Statsbudgeten 2020
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är verksamt både inom den inre och den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en del av Europeiska gräns- och kustbevakningen och en del av Finlands försvarssystem. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften också i svåra förhållanden. Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap.
Det som har mest betydande inverkan på Gränsbevakningsväsendets verksamhet är läget i Ryssland, olaglig inresa och terrorism inom Europeiska unionens territorium, utvecklingen av Europeiska unionens integrerade gränssäkerhetssystem och havspolitiken samt det allmänna ekonomiska läget. Säkerheten är av hög prioritet inom EU-utvecklingen. Gränssäkerheten och en trovärdig övervakning av yttre gränser är centrala för det förändrade säkerhetsläget.
Gränsbevakningsväsendet stärker övervakningen av östgränsen samt kapaciteten för bekämpning av säkerhetshot vid de yttre gränserna. Förmågan att sköta säkerhetsuppgifter på havsområdena säkerställs. Beredskapen att fungera i alla säkerhetssituationer utvecklas. Gränsbevakningsväsendet verkställer de nya åtaganden som Europeiska unionen ställer på gränssäkerheten samt deltar i operationer som koordineras av Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex vid EU:s yttre gränser och i annan internationell verksamhet genom att anvisa personal och materiel för den (Gränsbevakningslagen 578/2005 15 a—c §).
Gränsbevakningsväsendet inleder renoveringar av lokaler i samarbete med Senatfastigheter för att deras anställda ska ha tillgång till sunda och trygga arbetslokaler. Gränsbevakningsväsendet verkställer anpassningsåtgärder som fortsätter till utgången av det årtionde som inleds.
Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap. Uppgifterna genomförs kostnadseffektivt på land, till havs och i luften även under svåra naturförhållanden och vid alla slag av störningar och undantagsförhållanden i samhället.
Nyckeltal/mätare | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Samhälleliga verkningar (ind.) | 104 | 108 | 108 |
Effekter (ind.) | 98 | 97 | 96 |
—Gränssäkerhet (1—5) | 4,0 | 4,1 | 4,0 |
— Säkerheten i havsområden (1—5) | 4,6 | 4,1 | 4,1 |
— Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) | 3,6 | 3,8 | 3,8 |
Kostnadseffektivitet (ind.) | 111 | 119 | 119 |
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 244 334 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag
3) till stödjande av sjöbevakningsmuseets verksamhet
4) till inrikesministeriets gränsbevakningsavdelnings utgifter
5) till utgifter för den europeiska gräns- och kustbevakningens permanenta styrka.
Förklaring:Enligt det nya användningsändamålet som har antecknats under momentet kan anslaget även användas till betalning av utgifter för den europeiska gräns- och kustbevakningens permanenta styrka. EU-ersättningen för verksamheten budgeteras under inkomstmoment 12.26.99. Tillsvidare finns det inga uppgifter om hur utgifterna uppkommer, deras storlek och tidpunkt.
Av anslaget under momentet betalas utgifterna för inrikesministeriets gränsbevakningsavdelning (uppskattningsvis ca 1,1 miljoner euro och 10 årsverken). Användningsändamålet i fråga har fogats till beslutsdelen. Avsikten är att Sjöbevakningsmuseets verksamhet fortsättningsvis ska stödjas med anslag under momentet till ett belopp av ca 32 000 euro.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 98 | 97 | 96 |
Produktivitet (ind) | 125 | 123 | 122 |
Resurshushållning (ind) | 111 | 119 | 119 |
Årsverken | 2 725 | 2 780 | 2 850 |
Kostnader (mn euro) | 270,7 | 258,0 | 265,9 |
Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Gränssäkerhet (1—5) | 4,0 | 4,1 | 4,0 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 1 823 | 775 | 775 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,2 | 4,3 | 4,3 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad(1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 2,6 | 2,2 | 2,2 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,7 | 4,2 | 4,2 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 3,0 | 3,3 | 3,3 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (1—5) | 2,5 | 4,3 | 4,3 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter (1—5) | 3,3 | 3,5 | 3,5 |
Patrullering (h) | 260 218 | 257 615 | 259 545 |
Teknisk övervakning (h) | 2 785 723 | 2 715 000 | 2 715 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 15,3 | 16,8 | 17,8 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 8,0 | 8,1 | 8,3 |
Nekad inresa (st.) | 990 | 1 020 | 1 030 |
Beslut om avvisning (st.) | 499 | 397 | 402 |
Brottsanmälan (st.) | 981 | 880 | 880 |
Riksgränsbrott (st.) | 178 | 139 | 139 |
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) | 85 | 68 | 68 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 3 742 | 4 041 | 4 041 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 563 | 611 | 611 |
Efterspaningar på land (st.) | 148 | 119 | 119 |
Uppdrag inom prehospital akutsjukvård, exkl. sjöräddning (st.) | 349 | 383 | 383 |
Gränssäkerhet | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 240,6 | 230,6 | 215,3 |
