Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
              20. Siviilipalvelus
         60. Energiapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

01. HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskukset toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot).

ELY-keskuksia on viisitoista, joista yhdeksässä on kaikki kolme vastuualuetta: 1) elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri, 2) liikenne ja infrastruktuuri sekä 3) ympäristö ja luonnonvarat.

ELY-keskusten yleishallinnollinen ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. ELY-keskusten toiminnallisesta ohjauksesta vastaavat omilla toimialoillaan sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö tai se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on säädetty. Työ- ja elinkeinoministeriö koordinoi ELY-keskusten strategista ohjausta, joka tehdään ao. ministeriöiden yhteistyönä. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan maksupolitiikka on tarkoitus päivittää vuoden 2012 kuluessa.

01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 667 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten

2) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
       
Työ- ja elinkeinoministeriö      
Hallituksen esitykset (kpl) 41 15 30
— Luvatun istuntokauden aikana eduskunnalle ( %) 70 > 80 > 80
— Muutoksia eduskunnassa säädösteknisten tai kielellisten puutteiden johdosta (%) - - -
Valtioneuvoston asetukset (kpl) 26 25 20
Sisämarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien direktiivien täytäntöönpanovaje (%) 0,4 < 1,0 < 1,0
Julkaisut (kpl) 134 130 130
       
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia      
Koulutuspalautteen arvosana (1—10) 7,9 > 8,3 > 8,3
Koulutukseen ja kehittämistoimintaan osallistuneiden määrä (henkilöä) 2 381 1 800 2 500

Työ- ja elinkeinoministeriön resurssien (htv) kohdentuminen tulosalueittain
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
  htv % htv % htv %
             
Konserniohjaus - - 5,5 1,0 20,0 3,6
— Strategia 37,0 6,1 20,7 3,6 - -
— Konserniohjaus 44,8 7,4 28,9 5,0 - -
Työllisyys ja yrittäjyys 70,1 11,6 78,0 13,5 82,0 14,6
Työelämä ja markkinat 61,5 10,2 63,0 10,9 61,0 10,9
Innovaatiot 68,8 11,4 78,0 13,5 76,0 13,5
Energia 49,0 8,1 53,0 9,2 51,0 9,1
Alueiden kehittäminen 68,7 11,4 80,0 13,9 80,0 14,2
Tieto - - 52,5 9,1 83,0 14,8
Yhteiset 182,6 30,2 96,0 16,6 88,0 15,7
Työneuvosto 2,0 0,3 2,0 0,4 2,0 0,4
Valtakunnansovittelijain toimisto 2,0 0,3 2,0 0,4 2,0 0,4
Yhteistoiminta-asiamiehen toimisto 0,3 0,0 2,0 0,4 2,0 0,4
Työllisyyden- ja yrittäjyyden politiikkaohjelma 1,9 0,3 0,8 0,1 - -
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia 15,4 2,5 15,0 2,6 15,0 2,7
Yhteensä 604,1 100,0 577,4 100,0 562,0 100,0

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Työ- ja elinkeinoministeriö      
Henkilötyövuosien kehitys 590 554 547
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 10,0 < 7,9 < 7,9
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset/htv 3,5 < 3,5 < 3,5
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) - > 3,5 > 3,5

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Tutkimus- ja selvitystoiminta 2 380 000
Strategiset hankkeet 1 900 000
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenot 1 290 000
Muut toimintamenot 48 097 000
Yhteensä 53 667 000

Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia on työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimiva alue- ja paikallishallinnon koulutus- ja kehittämiskeskus. Salmian koulutus- ja kehittämispalvelut edistävät työ- ja elinkeinopolitiikan toimeenpanoa sekä työ- ja elinkeinoministeriön alue- ja paikallishallinnon organisaatioiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Asiakkaita ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, työ- ja elinkeinotoimistot sekä näiden keskeiset yhteistyökumppanit. Määrärahan mitoitusperusteena on käytetty 10 000 koulutus- ja kehittämistyöpäivää, tällöin henkilötyöpäivän hinta on noin 129 euroa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 62 756 58 201 62 767
Bruttotulot 9 389 6 000 9 100
Nettomenot 53 367 52 201 53 667
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 11 104    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 365    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
 
