Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2021

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinansernaPDF-versio

I regeringsprogrammet ingår en utgiftsregel som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela valperioden. Utgiftsregeln sätter ett maximibelopp för huvuddelen, ungefär fyra femtedelar, av utgifterna i statsbudgeten. Utanför utgiftsregeln och den utgiftsram för statsfinanserna som fastställs på basis av den lämnas bl.a. utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, ränteutgifterna för statsskulden samt finansinvesteringarna.

I mars 2020 konstaterade regeringen i samverkan med republikens president att undantagsförhållanden råder i Finland på grund av coronavirusutbrottet. Dessutom började beredskapslagen tillämpas. I denna exceptionella situation konstaterade regeringen i samband med den första tilläggsbudgeten för 2020 att utgiftsramen för statsfinanserna inte begränsar utgifterna för 2020, under vilket flera tidsbegränsade och riktade åtgärder införs bl.a. i syfte att bekämpa hälsomässiga och ekonomiska följder av coronaviruset.

År 2021 återgår man till att följa utgiftsramen för statsfinanserna, men eftersom coronavirussituationen även efter det att undantagsförhållandena och giltigheten för beredskapslagen upphört fortsatt har varit svår, är vissa undantag som hänför sig till coronavirussituationen fortfarande i bruk 2021. Alla direkta kostnader som hänför sig till coronaviruspandemin, såsom utgifter för testning och höjd testkapacitet, spårning, karantän, vård av patienter och hälsosäkerhet i samband med resor samt vaccin, täcks till fullt belopp som utgifter utanför ramen i budgeten för 2021 och vid behov i tilläggsbudgetarna. På grund av det osäkra läget reserveras dessutom ytterligare 500 miljoner euro för 2021 för sådana utgifter av engångskaraktär och finanspolitiskt obligatoriska utgifter som coronavirussituationen föranleder. Om det föranleds mindre av ovannämnda utgifter än vad som reserverats i ramen, används skillnaden inte till att öka de övriga utgifterna.

I anslutning till coronavirussituationen fastställdes dessutom i samband med planen för de offentliga finanserna från våren 2020 två utgiftshelheter som står utanför ramen (se Utgifter utanför ramen).

I april 2020 beslutade regeringen att inleda beredningen av ibruktagandet av den mekanism för exceptionella konjunkturlägen som ingår i regeln för utgiftsramen. Finanspolitiska ministerutskottet förordade i maj att statsrådet tar i bruk en mekanism för exceptionella konjunkturlägen, till följd av vilken nivån på utgiftsramen 2021 temporärt är 500 miljoner euro högre än den ursprungliga nivån. Mekanismen för exceptionella konjunkturlägen är i regeln för utgiftsramen avsedd att användas till utgifter av engångskaraktär.

I planen för de offentliga finanserna från våren 2020 ändrades utgiftsramen för 2021—2023 så att den motsvarar pris- och kostnadsnivån 2021 i fråga om de lagstadgat och avtalsbaserat indexbundna utgifterna. Sedan dess har kalkylen för pris- och kostnadsnivån preciserats, och därför höjs priskorrigeringen av ramutgifterna för 2021 med ett nettobelopp på sammanlagt 110 miljoner euro. I detta ingår också inverkan av statens löneuppgörelse.

Justeringar av pris- och kostnadsnivån i ramen, mn euro

  2021 2022 2023
       
Justering av ramnivån jämfört med rambeslutet våren 2020:      
Lagstadgat indexbundna utgifter (pensioner, kommunernas statsandelar och övriga lagstadgat indexbundna statsbidrag) -5,7 -9,8 -9,9
Avtalsbaserat indexbundna utgifter 128,9    
Övriga utgifter inom ramen -13,3 -12,9 -12,6
Sammanlagt 110,0 -22,7 -22,5

I ramnivån beaktas dessutom de strukturella ändringarna i ramen, som höjer ramnivån för 2021 med 962 miljoner euro. De strukturella ändringar som gjorts efter planen för de offentliga finanserna från våren 2020 specificeras närmare i följande tabell.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Ärende 2021 2022 2023
         
24.30.66 Samprojekt inom utvecklingssamarbetet.
Genomgångspost, motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.24.99.
1,9    
27.10.18 Tidsmässig förändring i produktifieringen av signalnätet -1,2    
30.70.40 Tidsmässig förändring i genomförandet av pågående ägoregleringsprojekt 1,0 -1,0  
31.10.20 Avskrivningar och kapitalkostnader för den egendom för trafikledning och trafikstyrning som trafikledningsbolaget Traffic Management Finland löst in av Trafikledsverket (åren 2020—2037). Genomgångspost, motsvarande inkomster inflyter under moment 12.31.30 huvudsakligen 2021 och 2021. 2,7 12,3 12,3
31.10.30 Tidsmässig förändring i statsunderstöden för fas 2 av byggande av Västmetron och en spårväg i Tammerfors -21,3 19,8 1,6
32.01.03 Tidsmässig förändring i ONNI-projektet   -1,5  
32.20.41 Tidsmässig förändring i riktandet av bevillningsfullmakten för energistöd   6,0 6,0
32.20.45 Tidsmässig förändring i anslutning till utbetalningarna av investeringsstöd 5,5    
32.20.49 Ombudgetering i anslutning till tre investeringsprojekt 4,2    
33.20.50,
33.20.52
Utkomstskydd för arbetslösa fortsätter till och med 31.12.2020 och perioden med startpeng fortsätter. Ändring av utgiftsgrunden under moment utanför ramen. -10,5 -1,9  
33.10.54 Ökning av studieplatserna på andra stadiet i anslutning till dimensioneringen av vårdpersonal enligt äldreomsorgslagen, samt ökning av högskolornas studerandeplatser (tilläggsbudget IV 2020). Inverkan på bostadsbidraget, ändring av utgiftsgrunden under ett moment utanför ramen. -20,0 -28,5 -25,0
  En mekanism för exceptionella konjunkturlägen 500,0    
  Ramreservering för sådana utgifter av engångskaraktär och finanspolitiskt obligatoriska utgifter som coronavirussituationen föranleder 500,0    
  Sammanlagt 962,4 5,2 -5,2

