Statsbudgeten 2021
10. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl och totala balansräkning
Avsnittet innehåller statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tidsperioden 1.1—30.6.2020 och består av intäkts- och kostnadskalkylerna samt balansräkningarna för budgetekonomin, de statliga fonderna utanför budgetekonomin (11 st) samt de statliga affärsverkskoncernerna (Forststyrelsen och Senatfastigheter), och den totala balansräkningen 30.6.2020. Syftet med de totala kalkylerna är att man ska få en översiktlig helhetsbild av den del av statsfinanserna som direkt styrs av riksdagen och statsrådet (staten som juridisk person).
Praxis för eliminering av interna och inbördes bokföringstransaktioner i budgetekonomin och i statliga fonder som står utanför budgetekonomin har reviderats från ingången av 2020. Enligt den förnyade metoden elimineras utöver interna intäkter och kostnader också fordringar och skulder med hjälp av särskilt definierade affärsbokföringskonton och partnerkoder för interna poster. Totalkalkylerna för jämförelseåret 1.1—30.6 .2019 har utarbetats i enlighet med den gamla elimineringspraxisen, varvid elimineringarna har gällt raderna Inköp av tjänster och Övriga kostnader i intäkts- och kostnadskalkylen. Till följd av den nya elimineringspraxisen sprids effekten av elimineringarna ut på nästan alla rader i kalkylen. Ändringens inverkan på elimineringar som görs i de totala kalkylerna är relativt liten med tanke på helheten.
10.1. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tiden 1.1—30.6.2020
Staten, de statliga fonderna utanför statsbudgeten och statens affärsverkskoncerner upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Verksamhetens underskott enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen för tidsperioden 1.1—30.6.2020 är således inte direkt jämförbart med skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna under hela året. Exempelvis vissa utgifter som ska betalas i slutet av året har inte periodiserats som kostnader för början av året.
I de totala kalkylerna för början av år 2020 syns coronaviruspandemins inverkan på Finlands ekonomi. De begränsningsåtgärder som vidtagits för att bromsa spridningen av coronaviruset samt allmänhetens förändrade beteende ledde under perioden från mars till maj till en betydande nedstängning av samhället. På grund av begränsningarna minskade samhällets funktioner, vilket framgår av totalkalkylerna inte bara som en minskning av intäkterna från verksamheten utan framför allt som en minskning av skatteintäkterna och andra avgifter av skattenatur. Intäkterna av verksamheten minskade med cirka en halv miljard euro jämfört med den första hälften av 2019, vilket också påverkades av den engångspost som Verket för finansiell stabilitet tog emot i början av 2019. Skatteintäkterna och andra avgifter av skattenatur minskade med cirka två miljarder euro, medan intäkterna av mervärdesskatten samt inkomst- och förmögenhetsskatten minskade mest. De sänkta skatteintäkterna på ca 1,2 miljarder euro förklaras av de lättnader i betalningsarrangemangen som utformats på grund av den exceptionella situationen. Till följd av begränsningarna har det av staten förutsatts betydande stödåtgärder inom olika samhällssektorer, vilket kan ses som en ökning av överföringsekonomins kostnader med 2,7 miljarder euro jämfört med första hälften av 2019. Mest ökade överföringsekonomins kostnader för lokalförvaltningen, socialskyddsfonderna och näringslivet samt övriga kostnader för överföringsekonomin. Den betydande minskningen av intäkterna samtidigt som kostnaderna ökade ledde till en betydande ökning av verksamhetens underskott i totalkalkylerna.
Intäkts- och kostnadsåterstoden för alla ingående delar i totalkalkylerna (statens budgetekonomi, de statliga fonderna utanför budgetekonomin och affärsverkskoncernerna) har försvagats under första delen av 2020. Som största ingående helhet har budgetekonomin dock en central inverkan på totalkalkylerna. Underskottet i den totala intäkts- och kostnadskalkylen för tidsperioden 1.1—30.6.2020 var 5 103 miljoner euro (22,2 miljoner euro år 2019) och ökade med 5 081 miljoner euro. Enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen blir underskottet på grund av de elimineringar som görs i den totala kalkylen dock 581 miljoner euro (706 miljoner) större än det direkt sammanräknade överskottet i statens budgetekonomis, fondernas och affärsverkskoncernernas separata rapportering.
