Talousarvioesitys 2003
Yleisperustelut
Eduskunnalle annetaan vuoden 2003 talousarvioesitystä (HE 132/2002 vp) täydentävä hallituksen esitys. Hallituksen esitys vuoden 2003 talousarvioksi annettiin eduskunnalle 17.9.2002, eikä valtiovarainvaliokunta ole vielä antanut siitä mietintöään.
Talouden näkymät
Kansainvälisestä taloudesta johtuva epävarmuus leimaa edelleen ensi vuoden näkymiä. Näissäkin oloissa Suomen talous voi silti kehittyä kokonaisuutena katsoen suotuisasti, sillä peruslähtökohdat ovat hyvät: korkotaso on matala ja yritysten ja kotitalouksien rahoitusasema on vahva.
Kokonaistuotanto on noussut kuluvan vuoden aikana hieman nopeammin kuin talousarvion pohjana olevassa ennusteessa arvioitiin. Työllisyystilanne on pysynyt hyvänä tuotannon vaimeasta kasvusta huolimatta. Jos kansainvälinen talous piristyy odotusten mukaisesti, Suomen vienti voi päästä jälleen kohtalaiseen vauhtiin. Yksityisen kulutuksen kasvun odotetaan jatkuvan vakaana. Talouskasvun ja työllisyyskehityksen osalta talousarvioesityksen taustalla olevaan ennusteeseen ei nähdä muutostarpeita.
Taulukko 1. Julkinen talous
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Julkiset menot, % BKT:sta | 52,1 | 48,7 | 49,1 | 49,6 | 49,1 |
Veroaste, % BKT:sta | 46,2 | 47,1 | 45,4 | 44,9 | 43,5 |
Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä, % BKT:sta | 1,9 | 7,0 | 4,9 | 3,8 | 2,7 |
— valtionhallinto | -0,7 | 3,5 | 2,0 | 0,9 | 0,3 |
— paikallishallinto | -0,3 | 0,2 | -0,4 | 0,0 | -0,4 |
— työeläkelaitokset | 2,8 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,0 |
— muut sosiaaliturvarahastot | 0,1 | 0,1 | 0,1 | -0,1 | -0,2 |
Julkisyhteisöjen velka | |||||
— mrd. euroa | 56,4 | 57,7 | 59,1 | 59,8 | 61,3 |
— % BKT:sta | 46,8 | 44,0 | 43,4 | 42,5 | 41,9 |
Valtionvelka | |||||
— mrd. euroa | 68,1 | 63,4 | 61,8 | 60,6 | 61,0 |
— % BKT:sta | 56,5 | 48,4 | 45,4 | 43,2 | 41,7 |
Taulukko 2. Kansantalouden kehitys
1999 | 2000 | 2001* | 2002** | 2003** | |
Bruttokansantuote käyvin hinnoin, mrd. € | 120,5 | 131,1 | 136,0 | 140,5 | 146,2 |
Bruttokansantuote, määrän muutos, % | 4,1 | 6,1 | 0,7 | 1,6 | 2,8 |
Työttömyysaste, % | 10,2 | 9,8 | 9,1 | 9,2 | 9,4 |
Työllisyysaste, % | 66,0 | 66,9 | 67,7 | 67,7 | 67,5 |
Kuluttajahintaindeksi, muutos, % | 1,2 | 3,4 | 2,6 | 1,7 | 2,0 |
Pitkät korot (valtion obligaatiot, 10 v), % | 4,7 | 5,5 | 5,0 | 5,0 | 5,2 |
Määrärahat
Talousarvion määrärahoihin ehdotetaan nettomääräisesti 83,8 milj. euron vähennystä. Se koostuu hallinnonalojen määrärahoihin ehdotettavasta 51,2 milj. euron nettomääräisestä lisäyksestä ja korkomenoarvion 135 milj. euron vähennyksestä.
Tuloarviot
Tuloarvioita ehdotetaan alennettavaksi nettomääräisesti 175,2 milj. eurolla. Verojen ja veronluonteisten tulojen arviota alennetaan nettomääräisesti 200 milj. eurolla. Tulo- ja varallisuusveron tuottoarviota alennetaan 150 milj. eurolla vuoden 2001 verotuksesta saatujen tietojen perusteella. Maahantuodun käytetyn auton verotuksen muuttumisen vaikutus uusien henkilöautojen kauppaan alentaa autoveron tuottoarviota 50 milj. eurolla.
