Talousarvioesitys 2023
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on osa eurooppalaista raja- ja merivartiostoa ja osa Suomen puolustusjärjestelmää. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa vaikeissakin olosuhteissa. Rajavartiolaitoksen yhteiskunnallisina vaikuttavuustavoitteina ovat rajaturvallisuus, turvallisuus merialueilla sekä alueellinen koskemattomuus ja puolustusvalmius.
Rajavartiolaitokselle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Suomen rajavalvonta on järjestetty uskottavasti. Luvattomat rajanylitykset, rajat ylittävä rikollisuus ja muu laiton toiminta paljastetaan ja luvattomat rajanylittäjät otetaan kiinni.
- — Meripelastustoimen hätätilanteisiin ja ympäristövahinkoihin osoitetaan viipymättä apua.
- — Rajavartiolaitoksen valmius ja suorituskyky vastaa tehtäviä ja toimintaympäristön vaatimuksia.
- — Rajavartiolaitos kykenee havaitsemaan ja vaikuttamaan tilanteisiin, jotka uhkaavat alueellista koskemattomuutta.
- — Rajavartiolaitoksen toiminta ja näkyvyys lisäävät turvallisuutta ja palvelujen saatavuus on hyvä.
Rajavartiolaitoksen toiminnalliset tulostavoitteet
Tunnusluku/mittari | 2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus (ind) | 90 | 90 | 96 |
Vaikuttavuus (ind) | 94 | 96 | 96 |
— Rajaturvallisuus (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
— Turvallisuus merialueilla (1—5) | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
— Alueellinen koskemattomuus ja puolustusvalmius (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Kustannusvaikuttavuus (ind) | 87 | 97 | 108 |
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 303 023 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin
3) Eurooppalaisen raja- ja merivartioviraston pysyvän joukon sekä raja- ja merivartioviraston toimintaan osallistumisen menoihin.
Selvitysosa:Momentilta maksetaan Rajavartiolaitoksen henkilöstön palkkamenot ja lakisääteisestä toiminnasta aiheutuvat muut toimintamenot. Investointiluonteiset raskaamman kaluston hankinnat, kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot maksetaan momentilta 26.20.70.
Momentilta maksetaan sisäministeriön rajavartio-osaston menoja (arviolta noin 1,3 milj. euroa ja 10 htv:n menot).
Toimintamenojen kohdentuminen (1 000 euroa)1)
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 arvio |
|
Henkilöstömenot | 185 482 | 188 000 | 195 000 |
Toimitilamenot | 31 000 | 41 000 | 46 000 |
ICT-menot | 23 500 | 34 000 | 37 000 |
Muut menot | 49 440 | 42 000 | 50 000 |
Tulot | -8 388 | -12 000 | -9 500 |
Yhteensä | 281 034 | 293 000 | 318 500 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön ja siirtyviksi arvioidut määrärahat.
Rajavartiolaitokselle asetetaan seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
1. Rajavartiolaitos varmistaa ja edistää henkilöstön ja asiakkaiden yhdenvertaista ja tasa-arvoista kohtelua kaikissa tilanteissa perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen. Keskeisenä painopisteenä on erityisen haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tarpeiden huomioiminen toiminnassa.
2. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi hiilijalanjälki pienenee 50 % vuoteen 2027 mennessä (v. 2018 tasosta).
3. Hyvinvoivan henkilöstön osaaminen vastaa muuttuvan toimintaympäristön (mm. digitaalisuus) ja konsernistrategian toimeenpanon edellyttämiä vaatimuksia.
Suomen ulkorajavalvonta on tehokasta ja uskottavaa. Rajavartiolaitos vahvistaa Suomen turvallisuutta ja torjuu Suomeen ja Eurooppaan kohdistuvia turvallisuusuhkia ulkorajoilla. Rajaliikenne on turvallista ja sujuvaa. Rikostorjunta on vaikuttavaa. Rajavartiolaitos lisää ihmisten turvallisuutta rajaseudulla ja saaristossa.
Rajaturvallisuus
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Rajaturvallisuus (1—5) | 4,1 | 3,8 | 3,8 |
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 3,4 | 3,4 |
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 2,9 | 3,2 | 3,7 |
Rajavalvonta | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 3,9 | 3,8 |
— Rajatilannekuvan laatu (1—5) | 4,3 | 3,9 | 3,9 |
— Rajatarkastusten laatu (1—5) | 3,8 | 2,8 | 2,1 |
— Rajatapahtumien estäminen (1—5) | 4,3 | 5,0 | 4,4 |
— Rajatapahtumien paljastaminen (1—5) | 2,5 | 3,7 | 3,7 |
— Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (1—5) | 3,3 | 3,2 | 2,9 |
Rajavartiolaitoksen antama viranomaisapu | 5,0 | 3,1 | 2,9 |
Partiointi (h) | 338 517 | 260 530 | 259 285 |
Tekninen valvonta (h) | 4 293 681 | 4 500 000 | 4 500 000 |
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 2,0 | 4,0 | 4,0 |
Pääsyn epääminen (hlöä) | 683 | 646 | 1020 |
Valtionrajarikos (kpl) | 219 | 140 | 140 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 91 | 84 | 79 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (kpl) | 1 677 | 532 | 467 |
Rajaturvallisuus | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 273,3 | 256,6 | 256,4 |
Henkilötyövuodet | 2 627 | 2 567 | 2 585 |
Tuottavuus (ind) | 88 | 90 | 82 |
Taloudellisuus (ind) | 79 | 85 | 80 |
Suomen meripelastusjärjestelmä on luotettava. Rajavartiolaitoksella on välitön johtamis- ja toimintavalmius merellisiin monialaonnettomuuksiin. Rajavartiolaitos edistää merellisen ympäristön suojelua.
