Talousarvioesitys 2012
01. Hallinto
Selvitysosa:Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskukset toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot).
ELY-keskuksia on viisitoista, joista yhdeksässä on kaikki kolme vastuualuetta: 1) elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri, 2) liikenne ja infrastruktuuri sekä 3) ympäristö ja luonnonvarat.
ELY-keskusten yleishallinnollinen ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. ELY-keskusten toiminnallisesta ohjauksesta vastaavat omilla toimialoillaan sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö tai se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on säädetty. Työ- ja elinkeinoministeriö koordinoi ELY-keskusten strategista ohjausta, joka tehdään ao. ministeriöiden yhteistyönä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan maksupolitiikka on tarkoitus päivittää vuoden 2012 kuluessa.
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 667 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Työ- ja elinkeinoministeriö | |||
Hallituksen esitykset (kpl) | 41 | 15 | 30 |
— Luvatun istuntokauden aikana eduskunnalle ( %) | 70 | > 80 | > 80 |
— Muutoksia eduskunnassa säädösteknisten tai kielellisten puutteiden johdosta (%) | - | - | - |
Valtioneuvoston asetukset (kpl) | 26 | 25 | 20 |
Sisämarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien direktiivien täytäntöönpanovaje (%) | 0,4 | < 1,0 | < 1,0 |
Julkaisut (kpl) | 134 | 130 | 130 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | |||
Koulutuspalautteen arvosana (1—10) | 7,9 | > 8,3 | > 8,3 |
Koulutukseen ja kehittämistoimintaan osallistuneiden määrä (henkilöä) | 2 381 | 1 800 | 2 500 |
Työ- ja elinkeinoministeriön resurssien (htv) kohdentuminen tulosalueittain | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
||||
htv | % | htv | % | htv | % | |
Konserniohjaus | - | - | 5,5 | 1,0 | 20,0 | 3,6 |
— Strategia | 37,0 | 6,1 | 20,7 | 3,6 | - | - |
— Konserniohjaus | 44,8 | 7,4 | 28,9 | 5,0 | - | - |
Työllisyys ja yrittäjyys | 70,1 | 11,6 | 78,0 | 13,5 | 82,0 | 14,6 |
Työelämä ja markkinat | 61,5 | 10,2 | 63,0 | 10,9 | 61,0 | 10,9 |
Innovaatiot | 68,8 | 11,4 | 78,0 | 13,5 | 76,0 | 13,5 |
Energia | 49,0 | 8,1 | 53,0 | 9,2 | 51,0 | 9,1 |
Alueiden kehittäminen | 68,7 | 11,4 | 80,0 | 13,9 | 80,0 | 14,2 |
Tieto | - | - | 52,5 | 9,1 | 83,0 | 14,8 |
Yhteiset | 182,6 | 30,2 | 96,0 | 16,6 | 88,0 | 15,7 |
Työneuvosto | 2,0 | 0,3 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Valtakunnansovittelijain toimisto | 2,0 | 0,3 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Yhteistoiminta-asiamiehen toimisto | 0,3 | 0,0 | 2,0 | 0,4 | 2,0 | 0,4 |
Työllisyyden- ja yrittäjyyden politiikkaohjelma | 1,9 | 0,3 | 0,8 | 0,1 | - | - |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | 15,4 | 2,5 | 15,0 | 2,6 | 15,0 | 2,7 |
Yhteensä | 604,1 | 100,0 | 577,4 | 100,0 | 562,0 | 100,0 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Työ- ja elinkeinoministeriö | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuosien kehitys | 590 | 554 | 547 |
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 10,0 | < 7,9 | < 7,9 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset/htv | 3,5 | < 3,5 | < 3,5 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | - | > 3,5 | > 3,5 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Tutkimus- ja selvitystoiminta | 2 380 000 |
Strategiset hankkeet | 1 900 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenot | 1 290 000 |
Muut toimintamenot | 48 097 000 |
Yhteensä | 53 667 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia on työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimiva alue- ja paikallishallinnon koulutus- ja kehittämiskeskus. Salmian koulutus- ja kehittämispalvelut edistävät työ- ja elinkeinopolitiikan toimeenpanoa sekä työ- ja elinkeinoministeriön alue- ja paikallishallinnon organisaatioiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Asiakkaita ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, työ- ja elinkeinotoimistot sekä näiden keskeiset yhteistyökumppanit. Määrärahan mitoitusperusteena on käytetty 10 000 koulutus- ja kehittämistyöpäivää, tällöin henkilötyöpäivän hinta on noin 129 euroa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 62 756 | 58 201 | 62 767 |
Bruttotulot | 9 389 | 6 000 | 9 100 |
Nettomenot | 53 367 | 52 201 | 53 667 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 11 104 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 365 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Uudelleenkohdentamisen muutos | 688 |
Siirto momentilta 32.40.50 (kertaluonteisen vähennyksen palautus) | 150 |
Timangi-kilpailun rahoitus (kertaluonteisen menon poistuminen) | -100 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 430 |
Palkkausten tarkistukset | 759 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -5 |
Tuottavuustoimet | 435 |
Siirto momentille 32.20.03 (-6 htv) | -230 |
Siirto momentilta 26.01.01 (8 htv) | 585 |
Siirto momentilta 30.01.01 (3 htv) | 167 |
Siirto momentilta 32.20.41 (Luovat alat) | 280 |
Siirto momentilta 32.50.43 (8 htv) | 590 |
Siirto momentille 32.01.02 (-1 htv) | -41 |
Toimintamenosäästö (HO) | -800 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -326 |
Siirto momentilta 32.60.40 (TASO-hanke) | 150 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | 300 |
Vihreä talous (HO) | 1 100 |
Tasomuutos | -1 647 |
Yhteensä | 2 485 |
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 55 208 000 euroon nähden on 1 541 000 euroa, mistä 1 500 000 euroa aiheutuu vihreän talouden menojen siirrosta momentille 32.60.40 ja 41 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirrosta momentille 32.01.02.