Överskotten och underskotten under granskningsperioderna 1.1—30.6.2020 och 1.1—30.6.2019, mn euro
Verksamhetens underskott i budgetekonomin | Fondernas överskott | Vinsten från de statliga affärsverken | Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna | |
1—6/2019 | -226 | 799 | 111 | -22 |
1—6/2020 | -5 171 | 559 | 91 | -5 103 |
Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl 1.1—30.6.2020 (1 000 euro)1)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverkskoncerner | Elimineringar | 1.1–30.6.2020 | 1.1—30.6.2019 | |
INTÄKTER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 360 653 | 26 498 | 156 900 | 4 757 | 539 293 | 631 415 |
Hyror och serviceintäkter | 15 436 | 2 373 | 328 233 | 289 106 | 56 936 | 44 079 |
Övriga intäkter av verksamheten | 157 913 | 1 071 418 | 18 316 | 391 861 | 855 786 | 1 268 9352) |
KOSTNADER FÖR VERKSAMHETEN | ||||||
Material, förnödenheter och varor | ||||||
Köp under räkenskapsperioden | 258 719 | 63 029 | 29 048 | 4 545 | 346 251 | 317 128 |
Ökning (-) eller minskning (+) av lager | 350 | 109 | 458 | 3 448 | ||
Personalkostnader | 2 424 730 | 3 874 | 48 512 | 384 106 | 2 093 010 | 2 121 8332) |
Hyror | 355 728 | 3 282 | 46 027 | 289 106 | 115 931 | 98 782 |
Köp av tjänster | 1 305 593 | 25 473 | 142 838 | 1 628 | 1 472 276 | 1 429 241 |
Övriga kostnader | 382 002 | 42 052 | 45 576 | 7 877 | 461 753 | 398 754 |
Ökning (-) eller minskning (+) av produktlager | 49 | 49 | -10 | |||
Tillverkning för eget bruk | -38 763 | -38 763 | -29 307 | |||
Avskrivningar | 587 576 | 5 985 | 122 842 | 716 402 | 686 881 | |
ÅTERSTOD I | -4 741 983 | 956 594 | 68 499 | -3 715 353 | -3 082 322 | |
FINANSIELLA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Finansiella intäkter | 1 000 253 | 359 042 | 2 389 | 68 949 | 1 292 736 | 1 380 425 |
Finansiella kostnader | 118 992 | -102 015 | -10 193 | 3 049 | 9 833 | -467 028 |
Andel av intresseföretags resultat3) | 4 839 | 4 839 | 1 635 | |||
EXTRAORDINÄRA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Extraordinära intäkter | 56 481 | -56 481 | 94 990 | |||
Extraordinära kostnader | -6 773 | -6 773 | -2 297 | |||
ÅTERSTOD II | -3 573 029 | 1 213 622 | 65 533 | -2 358 237 | -2 074 597 | |
ÖVERFÖRINGSEKONOMINS INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Intäkter | ||||||
Från lokalförvaltningen | 72 762 | 72 762 | 70 845 | |||
Från Europeiska unionens institutioner och andra organ | 744 085 | 744 085 | 741 848 | |||
Överföringsekonomins övriga intäkter | 1 023 604 | 24 879 | 996 879 | 51 604 | 30 717 | |
Kostnader | ||||||
För lokalförvaltningen | 7 195 479 | 17 028 | 7 212 506 | 6 244 802 | ||
För socialskyddsfonderna | 7 696 958 | 7 696 958 | 7 165 921 | |||
För näringslivet | 1 507 616 | 62 393 | 24 879 | 1 545 130 | 1 087 966 | |
För icke-vinstsyftande samfund | 1 526 360 | 50 091 | 1 576 451 | 1 466 661 | ||
För hushållen | 2 221 233 | 940 | 2 222 173 | 2 186 273 | ||
Till Europeiska unionens institutioner och andra organ | 1 267 563 | 1 267 563 | 1 551 375 | |||
Till utlandet | 449 701 | 449 701 | 370 178 | |||
Överföringsekonomins övriga kostnader (inkl. universiteten) | 3 198 787 | 558 805 | 415 190 | 3 342 401 | 2 499 721 | |
ÅTERSTOD III | -26 796 274 | 524 365 | 90 412 | -26 802 669 | -23 804 085 | |
INTÄKTER AV SKATTER OCH OBLIGATORISKA AVGIFTER | ||||||
Skatter och avgifter av skattenatur | 21 543 466 | 34 643 | -39 855 | 21 617 964 | 23 705 183 | |
Övriga obligatoriska avgifter | 81 815 | 81 815 | 76 625 | |||
Minoritetsandelar3) | 41 | 41 | 52 | |||
RÄKENSKAPSPERIODENS ÖVERSKOTT/UNDERSKOTT | -5 170 994 | 559 008 | 90 453 | 581 317 | -5 102 850 | -22 225 |
1) Staten, fonderna utanför statsbudgeten och de statliga affärsverken upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Det kan därför förekomma att de totala kalkylerna inte överensstämmer på grund av skillnader i periodiseringen.