Uudelleenkohdentamisen muutos 688
Siirto momentilta 32.40.50 (kertaluonteisen vähennyksen palautus) 150
Timangi-kilpailun rahoitus (kertaluonteisen menon poistuminen) -100
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 430
Palkkausten tarkistukset 759
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -5
Tuottavuustoimet 435
Siirto momentille 32.20.03 (-6 htv) -230
Siirto momentilta 26.01.01 (8 htv) 585
Siirto momentilta 30.01.01 (3 htv) 167
Siirto momentilta 32.20.41 (Luovat alat) 280
Siirto momentilta 32.50.43 (8 htv) 590
Siirto momentille 32.01.02 (-1 htv) -41
Toimintamenosäästö (HO) -800
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -326
Siirto momentilta 32.60.40 (TASO-hanke) 150
Harmaan talouden torjunta (HO) 300
Vihreä talous (HO) 1 100
Tasomuutos -1 647
Yhteensä 2 485

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 55 208 000 euroon nähden on 1 541 000 euroa, mistä 1 500 000 euroa aiheutuu vihreän talouden menojen siirrosta momentille 32.60.40 ja 41 000 euroa yhden henkilön palkkausmenojen siirrosta momentille 32.01.02.


2012 talousarvio 53 667 000
2011 III lisätalousarvio 1 019 000
2011 talousarvio 51 182 000
2010 tilinpäätös 52 628 000

02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 206 179 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 1 682 000 euroa pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin sekä yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalveluiden ostamiseen

2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen

3) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen

4) naisyrittäjien sijaispalvelujärjestelmästä ja järjestelmän kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

6) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon.

Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2012 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2012:

Vaikuttavuus

  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Alueiden elinvoimaisuus      
— työllisyysaste (%) 67,8 68,9 69,8
— työttömyysaste (%) 8,4 7,6 7,0
— vilkkaasti liikennöityjen teiden kunto (huonokuntoisen tieverkon %-osuus) 4,2 4,7 4,6
— väestötiheydeltään vähintään 20 as/ha alueilla asuvan väestön osuus kaupunkiseudun väestöstä (%) - 63,9 64,1
— asemakaava-alueelle rakennettujen asuinhuoneistojen osuus koko laajemmalle kaupunkiseudulle rakennetuista huoneistoista (%) - - 87
— kaatopaikalle sijoitetun biohajoavan yhdyskuntajätteen määrä (t/v) 764    
— maatalouden fosforitase (kg/ha) 55,4 46 46
— maatalouden typpitase (kg/ha) 4,8 5 5
— luonnonsuojelualueiden määrä (1 000 ha) 2 250 2 309 2 350
       
Elinkeinoelämän menestystekijät      
— tavaroiden kokonaisvienti maakunnittain (indeksi, 2005 = 100) 74 - -
— yritysten t&k-menot suhteutettuna väestön määrään (indeksi, 1999 = 100) 183 189 194
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus (%) 26 30 30
— elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) 3,97 3,97 3,97
       
Väestön hyvinvointi      
— alle 25-vuotiaiden työttömyysaste (%) 21,4 19,8 18,3
— tienkäyttäjien tyytyväisyys tieverkon tilaan (asteikko 1—5) 3,41 3,36 3,41
— pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat (lkm) 1 081 1 700 1 700
— ulkomaalaisten työttömyysaste (%) 25,5 23,0 20,4
— säädösten vaatimukset täyttävien elintarvikeketjun toimijoiden osuus (%) 90 90 95
— henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä (lkm) 3 182 < 3 090 < 3 028

Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien alustavien vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskusten tulee ottaa toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokka- ja lukuperusteluissa mainitut vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Sidonnat ELY-keskukselle käyttöön osoitetuista valtuuksista (%)      
— EAKR-sidonnat 84,6 87 90
— ESR-sidonnat 80,5 85 90
       
Maksatukset ELY-keskuksen sidonnoista (%)      
— EAKR-maksatukset 47 55 70
— ESR-maksatukset 43,2 55 70
       
Maatalouden tukivalvontojen toteutumisaste - 90 90
       
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys(1—5) 3,6 3,6 3,6

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 4 323 4 178 4 105
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 7,3 < 8,0 < 8,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 5 394 < 5 000 < 5 000
— henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,17 > 3,4 > 3,4

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 260 531 218 344 267 679
Bruttotulot 61 504 7 781 61 500
Nettomenot 199 027 210 563 206 179
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta -    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 22 459    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 7 210 6 333 7 000
— muut tuotot 19 - -
Tuotot yhteensä 7 229 6 333 7 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 6 645 6 379 6 600
— osuus yhteiskustannuksista 2 886 2 462 2 900
Kustannukset yhteensä 9 531 8 841 9 500
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 302 -2 508 -2 500
Kustannusvastaavuus, % 76 72 74

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Liiketaloudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 2 158 1 374 2 100
— muut tuotot 266 74 250
Tuotot yhteensä 2 424 1 448 2 350
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 1 711 912 1 700
— osuus yhteiskustannuksista 594 466 600
Kustannukset yhteensä 2 305 1 378 2 300
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 119 70 50
Kustannusvastaavuus, % 105 105 102