Årsverken | 2 422 | 2 485 | 2 498 |
Produktivitet (ind) | 129 | 126 | 126 |
Resurshushållning (ind) | 115 | 122 | 123 |
Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Säkerheten i havsområden(1—5) | 4,6 | 4,0 | 4,0 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,6 | 4,6 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 560 | 1 393 | 1 393 |
Personer som räddats (st.) | 3 610 | 3 200 | 3 200 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 5,0 | 2,5 | 2,5 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 23 | 27 | 27 |
Säkerheten i havsområden | |||
Kostnader (mn euro) | 13,1 | 12,4 | 12,8 |
Årsverken | 132 | 133 | 137 |
Produktivitet (ind) | 111 | 95 | 93 |
Resurshushållning (ind) | 99 | 92 | 91 |
Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) | 3,6 | 3,8 | 3,8 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,8 | 4,0 | 4,0 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 107 949 | 107 330 | 107 975 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | 5 838 | 4 720 | 4 720 |
Territoriell integritet och försvarsberedskap | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 16,9 | 15,0 | 15,4 |
Årsverken | 170 | 161 | 165 |
Produktivitet (ind) | 155 | 148 | 145 |
Resurshushållning (ind) | 138 | 142 | 138 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Årsverken | 2 725 | 2 780 | 2 850 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 257 654 | 243 190 | 253 834 |
Bruttoinkomster | 14 101 | 8 500 | 9 500 |
Nettoutgifter | 243 553 | 234 690 | 244 334 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 24 885 | ||
— överförts till följande år | 19 454 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändringar av EU-rättsakter inom gränssäkerheten | 2 800 |
Eftersatt underhåll för Senatfastigheters hyreslokaler | 1 000 |
EU:s tilläggskrav på gränskontroller, Smarta gränser | 2 300 |
EU/in- och utresesystem, justering | -2 800 |
Gränssäkerhet | 2 000 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 1 118 |
Ökning av Rovaniemi flygplats trafik över yttre gränserna | 1 500 |
Permanenta styrkor för den europeiska gräns- och kustbevakningen | 790 |
Riksdagens tillägg (budget), bortfall av en post av engångsnatur | -480 |
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden 2019, bortfall av en post av engångsnatur | -300 |
Säkrande av kapaciteten inom gränssäkerheten och antalet gränsbevakare (regeringsprogr. 2019) | 1 300 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -824 |
Lönejusteringar | -212 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -643 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -486 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 2 114 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 560 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -93 |
Sammanlagt | 9 644 |
2020 budget | 244 334 000 |
2019 I tilläggsb. | 1 020 000 |
2019 budget | 234 690 000 |
2018 bokslut | 238 122 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 23 510 000 euro.
Anslaget får användas
1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion
4) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem
5) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster
6) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar
7) till anskaffning av havsgående båtar och utrustning av båtarna till den del det inte betalas med finansiering från EU från moment 26.01.24
8) för kostnader för anskaffningar och tjänster som hänför sig till förnyandet av den tekniska övervakningen av land- och sjögränsen.
Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:I budgeten 2018 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för anskaffning av sju havsgående båtar. Fullmakten förnyades för år 2019. På basis av fullmakten ingicks det 2019 avtal om anskaffning av båtarna. Anskaffningen infaller åren 2019—2021 och totalkostnadskalkylen är 22 500 000 euro. Enligt Europeiska kommissionens förhandsbeslut är det möjligt att få EU-finansiering till ett belopp av 8 100 000 euro för finansieringen av tre båtar. EU-finansieringen minskar i motsvarande grad behovet av finansiering ur budgetpropositionen de kommande åren. Finansiering ur budgetpropositionen har reserverats till ett sammanlagt belopp på 14 400 000 euro.
Avsikten är att av anslaget under momentet använda ca 2,7 miljoner euro till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster och ca 1,9 miljoner euro till anskaffningar och underhåll av lätt utrustning samt 15 miljoner euro för förnyande av den tekniska övervakningen av land- och sjögränsen.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2020 | Sammanlagt fr.o.m. 2020 |
|
Anskaffning av en havsgående båt | ||
---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före 2020 | 3 800 | 3 800 |
Utgifter sammanlagt | 3 800 | 3 800 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Gränsbevakningsväsendets investeringar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 15 000 |
Nivåförändring | -500 |
Sammanlagt | 14 500 |
2020 budget | 23 510 000 |
2019 budget | 9 010 000 |
2018 bokslut | 15 500 000 |