2) Raderna Övriga intäkter av verksamheten, Personalkostnader: Informationen för 1.1–30.6.2019 har korrigerats.
3) Andel av intresseföretags resultat, Minoritetsandelar: Inbegriper affärsverkskoncernernas uppgifter.
De viktigaste förändringarna i posterna i statens totala intäkts- och kostnadskalkyl när början av 2020 jämförs med början av 2019:
- — Verksamhetens intäkter minskade med 492 miljoner euro och uppgick till 1 452 miljoner euro.
- — Verksamhetens utgifter ökade med 141 miljoner euro och uppgick till 5 167 miljoner euro.
- — På grund av de positiva emissionsdifferenserna tack vare negativa marknadsräntor på skulder i euro var finansieringskostnaderna undantagsvis negativa och minskade med 477 miljoner euro till -9,8 miljoner euro. Med emissionsdifferens avses det belopp som periodiserats som kostnader (emissionsförluster) eller justeringar (emissionsvinster) för de emissionsvinster och emissionsförluster som uppkommit vid tidpunkten för emitteringen av ett masskuldebrevslån och de amorteringar som betalats under räkenskapsperioden.
- — Överföringsekonomins kostnader ökade med 2 740 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 25 313 miljoner euro.
- — Intäkterna av skatter och obligatoriska avgifter minskade med 2 082 miljoner euro och uppgick till 21 700 miljoner euro.
Tyhjä elementti, POISTA
10.2. Statens totala balansräkning 30.6.2020
Egendomsstrukturen i den totala balansräkningen avviker från egendomsstrukturen i balansräkningen för statens budgetekonomi. Affärsverkskoncernernas tillgångsposter, såsom byggnader och jordområden, syns i balansräkningen för statens budgetekonomi som placeringar i affärsverkskoncernernas grundkapital. I den totala balansräkningen rapporteras de däremot enligt tillgångspostens karaktär.
Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna, som ökat märkbart under början av 2020, har i huvudsak finansierats genom en ökning av statens upplåning. Under perioden 30.6.2019–30.6.2020 ökade statens totala balansräkning med 8 023 miljoner euro, vilket syns som en ökning av i synnerhet posterna för främmande kapital och finansieringstillgångar. Det främmande kapitalet ökade med 14 321 miljoner euro och finansieringstillgångarna med 6 899 miljoner euro i förhållande till jämförelseperioden.
I den totala balansräkningen presenteras både de ingående helheternas balansräkningar, där effekterna av de interna bokföringstransaktionerna inom helheterna har beaktats, och en kombination av dessa. I kalkylen presenteras eliminering av bokföringstransaktioner mellan helheter i en egen kolumn.
Statens totala balansräkning 30.6.2020 (1 000 euro)1)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverkskoncerner | Elimineringar | 30.6.2020 | 30.6.2019 | |
AKTIVA | ||||||
NATIONALFÖRMÖGENHET | ||||||
Mark- och vattenområden | 39 676 | 1 000 297 | 1 039 973 | 1 028 670 | ||
Byggnadsmarks- och vattenområden | 16 158 | 38 963 | 55 121 | 54 553 | ||
Byggnader | 423 557 | 197 063 | 620 621 | 607 375 | ||
Övrig nationalförmögenhet | 55 059 | 55 059 | 53 666 | |||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 26 520 | 26 520 | 33 830 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Immateriella rättigheter | 32 418 | 636 | 47 | 33 101 | 29 560 | |
Övriga utgifter med lång verkningstid | 635 226 | 42 211 | 677 437 | 618 988 | ||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 361 189 | 1 871 | 363 060 | 300 665 | ||
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Mark- och vattenområden | 8 732 | 1 182 | 2 895 832 | 2 905 746 | 2 900 729 | |
Byggnadsmarks- och vattenområden | 1 125 757 | 440 251 | 1 566 008 | 1 553 898 | ||
Byggnader och konstruktioner | 221 612 | 2 941 241 | 3 162 855 | 3 196 678 | ||
Anläggningar | 17 837 390 | 23 931 | 17 861 321 | 17 896 536 | ||
