Talousarvioesitys 2022
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Selvitysosa:Tilastokeskus tuottaa luotettavaa ja ajantasaista tilastotietoa yhteiskunnan ilmiöistä päätöksenteon tueksi ja asiakkaiden hyödyksi. Tilastokeskus kehittää tilastotoimea yhteistyössä muiden tilastoja tuottavien viranomaisten kanssa kotimaassa ja kansainvälisesti sekä edistää toiminnallaan tilasto- ja muun tiedon eettistä ja monipuolista hyödyntämistä yhteiskunnassa.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen selonteon tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. Virasto edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Digi- ja väestötietovirasto vastaa toimialueensa väestötiedoista ja holhousasioista. Virastossa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita viraston tehtäviä ovat muun muassa nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
- — Tilastot, tietoaineistot, tutkimukset ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja
- — Tutkimustoiminta tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin
- — Kansalaisten ja yritysten asiointi julkishallinnon kanssa on entistä sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää
- — Digitaaliset palvelut lisäävät tietojen hyödyntämistä ja tehostavat julkishallinnon toimintaa
- — Luottamus ja oikeusturva vahvistuvat yhteiskunnassa.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 287 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Tilastot, joista julkaisuja vuoden aikana | 145 | 139 | 143 |
Toimeksiantopalvelujen määrä, kpl (yli 500 euroa) | 1 017 | 1 000 | 1 000 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 95 | 99 | 99 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 93 | 98 | 98 |
Tutkijapalvelujen voimassa olevien käyttölupien määrä vuoden lopussa, kpl | 1 590 | 1 700 | 1 900 |
Tuotantokulut tilastoa kohti, 1 000 euroa | 378 | 423 | 403 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Verkossa tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 94 | 98 | 98 |
Verkossa vastanneiden osuus vastanneista henkilötiedonkeruissa, % | 22 | 42 | 50 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 727 | 762 | 740 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,4 | 10 | 10 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 58 693 | 61 432 | 63 287 |
Bruttotulot | 9 693 | 10 500 | 10 000 |
Nettomenot | 49 000 | 50 932 | 53 287 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 951 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 689 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 7 340 | 8 200 | 8 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 3 851 | 4 400 | 4 300 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 189 | 3 800 | 3 700 |
Kustannukset yhteensä | 7 040 | 8 200 | 8 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 300 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen lisätehtävien menot | 1 770 |
Säädöspohjaisen ja ympäristötilastoinnin tilastotuotannon laajentuminen | 450 |
Varhaiskasvatuksen tilastotuotannon aloittaminen (siirto momentilta 29.10.20) | 80 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -204 |
Palkkausten tarkistukset | 259 |
Yhteensä | 2 355 |
2022 talousarvio | 53 287 000 |
2021 III lisätalousarvio | 130 000 |
2021 talousarvio | 50 932 000 |
2020 tilinpäätös | 48 738 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 287 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 1 674 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 434 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista, 945 000 euroa liikenteen ja työkoneiden päästölaskennan kehittämisestä, 250 000 euroa datahuoneen valmistelumenoista ja 45 000 euroa Tilastokeskuksen Luokittelupalvelu tilastotuotantoon -hankkeen menoista siirtona momentilta 28.01.21.
2022 II lisätalousarvio | 1 674 000 |
2022 talousarvio | 53 287 000 |
2021 tilinpäätös | 51 062 000 |
2020 tilinpäätös | 48 738 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 1 674 000 euroa.
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 853 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee päätöksentekoa palvelevaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Valtiovarainministeriö asettaa Valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2022:
Keskeiset tavoitteet vuodelle 2022 ovat menestyminen tutkimusrahoituksen hankinnassa siten, että VATT pystyy jatkossakin keskittymään tutkimuksessa painopistealueisiinsa; strategisten rekrytointien hyödyntäminen tutkimusohjauksen ja tutkimustoiminnan vahvistamisessa sekä tutkimuksen tukipalvelujen kehittäminen.
