Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       10. Förvaltning
       20. Teknologipolitik
       30. Företagspolitik
       60. Energipolitik
       70. Ägarpolitik

Statsbudgeten 2003

10. FörvaltningPDF-versio

Förklaring:Handels- och industriministeriet svarar som sakkunnigorganisation i näringspolitik för att företagen har konkurrenskraftiga verksamhetsbetingelser för en fungerande marknad, en tillräcklig och förmånlig energitillförsel och en hög kunskapsnivå samt för tryggandet av medborgarnas ställning på marknaden och för en god skötsel av statens företagsinnehav. Ministeriets strategi, som fortgående hålls à jour med tiden, utgör utgångspunkt för resultatstyrningen och utvärderingen av den samhälleliga effektfullheten inom förvaltningsområdet.

Arbetskrafts- och näringscentralerna är i enlighet med sin verksamhetsidé statliga utvecklings- och servicecentraler som svarar på näringarnas, arbetsmarknadens och landsbygdens föränderliga behov inom sitt område.

TE-centralernas gemensamma strategiska mål är att

  • år 2003 i fråga om sysselsättningsgraden uppnå en nivå på närmare 70 % samt att höja sysselsättningsgraden inom alla TE-centralers områden
  • nå en hållbar ekonomisk tillväxt i Finland och inom respektive TE-centrals område
  • utforma en balanserad regionstruktur och utveckla livskraften i fråga om landsbygden i Finland och inom respektive TE-centrals område.

TE-centralerna utvecklar sin verksamhet som självständiga ämbetsverk som utnyttjar de regionala styrkorna. Utvecklingen av tillgången på tjänster i de ekonomiska regionerna och på det lokala planet fortgår. Utvecklingen av teknologin är en av de viktigaste metoderna för att förbättra regionernas konkurrenskraft.

Handels- och industriministeriet svarar för den allmänna administrativa styrningen av centralerna. När TE-centralerna sköter uppgifter som hör till olika förvaltningsområden styrs de av vederbörande ministerier (HIM, JSM och AM) samt av Teknologiska utvecklingscentralen. Resultatmål för landsbygdsavdelningarna och arbetskraftsavdelningarna presenteras också under huvudtitlarna för jord- och skogsbruksministeriets och arbetsministeriets förvaltningsområden.

Anslagen under kapitlet Förvaltning fördelar sig på följande sätt (1 000 euro):
      år 2002  
    år 2001
bokslut
ordinarie budget år 2003
budgetprop.
         
19. Mervärdesskatteutgifter inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde
(förslagsanslag)
- - 61 000
21. Handels- och industriministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 22 219 22 362 22 565
22. Arbetskrafts- och näringscentralernas
omkostnader (reservationsanslag 2 år)
66 531 68 555 68 797
24. Forsknings- och utredningsverksamhet
(reservationsanslag 3 år)
6 728 5 628 4 628
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till
internationella organisationer (förslagsanslag)
6 712 7 633 7 200
92. Ersättning till statens kärnavfallshanteringsfond (förslagsanslag) 7 022 7 603 7 124
95. Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag) 9 10 10
(97.) Kontoavskrivningar (fast anslag) 349 - -
(99.) Skadeersättningar (förslagsanslag) 4 357 - -
  Sammanlagt 113 926 111 791 171 324

19. Mervärdesskatteutgifter inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 61 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i andra än förvaltningsområdets särskilt skattskyldiga ämbetsverks och inrättningars köp av varor och tjänster.

Förklaring:Statens konsumtions- och investeringsutgifter har budgeterats utan mervärdesskatt. Andra än särskilt skattskyldiga statliga ämbetsverk och inrättningar beviljas anslag enligt skattefria priser.

Anslaget är en överföring från momet 28.81.(23).


2003 budget 61 000 000

21. Handels- och industriministeriets omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 22 565 000 euro.

Av anslaget får högst 17 000 euro användas för ett pris för publicering av konsumentinformation.

Anslaget får också användas för ersättning till Försörjningsberedskapscentralen för utgifter för försvarsekonomiska planeringskomissionen.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 13 000 euro som överföring till moment 24.99.23.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har följande resultatmål preliminärt uppställts för ministeriets verksamhet år 2003:

  • Ministeriets beslutsfattande och påverkan baserar sig på näringspolitisk sakkunskap och ett nätverksbaserat verksamhetssätt.
  • De förfaranden som beskriver resultatet inom ministeriets förvaltningsområde och utvärderingsmetoderna förbättras.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 23 057 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 156 000
Övriga omkostnader 22 901 000
Bruttoinkomster 492 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 432 000
— offentligrättsliga prestationer 402 000
— övriga prestationer 30 000
Övriga inkomster 60 000
Nettoutgifter 22 565 000


2003 budget 22 565 000
2002 budget 22 362 000
2002 tilläggsb. 174 000
2001 bokslut 22 219 307

22. Arbetskrafts- och näringscentralernas omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 68 797 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av centralerna för Europainformation och av Teknologiska utvecklingscentralens uppgifter av projektnatur. Anslaget får dessutom användas till betalning av utgifter för de tjänster som arbetskrafts- och näringscentralernas företagsavdelningar ordnar för utvecklande av små och medelstora företag, för rådgivnings- och informationstjänster till små och medelstora företag samt för utvecklande av dessa tjänster. Anslaget får även användas till köp av sakkunnigtjänster för företagsrådgivning och till köp av tjänster som hänför sig till utbildning av personal som arbetar med företagsrådgivning samt till betalning av utgifter för skötseln av fastigheter som staten besitter i enlighet med lagen om renskötsellägenheter, naturnäringslagen, skoltlagen och den lagstiftning som föregått lagen om gårdsbruksenheter.