Maskiner och anordningar samt inventarier | 580 108 | 10 781 | 22 799 | 613 688 | 612 713 | |
Övriga materiella tillgångar | 11 898 | 18 736 | 90 368 | 121 003 | 115 093 | |
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 1 228 154 | 332 151 | 29 396 | 1 530 909 | 1 297 205 | |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | 17 052 556 | 506 928 | 5 240 | 17 564 725 | 17 393 518 | |
Grundkapital i affärsverkskoncerner och kapital som placerats såsom övrigt eget kapital1) | 6 057 101 | 6 057 820 | -720 | -2 489 | ||
Placeringar i euro | 2 339 293 | 14 372 131 | 16 711 424 | 17 135 161 | ||
Placeringar i utländsk valuta | 4 715 133 | 4 715 133 | 4 153 822 | |||
Andelar i ägarintresseföretag2) | 217 046 | 217 046 | 209 679 | |||
Fordringar på ägarintresseföretag2) | 59 000 | 59 000 | 61 000 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR SAMMANLAGT | 47 491 434 | 19 625 527 | 7 071 992 | 68 101 736 | 67 472 755 | |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR | ||||||
OMSÄTTNINGSTILLGÅNGAR | ||||||
Material och förnödenheter | 451 187 | 451 187 | 436 445 | |||
Halvfärdig produktion | 5 226 | 5 226 | 5 015 | |||
Färdiga produkter/Varor | 38 739 | 1 284 064 | 12 721 | 1 335 524 | 1 185 662 | |
Övriga omsättningstillgångar | 23 951 | 23 951 | 23 775 | |||
LÅNGFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Långfristiga fordringar | 4 102 387 | 23 529 | 41 188 | 1 282 790 | 2 884 314 | 2 843 958 |
KORTFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Kundfordringar | 74 676 | 1 237 | 52 134 | 478 | 127 568 | 214 663 |
Lånefordringar | 5 776 | 1 768 201 | 1 773 977 | 1 662 617 | ||
Överföringsfordringar3) | 22 342 | 50 984 | 12 727 | 4 510 | 81 543 | 82 988 |
Övriga kortfristiga fordringar | 152 596 | 99 202 | 38 420 | 674 | 289 545 | 269 329 |
Förskottsbetalningar | 845 403 | 27 431 | 872 833 | 843 639 | ||
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I FINANSIERINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA KORTFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Köp av obligationslån i euro | 382 769 | 382 769 | ||||
Övriga placeringar i euro | 302 593 | 302 593 | 486 426 | |||
Köp av obligationslån i utländsk valuta | ||||||
KASSA, BANKTILLGODOHAVANDEN OCH ANDRA FINANSIERINGSMEDEL | 16 353 053 | 4 733 914 | 278 442 | 4 445 418 | 16 919 991 | 10 021 451 |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR SAMMANLAGT | 23 353 977 | 8 371 331 | 459 583 | 25 451 021 | 18 075 967 | |
AKTIVA SAMMANLAGT | 70 406 382 | 27 996 858 | 8 767 898 | 11 821 087 | 95 350 051 | 87 326 816 |
PASSIVA | ||||||
EGET KAPITAL | ||||||
Statens kapital 1.1.1998 | -30 048 198 | -30 048 198 | -30 048 198 | |||
Kapital för statliga fonder utanför statsbudgeten | -20 217 254 | -20 217 254 | -18 653 688 | |||
Affärsverkskoncernernas kapital1) | 6 057 820 | 6 057 820 | 531 | |||
Budgetöverföringar | -556 810 | -556 810 | ||||
Förändring i kapitalet från tidigare räkenskapsperioder | -32 724 373 | 48 077 799 | 866 636 | -65 900 | 16 285 962 | 15 938 021 |
Räkenskapsperiodens överskott/underskott | -5 170 994 | 559 008 | 90 453 | 581 317 | -5 102 850 | -22 225 |
MINORITETSANDELAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Minoritetsandelar2) | 4 804 | 4 804 | 4 894 | |||
FONDKAPITAL | ||||||
Övriga statliga fonder och donerade medel | 8 890 | 8 890 | 7 237 | |||
RESERVER | ||||||
Reserver | 25 154 | 25 154 | 27 925 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL | ||||||
LÅNGFRISTIGT | ||||||
Upptagna lån i euro | 102 592 565 | 1 536 985 | 1 272 524 | 102 857 026 | 97 181 140 | |
Upptagna lån i utländsk valuta | 578 | 1 000 | 1 578 | 3 567 | ||
Långfristiga resultatregleringar | 120 446 | 120 446 | 126 719 | |||