2012 talousarvio | 53 667 000 |
2011 III lisätalousarvio | 1 019 000 |
2011 talousarvio | 51 182 000 |
2010 tilinpäätös | 52 628 000 |
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 206 179 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 1 682 000 euroa pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin sekä yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalveluiden ostamiseen
2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
3) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
4) naisyrittäjien sijaispalvelujärjestelmästä ja järjestelmän kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
6) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2012 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2012:
Vaikuttavuus
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Alueiden elinvoimaisuus | |||
---|---|---|---|
— työllisyysaste (%) | 67,8 | 68,9 | 69,8 |
— työttömyysaste (%) | 8,4 | 7,6 | 7,0 |
— vilkkaasti liikennöityjen teiden kunto (huonokuntoisen tieverkon %-osuus) | 4,2 | 4,7 | 4,6 |
— väestötiheydeltään vähintään 20 as/ha alueilla asuvan väestön osuus kaupunkiseudun väestöstä (%) | - | 63,9 | 64,1 |
— asemakaava-alueelle rakennettujen asuinhuoneistojen osuus koko laajemmalle kaupunkiseudulle rakennetuista huoneistoista (%) | - | - | 87 |
— kaatopaikalle sijoitetun biohajoavan yhdyskuntajätteen määrä (t/v) | 764 | ||
— maatalouden fosforitase (kg/ha) | 55,4 | 46 | 46 |
— maatalouden typpitase (kg/ha) | 4,8 | 5 | 5 |
— luonnonsuojelualueiden määrä (1 000 ha) | 2 250 | 2 309 | 2 350 |
Elinkeinoelämän menestystekijät | |||
— tavaroiden kokonaisvienti maakunnittain (indeksi, 2005 = 100) | 74 | - | - |
— yritysten t&k-menot suhteutettuna väestön määrään (indeksi, 1999 = 100) | 183 | 189 | 194 |
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus (%) | 26 | 30 | 30 |
— elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,97 | 3,97 | 3,97 |
Väestön hyvinvointi | |||
— alle 25-vuotiaiden työttömyysaste (%) | 21,4 | 19,8 | 18,3 |
— tienkäyttäjien tyytyväisyys tieverkon tilaan (asteikko 1—5) | 3,41 | 3,36 | 3,41 |
— pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat (lkm) | 1 081 | 1 700 | 1 700 |
— ulkomaalaisten työttömyysaste (%) | 25,5 | 23,0 | 20,4 |
— säädösten vaatimukset täyttävien elintarvikeketjun toimijoiden osuus (%) | 90 | 90 | 95 |
— henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä (lkm) | 3 182 | < 3 090 | < 3 028 |
Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien alustavien vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskusten tulee ottaa toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokka- ja lukuperusteluissa mainitut vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Sidonnat ELY-keskukselle käyttöön osoitetuista valtuuksista (%) | |||
---|---|---|---|
— EAKR-sidonnat | 84,6 | 87 | 90 |
— ESR-sidonnat | 80,5 | 85 | 90 |
Maksatukset ELY-keskuksen sidonnoista (%) | |||
— EAKR-maksatukset | 47 | 55 | 70 |
— ESR-maksatukset | 43,2 | 55 | 70 |
Maatalouden tukivalvontojen toteutumisaste | - | 90 | 90 |
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys(1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 4 323 | 4 178 | 4 105 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 7,3 | < 8,0 | < 8,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 5 394 | < 5 000 | < 5 000 |
— henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,17 | > 3,4 | > 3,4 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 260 531 | 218 344 | 267 679 |
Bruttotulot | 61 504 | 7 781 | 61 500 |
Nettomenot | 199 027 | 210 563 | 206 179 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | - | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 459 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 7 210 | 6 333 | 7 000 |
— muut tuotot | 19 | - | - |
Tuotot yhteensä | 7 229 | 6 333 | 7 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 6 645 | 6 379 | 6 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 886 | 2 462 | 2 900 |
Kustannukset yhteensä | 9 531 | 8 841 | 9 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 302 | -2 508 | -2 500 |
Kustannusvastaavuus, % | 76 | 72 | 74 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 2 158 | 1 374 | 2 100 |
— muut tuotot | 266 | 74 | 250 |
Tuotot yhteensä | 2 424 | 1 448 | 2 350 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 711 | 912 | 1 700 |
— osuus yhteiskustannuksista | 594 | 466 | 600 |
Kustannukset yhteensä | 2 305 | 1 378 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 119 | 70 | 50 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 105 | 102 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-71 htv) | -3 237 |
Siirto momentilta 35.01.04 (1 htv) | 60 |
Siirto momentille 35.10.22 | -3 000 |
