Talousarvioesitys 2006
05. Vakuutusvalvontavirasto
Selvitysosa:Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on vakuutus- ja eläkelaitosten vakaa toiminta sekä luottamuksen säilyminen vakuutustoimintaan.
Toimintaympäristön muutokset
Vakuutussektorilla sääntelyn valmistelussa EU:ssa käyttöön otetussa uudessa menettelyssä Euroopan vakuutus- ja eläkevalvojien komitealla (CEIOPS) on keskeinen rooli, mikä edellyttää viraston virkamiesten entistä tiiviimpää osallistumista komitean ja sen työryhmien työhön.
IAS-standardien käyttöönotosta vuodesta 2005 lukien seuraa merkittäviä muutoksia suomalaisten vakuutusyhtiöiden tilinpäätöskäytäntöön. Käyttöönotto Suomessa rajautuu toistaiseksi pakollisena ainoastaan listattujen vakuutusyhtiöiden konsernitilinpäätöksiin ja vapaaehtoiselta pohjalta muiden vakuutusyhtiöiden konsernitilinpäätöksiin.
Euroopan unionin vakuutusyritysten vakavaraisuussäännösten uudistamistyössä tähdätään perusteellisesti uusittuun vakavaraisuuskehikkoon, joka ottaa nykyistä paremmin huomioon vakuutusyritysten riskit. Komission arvion mukaan uudet vakavaraisuusvaatimukset otettaneen käyttöön vuonna 2010.
Finanssisektorilla käynnissä olevat rakennemuutokset edellyttävät muutoksia rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaan sekä entistä laajempaa yhteistyötä Rahoitustarkastuksen sekä muiden maiden vakuutus- ja rahoitusalan yritysten valvojien kanssa.
Vakuutusedustajien ja lisäeläkerahastojen sääntelyn muutokset sekä vakuutusyhtiölain uudistaminen edellyttävät muutoksia Vakuutusvalvontaviraston toimintaan.
Strategiset linjaukset
Vakuutusvalvontaviraston johtokunnan 26.10.2004 hyväksymän strategian mukaisesti:
1. Vakavaraisuusvalvonnassa virasto
- keskittyy riskialttiimpien ja merkittävimpien alan toimijoiden valvontaan
- edistää valvottavien sisäisen valvonnan ja riskien hallinnan kehittämistä
- vaikuttaa kotimaassa ja EU:ssa vakuutusyritysten tilinpäätös-, vakavaraisuus- ja sijoitustoiminnan sääntelyn kehittämiseen yrityksen toiminnan riskit entistä paremmin huomioon ottaviksi
- valvoo vakuutusryhmittymiä ja finanssikonglomeraatteja yhteistyössä Rahoitustarkastuksen ja ulkomaisten vakuutus- ja rahoitusmarkkinoiden valvojien kanssa.
2. Vakuutusmarkkinoiden valvonnassa virasto
- keskittyy erityisesti kuluttajavakuutusten vakuutusehtojen lainmukaisuuden ja lakisääteisten vahinkovakuutusten vakuutusmaksutason riittävyyden ja kohtuullisuuden valvontaan
- valvoo vakuutusten markkinoinnissa, hallinnoinnissa ja korvaustoiminnassa sovellettavien käytäntöjen lainmukaisuutta ja edistää säästövakuutusten markkinointi-informaation läpinäkyvyyttä
- valvoo vakuutusedustajien toimintaa uudistuvan lainsäädännön mukaisesti.
3. Virasto huolehtii toimintansa läpinäkyvyydestä, varmistaa valvontaprosessiensa toimivuuden, osallistuu vakuutusvalvojien yhtenäisten valvontakäytäntöjen luomiseen EU:ssa ja pitää yllä kriisivalmiuksia yhdessä muiden valvontaviranomaisten kanssa.
4. Virasto varmistaa kilpailukykynsä työnantajana kehittämällä virkapalkkarakennettaan, kouluttaa henkilöstöään ottaen huomioon erityisesti tulevat tilinpäätös- ja vakavaraisuussäännösten muutokset sekä valvonnan edellyttämät analysointivalmiudet ja huolehtii henkilöstön työkyvystä.
5. Taloudellisen ja tehokkaan toiminnan varmistamiseksi resurssit mitoitetaan tehtäviä vastaavasti ja kohdennetaan valvonnan painopistealueille. Henkilöstöä kannustetaan kustannustietoisuuteen.
Keskeiset tulostavoitteet
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2006. Tulostavoitteet linjataan tarkemmin sekä täsmennetään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet
Vakuutusvalvontavirasto hoitaa vakuutus- ja eläkelaitosten sekä muiden vakuutusalalla toimivien valvontaa ja tarkastusta lainsäädännön edellyttämällä tavalla viraston johtokunnan hyväksymää strategiaa noudattaen.
IAS-standardien mukaisten tilinpäätösten valvonnassa vakiinnutetaan Vakuutusvalvontaviraston ja Rahoitustarkastuksen yhteistyön käytännöt.