Övriga långfristiga skulder | 467 178 | 1 752 | 468 930 | 517 670 | ||
KORTFRISTIGT | ||||||
Amorteringar som betalas under följande räkenskapsperiod | 7 438 898 | 7 438 898 | 6 650 722 | |||
Samlingskonton för statliga fonder utanför statsbudgeten | ||||||
Kortfristiga lån | 14 716 013 | 45 642 | 10 266 | 14 751 389 | 6 598 131 | |
Främmande medel som förvaltas av staten | 285 862 | 285 862 | 482 587 | |||
Erhållna förskott | 468 334 | 45 537 | 29 396 | 484 475 | 557 423 | |
Leverantörsskulder | 265 161 | 13 479 | 27 219 | 347 | 305 512 | 266 095 |
Resultatregleringar | 1 444 245 | 61 437 | 45 672 | 1 236 | 1 550 119 | 1 517 914 |
Övriga kortfristiga skulder | 6 096 395 | 59 200 | 19 223 | 45 472 | 6 129 345 | 6 170 472 |
Felkonton | -36 | -36 | -121 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL SAMMANLAGT | 138 341 057 | 134 115 | 1 723 031 | 5 804 659 | 134 393 544 | 120 072 319 |
PASSIVA SAMMANLAGT | 70 406 382 | 27 996 858 | 8 767 898 | 11 821 087 | 95 350 051 | 87 326 816 |
1) Staten upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Det kan därför förekomma att de totala kalkylerna inte överensstämmer på grund av skillnader i periodiseringen. Av denna orsak stämde posterna för eget kapital och övrigt eget kapital i fråga om statens budgetekonomi respektive affärsverkskoncernerna inte överens 30.6.2020 och 30.6.2019, och det fanns summor kvar på dessa konton.
2) Andelar i ägarintresseföretag, Fordringar på ägarintresseföretag, Minoritetsandelar: Inbegriper affärsverkskoncernernas uppgifter
3) Raderna Överföringsfordringar, Övriga kortfristiga skulder: informationen korrigerad 30.6.2019.
10.3. Statliga borgensförbindelser och statsgarantier utanför balansräkningen
Utomstående totalansvar för balansräkningarna för budgetekonomin, fonderna utanför budgeten och de statliga affärsverken var enligt statsbokslutet 2019 sammanlagt 190,1 miljarder euro. Statens pensionsansvar, dvs. ca 92,7 miljarder euro, utgjorde det största enskilda ansvaret.
Gällande statliga borgensförbindelser och statsgarantier som belastar staten uppgick 30.6.2020 till sammanlagt 61,1 miljarder euro. Tillväxten under början av året var 0,8 miljarder euro. Med stöd av gällande lagstiftning och riksdagsbeslut om borgensförbindelser och garantier uppgick det disponibla maximibeloppet för statliga borgensförbindelser och statsgarantier till sammanlagt 133,9 miljarder euro 30.6.2020 (106,5 miljarder euro 31.12.2019). Ökningen under det första halvåret var 27,4 miljarder euro och berodde huvudsakligen på att maximibeloppen för Finnvera Abp:s exportgarantier och medelsanskaffning samt de inhemska finansieringsfullmakterna höjdes. Det sammanlagda maximibeloppet av Finnvera Abp:s exportgarantier och skyddsarrangemang höjdes från 27 miljarder euro till 38 miljarder euro och maximibeloppet av den medelsanskaffning som hänför sig till dem höjdes från 15 miljarder euro till 20 miljarder euro. Dessutom höjdes Finnveras Oyj:s inhemska finansieringsfullmakter från ett maximibelopp på 4,2 miljarder euro till 12 miljarder euro.
Statens bostadsfond utgör den huvudsakliga delen av borgensstocken för statliga fonder utanför statsbudgeten, och dess borgensstock uppgick till sammanlagt 15,8 miljarder euro 30.6.2020. Största delen av dessa garantier hänför sig till räntestödda bygg- och ombyggnadslån för hyres- och bostadsrättshus.
Till följd av coronavirusepidemin och begränsningarna i anslutning till den har riksdagen senast 30.6.2020 dessutom gett statsrådet fullmakt att bevilja nya statliga borgensförbindelser och statsgarantier för att trygga tillgången till inhemsk företagsfinansiering och betalningen av arbetslöshetsutgifter samt möjliggöra användningen av krishanteringsinstrument som inrättas inom ramen för EU.
