Talousarvioesitys 2023
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 194 000 euroa.
Selvitysosa:Suojelupoliisi on turvallisuus- ja tiedustelupalvelu, joka torjuu Suomeen kohdistuvia kansallisen turvallisuuden uhkia ja tuottaa tietoa uhkien ennalta ehkäisemiseksi. Suojelupoliisin tehtävänä on hankkia tietoa kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi ja havaita, estää ja paljastaa ennalta toimintoja, hankkeita ja rikoksia, jotka voivat uhata valtio- ja yhteiskuntajärjestystä. Suojelupoliisin tuottama tiedustelutieto on oleellinen osa kansallisen turvallisuuden uhkien torjuntaa ja ulko- ja turvallisuuspoliittista päätöksentekoa.
Vuonna 2019 voimaan tulleen siviilitiedustelulainsäädännön myötä suojelupoliisi sai uusia tehtäviä, jonka seurauksena tiedustelun merkitys toiminnassa on korostunut. Suojelupoliisi on saanut mm. oikeuden tiedonhankintaan ulkomailla ja oikeuden saada tietoa Suomen rajan ylittävästä tietoliikenteestä tietoverkoissa. Lisäksi, Suojelupoliisi tuottaa Suomessa kaikki turvallisuusselvitykset puolustushallinnon turvallisuusselvityksiä lukuun ottamatta. Suojelupoliisin toimintaa ohjaavat sisäministeriön asettamat siviilitiedustelun painopisteet, joilla viraston tiedonhankintaa ja raportointia ohjataan. Painopisteet yhteensovitetaan vuosittain sotilastiedustelun kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Turvallisuusympäristön kehitys entistä ennakoimattomampaan suuntaan korostaa tiedustelulla hankitun analysoidun tiedon merkitystä päätöksenteossa. Suojelupoliisi julkaisi uuden strategiansa syksyllä 2021. Sen avulla Suojelupoliisi haluaa parantaa erityisesti tiedonhankintaa, toimintakulttuuria ja yhteistyötä. Järjestelmällinen, tavoitteellinen ja kohdennettu tiedonhankinta on toiminnan perusta. Tieto on analysoitava ja tarjottava päätöksentekijöille oikeaan aikaan ja selkeässä muodossa. Suojelupoliisi hankkii tietoa, jota valtiojohto ja muut kumppanit eivät muualta saa.
Suojelupoliisille ehdotetaan voimavaroja, joilla mahdollistetaan lainsäädännön mukaisten toimivaltuuksien tehokas ja asianmukainen soveltaminen, varmistetaan suojelupoliisin kyky vastata toimintaympäristön nopeaan muutokseen ja siten luodaan edellytykset kansallisen turvallisuuden täysipainoiselle suojaamiselle. Erityisesti tämä tarkoittaa henkilöstöresurssien lisäksi panostamista suojelupoliisin teknisen tietojärjestelmäkokonaisuuden kehittävään ylläpitoon.
Toimintamenojen kohdentuminen (1 000 euroa)1)
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Henkilöstömenot | 34 738 | 33 958 | 40 594 |
Toimitilamenot | 6 188 | 5 634 | 3 623 |
ICT-menot | 10 688 | 16 275 | 7 218 |
Muut menot | 4 500 | 7 512 | 5 541 |
Tulot | -8 535 | -9 280 | -9 280 |
Yhteensä | 47 578 | 54 099 | 47 696 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön.