Turvallisuus merialueilla
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Turvallisuus merialueilla (1—5) | 4,2 | 4,6 | 4,6 |
Meripelastus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,7 | 4,6 | 4,6 |
Meripelastustehtävät (kpl) | 1 338 | 1 443 | 1 443 |
Merellisen ympäristön suojelu | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Turvallisuus merialueilla | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 13,2 | 13,8 | 13,9 |
Henkilötyövuodet | 127 | 138 | 140 |
Tuottavuus (ind) | 141 | 105 | 103 |
Taloudellisuus (ind) | 127 | 99 | 100 |
Rajavartiolaitoksella on hyvä toimintakyky yhteiskunnan turvaamiseksi kaikissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Rajavartiolaitoksella on hyvä valmius alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen ja valtakunnan puolustamiseen.
Alueellinen koskemattomuus ja puolustusvalmius
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Alueellinen koskemattomuus ja puolustusvalmius (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 3,9 | 3,9 |
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Alueellinen koskemattomuus ja puolustusvalmius | |||
Kustannukset (milj. euroa) ko. vuoden hintatasossa | 16,8 | 16,7 | 18,8 |
Henkilötyövuodet | 162 | 167 | 189 |
Tuottavuus (ind) | 139 | 162 | 169 |
Taloudellisuus (ind) | 125 | 154 | 164 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 2 916 | 2 900 | 2 950 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 6,4 | 6,8 | 6,8 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 289 422 | 286 752 | 312 523 |
Bruttotulot | 8 388 | 12 000 | 9 500 |
Nettomenot | 281 034 | 274 752 | 303 023 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 33 767 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 37 766 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 5 029 | 5 730 | 4 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 70 | 400 | 500 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 45 | 50 | 50 |
Tuotot yhteensä | 5 144 | 6 180 | 4 550 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 7 455 | 9 088 | 6 594 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -2 311 | -2 908 | -2 044 |
Omarahoitusosuus, % | 31 | 32 | 31 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eurooppalaisen raja- ja merivartioston pysyvät joukot | 420 |
Immolan, Ivalon ja Onttolan vuokrakustannusten nousu | 970 |
Interoperability hanke | 450 |
Kyberkyvykkyys (kyber) | 1 700 |
Operatiivisen suorituskyvyn turvaaminen | -7 000 |
Rajaturvallisuuden suorituskyvyn ja rajavartijamäärän turvaaminen (HO 2019) | 1 000 |
Rajavartijamäärän turvaaminen | 1 825 |
Siirto momentille 26.30.03 | -1 250 |
Toimitilaturvallisuuden parantaminen | -2 400 |
Valmiuspaketti | 30 000 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -637 |
Matkustussäästö | -632 |
Palkkausten tarkistukset | 3 825 |
Yhteensä | 28 271 |
2023 talousarvio | 303 023 000 |
2022 II lisätalousarvio | 25 169 000 |
2022 I lisätalousarvio | 1 485 000 |
2022 talousarvio | 274 752 000 |
2021 tilinpäätös | 285 033 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 305 044 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 303 023 000 euroon nähden on 2 021 000 euroa, mistä 200 000 euroa aiheutuu NATO:on liittymisen henkilöstömenoista, 1 000 000 euroa muista NATO:on liittymisen kustannuksista ja 821 000 euroa vuokrankorotuksen kompensaatiosta.
2023 talousarvio | 305 044 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 1 110 000 |
2022 II lisätalousarvio | 25 169 000 |
2022 I lisätalousarvio | 1 485 000 |
2022 talousarvio | 274 752 000 |
2021 tilinpäätös | 285 033 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään noin 305 milj. euroa, joka on yli 30 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2022 varsinaisessa talousarviossa.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että Rajavartiolaitokselle esitetty rahoitus on pääosin riittävä ja se nostaa viraston suorituskykyä. Lisämäärärahat ovat kuitenkin suurelta osin määräaikaisia, kuten muillakin hallinnonalan toimijoilla. Valiokunnalle tuotiin esiin myös lisätarpeita liittyen etenkin toimitila- ja ICT-kuluihin. Esimerkiksi viraston toimitilojen peruskorjaukset terveiksi, turvallisiksi ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisiksi edellyttäisivät Senaatti-kiinteistöjen mukaan yli 4 milj. euron vuosittaista vuokrankorotusta.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 305 044 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) Sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin
3) Eurooppalaisen raja- ja merivartioviraston pysyvän joukon sekä raja- ja merivartioviraston toimintaan osallistumisen menoihin.
