Statsbudgeten 2020
Förklaring:
Inrikesministeriet genomför i enlighet med regeringsprogrammet de strategiska linjedragningarna och de funktionella resultatmålen för verksamheten inom polisväsendet, Skyddspolisen, Gränsbevakningsväsendet, räddningsväsendet, Nödcentralsverket samt migrationsförvaltningen. För dessa redogörs det närmare i motiveringarna till de olika kapitlen under huvudtiteln.
Inrikesministeriet informationsförvaltning främjar de gemensamma uppgifter inom förvaltningsområdet som gäller frekvens, informationsförvaltning, informationssäkerhet och digitalisering samt svarar för utförandet och främjandet av den offentliga sektorns helhetsarkitektur och utvecklandet av förvaltningsområdets informationssystem och teknik. Dessutom sörjer informationsförvaltningen för den allmänna styrningen och utvecklandet av dokumentförvaltningen inom förvaltningsområdet samt för det samarbete med statsrådets kansli som anknyter till informationstjänster, dokumentförvaltning, dataförvaltning och säkerhetsfrågor.
Under EU:s programperiod 2014—2020 har det inrättats två fonder inom området för inrikesfrågor: asyl-, migrations- och integrationsfonden samt fonden för inre säkerhet, som indelas i finansieringsinstrumentet för ekonomiskt stöd för yttre gränser och visering (ISF-B) samt finansieringsinstrumentet för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet samt krishantering (ISF-P). Genom fonderna strävar man efter att utveckla EU:s område för frihet, säkerhet och rättvisa utan inre gränser. Inrikesministeriet ansvarar för den nationella förvaltningen och övervakningen av fonderna.
Genom asyl-, migrations- och integrationsfonden stöder man åtgärder i syfte att stärka och utveckla det gemensamma asylsystemet i Europa, stödja integrering och laglig invandring av tredjelandsmedborgare samt utveckla återvändandestrategier. Utöver medlemsstatens grundläggande finansieringsandel omfattar fonden även ett separat anslag för ett vidarebosättningsprogram som betalas ut till medlemsstaten utifrån antalet vidarebosatta personer.
Med finansieringsinstrument ISF-B stöds åtgärder där man vid genomförandet tillämpar en kontrollmodell i fyra nivåer när det gäller inresa. Modellen omfattar åtgärder i tredjeländer, samarbete med grannländerna, åtgärder vid yttre gränsen och kontrollåtgärder inom området för fri rörlighet. Med finansieringsinstrumentet främjas utvecklandet av ett samordnat kontrollsystem för Europas yttre gränser för att säkerställa en enhetlig och högklassig kontroll av de yttre gränserna samt underlätta laglig gränsövergång. Med finansieringsinstrumentet stöds även nationella åtgärder och samarbete mellan medlemsstaterna i fråga om visumpolitik och andra åtgärder som ska genomföras före kontrollerna vid de yttre gränserna. Med finansieringsinstrumentet ISF-P stöds polissamarbete och förebyggande och bekämpande av brottslighet. Finansieringsinstrumentets verksamhetsområde omfattar utöver förbättrandet av informationsutbyte och tillgång till uppgifter även bekämpning och förebyggande av gränsöverskridande samt allvarlig och organiserad brottslighet, terrorism, korruption, narkotikahandel, människohandel, olaglig vapenhandel, utnyttjande av olaglig inresa, sexuellt utnyttjande av barn och barnpornografi, it-relaterad brottslighet och penningtvätt. Finansieringsinstrumentets verksamhetsområde omfattar dessutom skyddande av medborgarna och kritisk infrastruktur från farliga situationer samt främjande av effektiv hantering av risker och kriser som hänför sig till säkerheten.
Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret ansvarar för de operativa uppgifter som anknyter till sändande av experter, t.ex. utbildning och rekrytering. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.
01. Inrikesministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 730 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet är ett ministerium för inre säkerhet och migration. Till ministeriets viktigaste uppgifter hör lagberedning och strategisk planering och styrning av verksamheten inom förvaltningsområdet samt internationella frågor.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för sin verksamhet:
Mål enligt koncernstrategin | Ministeriets resultatmål för verksamheten |
Trygghetskänslan är på hög nivå | — Förutsättningarna för förvaltningsområdets ämbetsverks produktion av högklassiga tjänster inom den inre säkerheten tryggas — Vi ger öppen och aktuell information om vår verksamhet och förmedlar mångsidig information om säkerheten |
Människor, egendom och miljön är skyddade | — Den inre säkerheten utvecklas i enlighet med strategin genom att man stärker lägesbilden, klargör befogenheterna, tryggar krishanteringsförmågan, kärnfunktionerna och servicenivån |
Hot mot den nationella säkerheten avvärjs | — Man förutser utvecklingen av den internationella säkerhetssituationen och förändringar i den yttre säkerhetsmiljön — Man säkerställer utvecklandet av prestationsförmågan när det gäller kraven i den förändrade säkerhetsmiljön |
Migrationen är under kontroll och samhällsmässigt hållbar | En kontrollerad migration som stöder sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten förverkligas så att man genomför migrationspolitikens riktlinjer — och när det gäller EU-frågor och internationella frågor främjar hanteringen av migrationsströmmar |
Personalen möjliggör genomförandet av strategin | — Styrningen av förvaltningsområdet stärks och ansvarsområdena klargörs som åtgärder inom projektet för utvecklande av styrningen — Ministeriets kompetens utvecklas så att uppnåendet av målen och skötseln av ministeriets kärnfunktioner stöds — Personalens välbefinnande i arbetet och arbetssäkerhet främjas systematiskt — De verksamhetssätt och den riskhantering som hänför sig till ministeriets grundläggande uppgifter samt den rapportering som stöder ledningens beslutsfattande utvecklas med beaktande av digitaliseringens utveckling och utvecklingen av ny teknik |
Hantering av mänskliga resurser
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Årsverken1) | 200 | 217 | 231 |
— varav årsverken under moment 26.01.01 | 184 | 184 | 190 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsv.) | 6,3 | 6,3 | 6,3 |
Arbetstillfredsställelseindex (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,9 |
1) Sifferuppgifterna för 2019 och 2020 omfattar Krishanteringscentrets personal.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 15 477 | 14 725 | 15 130 |
Bruttoinkomster | 789 | 300 | 400 |
Nettoutgifter | 14 688 | 14 425 | 14 730 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 683 | ||
— överförts till följande år | 3 969 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av penningtvätt och terrorism, bortfall av ett tillägg av engångsnatur (-2 årsverken) | -170 |
Beredskaps- och resiliensnätverk för Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot, bortfall av ett temporärt tillägg | -170 |
EU-sakkunnig i migrationsärenden, mandattidens upphörande (överföring från moment 24.01.01) | 56 |
Penningtvätt (överföring till moment 28.01.01) | -40 |
Specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Moskva, andel år 2020 (överföring till moment 24.01.01) | -99 |
Specialsakkunnig vid Finlands ambassad i Moskva, bortfall av en överföring av engångsnatur (överföring från moment 24.01.01) | 290 |
Stärkande av styrningen av den civila underrättelseverksamheten och Skyddspolisens laglighetsövervakning | 380 |
Uppgiftsarrangemang för viss tid (överföring till moment 26.01.04) | -86 |
Lönejusteringar | -39 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -42 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -49 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 229 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 53 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Sammanlagt | 305 |
2020 budget | 14 730 000 |
2019 I tilläggsb. | 104 000 |
2019 budget | 14 425 000 |
2018 bokslut | 13 974 000 |
04. Krishanteringscentrets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 358 000 euro.
Anslaget får även användas till att utveckla den nationella beredskapen för civil krishantering.
Förklaring:Inrikesministeriet ansvarar för att Finland har beredskap att delta i internationell civil krishantering. Krishanteringscentret som ansvarar för nationella operativa uppgifter erbjuder högklassig utbildning som förbereder för uppgifter inom civil krishantering, fungerar som en ansvarsfull rekryterare och arbetsgivare för utsända experter samt bedriver forsknings- och utvecklingsverksamhet inom området. Ett övergripande förhållningssätt till kriser främjas i samarbete med militära aktörer samt aktörer som bedriver fredsmedling och utvecklingssamarbete. Genom ett omfattande samarbete med intressentgrupper förbättras informationsutbytet mellan förvaltningsområdena och frivilligorganisationerna i den civila krishanteringen.