Ofördelad reserv

Med beaktande av samtliga ovannämnda justeringar ligger ramnivån för 2021 på 51 975 miljoner euro. De anslag som ska hänföras till ramen för budgetpropositionen föreslås uppgå till 50 696 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2021 uppgår således till 107 miljoner euro. I ramen har för 2021 dessutom reserverats 300 miljoner euro för tilläggsbudgetar, 372 miljoner euro för framtidsinvesteringar och andra helheter som är effektfulla ur ett struktur- och konjunkturpolitiskt perspektiv och 500 miljoner euro för sådana utgifter av engångskaraktär och finanspolitiskt obligatoriska utgifter som coronavirussituationen föranleder.

Ramen för valperioden för 2021, mn euro

  2021
   
Rambeslutet 16.4.2020 50 903
Justeringar av pris- och kostnadsnivån 110
Strukturella justeringar 962
Justerad ramnivå 51 975
varav: tilläggsbudgetreserven 300
varav: reservering för framtidsinvesteringar
och andra helheter som är effektfulla ur ett struktur- och konjunkturpolitiskt perspektiv
372
varav: reservering för sådana utgifter av engångskaraktär och
finanspolitiskt obligatoriska utgifter som coronavirussituationen föranleder
500

Utgifter utanför ramen

Utanför ramen för statsfinanserna står framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, såsom utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa, lönegarantin, bostadsbidraget och det grundläggande utkomststödet. De nämnda utgifterna inkluderas likväl i ramen när det gäller hur de ändringar som gjorts i grunderna för utgifterna inverkar på dem. Utanför ramen lämnas dessutom bl.a. ränteutgifterna för statsskulden, mervärdesskatteutgifterna, de finansiella investeringarna och de utgifter där staten är teknisk förmedlare av medfinansiering från utomstående.

Som ett undantag från regeln för utgiftsramen fastställdes i samband med planen för de offentliga finanserna från våren 2020 två utgiftshelheter som står utanför ramen. Finnvera Abp:s inhemska finansieringsfullmakter höjdes till 12 miljarder euro till följd av vilket uppskattningen av utgifterna för ersättningar av förluster under moment 32.40.47 höjdes betydligt. Dessutom har bevillningsfullmakterna för de stöd till små och medelstora företag som finansieras med medel från moment 32.20.40 och 32.30.42 höjts betydligt i tilläggsbudgetarna för 2020. På grund av det mycket osäkra läget och att beredskapslagen tillämpats till följd av undantagsförhållandena beslutade man att den andel av utgifterna som hänför sig till höjningen av fullmakterna ändras till utgifter utanför ramen som ett medvetet undantag från regeringens regel för utgiftsramen. De anslagsverkningar som beräknas rikta sig till 2021 är 415 miljoner euro.

Som ett annat undantag från regeln för utgiftsramen ska de direkta kostnader för hälsosäkerheten som hänför sig till coronaviruset, temporärt när det gäller 2021, täckas fullt ut som utgifter utanför ramen. I budgetpropositionen har det reserverats 1,7 miljarder euro för detta.

I utgifter utanför ramen föreslås 13,5 miljarder euro, vilket är 3,3 miljarder euro mer än i den ordinarie budgeten för 2020.

De konjunkturrelaterade utgifterna ökar med 0,8 miljarder euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2020, vilket beror på den snabbt försämrade ekonomiska situationen och den ökade arbetslösheten. De finansiella investeringarna ökar med 0,4 miljarder euro, av vilket 0,3 miljarder euro utgör kapitalinvestering i Finlands Malmförädling Ab. Ränteutgifterna för statsskulden beräknas minska med 0,1 miljarder euro trots den avsevärda ökningen av statsskulden.

Anslag utanför ramen, mn euro

  2021 budgetprop.
   
Konjunkturrelaterade utgifter 5 165
Kompensation till kommunerna på grund av ändringar i beskattningsgrunderna 393
Utgifter motsvarande inkomster från EU 1 124
Utgifter motsvarande intäkterna av penningspelsverksamhetens vinstmedel 825
Ränteutgifter 765
Finansiella investeringar 740
Tekniska genomgångsposter 326
Mervärdesskatteanslag 1 532
Överföring till statens televisions- och radiofond 543
Överföring till resolutionsfonden 9
Konsekvenser av undantagsförhållandena 415
Hälsosäkerheten i samband med coronavirussituationen 2021 1 665
Sammanlagt 13 500