer som främjar utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag)

Under momentet beviljas 23 596 000  euro.

Anslaget får användas till producerande av grundläggande rådgivning och sakkunnigtjänster som tillhandahålls av organisationer som främjar utrikeshandeln. Understöd beviljas enligt de grunder som statsrådet närmare fastställer. Understöd kan beviljas till högre procentandelar för sådana funktioner inom den verksamhet som bedrivs av organisationer som främjar utrikeshandeln som är mer riskfyllda än den sedvanliga verksamheten.

Förklaring:Organisationer som främjar utrikeshandeln och Finpro rf tillhandahåller i enlighet med rekommendationerna av den kommission som utrett främjandet av export och internationalisering avgiftsfri grundläggande rådgivning för företag i det inledande internationaliseringsskedet samt delvis avgiftsbelagda sakkunnigtjänster för mera bevandrade exportörer. Vid användningen av stödet prioriteras projekt som främjar utökning och utveckling av samarbetet mellan organisationerna. Finpro rf:s andel av statsunderstödet är 75 %. En enhet som lösgjort sig från föreningen och bildat ett eget aktiebolag får inte allmänt understöd för sin verksamhet. Projektrådgivningsservicen har kombinerats med stödet till Finpro rf. Verksamheten vid utvecklingscentralen för informationsteknologi TIEKE stöds i fortsättningen med branschvisa specialunderstöd. Handels- och industriministeriet fastställer årligen resultatmål för den verksamhet som bedrivs av de olika organisationerna och följer regelbundet upp hur dessa resultatmål nås.

Avsikten är att anslaget används
enligt följande:
   
Stiftelsen för utbildning i internationell handel (FINTRA) 2 200 000
Finsk-svenska handelskammaren 470 000
Finsk-ryska handelskammaren 490 000
Andelslaget Viexpo 270 000
Finland Convention Bureau 280 000
Finpro rf 19 886 000
Sammanlagt 23 596 000

I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för resultatområdet i fråga år 2003:

  • Antalet anlitare av den avgiftsfria grundläggande rådgivningsservicen ökar.
  • Största delen av de delvis avgiftsbelagda sakkunnigtjänsterna riktas till små och medelstora företag.
  • Samarbetet mellan organisationer som främjar utrikeshandeln och övriga organisationer som främjar internationaliseringen effektiveras.
  • Nya teknologiska lösningar utnyttjas i syfte att säkerställa tillräcklig tillgång på tjänster i anslutning till den grundläggande rådgivningen både i hemlandet och utomlands.
  • I verksamheten beaktas rekommendationerna av Exportforum, som tillsatts för att fortsätta det arbete som utfördes av den kommission som utvärderade främjandet av export och internationalisering.

2003 budget 23 596 000
2002 budget 23 546 000
2001 bokslut 24 219 061