Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2023

02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 154/2022 vp (19.9.2022)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 194 000 euroa.

Selvitysosa:Suojelupoliisi on turvallisuus- ja tiedustelupalvelu, joka torjuu Suomeen kohdistuvia kansallisen turvallisuuden uhkia ja tuottaa tietoa uhkien ennalta ehkäisemiseksi. Suojelupoliisin tehtävänä on hankkia tietoa kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi ja havaita, estää ja paljastaa ennalta toimintoja, hankkeita ja rikoksia, jotka voivat uhata valtio- ja yhteiskuntajärjestystä. Suojelupoliisin tuottama tiedustelutieto on oleellinen osa kansallisen turvallisuuden uhkien torjuntaa ja ulko- ja turvallisuuspoliittista päätöksentekoa.

Vuonna 2019 voimaan tulleen siviilitiedustelulainsäädännön myötä suojelupoliisi sai uusia tehtäviä, jonka seurauksena tiedustelun merkitys toiminnassa on korostunut. Suojelupoliisi on saanut mm. oikeuden tiedonhankintaan ulkomailla ja oikeuden saada tietoa Suomen rajan ylittävästä tietoliikenteestä tietoverkoissa. Lisäksi, Suojelupoliisi tuottaa Suomessa kaikki turvallisuusselvitykset puolustushallinnon turvallisuusselvityksiä lukuun ottamatta. Suojelupoliisin toimintaa ohjaavat sisäministeriön asettamat siviilitiedustelun painopisteet, joilla viraston tiedonhankintaa ja raportointia ohjataan. Painopisteet yhteensovitetaan vuosittain sotilastiedustelun kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Turvallisuusympäristön kehitys entistä ennakoimattomampaan suuntaan korostaa tiedustelulla hankitun analysoidun tiedon merkitystä päätöksenteossa. Suojelupoliisi julkaisi uuden strategiansa syksyllä 2021. Sen avulla Suojelupoliisi haluaa parantaa erityisesti tiedonhankintaa, toimintakulttuuria ja yhteistyötä. Järjestelmällinen, tavoitteellinen ja kohdennettu tiedonhankinta on toiminnan perusta. Tieto on analysoitava ja tarjottava päätöksentekijöille oikeaan aikaan ja selkeässä muodossa. Suojelupoliisi hankkii tietoa, jota valtiojohto ja muut kumppanit eivät muualta saa.

Suojelupoliisille ehdotetaan voimavaroja, joilla mahdollistetaan lainsäädännön mukaisten toimivaltuuksien tehokas ja asianmukainen soveltaminen, varmistetaan suojelupoliisin kyky vastata toimintaympäristön nopeaan muutokseen ja siten luodaan edellytykset kansallisen turvallisuuden täysipainoiselle suojaamiselle. Erityisesti tämä tarkoittaa henkilöstöresurssien lisäksi panostamista suojelupoliisin teknisen tietojärjestelmäkokonaisuuden kehittävään ylläpitoon.

Toimintamenojen kohdentuminen (1 000 euroa)1)

2021
toteutuma
2022
arvio
2023
tavoite
       
Henkilöstömenot 34 738 33 958 40 594
Toimitilamenot 6 188 5 634 3 623
ICT-menot 10 688 16 275 7 218
Muut menot 4 500 7 512 5 541
Tulot -8 535 -9 280 -9 280
Yhteensä 47 578 54 099 47 696

1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön.

Suojelupoliisi

2021
toteutuma
2022
arvio
2023
tavoite
       
Toiminnan tuloksellisuus      
Kirjalliset raportit 113 120 120
Suulliset taustoitukset 196 150 320
Turvallisuusselvitykset, kpl1) 90 378 90 700 90 700
— Suppeat 35 566 27 950 27 950
— Perusmuotoiset 36 734 41 200 41 200
— Laajat 412 650 650
— Liitetyt 17 666 20 900 20 900
Kansalaisuusasialausunnot 104 130 130
Oleskelu- ja työlupa-asioita koskevat lausunnot 1 441 1 200 1 200
Viisumihakemuksia koskevat lausunnot 323 300 300
Turvapaikkalausunnot - 5 5
Voimavarojen hallinta      
Toimintamenorahoitus 47 578 40 821 45 194
Henkilötyövuodet 518 505 499
Sairauspoissaolot, pv/htv 5,8 7,0 6,0
Työtyytyväisyysindeksi 3,7 3,7 3,8