Suojelupoliisi
2021 toteutuma |
2022 arvio |
2023 tavoite |
|
Toiminnan tuloksellisuus | |||
Kirjalliset raportit | 113 | 120 | 120 |
Suulliset taustoitukset | 196 | 150 | 320 |
Turvallisuusselvitykset, kpl1) | 90 378 | 90 700 | 90 700 |
— Suppeat | 35 566 | 27 950 | 27 950 |
— Perusmuotoiset | 36 734 | 41 200 | 41 200 |
— Laajat | 412 | 650 | 650 |
— Liitetyt | 17 666 | 20 900 | 20 900 |
Kansalaisuusasialausunnot | 104 | 130 | 130 |
Oleskelu- ja työlupa-asioita koskevat lausunnot | 1 441 | 1 200 | 1 200 |
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot | 323 | 300 | 300 |
Turvapaikkalausunnot | - | 5 | 5 |
Voimavarojen hallinta | |||
Toimintamenorahoitus | 47 578 | 40 821 | 45 194 |
Henkilötyövuodet | 518 | 505 | 499 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 5,8 | 7,0 | 6,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,7 | 3,7 | 3,8 |
1) Turvallisuusselvitysten suoritteiden kokonaismäärät sisältävät sekä maksulliset että maksuttomat suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Bruttomenot | 56 113 | 50 101 | 54 474 |
Bruttotulot | 8 535 | 9 280 | 9 280 |
Nettomenot | 47 578 | 40 821 | 45 194 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 19 463 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 15 780 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2021 toteutuma |
2022 varsinainen talousarvio |
2023 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 382 | 7 828 | 7 834 |
— muut tuotot | 307 | 300 | 300 |
Tuotot yhteensä | 7 689 | 8 128 | 8 134 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 397 | 5 868 | 5 880 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 126 | 2 260 | 2 254 |
Kustannukset yhteensä | 7 523 | 8 128 | 8 134 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 166 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsingin uuden toimitilan suunnittelu/henkilöresurssit (kertarahoitus) | 200 |
Pysyvä resurssilisäys laittoman tiedustelun sekä valtiollisen vaikuttamisen torjuntaan (n. 25 htv) (kyber) | 2 200 |
Siirto momentille 26.30.03 | -350 |
Suojelupoliisin ICT-infran turvallisuuden varmistaminen (kyber) | 2 750 |
Suojelupoliisin toimitilahanke, kertaerän poistuminen | -200 |
Toimitilakustannukset | -460 |
Varakonesali | -250 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -58 |
Matkustussäästö | -35 |
Palkkausten tarkistukset | 636 |
Toimistotilasäästö | -60 |
Yhteensä | 4 373 |
2023 talousarvio | 45 194 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 998 000 |
2022 talousarvio | 40 821 000 |
2021 tilinpäätös | 43 895 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 412 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 218 000 euroa talousarvioesityksen 45 194 000 euroon nähden aiheutuu vuokrankorotuksen kompensaatiosta.
2023 talousarvio | 45 412 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 998 000 |
2022 talousarvio | 40 821 000 |
2021 tilinpäätös | 43 895 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)
Momentille esitetään noin 45,4 milj. euroa, joka on noin 4,6 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2022 varsinaisessa talousarviossa. Suojelupoliisin resursseja on vahvistettu vastaamaan viraston lisääntyneitä tehtäviä. Myös teknisen suorituskyvyn rakentamisessa on päästy toimivaltuuksien edellyttämälle tasolle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitetty määrärahataso tulee kuitenkin aiheuttamaan haasteita viraston suorituskyvyn ylläpitämiselle. Kustannuspaineet liittyvät etenkin teknisen suorituskyvyn ylläpitämiseen ja sen edelleen kehittämiseen. Myös nato-jäsenyyteen liittyvät velvoitteet ja yhteistoiminta tulevat edellyttämään resursointia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uusi toimitilahanke on virastosta riippumattomista syistä viivästynyt aikataulustaan noin vuodella. Viivästymisestä johtuen mm. väistötiloihin osoitettu lisämääräraha ehtii päättyä ennen kuin rakennus valmistuu, ja rakennuskustannukset ovat vuoden aikana kohonneet voimakkaasti.
Valiokunta painottaa, että suojelupoliisin toiminnallisesta ja teknisestä suorituskyvystä on pidettävä kiinni huolehtimalla sen ylläpitämisestä ja päivittämisestä vastaamaan muuttunutta turvallisuustilannetta.
Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 412 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 478 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 300 000 euroa aiheutuu Natoon liittymisestä ja 1 178 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
2023 II lisätalousarvio | 1 478 000 |
2023 talousarvio | 45 412 000 |
2022 tilinpäätös | 46 819 000 |
2021 tilinpäätös | 43 895 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)
Momentille myönnetään lisäystä 1 478 000 euroa.