Gällande borgensförbindelser och statsgarantier samt det disponibla maximibeloppet 30.6.2020, md euro
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | I kraft 30.6.2020 | Disponibelt maximibelopp | |
Finnvera | 14,6 | 17,5 | 22,6 | 22,6 | 27,7 | 30,3 | 32,6 | 32,7 | 73,2 |
Studielån | 1,6 | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,7 | 3,4 | 4,0 | 4,3 | 5,2 |
EFSF1) | 6,2 | 6,6 | 6,2 | 6,3 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 6,9 | 14,0 |
Finlands Bank | 0,7 | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,6 | 8,1 |
Statliga fonder 2) | 11,2 | 11,8 | 12,3 | 13,2 | 13,8 | 14,6 | 15,5 | 15,9 | 18,8 |
Covid-19-stöd 3) | 0,2 | 2,9 | |||||||
Övriga 4) | 0,8 | 0,9 | 0,6 | 1,1 | 0,6 | 0,8 | 0,5 | 0,6 | 11,8 |
Sammanlagt | 35,0 | 39,2 | 44,2 | 46,1 | 52,3 | 56,6 | 60,2 | 61,1 | 133,9 |
1) Europeiska finansiella stabiliseringsfaciliteten
2) Innehåller Statens bostadsfond, Gårdsbrukets utvecklingsfond och Försörjningsberedskapsfonden, vilkas borgensstock Statens bostadsfond utgör största delen av.
3) Inkluderar statliga borgensförbindelser och statsgarantier som på grund av koronavirusepidemin beviljats för Europeiska kommissionens medelsanskaffning (stödinstrumentet SURE), Europeiska investeringsbanken (garantifonden EU Covid-19), inhemska rederiföretag och flygföretag samt Sysselsättningsfonden.
4) Det disponibla maximibeloppet inbegriper en försäkringsgaranti på 10 miljarder euro, vars syfte är att säkerställa att de skadeförsäkringar som är nödvändiga med tanke på befolkningens försörjning eller tryggandet av näringslivet kan fås under undantagsförhållanden.
10.4. Det eftersatta underhållet av trafikleder
Det på anskaffningskostnaderna baserade balansvärdet för infrastrukturen i anslutning till trafikleder uppgick till 20,0 miljarder euro 31.12.2019. Trafiklederna utgjorde 42,4 % av statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, som tillsammans utgjorde 47,1 miljarder euro.
Statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, md euro
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Trafikledskonstruktioner och mark | 18,6 | 18,8 | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 | 20,1 | 20,0 |
Värdepapper ingående i anläggningstillgångarna och övriga långfristiga placeringar | 20,4 | 20,7 | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 | 24,7 | 25,0 |
Övriga anläggningstillgångar | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 | 2,0 | 2,1 |
Anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar sammanlagt | 40,6 | 41,0 | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 | 46,8 | 47,1 |
Trafikledsinvesteringar, avskrivningar och förändring i balansvärdena åren 2000—2019, mn euro
Väg | Bana | Vatten | Trafikleder sammanlagt | |||||||||
Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
2018 | 802 | 649 | 154 | 314 | 207 | 107 | 23 | 10 | 13 | 1140 | 866 | 274 |
2019 | 512 | 644 | -132 | 197 | 213 | -16 | 42 | 11 | 31 | 751 | 868 | -116 |
Sammanlagt | 10 794 | 11 046 | -252 | 6 147 | 3 815 | 2 332 | 231 | 232 | -1 | 17 172 | 15 093 | 2 079 |
Investeringarna i trafikledsegendom innehåller både nyinvesteringar och ersättnings- och reparationsinvesteringar. Trots att det på anskaffningskostnaderna för hela trafikledsegendomen baserade balansvärdet ökat är trafiklederna föremål för eftersatt underhåll. Avskrivningarna för vägtrafiklederna har under granskningsperioden varit ca 252 miljoner euro större än investeringarna, och i fråga om vattenlederna är motsvarande summa ca 1 miljoner euro. Den skillnad mellan investeringarna i och avskrivningarna för trafiklederna som framgår av tabellens nedersta rad kan vid en granskning som baserar sig på anskaffningskostnaderna anses som den lägsta siffran för det eftersatta underhåll som uppkom på 2000-talet. Investeringarna i banleder har i sin tur varit ca 2,33 miljarder euro större än avskrivningarna på 2000-talet.