Sekalaisten tulojen arviota nostetaan nettomääräisesti 24,6 milj. eurolla. Valtion vakuusrahasto tulouttaa budjettitalouteen rahastolle tuloutuneet pankkisijoitukset siltä osin, kuin niitä ei tarvita rahaston omien sitoumusten hoitamiseen. Tuloutuksen arvioidaan nousevan 50 milj. euroa talousarvioesityksessä arvioitua suuremmaksi. Veikkausvoittovaroja arvioidaan kertyvän 26,5 milj. euroa talousarvioesityksessä arvioitua vähemmän.
Talousarvion kattaminen
Talousarvioesitystä täydentävän esityksen kattamiseksi valtion nettolainanottoa ehdotetaan lisättäväksi 80,5 milj. eurolla. Yhdessä talousarvioesityksen kanssa varsinaisen alijäämän kattamiseen ehdotetaan otettavaksi uutta lainaa 235,5 milj. euroa.
Rauhanturvatoiminta
Kansainväliseen rauhanturvaamistoimintaan ehdotetaan nettomääräisesti yhteensä 10 milj. euron lisäystä ulkoasiainministeriön ja puolustusministeriön pääluokkiin. Määrärahan lisäystarve johtuu pääasiassa UNMEE-operaation laajentumisesta. Suomalaiset rauhanturvajoukot toimivat Kosovossa KFOR-operaatiossa, Bosnia-Hertsegovinassa SFOR-operaatiossa, Kyproksella UNFICYP-operaatiossa, Etiopia-Eritreassa UNMEE-operaatiossa ja Afganistanissa ISAF-operaatiossa 900—1 100 sotilaan yhteisvahvuudella.
Poliisin toimintamenot
Vuoden 2003 talousarvioesityksessä poliisitoimen toimintamenojen tasokorotukseen on varattu 6,5 milj. euron määräraha palkkausjärjestelmän uudistuksen rahoitukseen. Virkaehtosopimusta uudistuksesta ei ole, mutta sopimusneuvottelut ovat edelleen käynnissä. Mikäli neuvottelut eivät johda palkkausjärjestelmän uudistamista tarkoittavan virkaehtosopimuksen aikaansaamiseen, määräraha varataan muihin virka- ja työehtosopimuksen aiheuttamiin lisämenoihin, mikä otetaan huomioon esitettäessä vuonna 2003 määrärahoja niihin.
Rangaistusten täytäntöönpano
Vankimäärän kasvusta johtuen toimintamenoihin ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä ja avolaitosten menoihin 0,3 milj. euroa.
Alueiden kehittäminen
Kainuun hallintokokeilusta aiheutuviin hallintomenoihin ehdotetaan 0,4 milj. euroa.
Opetus- ja kirjastotoimi
Opetus- ja kirjastotoimen yksikköhinnat lasketaan joka toinen vuosi toteutuneiden kustannusten perusteella. Vuoden 2003 yksikköhinnat määräytyvät vuoden 2001 kustannuksista, joista lopulliset tiedot on saatu vasta talousarvioesityksen antamisen jälkeen. Tarkentuneiden kustannustietojen perusteella vuodelle 2003 ehdotetaan 50,5 milj. euron lisäystä opetus- ja kirjastotoimen valtionosuuksiin.
Veikkauksen voittovarat
Oy Veikkaus Ab:n vuoden 2003 tuottoarvion pienentymisen johdosta Veikkauksen voittovaroista rahoitettavia määrärahoja ehdotetaan supistettavaksi 26,5 milj. eurolla. Tämän johdosta ehdotetaan kirjastojen käyttökustannuksiin myönnettäviä valtionosuuksia ja -avustuksia katettavaksi 14,3 milj. eurolla yleisistä budjettivaroista.
Turkistarhoille aiheutuneet vahingot
Clostridium botulium -bakteerin aiheuttamasta myrkytyksestä turkistarhaajille aiheutuvaksi kokonaisvahingoksi arvioidaan 6,5 milj. euroa, josta ehdotetaan korvattavaksi 2,9 milj. euroa valtion varoista. Valtion korvauksen lisäksi rehutehdas korvaa suoraan ja vastuuvakuutuksen kautta 1 milj. euroa ja turkistarhaajien katastrofiapuna korvataan 0,3 milj. euroa. Valtion korvauksia maksetaan, jos EY:n komissio hyväksyy niiden maksamisen.