Utgifter föranledda av personer som deltar i civil krishantering utomlands betalas av anslaget under moment 24.10.21.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2020:
- — Den reviderade lagen om civil krishantering har börjat tillämpas och ändringsprocesserna har slutförts
- — Verkningsfullheten i Finlands deltagande i civil krishantering har utvecklats
- — Krishanteringsberedskapen hos Europeiska unionen och internationella organisationer har utvecklats aktivt
- — Principerna för Finlands nationella 1325-handlingsprogram och för hållbar utveckling har beaktats allt effektivare vid planeringen, genomförandet och bedömningen av funktioner
Nyckeltal för verksamheten
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Kvinnornas andel i uppgifter inom civil krishantering (%) | 36,2 | 40 | 40 |
Antalet kvinnor på grundkursen inom civil krishantering (%) | 50 | 50 | 50 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 856 | 1 516 | 2 368 |
Bruttoinkomster | 68 | 36 | 10 |
Nettoutgifter | 1 788 | 1 480 | 2 358 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 36 | ||
— överförts till följande år | 117 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av deltagarnivån för civil krishantering till minst 150 experter (regeringsprogr. 2019) | 400 |
Uppgiftsarrangemang för viss tid (överföring från moment 26.01.01) | 86 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -6 |
Lönejusteringar | -2 |
Nivåförändring | 400 |
Sammanlagt | 878 |
Momentets rubrik har ändrats.
2020 budget | 2 358 000 |
2019 I tilläggsb. | 86 000 |
2019 budget | 1 480 000 |
2018 bokslut | 1 752 000 |
20. Gemensamma utgifter inom informationsförvaltningen (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 1 682 000 euro.
Anslaget får användas
1) till åtgärder som främjar säkerheten i enlighet med säkerhetsarkitekturen inom inrikesförvaltningen
2) till utvecklande av digitaliseringen
3) till övergripande arkitekturarbete
4) till utgifter för upprätthållande och utvecklande av informationssystem i gemensam användning.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.10.01) | -4 245 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.10.02) | -204 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.20.01) | -1 118 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.30.01) | -72 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.30.02) | -241 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring till moment 26.40.01) | -455 |
Sammanlagt | -6 335 |
2020 budget | 1 682 000 |
2019 budget | 8 017 000 |
2018 bokslut | 8 017 000 |
24. EU:s andel i hanteringen av den inre säkerheten och migrationen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 21 040 000 euro.
Anslaget får användas
1) till genomförande av fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014—2020
2) till betalning av tekniskt bistånd som behövs för inrättande av ovannämnda fonder och av löneutgifter för personal till dessa uppgifter, motsvarande högst 18 årsverken, samt för betalning av andra konsumtionsutgifter som är nödvändiga för inrättandet av fonderna
3) till betalning av mervärdesskatteutgiftsandelar som ingår i projekten när Europeiska unionens förordningar tillåter det
4) till betalning av överföringsutgifter som projektfinansiering till aktörer utanför statsfinanserna
5) till betalning av Finlands åtaganden som hänför sig till fonderna under det allmänna programmet för solidaritet och hantering av migrationsströmmar i Europeiska unionen 2007—2013 och som följer av artiklarna 45 och 46 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 575/2007/EG, artiklarna 45 och 46 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 573/2007/EG, artiklarna 47 och 48 (finansiella korrigeringar) i Europaparlamentets och rådets beslut nr 574/2007/EG samt artiklarna 43 och 44 (finansiella korrigeringar) i rådets beslut nr 435/2007/EG samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan riktas till den nationella finansieringen
6) till betalning av finansiella korrigeringar enligt artiklarna 21 h, 47—49 i Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014 och av Finlands åtaganden som dessa föranleder, som hänför sig till genomförandet av fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513—516/2014) inom inrikes frågor under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2014–2020 samt för betalning av åtaganden som föranleds av andra förbindelser som gäller projekt, förutsatt att dessa inte kan riktas till den nationella finansieringen
7) till åtgärder som hänför sig till beredningen av EU:s fonder för inrikes frågor och finansieringsinstrument under Europeiska unionens finansieringsprogramperiod 2021—2027.