10.5. Statens investeringar
I tabellen nedan har de investeringar som under åren 2013—2019 och början av 2020 gjorts inom budgetekonomin och av fonderna utanför budgeten samt statens affärsverkskoncerner sammanställts. Budgetekonomins investeringar har presenterats som nettobelopp genom att de investeringar som gjorts i nationalförmögenheten, anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna samt i de utestående fordringarna minskats med de överlåtelser som gäller ifrågavarande tillgångsslag. Halvfärdiga anläggningar har presenterats som färdiga anläggningar i tabellen. I förskottsbetalningarna ingår diverse mindre betydande anskaffningar av anläggningstillgångar. När det gäller fondernas investeringar har de beräknats som förändringar i tillgångsslagens balansvärden korrigerade med avskrivningarna. De uppgifter som gäller affärsverkskoncernerna är beloppet av de investeringar som Forststyrelsen och Senatfastigheter har uppgett i bokslutet. Under granskningsperioden 2013—2019 uppgick budgetekonomins totala investeringar till i genomsnitt 1,1 miljarder euro och affärsverkskoncernernas totala investeringar till i genomsnitt 276 miljoner euro om året. Budgetekonomins reella investeringar var cirka 1,2 miljarder euro om året under granskningsperioden. De investeringar i värdepapper som ingår i anläggningstillgångar och i andra långfristiga placeringar som gjorts inom budgetekonomin och de investeringar som gjorts inom fondekonomin har varierat kraftigt under perioden. Detta beror på köp och försäljning av värdepapper och på förändringarna i de långfristiga fordringarna.
Investeringarna inom budgetekonomin och investeringar gjorda av statliga fonder utanför budgeten och statens affärsverkskoncerner åren 2013—2019 och 30.6.2020, mn euro
BUDGETEKONOMIN | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 30.6.2020 |
NATIONALFÖRMÖGENHET | 32,9 | 34,2 | 14,4 | 12,7 | 11,7 | 15,4 | 11,9 | 6,1 |
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | 58,3 | 55,9 | 60,1 | 73,5 | 64,2 | 95,5 | 97,0 | 32,1 |
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||||
Mark- och vattenområden (inkl. Byggnadsmarks- och vattenområden) | 23,2 | 19,6 | 17,6 | 16,9 | 16,7 | 18,1 | 15,2 | 6,8 |
Byggnader och konstruktioner | 1,6 | 3,2 | 7,0 | 5,0 | 5,5 | 4,4 | 4,5 | 0,9 |
Anläggningar | 866,1 | 860,5 | 776,0 | 860,7 | 841,0 | 935,5 | 837,4 | 288,0 |
Maskiner och anordningar | 79,7 | 90,1 | 83,9 | 83,2 | 83,6 | 98,7 | 99,7 | 36,4 |
Inventarier | 3,7 | 1,7 | 1,6 | 2,5 | 2,5 | 3,8 | 2,1 | 0,9 |
Övriga materiella tillgångar | 0,9 | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Förskottsbetalningar och pågående projekt | 64,9 | 103,5 | 92,2 | 30,1 | 25,7 | 17,8 | 27,8 | 42,1 |
Tillverkning för eget bruk 1) | 114,7 | 89,3 | 95,2 | 148,9 | 178,4 | 116,1 | 176,3 | 38,8 |
Sammanlagt | 1 245,9 | 1 258,1 | 1 148,0 | 1 233,5 | 1 229,4 | 1 305,2 | 1 271,9 | 452,1 |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | -651,5 | 255,2 | 59,5 | 229,0 | -148,1 | -230,6 | 68,2 | 297,1 |
Placeringar i affärsverk | 0,0 | 0,0 | -15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Långfristiga placeringar i euro | 1,4 | 11,0 | 51,6 | -20,3 | 100,3 | 55,7 | -66,1 | 159,3 |
Långfristiga fordringar | 1 536,0 | -72,6 | 60,5 | -189,2 | -200,7 | -2 057,1 | 184,4 | 157,3 |
Sammanlagt | 885,9 | 193,6 | 156,7 | 19,4 | -248,4 | -2 232,0 | 186,5 | 613,7 |
Budgetekonomin sammanlagt | 2 131,8 | 1 451,7 | 1 304,7 | 1 252,9 | 980,9 | -926,8 | 1 458,4 | 1 065,7 |
STATLIGA FONDER UTANFÖR BUDGETEN | ||||||||
Statens pensionsfond | 834,8 | 143,3 | 368,4 | -61,3 | 243,7 | 838,3 | 153,8 | 48,1 |
Försörjningsberedskapsfonden | 42,8 | 51,7 | -151,4 | 384,4 | 37,7 | -188,7 | 150,2 | 6,4 |
Statens bostadsfond | -672,2 | -505,0 | -592,9 | -615,8 | -577,0 | -478,9 | -481,1 | - |
Övriga fonder utanför statsbudgeten | -18,1 | 3,3 | 1,8 | -2,6 | 419,1 | 21,5 | 111,4 | -164,5 |
Fonder sammanlagt | 187,3 | -306,8 | -374,1 | -295,3 | 123,5 | 192,3 | -65,7 | -110,0 |
AFFÄRSVERKSKONCERNER2) | ||||||||
Forststyrelsekoncernen | 23,3 | 18,2 | 18,4 | 15,7 | 19,1 | 27,7 | 10,7 | 9,0 |
Koncernen Senatfastigheter | 231,7 | 238,8 | 268,4 | 261,4 | 238,1 | 251,9 | 311,1 | 150,4 |
Affärsverkskoncerner sammanlagt | 255,1 | 257,0 | 286,8 | 277,1 | 257,2 | 279,7 | 321,8 | 159,4 |
Alla sammanlagt | 2 574,2 | 1 401,9 | 1 217,4 | 1 234,7 | 1 361,6 | -454,8 | 1 714,4 | 1 115,2 |
1) Jämfört med budgetpropositionen för 2019 har kalkylen kompletterats genom att till investeringarna foga också information om tillverkning för eget bruk.