Virasto toimii CEIOPS-komiteassa tavoitteenaan vaikuttaa siihen, että komitean neuvot komissiolle mahdollistavat komission tavoitteen saada valmiiksi vuoden 2006 lokakuuhun mennessä direktiiviehdotus toimivaksi riskiperusteiseksi vakuutusyritysten vakavaraisuuden valvontakehikoksi.
Vakuutusedustajadirektiivin ja lisäeläkedirektiivin mahdollistaessa mainittujen toimintojen harjoittamisen kotimaan rekisteröinnin perusteella koko ETA-alueella Vakuutusvalvontavirasto osallistuu toimivan valvontayhteistyökäytännön luomiseen. Virasto edistää myös rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnassa sovellettavien menetelmien kehittämistä.
Vakuutusvalvontavirasto edistää säästövakuutusten markkinointi-informaation läpinäkyvyyttä yhteistyössä Rahoitustarkastuksen ja Kuluttajaviraston kanssa sovittavin keinoin.
Prosessit ja rakenteet
Vakuutusvalvontavirasto kehittää valvottavissa tehtävien tarkastuskäyntien prosessia. Rekisteröintiä koskevat hakemukset sekä valvottavien hakemukset muihin viraston suostumusta edellyttäviin asioihin käsitellään kohtuullisessa ajassa.
Resurssit ja talous
Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentilla 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää.
Kokonaiskustannukset valvottavaryhmittäin (1 000 euroa) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 toteutuma | 2005 arvio | 2006 arvio | |||||
Valvottavaryhmä | 1 000 € | %-osuus | 1 000 € | %-osuus | 1 000 € | %-osuus | |
1. | Henkivakuutusyhtiöt | 964 | 18,8 | 1 038 | 17,0 | 1 219 | 18,8 |
2. | Vahinkovakuutusyhtiöt | 971 | 19,0 | 1 242 | 20,4 | 1 228 | 19,0 |
3. | Työeläkevakuutusyhtiöt | 1 191 | 23,3 | 1 369 | 22,4 | 1 520 | 23,6 |
4. | Eläkesäätiöt ja eläkekassat | 569 | 11,1 | 591 | 9,7 | 718 | 11,1 |
5. | Muut vakuutuskassat | 149 | 2,9 | 231 | 3,8 | 187 | 2,9 |
6. | Lailla perust. eläkelaitokset | 32 | 0,6 | 43 | 0,7 | 40 | 0,6 |
6.a. | Kuntien eläkevak., Valtion eläkerah. ja Kirkon eläkerah. | 108 | 2,1 | 124 | 2,0 | 136 | 2,1 |
7. | Eläketurvakeskus | 12 | 0,2 | 16 | 0,3 | 15 | 0,2 |
8. | Vakuutusyhdistykset | 151 | 3,0 | 196 | 3,2 | 181 | 2,8 |
9. | Vakuutuksenvälittäjät | 136 | 2,7 | 174 | 2,9 | 167 | 2,6 |
9.a. | Työttömyyskassat | 799 | 15,6 | 1 020 | 16,7 | 1 006 | 15,5 |
9.b. | Tyött.vak.rahasto ja Koulutusrahasto | 15 | 0,3 | 26 | 0,4 | 19 | 0,3 |
10. | Muut valvottavat | 20 | 0,4 | 30 | 0,5 | 26 | 0,4 |
Valvottavaryhmät yhteensä | 5 118 | 100,0 | 6 100 | 100,0 | 6 462 | 100,0 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2004 TP |
2005 TA |
2006 TAE |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 5 120 | 6 100 | 6 471 |
— muut tuotot | 1 | - | - |
Tuotot yhteensä | 5 121 | 6 100 | 6 471 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 121 | 6 100 | 6 471 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Virasto mitoittaa ja kohdentaa resurssit tehtäviä vastaavasti seuraamalla työajan käytön jakaantumista. Resursseja kohdennetaan valvonnan painopistealueille toimintatapoja ja henkilöstön asiantuntemusta kehittämällä.
Viraston toimintakustannukset pidetään hallinnassa lisäämällä henkilöstön kustannustietoisuutta vastuualueittain ja valvottavaryhmittäin.
Virasto on varautunut kahden lisähenkilön palkkaamiseen, joista toinen kohdentuu uuden vakuutusedustajarekisterin hoitoon ja toinen valvontatehtäviin.
Henkilöstön uudistuminen ja työkyky
Henkilöstöä koulutetaan sekä keskitetysti että henkilökohtaisesti sovittavan suunnitelman mukaisesti. Samalla virasto varmistaa osaamisen siirtämisen kokeneilta henkilöiltä nuorille työntekijöille. Henkilöstön motivaation ja sitoutumisen lisäämiseksi virasto kehittää johtamisjärjestelmäänsä lisäämällä johtamisvalmiuksia. Varmistaakseen kilpailukykynsä työnantajana virasto kehittää myös kannustamisen ja palkitsemisen muotoja.