Talousarvioesitys 2024
Momentille arvioidaan kertyvän 26 596 000 000 euroa.
Tuloarvio budjetoidaan maksuperusteisena pois lukien tuloarvioon kohdistuvat muut kuin säännönmukaisen verotuksen palautuksiin liittyvät oikaisut, jotka kirjataan verotuksen oikaisupäätöksen perusteella.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyvät luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero ja kaksiportaisen veroasteikon mukaan maksettava pääomatulovero. Lisäksi momentille kertyvät rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä henkilön yleisradiovero.
Verotuloennusteen pohjana ovat viimeksi valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2021 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2024 verokertymästä perustuu vuosien 2022 ja 2023 verokertymätietoihin sekä ennusteeseen veronalaisten tulojen kehityksestä vuosina 2022—2024. Ennusteessa huomioidaan veroperusteisiin vuosina 2022 ja 2023 tehdyt ja vuodelle 2024 esitettävät muutokset sekä ennakkotiedot verovuoden 2022 verotuksen valmistumisesta.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Toinen merkittävä ansiotuloerä on eläketulot. Palkkatulojen kasvu hidastuu vuonna 2024. Eläketulojen kasvu jatkuu vahvana vuonna 2024, johtuen inflaation pysymisestä korkeana ja siitä seuraavasta indeksitarkistuksesta. Työttömyysetuudet alenevat hallitusohjelman säästöpäätösten seurauksena. Pääomatulojen arvioidaan kasvavan 2,3 % vuonna 2024. Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot, puun myyntitulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Näistä merkittävimpiä ovat osinkotulot sekä luovutusvoitot, joita syntyy mm. arvopaperi- ja kiinteistökaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
Veronalaiset tulot, taso ja muutos | 2022 ennuste milj. € |
% | 2023 ennuste milj. € |
% | 2024 ennuste milj. € |
% |
Ansiotulot, mistä | 152 101 | 4,8 | 160 855 | 5,8 | 167 086 | 3,9 |
— palkkatulot | 103 378 | 6,5 | 108 650 | 5,1 | 112 670 | 3,7 |
— eläketulot | 35 425 | 3,2 | 38 390 | 8,4 | 40 949 | 6,7 |
— työttömyysturvaetuudet | 3 653 | -20,5 | 3 903 | 6,9 | 3 257 | -16,6 |
Pääomatulot, mistä | 15 771 | -10,0 | 15 857 | 0,5 | 16 227 | 2,3 |
— luovutusvoitot | 4 949 | -38,7 | 4 467 | -9,7 | 4 603 | 3,0 |
— osinkotulot | 6 306 | 8,6 | 6 477 | 2,7 | 5 542 | 1,0 |
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2024 ja vuositasolla (milj. euroa)
Vaikutus verokertymään vuonna 2024 |
Vaikutus maksuunpantujen verojen määrään verovuositasolla | |
Ansiotuloverotuksen indeksitarkistus | -500 | -545 |
Indeksitarkistuksen alimitoituksen kautta kertyvä tulo | 127 | 138 |
Työtulovähennyksen kasvattaminen | -89 | -97 |
Työtulovähennyksen ikään perustuvan korotuksen uudelleenkohdentaminen | 32 | 35 |
Valtion tuloveroasteikon ylimmän portaan määräaikaisen voimassaolon jatkaminen | 36 | 39 |
Kotitalousvähennyksen määräaikaisen korotuksen jatkaminen | -19 | -38 |
Kotitalousvähennyksen soveltamisalan laajentaminen | -2 | -4 |
Matkakuluvähennyksen omavastuun korottaminen | 27 | 29 |
Osakesäästötilin enimmäistalletusmäärän korottaminen1) | -3 | -5 |
Maatalouden tasausvarauksen korottaminen | -5 | -9 |
Maatalouden vuokratulojen verokohtelun yhdenmukaistaminen | 8 | 15 |
Avainhenkilöiden työskentelyajan pidentäminen | vähäinen | vähäinen |
Maapohjan kiinteistöveroprosentin korottaminen | vähäinen | vähäinen |
Yhteensä | -388 | -442 |
— josta verotuottoa lisäävät | 230 | 256 |
— josta verotuottoa vähentävät | -618 | -698 |
1) Muutoksen vaikutus toteutuu asteittain ja täysimääräinen vaikutus v. 2028 on -25 milj. euroa.
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana, joten momentin kertymä koostuu eri verovuosilta maksuunpantujen verojen tilityksistä. Momentin kertymään vaikuttavat myös verontilityksissä sovellettavat veronsaajien jako-osuudet ja niiden mahdolliset oikaisut. Ansio- ja pääomatuloverojen kertymäaikataulua sekä jako-osuuksia ja niiden merkitystä tuloennusteessa on kuvattu tarkemmin valtiovarainministeriön muistiossa Budjettitalouden tuloarvioiden laadintamenettelyt valtiovarainministeriössä (www.vm.fi).
