Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus

Talousarvioesitys 2006

33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tehtävänä on edistää väestön hyvää terveyttä ja toimintakykyä sekä terveellistä työ- ja elinympäristöä ja turvata riittävä toimeentulo ja sosiaali- ja terveyspalvelut.

Valtion talousarvion kautta rahoitetaan kaikista sosiaalimenoista noin kolmannes. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on runsas viidennes, koska sosiaalimenoihin kuuluvia eriä rahoitetaan muidenkin pääluokkien kautta. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.

Eläketurvan ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän kasvusta huolimatta sosiaalimenojen kehitys on ollut maltillista. Sosiaalimenojen bruttokansantuotteeseen suhteutettu osuus sekä henkeä kohden lasketut ostovoimakorjatut sosiaalimenot ovat Suomessa alle EU-maiden keskitason. Vuonna 2006 osuuden odotetaan hieman kasvavan ja olevan noin 27,2 %.

Sosiaaliturvan lähivuosien kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ovat väestön ikääntyminen ja toimintakyky, kansantalouden yleinen kehitys, Euroopan integraatio, työllisyysaste ja pitkäaikaistyöttömyyden taso, köyhyys ja syrjäytyminen, uuden teknologian käyttöönotto, maan alueellinen kehitys ja sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön muutokset. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta työssä jatkaminen sekä väestön työ- ja toimintakyvyn ylläpito korostuvat lähivuosina. Euroopan unionin maita yhdistävät samantyyppiset sosiaaliturvan haasteet. Yhteisötason toiminta, kuten tavoitteiden asettelu, eri alueiden toimintaohjelmat sekä politiikan tuloksia kuvaavat vertailuindikaattorit, on tiivistynyt sosiaaliturvan alueella.

Hallituksen päätavoitteena on kehittää hyvinvointiyhteiskuntaa parantamalla työllisyyttä, ylläpitämällä työkykyä, vahvistamalla peruspalveluja ja toimeentuloturvaa sekä tasapainottamalla alueellista kehitystä.

Ministeriö osallistuu hallitusohjelmassa sovituista politiikkaohjelmista työllisyysohjelmaan, yrittäjyyden politiikkaohjelmaan ja tietoyhteiskuntaohjelmaan.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan strategiset tavoitteet on ryhmitelty seuraaviin kokonaisuuksiin:

  • Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
  • Työelämän vetovoiman lisääminen
  • Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito
  • Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva
  • Lapsiperheiden hyvinvointi
  • Sukupuolten välinen tasa-arvo.

Valtioneuvosto asettaa sosiaali- ja terveysministeriön toimialalla seuraavat koko hallituskaudelle ulottuvat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

  • Väestöryhmien väliset terveyserot supistuvat
  • Nuorten aikuisten miesten tapaturmainen ja väkivaltainen kuolleisuus alenee
  • Alkoholin kansanterveydelliset haitat vähenevät
  • Huumausaineiden käytöstä koituvat haitat vähenevät
  • Työikäisten työ- ja toimintakyky kohenee
  • Yli 75-vuotiaiden toimintakyky paranee
  • Vanhusten kotona asuminen ja selviytyminen paranee.

Työelämän vetovoiman lisääminen

  • Työelämässä pysytään 2—3 vuotta nykyistä kauemmin
  • Sairauksien ja ammattitautien aiheuttamat poissaolot kääntyvät laskuun ja vähenevät 15 prosenttia
  • Työtapaturmien taajuus ja ammattitautien syntyminen vähenevät 40 prosenttia ja niiden vakavuusaste vähenee
  • Työikäisten tupakointi ja alkoholin kulutus kääntyvät selvään laskuun
  • Työelämään tulo aikaistuu
  • Työterveyshuollon saatavuus ja laatu paranevat ja yhteistyö kuntoutuksen kanssa tehostuu
  • Toimeentuloturva- ja eläkejärjestelmien kannustavuus paranee, työssä pysyminen ja työhön paluu lisääntyvät.

Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito

  • Pitkäaikaistyöttömyys ja rakennetyöttömyys alenevat
  • Toimeentulotuen pitkäaikainen tarve vähenee
  • Lapsiperheiden köyhyys alenee
  • Lasten ja nuorten ennaltaehkäiseviä terveyspalveluja lisätään
  • Päihdehuollon, mielenterveyden ja lastensuojelun palveluita lisätään
  • Huumehoitopalvelujen saatavuus paranee
  • Hallinnonalojen yhteistyötä syrjäytymisen torjunnassa tiivistetään
  • Asunnottomien määrä vähenee.

Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva

  • Parannetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua
  • Sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuus suomeksi, ruotsiksi ja saameksi
  • Turvataan henkilöstön riittävyys
  • Uudistetaan palvelujen järjestämisen rakenteita
  • Vahvistetaan seudullista yhteistyötä
  • Varmistetaan palvelujen kestävää rahoitusta
  • Edistetään vammaisten mahdollisuutta toimia yhteiskunnassa
  • Taataan riittävä vähimmäisturva ja kohtuullinen ansioturva
  • Turvataan sosiaalivakuutusten kestävä rahoitus.