VATT:n tutkimustuloksia julkaistaan omien julkaisusarjojen julkaisujen ohella tieteellisissä kansainvälisissä aikakauskirjoissa sekä muun muassa valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoiminnan julkaisusarjassa. Asiantuntijatoimintaa ovat esimerkiksi tiedeyhteisöä palvelevat lausunnot ja alustukset sekä päätöksentekoa palvelevat lausunnot, kuulemiset, alustukset, työryhmäjäsenyydet ja muu politiikkavalmistelun tuki. Vuonna 2022 tavoitellaan sitä, että julkaisujen laatupainotettu määrä suhteutettuna henkilötyövuosiin kasvaa ja että asiantuntijatoiminnassa pystytään keskittymään vaikuttavuuden kannalta tärkeimpiin kohteisiin.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 51 | 52 | 52 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 4,3 | 5,0 | 5,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 5 344 | 5 350 | 5 353 |
Bruttotulot | 1 201 | 1 500 | 1 500 |
Nettomenot | 4 143 | 3 850 | 3 853 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 806 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 1 447 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -15 |
Palkkausten tarkistukset | 18 |
Yhteensä | 3 |
2022 talousarvio | 3 853 000 |
2021 talousarvio | 3 850 000 |
2020 tilinpäätös | 3 784 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 853 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää myös enintään 310 000 euroa talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 279 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 29 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista ja 250 000 euroa datahuoneen valmistelumenoista.
2022 II lisätalousarvio | 279 000 |
2022 talousarvio | 3 853 000 |
2021 tilinpäätös | 3 850 000 |
2020 tilinpäätös | 3 784 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 279 000 euroa.
03. Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 55 055 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vanhemmuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2020 toteutuma |
2021 tavoite |
2022 tavoite |
|
Asiakkaiden antama numeerinen yleisarvosana palveluista, asteikko 1—4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Sähköisen asioinnin suostumuksen Suomi.fi -viestit palvelussa antaneiden kansalaisten määrä, kpl | 540 000 | 900 000 | 1 500 000 |
Sähköisesti tulleiden tilintarkastusten osuus kaikkien holhoustilien tarkastuksesta, % | 17 | 35 | 50 |
Sähköisen asiointipalvelun kautta tilattujen väestötietojärjestelmän todistusten %-osuus kaikista tilauksista | 36 | 50 | 50 |
Edunvalvonta-tilintarkastus: yksityisten vuositilien tarkastusaika tilin saapumisesta, kk | 5,5 | 3,8 | 3,8 |
Holhoustoimen lupa-asioiden keskimääräinen palveluaika/ratkaisuaika hakemuksen saapumisesta, kk | 1,8 | 1,0 | 1,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet | 807 | 792 | 794 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,8 | 8,5 | 8,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,5 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Bruttomenot | 100 874 | 97 413 | 100 055 |
Bruttotulot | 41 536 | 46 419 | 45 000 |
Nettomenot | 59 338 | 50 994 | 55 055 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 633 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 501 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2020 toteutuma |
2021 varsinainen talousarvio |
2022 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 21 790 | 24 567 | 27 090 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 34 920 | 27 700 | 32 600 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -13 130 | -3 113 | -5 510 |
---|---|---|---|
Kustannusvastaavuus, % | 62 | 89 | 83 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 18 937 | 21 422 | 17 480 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 11 963 | 9 150 | 9 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 6 974 | 12 272 | 7 780 |
Kustannusvastaavuus, % | 158 | 234 | 180 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aluevaalien tietojärjestelmä- ja valmistelumenot | -325 |
Sote-uudistukseen liittyvät määrärahatarpeet | 1 033 |
Suomi.fi -palvelujen virkailijapalvelut | 392 |
Sähköisten asiointipalveluiden asiakaspalvelutyökalu | 350 |
VAAKA-hankkeen siltaus kohti Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelmaa | 2 000 |
Vanhemmuuden tunnustamisen menot | 625 |
JTS-miljardin tuottavuussäästö | -183 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-konsernin liikelaitosten vuokrissa | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 171 |
Yhteensä | 4 061 |
2022 talousarvio | 55 055 000 |
2021 III lisätalousarvio | 5 372 000 |
2021 talousarvio | 50 994 000 |
2020 tilinpäätös | 56 206 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 58 876 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys talousarvioesityksen 55 055 000 euroon nähden on 3 821 000 euroa, mistä 1 000 000 euroa aiheutuu Kansalaisen oikeusturvan vahvistaminen digitalisaation avulla -kehittämisohjelman menoista, 1 866 000 euroa ulkomaalaisten rekisteröinnin nopeuttamisesta, 305 000 euroa Viron väestörekisteriviranomaisen kanssa neuvotellun tietojenvaihtosopimuksen toteuttamisesta ja 650 000 euroa Suomi.fi-valtuuksien antamisen mahdollistamisesta virkailijavaltuuttamispalveluna tukea tarvitseville henkilöasiakkaille.
