Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus

Talousarvioesitys 2006

05. VakuutusvalvontavirastoPDF-versio

Selvitysosa:Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on vakuutus- ja eläkelaitosten vakaa toiminta sekä luottamuksen säilyminen vakuutustoimintaan.

Toimintaympäristön muutokset

Vakuutussektorilla sääntelyn valmistelussa EU:ssa käyttöön otetussa uudessa menettelyssä Euroopan vakuutus- ja eläkevalvojien komitealla (CEIOPS) on keskeinen rooli, mikä edellyttää viraston virkamiesten entistä tiiviimpää osallistumista komitean ja sen työryhmien työhön.

IAS-standardien käyttöönotosta vuodesta 2005 lukien seuraa merkittäviä muutoksia suomalaisten vakuutusyhtiöiden tilinpäätöskäytäntöön. Käyttöönotto Suomessa rajautuu toistaiseksi pakollisena ainoastaan listattujen vakuutusyhtiöiden konsernitilinpäätöksiin ja vapaaehtoiselta pohjalta muiden vakuutusyhtiöiden konsernitilinpäätöksiin.

Euroopan unionin vakuutusyritysten vakavaraisuussäännösten uudistamistyössä tähdätään perusteellisesti uusittuun vakavaraisuuskehikkoon, joka ottaa nykyistä paremmin huomioon vakuutusyritysten riskit. Komission arvion mukaan uudet vakavaraisuusvaatimukset otettaneen käyttöön vuonna 2010.

Finanssisektorilla käynnissä olevat rakennemuutokset edellyttävät muutoksia rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaan sekä entistä laajempaa yhteistyötä Rahoitustarkastuksen sekä muiden maiden vakuutus- ja rahoitusalan yritysten valvojien kanssa.

Vakuutusedustajien ja lisäeläkerahastojen sääntelyn muutokset sekä vakuutusyhtiölain uudistaminen edellyttävät muutoksia Vakuutusvalvontaviraston toimintaan.

Strategiset linjaukset

Vakuutusvalvontaviraston johtokunnan 26.10.2004 hyväksymän strategian mukaisesti:

1. Vakavaraisuusvalvonnassa virasto

  • keskittyy riskialttiimpien ja merkittävimpien alan toimijoiden valvontaan
  • edistää valvottavien sisäisen valvonnan ja riskien hallinnan kehittämistä
  • vaikuttaa kotimaassa ja EU:ssa vakuutusyritysten tilinpäätös-, vakavaraisuus- ja sijoitustoiminnan sääntelyn kehittämiseen yrityksen toiminnan riskit entistä paremmin huomioon ottaviksi
  • valvoo vakuutusryhmittymiä ja finanssikonglomeraatteja yhteistyössä Rahoitustarkastuksen ja ulkomaisten vakuutus- ja rahoitusmarkkinoiden valvojien kanssa.

2. Vakuutusmarkkinoiden valvonnassa virasto

  • keskittyy erityisesti kuluttajavakuutusten vakuutusehtojen lainmukaisuuden ja lakisääteisten vahinkovakuutusten vakuutusmaksutason riittävyyden ja kohtuullisuuden valvontaan
  • valvoo vakuutusten markkinoinnissa, hallinnoinnissa ja korvaustoiminnassa sovellettavien käytäntöjen lainmukaisuutta ja edistää säästövakuutusten markkinointi-informaation läpinäkyvyyttä
  • valvoo vakuutusedustajien toimintaa uudistuvan lainsäädännön mukaisesti.

3. Virasto huolehtii toimintansa läpinäkyvyydestä, varmistaa valvontaprosessiensa toimivuuden, osallistuu vakuutusvalvojien yhtenäisten valvontakäytäntöjen luomiseen EU:ssa ja pitää yllä kriisivalmiuksia yhdessä muiden valvontaviranomaisten kanssa.

4. Virasto varmistaa kilpailukykynsä työnantajana kehittämällä virkapalkkarakennettaan, kouluttaa henkilöstöään ottaen huomioon erityisesti tulevat tilinpäätös- ja vakavaraisuussäännösten muutokset sekä valvonnan edellyttämät analysointivalmiudet ja huolehtii henkilöstön työkyvystä.

5. Taloudellisen ja tehokkaan toiminnan varmistamiseksi resurssit mitoitetaan tehtäviä vastaavasti ja kohdennetaan valvonnan painopistealueille. Henkilöstöä kannustetaan kustannustietoisuuteen.

Keskeiset tulostavoitteet

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2006. Tulostavoitteet linjataan tarkemmin sekä täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuustavoitteet

Vakuutusvalvontavirasto hoitaa vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien valvontaa ja tarkastusta lainsäädännön edellyttämällä tavalla viraston johtokunnan hyväksymää strategiaa noudattaen.