Lapsiperheiden hyvinvointi

  • Tuetaan vanhemmuutta ja perheiden yhtenäisyyttä
  • Helpotetaan työ- ja perhe-elämän yhteensovitusta
  • Tasataan lapsista aiheutuvia kustannuksia
  • Vahvistetaan lasten turvallisia kasvu- ja kehitysympäristöjä.

Sukupuolten välinen tasa-arvo

  • Tasa-arvon toimintaohjelman toimeenpano
  • Tasa-arvolain toimeenpano
  • Naisten ja miesten palkkaerot kaventuvat
  • Määräaikaiset palvelussuhteet vähenevät
  • Naisten osuus päätöksenteossa ja taloudessa kasvaa
  • Naisyrittäjyys lisääntyy
  • Naisiin kohdistuva väkivalta sekä prostituutio vähenevät
  • Tasa-arvopoliittiset kysymykset arvioidaan myös miesnäkökulmasta.

Tavoitteiden toteutumista arvioidaan hallituksen strategia-asiakirjan arvioinnin yhteydessä sekä valtion tilinpäätöskertomukseen liittyvän tuloksellisuusasiakirjan yhteydessä. Hallinnonalan virastojen ja laitosten kanssa laadittavissa tulossopimuksissa sovitaan tavoitteiden toteuttamista koskevista laitosten vastuista ja arvioinnista. Tavoitteiden toteutumista arvioidaan ministeriön antamissa laitoskohtaisissa tilinpäätöskannanotoissa.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtuusyhteenveto (milj. euroa)
  2006 2007 2008 Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki menot yhteensä
         
Ennen vuotta 2006 tehdyt sitoumukset 4,638 3,195 - 7,833
Vuoden 2006 sitoumukset 0,819 1,436 2,754 5,009
Valtuudet yhteensä 5,457 4,631 2,754 12,842

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2004—2006

    v. 2004
tilinpäätös
1000 €
v. 2005
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2006
esitys
1000 €

Muutos 2005—2006
    1000 € %
             
01. Sosiaali- ja terveysministeriö 61 452 66 396 66 847 451 1
02. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 21 910 22 630 22 740 110 0
03. Työttömyysturvalautakunta 1 795 1 795 1 837 42 2
04. Tarkastuslautakunta 1 630 1 777 1 824 47 3
06. Terveydenhuollon oikeusturvakeskus 4 204 4 876 5 426 550 11
07. Työterveyslaitos 37 162 38 437 40 600 2 163 6
08. Kansanterveyslaitos 42 926 43 257 44 125 868 2
09. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus 5 047 4 930 5 055 125 3
10. Säteilyturvakeskus 11 330 11 400 11 562 162 1
11. Lääkelaitos ja Lääkehoidon kehittämiskeskus 2 284 2 574 2 664 90 3
12. Valtion koulukodit 588 588 588
13. Työsuojelun piirihallinto 22 608 23 400 24 310 910 4
14. Valtion mielisairaalat 204 607 607
15. Perhekustannusten tasaus 1 432 853 1 428 900 1 421 400 - 7 500 - 1
16. Yleinen perhe-eläke 39 160 39 300 39 000 - 300 - 1
17. Työttömyysturva 717 431 720 000 680 000 - 40 000 - 6
18. Sairausvakuutus 769 619 1 017 000 1 106 000 89 000 9
19. Eläkevakuutus 1 604 806 1 632 001 2 356 001 724 000 44
20. Tapaturmavakuutus 13 000 13 000 14 500 1 500 12
21. Rintamaveteraanieläkkeet 96 012 90 700 80 000 - 10 700 - 12
22. Sotilasvammakorvaukset ja eräät kuntoutustoiminnan menot 251 463 245 308 233 798 - 11 510 - 5
23. Muu sodista kärsineiden turva 2 499 2 550 2 400 - 150 - 6
28. Muu toimeentuloturva 29 680 44 960 50 600 5 640 13
32. Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto 3 563 172 3 924 788 4 354 417 429 629 11
33. Eräät sosiaali- ja terveydenhuollon menot 7 040 6 625 12 050 5 425 82
53. Terveyden edistäminen ja terveysvalvonta 9 753 9 860 9 660 - 200 - 2
57. Maatalousyrittäjien lomitustoiminta 207 016 207 250 207 700 450 0
92. Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö 405 945 423 445 400 445 - 23 000 - 5
  Yhteensä 9 362 590 10 028 354 11 196 156 1 167 802 12

  Henkilöstön kokonaismäärä 3 938 3 989 4 0321)    

1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 502 henkilötyövuotta.