Verovuosina 2022—2024 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
2022 ennuste |
2023 ennuste |
2024 ennuste |
|
Progressiivinen tulovero | 6 283 | 20 584 | 21 804 |
Pääomatulovero | 3 705 | 3 668 | 3 812 |
Yleisradiovero | 519 | 540 | 551 |
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2024 (milj. euroa)
Ansio- ja pääomatulovero | 25 209 |
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 835 |
Yleisradiovero | 551 |
Yhteensä | 26 596 |
Ansio- ja pääomaverotuloennusteeseen liittyvät riskit aiheutuvat yleensä suurelta osin pääomatuloennusteen epävarmuudesta sekä mahdollisista veronsaajien jako-osuuksien oikaisuista. Myös lähdeveron tuotto on vaihdellut arvaamattomasti, johtuen mm. aikaisempina vuosina maksettujen lähdeverojen palautuksista. Pääomatulojen kehitys on epätasaisempaa kuin ansiotulojen ja ne reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi pääomatulojen ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2024 talousarvioesitystä laadittaessa tuoreimmat valmistuneen verotuksen mukaiset tiedot pääomatuloista ovat vuodelta 2021. Talousarviovuoteen ja sitä edeltävään verovuoteen liittyvät jako-osuuksien oikaisut saattavat muuttaa momentin kertymää useilla kymmenillä tai jopa sadoilla miljoonilla euroilla. Etenkin suhdannekäänteiden yhteydessä näitä muutoksia on vaikea ennakoida.
Ansio- ja pääomatuloverotuksessa on määritelty 52 verotukea, joista 39:lle pystytään esittämään arvio tuen määrästä. Vaikutukset on arvioitu kaavamaisesti muiden verotukien vaikutuksista irrallaan, eikä yksittäisen verotuen poistaminen välttämättä kasvattaisi verotuloja tuen määrää vastaavasti. Osa ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista on luonteeltaan enemmän verotuksen yleiseen tasoon vaikuttavia vähennyksiä kuin suppealle ryhmälle kohdennettuja tukia. Tällaisia vähennyksiä ovat esimerkiksi ansiotulovähennys ja työtulovähennys, joilla säädellään työhön kohdistuvaa verorasitusta, sekä eläketulovähennykset, joilla säädellään eläkkeiden verotuksen tasoa. Erityistapaus on laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuva verotuki, joka on ennemminkin teoreettinen verotuki kuin varsinainen verotuksessa myönnettävä huojennus.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 21,7 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, n. 4,3 mrd. euroa) v. 2024. Tästä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 13,9 mrd. euroa.
Ansio- ja pääomatuloverotuksen verotukien euromäärää kasvattavat vuonna 2024 ansiotuloverotuksen indeksitarkistus ja työtulovähennyksen kasvattaminen, kotitalousvähennyksen soveltamisalan laajentaminen, avainhenkilöiden työskentelyajan pidentäminen sekä maatalouden tasausvarauksen korottaminen. Verotukien euromäärää pienentää ikään perustuvan työtulovähennyksen korotuksen uudelleenkohdentaminen.
Arvio ansio- ja pääomatuloverotuksen verotuista vuosina 2022—2024 (milj. euroa, kaikki veronsaajat yhteensä)
2022 | 2023 | 2024 | |
Lakisääteisten eläke-, työttömyysvakuutus- ja sairausvakuutusmaksujen vähennyskelpoisuus | 3 860 | 4 050 | 4 050 |
Työtulovähennys | 3 895 | 3 800 | 4 145 |
Kotitalousvähennys | 460 | 460 | 460 |
Kotitalousvähennyksen yhteydessä toteutettava määräaikainen sähkövähennys | 50 | ||
Työmarkkinajärjestöjen jäsenmaksujen vähennyskelpoisuus | 205 | 215 | 215 |
Valtionverotuksen eläketulovähennys/eläketulovähennys | 210 | 2 110 | 2 110 |
Vapaaehtoisen eläkevakuutusmaksun vähennyskelpoisuus | 60 | 60 | 60 |
Lapsilisien verovapaus | 520 | 485 | 485 |
Eräiden muiden sosiaalietuuksien verovapaus | 1 025 | 1 025 | 1 025 |
Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus | 10 | ||
Listaamattomien yhtiöiden osinkojen markkinakorkoa suurempi tuottoprosentti | 710 | 510 | 510 |
Yrittäjävähennys | 125 | 125 | 125 |
Laskennallisen asuntotulon verovapaus | 4 300 | 4 300 | 4 300 |
Oman asunnon myyntivoiton verovapaus (suuruusluokka-arvio) | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
Muut | 3 909 | 2 939 | 2 743 |
Yhteensä | 20 789 | 21 629 | 21 728 |
2024 talousarvio | 26 596 000 000 |
2023 II lisätalousarvio | 465 000 000 |
2023 talousarvio | 23 907 000 000 |
2022 tilinpäätös | 12 784 019 782 |