Av anslaget har 1 682 000 euro reserverats för utvecklingstjänster för små och medelstora företag. Av anslaget får högst 3 860 000 euro användas för att sänka avgifterna för avgiftsbelagda rådgivnings-, utbildnings- och konsulttjänster samt andra utvecklingstjänster.

Vid nettobudgeteringen beaktas såsom inkomster inkomsterna av avgiftsbelagda utvecklingstjänster.

Förklaring:En del av anslaget är finansiering som riktas till utvecklande av regionerna.

Såsom nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten har beaktats inkomsterna från HIM Bransch-Infomedia, inkomster av publikationsverksamheten samt inkomster av sakkunnigtjänster, vilka baserar sig på HIM:s förordning (16/2001).

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 322 000 euro som överföring av tio årsverken från moment 31.24.21, samt 90 000 euro för utgifter för inledandet av projektet gällande ekonomiska regioner och såsom avdrag 67 000 euro som överföring av två årsverken till moment 30.01.21.

I samband med beredningen av budgeten har de styrande ministerierna (handels- och industriministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbetsministeriet) preliminärt uppställt följande resultatmål för arbetskrafts- och näringscentralerna 2003:

  • att främja företagsamhet och etablering av företag
  • att främja verksamma företags tillväxt och internationella konkurrenskraft
  • att utveckla ett regionalt innovationssystem
  • att trygga tillgången på kunnig arbetskraft och att arbetstagarna fortsätter i arbetet
  • att förbättra jordbrukets konkurrenskraft och lönsamhet,
  • att förbättra renligheten och trivseln i regionerna samt deras dragningskraft
  • att besätta arbetsplatserna på ett högklassigt sätt
  • att påskynda sysselsättningen samt
  • att förebygga utslagning och främja delaktighet.

Servicemål:

  • att höja den nytta som kunderna upplever i fråga om tjänsterna och att identifiera kundernas behov bättre än tidigare
  • att förbättra tillgången och ett aktivt utbud på tjänster samt
  • att främja kundtillfredsställelsen genom att utveckla tjänsternas kvalitet.

Verksamhetsanslaget fördelas på olika objekt och områdesvis utgående från en plan som godkänts av handels- och industriministeriet, arbetsministeriet och jord- och skogsbruksministeriet.

Utvecklingstjänster för små och medelstora företag

För konkurrenskraftig regional näringsverksamhet förutsätts satsningar på att förbättra kunnandet. Genom ett på det strategiska arbetet för utvecklingstjänster för små och medelstora företag baserat utbud på rådgivnings-, utbildnings- och utvecklingstjänster svarar man på kundernas behov och strävar efter att avhjälpa brister i verksamheten på marknaden i fråga om efterfrågan och utbudet på utvecklingstjänster. Utbudets täckning säkerställs genom samarbete med andra organisationer som tillhandahåller motsvarande tjänster för små och medelstora företag.

Prioritetsområdena i fråga om utvecklingstjänsterna för små och medelstora företag utgörs 2003 av främjande av företagsamhet och nyetablering, utvecklande av företagsledningsförmågan hos personer i ledande ställning och nyckelpersoner i företag, främjande av marknadsförings- och internationaliseringsberedskapen samt stödjande av generationsväxlingar i företagen. I verksamheten betonas även bildandet av företagsnätverk samt ökat utnyttjande av ny teknologi och datateknik i små och medelstora företag. Dessutom effektiveras serviceutbudet på utvecklingstjänster i de ekonomiska regionerna och på det regionala planet. Med hjälp av utvecklingstjänsterna fortsätter man också det praktiska genomförandet av åtgärder som inletts inom ramen för det riksomfattande företagarprojektet.

I avgifter som uppbärs av dem som deltar i utvecklingsåtgärderna beräknas 774 000 euro inflyta under moment 12.32.10. Avgifterna för avgiftsbelagda produkter bildar tillsammans minst en sjättedel av det totala belopp som i statsbudgeten för varje år anvisas för utgifterna för produktion och utveckling av åtgärderna (HIM:s förordning 16/2001).