1) Turvallisuusselvitysten suoritteiden kokonaismäärät sisältävät sekä maksulliset että maksuttomat suoritteet.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2021
toteutuma
2022
varsinainen
talousarvio
2023
esitys
       
Bruttomenot 56 113 50 101 54 474
Bruttotulot 8 535 9 280 9 280
Nettomenot 47 578 40 821 45 194
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 19 463    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 15 780    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2021
toteutuma
2022
varsinainen
talousarvio
2023
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 7 382 7 828 7 834
— muut tuotot 307 300 300
Tuotot yhteensä 7 689 8 128 8 134
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 5 397 5 868 5 880
— osuus yhteiskustannuksista 2 126 2 260 2 254
Kustannukset yhteensä 7 523 8 128 8 134
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 166 - -
Kustannusvastaavuus, % 102 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Helsingin uuden toimitilan suunnittelu/henkilöresurssit (kertarahoitus) 200
Pysyvä resurssilisäys laittoman tiedustelun sekä valtiollisen vaikuttamisen torjuntaan (n. 25 htv) (kyber) 2 200
Siirto momentille 26.30.03 -350
Suojelupoliisin ICT-infran turvallisuuden varmistaminen (kyber) 2 750
Suojelupoliisin toimitilahanke, kertaerän poistuminen -200
Toimitilakustannukset -460
Varakonesali -250
JTS-miljardin tuottavuussäästö -58
Matkustussäästö -35
Palkkausten tarkistukset 636
Toimistotilasäästö -60
Yhteensä 4 373

2023 talousarvio 45 194 000
2022 II lisätalousarvio 5 998 000
2022 talousarvio 40 821 000
2021 tilinpäätös 43 895 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 277/2022 vp (17.11.2022)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 412 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.

Lisäys 218 000 euroa talousarvioesityksen 45 194 000 euroon nähden aiheutuu vuokrankorotuksen kompensaatiosta.


2023 talousarvio 45 412 000
2022 II lisätalousarvio 5 998 000
2022 talousarvio 40 821 000
2021 tilinpäätös 43 895 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 37/2022 vp (13.12.2022)

Momentille esitetään noin 45,4 milj. euroa, joka on noin 4,6 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2022 varsinaisessa talousarviossa. Suojelupoliisin resursseja on vahvistettu vastaamaan viraston lisääntyneitä tehtäviä. Myös teknisen suorituskyvyn rakentamisessa on päästy toimivaltuuksien edellyttämälle tasolle.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitetty määrärahataso tulee kuitenkin aiheuttamaan haasteita viraston suorituskyvyn ylläpitämiselle. Kustannuspaineet liittyvät etenkin teknisen suorituskyvyn ylläpitämiseen ja sen edelleen kehittämiseen. Myös nato-jäsenyyteen liittyvät velvoitteet ja yhteistoiminta tulevat edellyttämään resursointia.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uusi toimitilahanke on virastosta riippumattomista syistä viivästynyt aikataulustaan noin vuodella. Viivästymisestä johtuen mm. väistötiloihin osoitettu lisämääräraha ehtii päättyä ennen kuin rakennus valmistuu, ja rakennuskustannukset ovat vuoden aikana kohonneet voimakkaasti.

Valiokunta painottaa, että suojelupoliisin toiminnallisesta ja teknisestä suorituskyvystä on pidettävä kiinni huolehtimalla sen ylläpitämisestä ja päivittämisestä vastaamaan muuttunutta turvallisuustilannetta.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 60/2022 vp (21.12.2022)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 45 412 000 euroa.

 

II lisätalousarvioesitys HE 15/2023 vp (21.9.2023)

Momentille myönnetään lisäystä 1 478 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 300 000 euroa aiheutuu Natoon liittymisestä ja 1 178 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2023 II lisätalousarvio 1 478 000
2023 talousarvio 45 412 000
2022 tilinpäätös 46 819 000
2021 tilinpäätös 43 895 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 14/2023 vp (15.11.2023)

Momentille myönnetään lisäystä 1 478 000 euroa.