IAS-standardien mukaisten tilinpäätösten valvonnassa vakiinnutetaan Vakuutusvalvontaviraston ja Rahoitustarkastuksen yhteistyön käytännöt.

Virasto toimii CEIOPS-komiteassa tavoitteenaan vaikuttaa siihen, että komitean neuvot komissiolle mahdollistavat komission tavoitteen saada valmiiksi vuoden 2006 lokakuuhun mennessä direktiiviehdotus toimivaksi riskiperusteiseksi vakuutusyritysten vakavaraisuuden valvontakehikoksi.

Vakuutusedustajadirektiivin ja lisäeläkedirektiivin mahdollistaessa mainittujen toimintojen harjoittamisen kotimaan rekisteröinnin perusteella koko ETA-alueella Vakuutusvalvontavirasto osallistuu toimivan valvontayhteistyökäytännön luomiseen. Virasto edistää myös rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnassa sovellettavien menetelmien kehittämistä.

Vakuutusvalvontavirasto edistää säästövakuutusten markkinointi-informaation läpinäkyvyyttä yhteistyössä Rahoitustarkastuksen ja Kuluttajaviraston kanssa sovittavin keinoin.

Prosessit ja rakenteet

Vakuutusvalvontavirasto kehittää valvottavissa tehtävien tarkastuskäyntien prosessia. Rekisteröintiä koskevat hakemukset sekä valvottavien hakemukset muihin viraston suostumusta edellyttäviin asioihin käsitellään kohtuullisessa ajassa.

Resurssit ja talous

Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentilla 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää.

Kokonaiskustannukset valvottavaryhmittäin (1 000 euroa)
    2004 toteutuma 2005 arvio 2006 arvio
Valvottavaryhmä 1 000 € %-osuus 1 000 € %-osuus 1 000 € %-osuus
               
1. Henkivakuutusyhtiöt 964 18,8 1 038 17,0 1 219 18,8
2. Vahinkovakuutusyhtiöt 971 19,0 1 242 20,4 1 228 19,0
3. Työeläkevakuutusyhtiöt 1 191 23,3 1 369 22,4 1 520 23,6
4. Eläkesäätiöt ja eläkekassat 569 11,1 591 9,7 718 11,1
5. Muut vakuutuskassat 149 2,9 231 3,8 187 2,9
6. Lailla perust. eläkelaitokset 32 0,6 43 0,7 40 0,6
6.a. Kuntien eläkevak., Valtion eläkerah. ja Kirkon eläkerah. 108 2,1 124 2,0 136 2,1
7. Eläketurvakeskus 12 0,2 16 0,3 15 0,2
8. Vakuutusyhdistykset 151 3,0 196 3,2 181 2,8
9. Vakuutuksenvälittäjät 136 2,7 174 2,9 167 2,6
9.a. Työttömyyskassat 799 15,6 1 020 16,7 1 006 15,5
9.b. Tyött.vak.rahasto ja Koulutusrahasto 15 0,3 26 0,4 19 0,3
10. Muut valvottavat 20 0,4 30 0,5 26 0,4
  Valvottavaryhmät yhteensä 5 118 100,0 6 100 100,0 6 462 100,0

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2004
TP
2005
TA
2006
TAE
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 5 120 6 100 6 471
— muut tuotot 1 - -
Tuotot yhteensä 5 121 6 100 6 471
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 121 6 100 6 471
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) - - -
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Virasto mitoittaa ja kohdentaa resurssit tehtäviä vastaavasti seuraamalla työajan käytön jakaantumista. Resursseja kohdennetaan valvonnan painopistealueille toimintatapoja ja henkilöstön asiantuntemusta kehittämällä.

Viraston toimintakustannukset pidetään hallinnassa lisäämällä henkilöstön kustannustietoisuutta vastuualueittain ja valvottavaryhmittäin.

Virasto on varautunut kahden lisähenkilön palkkaamiseen, joista toinen kohdentuu uuden vakuutusedustajarekisterin hoitoon ja toinen valvontatehtäviin.

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

Henkilöstöä koulutetaan sekä keskitetysti että henkilökohtaisesti sovittavan suunnitelman mukaisesti. Samalla virasto varmistaa osaamisen siirtämisen kokeneilta henkilöiltä nuorille työntekijöille. Henkilöstön motivaation ja sitoutumisen lisäämiseksi virasto kehittää johtamisjärjestelmäänsä lisäämällä johtamisvalmiuksia. Varmistaakseen kilpailukykynsä työnantajana virasto kehittää myös kannustamisen ja palkitsemisen muotoja.