Nettoutgifterna beräknas fördela sig på följande sätt:
   
TE-centralernas gemensamma
utgifter och ledning
8 220 000
Företagsavdelningarna 15 730 400
Landsbygdsavdelningarna 25 197 200
Arbetskraftsavdelningarna 17 967 400
Utvecklingstjänster för små och medelstora företag 1 682 000
Sammanlagt 68 797 000

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 69 235 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 243 000
Övriga omkostnader 68 992 000
Bruttoinkomster 438 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten, övriga prestationer 184 000
Övriga inkomster 254 000
Nettoutgifter 68 797 000


2003 budget 68 797 000
2002 budget 68 555 000
2001 bokslut 66 530 603

24. Forsknings- och utredningsverksamhet(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 628 000 euro.

Anslaget får användas till forsknings- och utredningsprojekt som stöder handels- och industriministeriets strategiska beredning och beslutsfattande. Anslaget får även användas till utredningar och forskning som stöder övervakningen av kärnenergiområdet, utvecklandet av den tekniska infrastrukturen och säkerheten samt kvaliteten, internationellt teknisk-ekonomiskt samarbete samt till projekt som bereds och genomförs i samarbete med internationella organisationer, finansiella institut och andra samarbetsorganisationer. Dessutom får anslaget användas till genomförande av sådana forsknings- och utredningsprojekt som EU godkänner och som inte finansieras med medel ur strukturfonderna och till uppgörande av offerter i anslutning till dem.

Anslaget får användas till betalning av löne- och arvodesutgifter som föranleds av ovan nämnda uppgifter, till utgifter för anskaffning av utrustning och program samt till andra motsvarande utgifter för nämnda funktioner. Anslaget får användas till avlönande av personal motsvarande högst 24 årsverken.

Förklaring: I samband med beredningen av budgetpropositionen har handels- och industriministeriet preliminärt uppställt följande resultatmål för forsknings- och utredningsverksamheten 2003:

  • Den kunskapsbas som behövs för det strategiska beslutsfattandet och för den näringspolitiska planeringen förstärks.
  • Uppnåendet av de mål som ställts för ministeriets resultatområden stöds med hjälp av undersökningar, utredningar och utvärderingar samt med metoder inom det internationella samarbetet.

Anslaget används till forsknings- och utvecklingsverksamhet som hänför sig till bl.a.

  • internationalisering
  • konsument- och konkurrenspolitik
  • utvecklande av verksamhetsbetingelserna för konkurrenskraften samt närings- och företagsverksamheten och främjande av företagandet
  • genomförande av ett forskningsprogram som behandlar växelverkan mellan teknologi, näringsliv och samhälle samt utvecklande av verksamhet som hänför sig till utvärdering av prognoser och effekter
  • innovationsverksamhet, teknisk säkerhet och kvalitetsutveckling
  • energi- och klimatpolitik
  • forskningsprogram som stöder övervakningen av kärnsäkerheten och kärnavfallshanteringen
  • genomförande av projekt som godkänts av ministeriets förvaltningsområde
  • utvärderingar som gäller ministeriets förvaltningsområde samt
  • utvärdering av effekterna inom uppgiftsområdena och av programmen för företagsstöd.

2003 budget 4 628 000
2002 budget 5 628 000
2001 bokslut 6 727 517

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 200 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer samt till betalning av utgifter som föranleds av internationellt samarbete.

Förklaring:

Avsikten är att anslaget används
på följande sätt:
   
Nordiskt forskningssamarbete inom kärnsäkerhetsområdet 300 000
Medlemsavgifter till FN:s organisation för industriell utveckling (UNIDO) 600 000
Medlemsavgift till Internationella Atomenergiorganet (IAEA) 1 170 000
Avgifter och finansiella bidrag i anslutning till verksamheten vid OECD:s
organisationer på energiområdet
747 000
Finlands andel till Internationella Atomenergiorganets (IAEA) fond för tekniskt bistånd och samarbete 430 000
Kostnaderna för sekretariatet för
Europeiska energistadgan
44 000
Medlemsavgift till Europeiska rymd-
organisationen (ESA)
2 200 000
Övriga medlemsavgifter till internationella organisationer och finansiella
bidrag till OECD
352 000
Finansiella bidrag för samarbete till
internationella finansiella institut,
organisationer och samarbetsorgani-
sationer
1 357 000
Sammanlagt 7 200 000


2003 budget 7 200 000
2002 budget 7 633 000
2001 bokslut 6 711 786

92. Ersättning till statens kärnavfallshanteringsfond (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 7 124 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar enligt 52 § kärnenergilagen (990/1987) till statens kärnavfallshanteringsfond.

Förklaring:Med stöd av kärnenergilagen har medel i statens kärnavfallshanteringsfond periodvis överförts till statsverket åren 1989—1996 till den del de inte har lånats ut till avfallshanteringsskyldiga. Från ingången av 1997 lånar staten ut medel från fonden i stället för att göra överföringar från den. För de medel som överförts till statsverket skall till fonden årligen betalas en ersättning som till beloppet motsvarar räntan på de lån som kärnavfallshanteringsskyldiga beviljas ur fonden.

Räntan är 4,157 % för tiden 1.1—2.4.2002 och 3,807 % för tiden 3.4—31.12.2002.


2003 budget 7 124 000
2002 budget 7 603 000
2001 bokslut 7 021 507

95. Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 10 000 euro.

Anslaget får användas till de andelar av försvarsavgifterna som på basis av gruvlagen (503/1965) skall betalas till jordägarna.


2003 budget 10 000
2002 budget 10 000
2001 bokslut 8 830