Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       24. Vägförvaltningen
          26. Vägverket
       30. Sjöfartsverket
            88. Aktieförvärv

Statsbudgeten 2003

99. Övriga utgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområdePDF-versio

19. Mervärdesskatteutgifter inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 223 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av varor och tjänster som görs av andra än särskilt mervärdesskattskyldiga ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet.

Förklaring:Statens konsumtions- och investeringsutgifter har budgeterats utan mervärdesskatt. Andra än särskilt mervärdesskattskyldiga statliga ämbetsverk och inrättningar beviljas anslag enligt skattefria priser.

Anslaget utgör överföring från moment 28.81.(23).


2003 budget 223 000 000

40. Vissa statsunderstöd(fast anslag)

Under momentet beviljas 782 000 euro.

Anslaget får användas för understöd till sammanslutningar inom trafik- och kommunikationsbranschen och till museiverksamhet.

Förklaring:Anslaget är avsett för understöd till museer inom trafik- och kommunikationsbranschen och till sammanslutningar som bedriver omfattande och allmän upplysnings- och informationsverksamhet samt till stöd för Finlands Flygförbund rf:s verksamhet och till täckandet av kostnaderna för bistående vid myndighetsuppgifter.

Avsikten är att anslaget skall
användas som följer:
   
Museer inom trafik- och kommuni-
kationsbranschen
505 000
Stöd till Finlands Flygförbund rf 193 000
Sammanslutningar inom trafikbranschen 34 000
Sammanslutningar inom kommuni-
kationsbranschen
50 000
Sammanlagt 782 000


2003 budget 782 000
2002 budget 782 000
2001 bokslut 782 074

78. Byggande av trafikförbindelser till Nordsjö hamn(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 9 000 000 euro.

Anslaget får användas till utgifterna för byggandet av trafikförbindelser till Nordsjö hamn, för markförvärv och för ersättningar. Förbindelser i anslutning till genomförandet av projektet får ingås till ett belopp av högst 207 400 000 euro sammanlagt. Med anslaget får betalas löneutgifter motsvarande högst ett årsverke.

Förklaring:Kostnadsförslaget för de allmänna trafikförbindelser som är på statens ansvar och som hamnen behöver är enligt mars månads jordbyggnadskostnadsindex 207,4 miljoner euro (tidigare kostnadsförslag 205 miljoner euro). Vägprojektets andel är ca 60,4 miljoner euro, banprojektets ca 130 miljoner euro och havsfarledens ca 17 miljoner euro. Avsikten är att genomföra farledsprojektet som en helhet som Vägförvaltningen samordnar och för vilken anslaget anvisas under detta moment. I projektet deltar också Banförvaltningscentralen och Sjöfartsverket. Projektet orsakar ämbetsverken andra utgifter av omkostnadstyp, vilka finansieras med respektive ämbetsverks omkostnadsanslag.

Den avtalade fördelningen av byggnadskostnaderna mellan staten och Helsingfors stad är 50/50, så statens andel är 103,7 miljoner euro. Stadens andel på 103,7 miljoner euro samt motsvarande mervärdesskatt på ca 22 miljoner euro intäktsförs under moment 12.31.99. Projektet beräknas åsamka staten utgifter på ca 9 miljoner euro 2003, ca 51 miljoner euro 2004, ca 40 miljoner euro 2005, ca 35 miljoner euro 2006, ca 35 miljoner euro 2007 och ca 37,4 miljoner euro 2008. Motsvarande inkomststater, dvs. hälften av de ovan nämnda utgifterna, dimensioneras varje år under motsvarande inkomstmoment. Både utgifterna och inkomsterna har budgeterats enligt prestationsprincipen. Vid fastställandet av den farledsavgift som tas ut av handelssjöfarten beaktas statens andel av finansieringen som kostnad, och avskrivningarna börjar inkluderas i kostnaderna 2008 när hela hamnprojektet är slutfört. I syfte att finansiera statens utgifter för byggandet av lederna är avsikten att sälja statliga jordområden efter ändringen av planen för Mellersta Böle. Härvid intäktsförs försäljningsinkomsterna i statsbudgeten. Utan projektet realiseras försäljningsinkomsterna inte.

Som motivering för projektet anförs följande:

Förflyttningen av Helsingfors stads godshamnsfunktioner till Nordsjö är ett projekt som är viktigt för hela landet och som gör det möjligt att slå ihop hamnfunktionerna i Helsingfors, öka förmedlingskapaciteten till 12 miljoner ton om året och bygga bostäder och kontor där som Västra hamnen och Sörnäs hamn nu ligger. Trafiken till och från de nuvarande hamnarna belastar trafikförbindelser som hör till de trafiktätaste i huvudstadsregionen och är till förfång för bebyggelsen på ett stort område. Den egentliga hamninvesteringen gör Helsingfors stad med 239 miljoner euro (utan mervärdesskatt).

Förbindelsen till hamnområdet i Nordsjö består för närvarande bara av en gata som inte lämpar sig för stora mängder tung trafik. Planen är att i form av en allmän väg bygga en 3,5 km lång led med två körbanor vilken ansluts till Ring III:s östra ända genom en planskild anslutning. Vägen går under Borgarstrandsvikens Natura-område i en 1,5 km lång tunnel. Vägprojektet inkluderar dessutom en sådan utbyggnad av Ring III att den får två körbanor på en två kilometer lång sträcka mellan Österleden och motorvägen till Borgå.

För närvarande saknar hamnområdet järnvägsförbindelse. I planen ingår att bygga en enkelspårig elektrifierad bana för godstrafikens behov. Banan är ca 19 km lång, och den förenas med stambanan i Savio. Banan löper i en ca 14 km lång tunnel norr om motorvägen till Borgå. Den går över Borgarstrandsviken längs en bro och under Labbacka i en tunnel.

Farleden till det nuvarande varvsområdet i Nordsjö är alldeles för grund med sina 7,5 meter. I planen ingår att bygga en ny farled för ett djupgående på 11 meter från Nordsjö till Helsingfors kassun. Farleden är 35 km lång, och i samband med byggandet utförs muddringsarbeten.

Den totala nyttan av hamnprojektet beräknas, diskonterad över en tid på 30 år, uppgå till 1 147 miljoner euro. Förhållandet mellan nyttan och kostnaderna blir då, när alla delar av projektet beaktas, 2,4. Av nyttan går 411 miljoner euro till hamnens externa godstrafik och 343 miljoner euro till huvudstadsregionens övriga trafik. Den övriga nyttan hänger samman med den egentliga hamnverksamheten.


2003 budget 9 000 000

88. Aktieförvärv(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 505 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som orsakas av arrangemang i anslutning till ägandet av aktiebolag i vilka staten innehar aktiemajoriteten och statens affärsverk samt förvärv och försäljning av aktier.


2003 budget 505 000
2002 budget 505 000
2002 tilläggsb. 5 000 000
2001 bokslut 531 810 223