Inkomster som betalats till verket som arbetsgivare kan avräknas (nettas) under momentet.
Förklaring:Under programperioden 2014—2020 finns två fonder inom området för inrikes frågor i EU, dvs. fonden för inre säkerhet och asyl-, migrations- och integrationsfonden. Medlemsstatens skyldigheter i anknytning till fonderna bestäms i förordningen för respektive fond (Europeiska parlamentets och rådets förordningar (EU) nr 513/2014, 515/2014 och 516/2014) och i den horisontella förordningen som gäller förvaltning (Europeiska parlamentets och rådets förordning (EU) nr 514/2014). Inrikesministeriet ansvarar för samordningen av fonderna nationellt och är utsedd som ansvarig myndighet och revisionsmyndighet för fonderna.
För genomförande av projekt och åtgärder som finansieras med medel ur fonderna ska det i regel finnas nationell finansiering för att verkställa dem. EU:s medfinansiering utgör 75—100 %.
Teknisk hjälp används i regel för kostnader som föranleds de myndigheter som ansvarar för förvaltningen av fonderna.
Inkomsterna från kommissionen har budgeterats under moment 12.26.98. Inkomsterna och utgifterna för fonderna under programperioden 2014—2020 kommer att balansera mot slutet av programmen.
Beräknade finansieringsandelar för hela programperioden 2014—2020 (1 000 euro)
Fonder1) | |
Asyl-, migrations- och integrationsfonden AMIF, grunddelen | 26 531 |
AMIF anslag för vidarebosättning | 42 000 |
AMIF interna omplaceringar | 12 468 |
AMIF nödfinansiering | 7 600 |
AMIF syrier som vidarebosätts från Turkiet | 6 727 |
Fonden för inre säkerhet, instrumentet för yttre gränser och visering, grunddelen ISF-B2) | 43 377 |
ISF-B Anskaffning av havsgående båtar3) | 8 100 |
ISF-B EES-tilläggsfinansiering4) | 6 413 |
Fonden för inre säkerhet ISF, instrumentet för ekonomiskt stöd till polissamarbete, förebyggande och bekämpande av brottslighet och krishantering ISF-P | 17 861 |
Sammanlagt | 171 077 |
1) Amif-finansieringen (exkl. grunddelen) är helt bunden till beslut på EU-nivå och genomförandet av dem på såväl EU- som medlemsstatsnivå. Den slutliga finansieringsandelen kommer att utformas i enlighet med tillgängliga mekanismer för särskild finansiering.
2) Medlemsstaterna kan använda högst 40 % av grunddelen för finansiering av driftsstöd. Instrumentet omfattar finansiering för särskilda åtgärder till Frontex-instrument (0,36 miljoner euro). Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland som ett resultat av halvtidsöversynen av fonderna (Mid-Term Review, MTR), 6,082 miljoner euro.
3) Finansiering för särskilda åtgärder för anskaffning av tre havsgående båtar som används i Frontex-insatser.
4) Tilläggsfinansiering som allokerats till Finland för genomförande av systemet för in- och utresa.
Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för sin verksamhet 2020:
- — Aktivt deltagande i beredningen av följande fleråriga programperiod i fråga om inrikes frågor
- — Man säkerställer att fondernas nationella verkställighet är effektiv och gör fonderna mera kända.