2022 talousarvio | 58 876 000 |
2021 III lisätalousarvio | 5 372 000 |
2021 talousarvio | 50 994 000 |
2020 tilinpäätös | 56 206 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 33/2021 vp (10.12.2021)
Valiokunta yhtyy asiantuntijakuulemisessa esitettyyn huoleen siitä, että Digi- ja väestötietoviraston käsittelyajat ovat tietyissä asiaryhmissä kohtuuttoman pitkät, mikä heikentää merkittävästi kansalaisten oikeuksien ja velvollisuuksien toteutumista. Valiokunta pitää tämän vuoksi tärkeänä, että virasto kiirehtii Oikeusturvaohjelman vuosille 2021—2028 täytäntöönpanoa ja edistää muutoinkin ripeällä aikataululla niitä säädösmuutoksia, jotka sujuvoittavat sähköistä asiointia. Valiokunta painottaa toiminnan kehittämistä ja tehostamista, joilla voidaan saavuttaa kustannussäästöjä ilman kansalaisille tarjottavien palveluiden heikentymistä.
Hallituksen esitykseen eduskunnalle vanhemmuuslaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi (HE 132/2021 vp) sisältyvät lait eivät esityksestä poiketen tule voimaan 1.1.2022, joten valiokunta poistaa tällä perusteella momentilta 625 000 euroa.
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 58 251 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 5 567 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 293 000 euroa aiheutuu palkkausten tarkistuksista, 320 000 euroa muuttuneen uhkatilanteen edellyttämien uhkamallinnusten ja varautumistoimien auditointien lisämenoista liittyen kyberturvallisuuden vahvistamisen kokonaisuuteen, 672 000 euroa Ukrainalaisten pakolaisten rekisteröinnin lisämenoista liittyen Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen myötä päivitettyihin maahanmuuton oletusten vaikutuksiin, 1 502 000 euroa henkilötunnusten riittävyyden varmistamisen menoista, 35 000 euroa holhousasioiden rekisteristä annetun asetuksen muutosten aiheuttamista kertaluonteisista kustannuksista, 625 000 euroa vanhemmuuden tunnustamisen menojen lisääntymisestä, 1 600 000 euroa asiakaspalveluruuhkien ehkäisemisestä ja 520 000 euroa JUDO-hankkeen menoista.
2022 II lisätalousarvio | 5 567 000 |
2022 talousarvio | 58 251 000 |
2021 tilinpäätös | 56 366 000 |
2020 tilinpäätös | 56 206 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 5 567 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 650 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.70.20 oikeusturvahankkeen rahoitukseen.
2022 IV lisätalousarvio | 650 000 |
2022 II lisätalousarvio | 5 567 000 |
2022 talousarvio | 58 251 000 |
2021 tilinpäätös | 56 366 000 |
2020 tilinpäätös | 56 206 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)
Momentille myönnetään lisäystä 650 000 euroa.
04. Sähköinen tunnistautuminen (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.
Vuonna 2022 Digi- ja väestötietovirasto saa tehdä tunnistautumismaksuihin liittyviä sopimuksia ja muita sitoumuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2022—2025 enintään 32 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tunnistautumistapahtumien määrän kasvu | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2022 talousarvio | 8 000 000 |
2021 talousarvio | 7 000 000 |
2020 tilinpäätös | 7 200 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää julkisen hallinnon palveluiden edellyttämän vahvan tunnistautumisen kustannuksiin.
Vuonna 2022 Digi- ja väestötietovirasto saa tehdä tunnistautumismaksuihin liittyviä sopimuksia ja muita sitoumuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2022—2025 enintään 32 000 000 euroa.