Ratahallintokeskus
Oulu—Iisalmi/Vartius sähköistys -hankkeen etenemisaikataulun tarkentumisen johdosta vähennetään 8 milj. euroa.
Energiatuki
Energiatuen momentille ehdotetaan 5,3 milj. euron lisämääräraha vuoden 2002 ensimmäisessä lisätalousarviossa ja toisessa lisätalousarvioesityksessä nostetun myöntämisvaltuuden johdosta.
Lasten ja nuorten hyvinvointi
Lasten ja nuorten hyvinvointia koskevan selonteon mukaisesti ehdotetaan 10 milj. euron lisämäärärahaa syrjäytymisuhan alaisten lasten ja nuorten palveluihin.
Kotihoidon tuki
EY-tuomioistuimen päätöksen mukaan suomalaista lasten kotihoidon tukea maksetaan myös sellaisten Suomesta lähetettyjen ja muiden palkattujen työntekijöiden perheille, joiden lapset muuttavat huoltajansa mukana toiseen EU- tai ETA-maahan, ja jotka pysyvät Suomen sosiaaliturvan piirissä. Samoin oikeus kyseiseen etuuteen syntyy huoltajalle, joka toisesta EU- tai ETA-maasta muuttaa Suomeen työskentelemään ja siten siirtyy Suomen sosiaaliturvan piiriin riippumatta siitä, jäävätkö lapset asumaan toiseen EU- tai ETA-maahan. Tämän johdosta ehdotetaan talousarvioon 2,2 milj. euron määrärahaa uudelle momentille 33.15.53.
Metsien monimuotoisuuden lisääminen
Etelä-Suomen, Oulun läänin länsiosan ja Lapin läänin lounaisosan metsien monimuotoisuuden turvaamiseksi ehdotetaan yhteensä 3,2 milj. euron lisämäärärahaa ympäristöministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön pääluokkiin.
Korkomenot
Euromääräisen velan korkomenojen arviota alennetaan 135 milj. eurolla. Arvion alentaminen johtuu suurelta osalta lyhyiden korkojen laskusta ja kohdistuu velkasitoumuksiin.
Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotetut määrärahojen muutokset jakaantuvat eri pääluokkiin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hallituksen esitys talousarvioksi | Täydentävä esitys |
Yhteensä | ||
Pääluokka | € | € | ||
21. | Tasavallan Presidentti | 7 423 000 | - | 7 423 000 |
22. | Eduskunta | 117 527 000 | - | 117 527 000 |
23. | Valtioneuvosto | 39 352 000 | 1 304 000 | 40 656 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 722 281 000 | 2 491 000 | 724 772 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 629 213 000 | 2 310 000 | 631 523 000 |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 383 799 000 | 500 000 | 1 384 299 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 1 944 733 000 | 7 453 000 | 1 952 186 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 5 057 667 000 | -9 183 000 | 5 048 484 000 |
29. | Opetusministeriön hallinnonala | 5 809 877 000 | 39 757 000 | 5 849 634 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 565 324 000 | 3 130 000 | 2 568 454 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala |
1 637 621 000 | -9 906 000 | 1 627 715 000 |
32. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala |
975 662 000 | 6 300 000 | 981 962 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 8 470 514 000 | 3 900 000 | 8 474 414 000 |
34. | Työministeriön hallinnonala | 2 159 665 000 | - | 2 159 665 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 639 076 000 | 3 170 000 | 642 246 000 |
36. | Valtionvelan korot | 3 562 000 000 | -135 000 000 | 3 427 000 000 |
37. | Valtionvelan vähentäminen | - | - | - |
Yhteensä | 35 721 734 000 | -83 774 000 | 35 637 960 000 |
Käsiteltävänä olevat ja nyt arvioidut tuloarvioiden muutokset jakaantuvat eri osastoihin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hallituksen esitys talousarvioksi | Täydentävä esitys |
Yhteensä | ||
Osasto | € | € | ||
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 30 398 205 000 | -199 891 000 | 30 198 314 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 131 043 000 | 24 648 000 | 4 155 691 000 |
13. | Korkotulot ja voiton tuloutukset | 892 144 000 | - | 892 144 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
146 000 000 | - | 146 000 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 35 567 392 000 | -175 243 000 | 35 392 149 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 155 000 000 | 91 469 000 | 246 469 000 |
Yhteensä | 35 722 392 000 | -83 774 000 | 35 638 618 000 |