Beräknade utbetalningar ur fonderna 2020 (1 000 euro)
AMIF grunddel | 3 000 |
AMIF anslag för vidarebosättning (inkl. kvot) | 7 000 |
ISF-B grunddel | 1 500 |
ISF-B Anskaffning av havsgående båtar | 3 500 |
ISF-B EES-tilläggsfinansiering | 2 540 |
ISF-P grunddel | 2 200 |
Tekniskt bistånd | 1 300 |
Sammanlagt | 21 040 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
(ISF-B) bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -10 500 |
AMIF, preciseringar av årliga utbetalningar för vidarebosättning | -3 890 |
AMIF-fonden, ersättning som betalas till Finland för vidarebosättning | 8 110 |
AMIF-tilläggsfinansiering | 490 |
Beräknade utgifter | -16 625 |
Halvtidsöversyn av ISF-B-fonden, tilläggsfinansiering som anvisats Finland | -100 |
ISF-B Anskaffning av havsgående båtar | 1 700 |
ISF-B Entry-Exit System (EES) | 6 413 |
ISF-B Etias | 3 217 |
Tilläggsfinansiering som anvisats Finland vid halvtidsöversyn (MTR) av ISF-B-fonden, andel som inte beaktats | 1 560 |
Sammanlagt | -9 625 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 21 040 000 |
2019 budget | 30 665 000 |
2018 bokslut | 18 875 000 |
25. Bekämpning av oljeskador och kemikalieolyckor (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av ordnande av bekämpning av oljeskador och kemikalieskador, upprätthållande av bekämpningsberedskapen på fartyg, anskaffning av bekämpningsmateriel, inklusive utgifter som föranleds av anskaffning av oljebekämpningsutrustning som fungerar i isförhållanden och annan utrustning för oljebekämpning till havs, samt vidtagande av bekämpningsåtgärder och utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador
2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete vid bekämpning av olje- och kemikalieskador, utbildnings- och utvecklingsverksamhet och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd och arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten.
Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.
Under momentet får ersättningarna ur oljeskyddsfonden och från dem som orsakat skadorna nettobudgeteras som intäkter från överföringsekonomin.
2020 budget | 5 500 000 |
2019 budget | 5 500 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom inrikesministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 110 000 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -5 000 |
Sammanlagt | -5 000 |
Anslaget står utanför ramen.
2020 budget | 110 000 000 |
2019 budget | 115 000 000 |
2018 bokslut | 108 539 456 |
50. Vissa understöd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 260 000 euro.
Anslaget får användas för beviljande av understöd till sjöräddningsverksamhet och för betalning av understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Finlands Sjöräddningssällskap | 237 900 |
Ålands Sjöräddningssällskap | 12 100 |
Understöd för skyddade personer inom polisens vittnesskyddsprogram | 10 000 |
Sammanlagt | 260 000 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av det understödsbelopp som betalas till sjöräddningssällskap | 35 |
Sammanlagt | 35 |
2020 budget | 260 000 |
2019 II tilläggsb. | 10 000 |
2019 budget | 225 000 |
2018 bokslut | 225 000 |
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer utomlands (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 950 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (Interpol, IGC1), IOM, ICMPD2), COSPAS-SARSAT3) och ICAO PKD4)) samt till betalning föranledda av motsvarande förpliktelser.
Förklaring:Inom det internationella polisiära samarbetet och utvecklandet av det ligger huvudvikten särskilt på det polisiära samarbetet inom EU både när det gäller lagstiftning och praktisk verksamhet. Uppmärksamhet ägnas också den utveckling som gäller polissektorn och som sker i närområdessamarbetet, FN och Europarådet samt i andra internationella organisationer.
Inom IGC behandlas alla betydande frågor som anknyter till hanteringen av de internationella migrationsströmmarna. Internationella migrationsorganisationen (IOM) är en mellanstatlig organisation som bedriver övergripande verksamhet med anknytning till migration. ICMPD är ett oberoende mellanstatligt forskningsinstitut. Institutet strävar efter att främja en hållbar migrationspolitik och koncentrerar sig på migrationsfrågor som är viktiga för Väst- och Östeuropa samt utgör sekretariat för Budapestprocessen.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Interpol | 420 000 |
IGC | 125 000 |
IOM | 320 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 50 000 |
ICAO PKD | 30 000 |
Sammanlagt | 950 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -67 |
Sammanlagt | -67 |
2020 budget | 950 000 |
2019 budget | 1 017 000 |
2018 bokslut | 781 166 |