Siirto momentille 26.40.01 (-2 htv) | -100 |
Siirto momentilta 32.01.01 (1 htv) | 41 |
Siirto momentilta 32.30.01 (50 htv) | 2 200 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -524 |
Palkkausten tarkistukset | 3 366 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -1 000 |
Tasomuutos | -33 |
Yhteensä | -2 227 |
Lisäksi momentilta on siirretty kolmea henkilötyövuotta vastaava henkilöstö momentille 30.60.01. Henkilötyövuosien siirrolla ei ole määrärahavaikutusta.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan kertyvän 200 000 euroa momentille 12.32.30.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.63 ja 64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 203 938 000 euroon nähden on 2 241 000 euroa, mistä 2 200 000 euroa aiheutuu 50 henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 32.30.01. Henkilöt siirtyvät 1.1.2012 perustettavaan TE-asiakaspalvelukeskukseen. Lisäyksestä 41 000 euroa aiheutuu yhden henkilön palkkausmenojen siirrosta momentilta 32.01.01.
2012 talousarvio | 206 179 000 |
2011 III lisätalousarvio | 2 157 000 |
2011 talousarvio | 208 406 000 |
2010 tilinpäätös | 221 486 000 |
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 575 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Siviilipalvelukseen hakeutuvien määrän arvioidaan olevan edellisvuosien tasolla. Koulutettavien määrää (henkilö/koulutuserä) pyritään aktiivisesti nostamaan, jotta odotusaika koulutukseen pääsyyn ja siviilipalveluksen aloittamiseen lyhenisi.
Ilman palveluspaikkaa jäävien siviilipalvelusvelvollisten määrää pyritään vähentämään edistämällä tarjolla olevien palveluspaikkojen määrän kasvua markkinoimalla aktiivisesti siviilipalvelusta potentiaalisille palveluspaikoille. Tämän lisäksi palveluspaikan hakemisprosessia tehostetaan yksilötasolla sekä koulutusjakson aikana että koulutusjakson jälkeen. Tavoitteena on, että jokaisesta erästä jää palveluspaikattomaksi alle 10 % velvollisista.
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa jääneistä siviilipalvelusvelvollisista aiheutuneet ylläpitokustannukset olivat 320 551 euroa vuonna 2009 ja 380 447 euroa vuonna 2010. Valtaosa velvollisista siirtyi koulutuskeskuksesta suorittamaan työpalvelustaan muihin palveluspaikkoihin palveluspaikan löydyttyä.
2010 | 2011 | 2011 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Siviilipalvelukseen hakeneet, henkilöä | 2 388 | 2 400 | 2 400 |
Koulutetut, henkilöä | 1 713 | 1 700 | 1 700 |
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa, henkilöä | 216 | 150 | 150 |
2012 talousarvio | 5 575 000 |
2011 talousarvio | 5 575 000 |
2010 tilinpäätös | 4 967 816 |
21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 426 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen
2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 500 000 euroa hallitusohjelman mukaisina säästöinä.
2012 talousarvio | 4 426 000 |
2011 talousarvio | 3 725 000 |
2010 tilinpäätös | 2 139 990 |
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 78 192 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
2012 talousarvio | 78 192 000 |
2011 III lisätalousarvio | -800 000 |
2011 talousarvio | 78 266 000 |
2010 tilinpäätös | 73 926 850 |
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin
2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Talousarvioesitykseen nähden momentin päätösosan toisen kappaleen kohta kolme on poistettu, koska 37 000 000 euron siirto huoltovarmuusrahastolle on tehty vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä.
2012 talousarvio | 20 000 |
2011 III lisätalousarvio | 37 000 000 |
2011 talousarvio | 20 000 |
2010 tilinpäätös | — |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 10 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Pohjoismainen ydin- ja säteilyturvallisuusalan tutkimusyhteistyö | 330 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 2 000 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 880 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 350 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 49 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu | 3 069 000 |
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu | 1 650 000 |
Kansainvälisen uusiutuvan energian neuvoston (IRENA) jäsenmaksu | 100 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 579 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 10 007 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Järjestöjen tuki- jäsenmaksusäästö (HO) | -433 |
Tasomuutos | 400 |
Yhteensä | -33 |
2012 talousarvio | 10 007 000 |
2011 talousarvio | 10 040 000 |
2010 tilinpäätös | 10 300 000 |
(95.) Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2011 talousarvio | 10 000 |
2010 tilinpäätös | 6 000 |