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuustoimet (-71 htv) -3 237
Siirto momentilta 35.01.04 (1 htv) 60
Siirto momentille 35.10.22 -3 000
Siirto momentille 26.40.01 (-2 htv) -100
Siirto momentilta 32.01.01 (1 htv) 41
Siirto momentilta 32.30.01 (50 htv) 2 200
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -524
Palkkausten tarkistukset 3 366
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -1 000
Tasomuutos -33
Yhteensä -2 227

Lisäksi momentilta on siirretty kolmea henkilötyövuotta vastaava henkilöstö momentille 30.60.01. Henkilötyövuosien siirrolla ei ole määrärahavaikutusta.

Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan kertyvän 200 000 euroa momentille 12.32.30.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.63 ja 64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 203 938 000 euroon nähden on 2 241 000 euroa, mistä 2 200 000 euroa aiheutuu 50 henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 32.30.01. Henkilöt siirtyvät 1.1.2012 perustettavaan TE-asiakaspalvelukeskukseen. Lisäyksestä 41 000 euroa aiheutuu yhden henkilön palkkausmenojen siirrosta momentilta 32.01.01.


2012 talousarvio 206 179 000
2011 III lisätalousarvio 2 157 000
2011 talousarvio 208 406 000
2010 tilinpäätös 221 486 000

20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 575 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Siviilipalvelukseen hakeutuvien määrän arvioidaan olevan edellisvuosien tasolla. Koulutettavien määrää (henkilö/koulutuserä) pyritään aktiivisesti nostamaan, jotta odotusaika koulutukseen pääsyyn ja siviilipalveluksen aloittamiseen lyhenisi.

Ilman palveluspaikkaa jäävien siviilipalvelusvelvollisten määrää pyritään vähentämään edistämällä tarjolla olevien palveluspaikkojen määrän kasvua markkinoimalla aktiivisesti siviilipalvelusta potentiaalisille palveluspaikoille. Tämän lisäksi palveluspaikan hakemisprosessia tehostetaan yksilötasolla sekä koulutusjakson aikana että koulutusjakson jälkeen. Tavoitteena on, että jokaisesta erästä jää palveluspaikattomaksi alle 10 % velvollisista.

Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa jääneistä siviilipalvelusvelvollisista aiheutuneet ylläpitokustannukset olivat 320 551 euroa vuonna 2009 ja 380 447 euroa vuonna 2010. Valtaosa velvollisista siirtyi koulutuskeskuksesta suorittamaan työpalvelustaan muihin palveluspaikkoihin palveluspaikan löydyttyä.

  2010 2011 2011
  toteutuma arvio arvio
       
Siviilipalvelukseen hakeneet, henkilöä 2 388 2 400 2 400
Koulutetut, henkilöä 1 713 1 700 1 700
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa, henkilöä 216 150 150


2012 talousarvio 5 575 000
2011 talousarvio 5 575 000
2010 tilinpäätös 4 967 816

21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 426 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen

2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.

Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 6 500 000 euroa hallitusohjelman mukaisina säästöinä.


2012 talousarvio 4 426 000
2011 talousarvio 3 725 000
2010 tilinpäätös 2 139 990

29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 78 192 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.


2012 talousarvio 78 192 000
2011 III lisätalousarvio -800 000
2011 talousarvio 78 266 000
2010 tilinpäätös 73 926 850

60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin

2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Talousarvioesitykseen nähden momentin päätösosan toisen kappaleen kohta kolme on poistettu, koska 37 000 000 euron siirto huoltovarmuusrahastolle on tehty vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarvioesityksessä.


2012 talousarvio 20 000
2011 III lisätalousarvio 37 000 000
2011 talousarvio 20 000
2010 tilinpäätös

66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 10 007 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen

2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Pohjoismainen ydin- ja säteilyturvallisuusalan tutkimusyhteistyö 330 000
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu 2 000 000
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet 880 000
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon 350 000
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut 49 000
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu 3 069 000
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu 1 650 000
Kansainvälisen uusiutuvan energian neuvoston (IRENA) jäsenmaksu 100 000
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet 579 000
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille 1 000 000
Yhteensä 10 007 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Järjestöjen tuki- jäsenmaksusäästö (HO) -433
Tasomuutos 400
Yhteensä -33


2012 talousarvio 10 007 000
2011 talousarvio 10 040 000
2010 tilinpäätös 10 300 000

(95.) Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2011 talousarvio 10 000
2010 tilinpäätös 6 000