II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 6 986 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 6 477 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista ja 509 000 euroa korkean tason valtiovierailun Rajavartiolaitokselle aiheuttamista ylimääräisistä kuluista.
2023 II lisätalousarvio | 6 986 000 |
2023 talousarvio | 305 044 000 |
2022 tilinpäätös | 302 516 000 |
2021 tilinpäätös | 285 033 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 6 986 000 euroa.
70. Rajavartiolaitoksen investoinnit (siirtomääräraha 5 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään 186 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin
5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin
6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Uusien valvontalentokoneiden hankinta | 163 000 |
Maa- ja merirajan teknisen valvontajärjestelmän uudistaminen | 15 000 |
Partioveneiden järjestelmäpäivitykset | 2 100 |
Nopeiden veneiden hankinta | 1 115 |
Ilma- ja vartioalusten kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot | 4 785 |
Yhteensä | 186 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alusten ylläpitokulut | 3 000 |
Maa- ja merirajan teknisen valvontajärjestelmän uusiminen | 15 000 |
Valvontalentokoneiden hankinta | 163 000 |
Yhteensä | 181 000 |
2023 talousarvio | 186 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | — |
2022 I lisätalousarvio | — |
2022 talousarvio | 5 000 000 |
2021 tilinpäätös | 191 019 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään 325 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
8) Itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin.
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toisen kappaleen kohta 8) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 8).
Lisäys 139 000 000 euroa talousarvioesityksen 186 000 000 euroon nähden aiheutuu itärajan esteen Prioriteetti 1 -vaiheen rakentamisen kustannuksista.
Talousarvioesitykseen nähden momentin nimike on muutettu.
2023 talousarvio | 325 000 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 6 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | — |
2022 I lisätalousarvio | — |
2022 talousarvio | 5 000 000 |
2021 tilinpäätös | 191 019 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään 325 milj. euroa. Suurimmat lisäykset kohdistetaan kahden uuden valvontalentokoneen hankintaan (163 milj. euroa), itärajan esteen rakentamiseen (139 milj. euroa), maa- ja merirajan teknisen valvontajärjestelmän uudistamiseen jatkona aiemmin myönnetylle rahoitukselle (15 milj. euroa) sekä alusten ja ilma-alusten ylläpitokustannuksiin (3 milj. euroa).
Itärajan esteen rakentamisen osalta valiokunta viittaa mietintöönsä vuoden 2022 neljännestä lisätalousarviosta (VaVM 30/2022 vp) ja toteaa, että esitetty rahoitus mahdollistaa esteaitahankkeen jatkamisen pilottivaiheen jälkeen. Itärajan esteen kokonaispituus olisi noin 200 km, ja alustavan investointikustannuksen arvioidaan olevan 377 milj. euroa. Esteaidan seuraavan vaiheen rakentaminen ja ylläpidon kustannukset on tarkoitus ottaa huomioon vuosien 2024—2027 kehyspäätöksessä.
Valiokunta pitää momentille esitettyä rahoitusta perusteltuna. Määrärahalisäykset parantavat Rajavartiolaitoksen suorituskykyä ja edellytyksiä vastata rajaturvallisuuden häiriötilanteisiin, laittomaan maahantuloon, vakaviin meripelastustehtäviin, merellisiin ympäristöonnettomuuksiin ja Suomen alueellisen koskemattomuuden loukkauksiin. Yhdessä aiemmin päätetyn kahden uuden ulkovartiolaivan hankinnan kanssa ne nostavat merkittävästi Rajavartiolaitoksen toimintavalmiutta. Lisäksi on tärkeää, että hallitus kiinnittää erityistä huomiota öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakaluston ylläpitomahdollisuuksiin, kun öljysuojarahasto lakkautetaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään 325 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin
5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin
6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
8) Itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
I lisätalousarvioesitys HE 325/2022 vp (2.2.2023)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää käyttötarkoituskohdissa 5)—8) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan käytöstä arvioidaan sijoitusmenojen osuudeksi noin 99,6 prosenttia ja kulutusmenojen osuuden noin 0,4 prosenttia.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
2023 I lisätalousarvio | — |
2023 talousarvio | 325 000 000 |
2022 IV lisätalousarvio | 6 000 000 |
2022 II lisätalousarvio | — |
2022 I lisätalousarvio | — |
2022 talousarvio | 5 000 000 |
2021 tilinpäätös | 191 019 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 83/2022 vp (1.3.2023)
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää käyttötarkoituskohdissa 5)—8) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.