2) Uppgifterna innehåller de investeringsbelopp som affärsverkskoncernerna rapporterat
10.6. Offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten
I anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna ingår sådana offentligt noterade aktier i Finnair Abp, Fortum Abp och Neste Abp som omfattas direkt av budgetekonomin. Deras bokföringsvärde uppgick 31.12.2019 till 5,1 miljarder euro och deras marknadsvärde till 18,9 miljarder euro. Aktiernas marknadsvärde var 19,2 miljarder euro 3.8.2020.
Utvecklingen för värdet på offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten åren 2010—2019 och 3.8.2020, md euro
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 3.8.2020 | |
Marknadsvärdet på offentligt noterade aktier | 12,1 | 8,6 | 7,8 | 9,5 | 10,9 | 10,2 | 11,5 | 15,2 | 15,5 | 18,9 | 19,2 |
Bokföringsvärdet på offentligt noterade aktier | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,1 | 5,1 | 5,4 |
Skillnaden mellan marknadsvärdet och bokföringsvärdet | 6,4 | 2,9 | 2,1 | 3,8 | 5,2 | 4,5 | 5,8 | 9,5 | 10,4 | 13,8 | 13,8 |
10.7. Negativt eget kapital
Statens eget kapital är negativt såväl enligt balansräkningen för statens budgetekonomi som enligt statens totala balansräkning. Det negativa egna kapital som statens totala balansräkning visar 30.6.2020 (-39,1 miljarder euro) är tack vare fondernas och affärsverkens positiva egna kapital avsevärt mindre än budgetekonomins negativa egna kapital (-67,9 miljarder euro).
Utvecklingen för eget kapital åren 2010—2019 och 30.06.2020, md euro
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 30.6.2020 | |
Budgetekonomins eget kapital | -24,9 | -30,4 | -37,1 | -44,2 | -50,3 | -55,1 | -59,0 | -62,0 | -61,2 | -62,8 | -67,9 |
Fondernas eget kapital1) | 26,7 | 26,5 | 27,0 | 27,4 | 27,5 | 28,0 | 27,9 | ||||
Affärsverkens eget kapital1) | 6,8 | 6,7 | 6,8 | 6,9 | 6,9 | 7,0 | 7,0 | ||||
Den totala balansräkningens eget kapital | -22,7 | -27,7 | -31,5 | -33,7 | -32,8 | -33,9 | -39,1 |
1) Fondernas och affärsverkens eget kapital har presenterats endast för de år statens totala balansräkning har upprättats.
Eget kapital var enligt den ingående balansen för statens budgetekonomi den 1 januari 1998 negativt till ett belopp av ca 30 miljarder euro. Situationen var en följd av såväl statens svåra skuldsättning i början av 1990-talet som av de avgöranden som hade fattats i samband med att den ingående balansen upprättades. En del av nationalförmögenheten lämnades utanför balansräkningen och statens bolagsförmögenhet fastställdes enligt en synnerligen försiktig uppskattning.
Åren 1998—2008 uppvisade statens intäkts- och kostnadskalkyler i regel positiva värden. Detta stärkte statens ekonomiska ställning och 2008 var statens eget kapital inom budgetekonomin bara 8,1 miljarder euro negativt.
Boksluten över statens budgetekonomi har uppvisat förlust sedan 2009 med undantag för 2018. Detta har försvagat statens ekonomiska ställning och lett till att statens negativa egna kapital ökat. Sedan 2012 har statens ekonomiska ställning till sitt nominella värde varit sämre än i den ingående balansen för 1998. Statens tillgångar har inte ökat i samma förhållande som det främmande kapitalet, vilket innebär att även löpande kostnader har finansierats med lån.