Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

01. Ansio- ja pääomatuloverot

Momentille arvioidaan kertyvän 7 860 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero, pääomatulovero sekä rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero.

Ennusteen perusteena on viimeisimmän valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2009 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2012 veroista on laadittu ottaen huomioon ennuste veronalaisten tulojen kehityksestä, vuosien 2010 ja 2011 kertymätiedot sekä veroperustemuutokset vuosina 2010—2012.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys
  2010 2011 ennuste 2012 ennuste
Veronalaiset tulot, taso ja muutos milj. € % milj. € % milj. € %
             
Ansiotulot, mistä 107 900 2 ½ 113 000 4 ½ 118 200 4 ½
— palkkatulot 74 000 2 77 700 5 80 900 4
— eläketulot 23 600 4 24 800 5 26 600 7
Pääomatulot1), mistä 9 400 20 10 000 6 ½ 10 500 5 ½
— luovutusvoitot 3 300 34 ½ 3 300 ½ 3 500 5
— osinkotulot 3 200 13 ½ 3 700 14 3 800 5

1) Pääomatulojen osalta myös vuoden 2010 luvut ovat ennusteita.

Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Vuonna 2012 palkkatulojen arvioidaan kasvavan noin 4 %, ja työllisyyden arvioidaan paranevan 15 000 henkilötyövuodella. Eläketulojen arvioidaan puolestaan kasvavan 7 % vuonna 2012. Työeläkeindeksin arvioidaan nousevan 3,6 % ja eläkeläisten lukumäärän kasvavan noin 1,7 % vuonna 2012.

Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Merkittävin pääomatuloerä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperikaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä. Talouskriisin seurauksena luovutusvoitot alenivat noin kolmanneksella vuosina 2008 ja 2009. Vuoden 2010 verotuksesta saatujen ennakkotietojen perusteella luovutusvoittojen arvioidaan kasvaneen lähes 35 % vuonna 2010. Vuonna 2011 luovutusvoittojen arvioidaan pysyvän suunnilleen vuoden 2010 tasolla, ja vuonna 2012 niiden ennustetaan hieman kasvavan.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2012 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verotusta koskevien lakien muuttamisesta. Ansiotuloveroperusteisiin tehdään 2,5 prosentin tarkistus, jolla pyritään estämään työn verotuksen kiristyminen kaikilla tulotasoilla. Lisäksi pienten työtulojen verotusta kevennetään kasvattamalla työtulovähennystä. Kunnallisverotuksen perusvähennystä korotetaan. Pääomaverokantaa korotetaan 28 prosentista 30 prosenttiin ja pääomatulovero muutetaan progressiiviseksi siten, että verokanta on 32 % pääomatulojen 50 000 euroa ylittäviltä osin. Yhteisetuuksien verokantaa nostetaan 26 prosentista 30 prosenttiin. Asuntolainan korkovähennysoikeutta rajataan siten, että vuonna 2012 vähennyskelpoista on 85 %, vuonna 2013 80 %, ja vuonna 2014 75 % asuntolainan koroista. Listautumattomien yritysten verovapaan pääomatulo-osingon enimmäismäärä alennetaan 90 000 eurosta 60 000 euroon. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää pienennetään. Luonnollisten henkilöiden lahjoitusvähennyksen määräaikaa jatketaan vuodella. Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien (ns. Kemera-tuki) verovapaus poistetaan. Niin sanotun avainhenkilölain eli ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverosta annetun lain (1551/1995) voimassa oloa jatkettaisiin neljällä vuodella. Muutosten vaikutus valtion tuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa. Perusvähennyksen korotuksella ei ole vaikutusta valtion verotuottoihin.

Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2012 vuoden 2011 talousarvioon verrattuna ja vuositasolla (milj. euroa)
  vaikutus vuonna 2012 vuositaso
     
Ansiotason nousua kompensoiva tarkistus veroperusteisiin -220 -240
Työtulovähennyksen kasvattaminen -105 -115
Pääomatuloverotuksen kiristäminen 70 162
Listaamattomien yritysten jakaminen osinkojen verotuksen kiristäminen 25 50
Asuntovelan korkovähennysoikeuden rajaaminen 48 801)
Kotitalousvähennyksen supistaminen 43 85
Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien verovapauden poistaminen 2 5
Yhteensä -126 -25
— josta verotuottoa lisäävät 184 370
— josta verotuottoa vähentävät -310 -395

1) Kun muutos täysimääräisesti voimassa vuonna 2014

Verovuosina 2010—2012 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa)
  2008
toteutuma
2009
toteutuma
2010
ennakkotieto
2011
ennuste
2012
ennuste
           
Progressiivinen tulovero 6 222 5 339 5 100 5 100 5 200
Pääomatulovero 1 869 1 336 1 650 1 800 2 100

Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana. Näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetyistä veroista. Suurin osa verovuoden verosta kertyy saman kalenterivuoden aikana ennakonpidätyksinä ja ennakoina. Seuraavana vuonna kertyvät ennakon täydennysmaksut ja osa jäännösverosta. Kertymää puolestaan pienentävät verotuksen valmistumisen jälkeen maksettavat ennakonpalautukset. Kertyneet verot tilitetään veronsaajille kuukausittain. Tilitys on verovuosikohtaista, ja veronsaajien osuudet ansio- ja pääomatuloveroista (jako-osuudet) vahvistetaan kullekin verovuodelle erikseen.

Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2012 (milj. euroa)
   
Ansio- ja pääomatuloverojen kertymät  
— samalta verovuodelta 6 973
— aikaisemmilta verovuosilta 485
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero 402
Yhteensä 7 796

Tuloarvion merkittävimmät riskit liittyvät pääomatuloennusteeseen sekä mahdollisiin jako-osuuksien oikaisuihin. Pääomatulot, etenkin luovutusvoitot, reagoivat talouden suhdanteisiin ansiotuloja voimakkaammin. Lisäksi niiden ennustamista vaikeuttaa se, että niistä saadaan suhteellisen vähän toteutumatietoa ennen verotuksen valmistumista. Vuoden 2012 talousarvioesitystä laadittaessa on käytettävissä lopulliset tiedot vuoden 2009 pääomatuloista ja ennakkotietoja vuoden 2010 pääomatuloista. Jos rahoitusmarkkinoiden epävarmuus jatkuu, luovutusvoitot saattavat jäädä huomattavastikin ennustettua alemmalle tasolle sekä vuonna 2011 että vuonna 2012. Vuoden 2011 luovutusvoittojen määrä vaikuttaa vuoden 2012 ansio- ja pääomatuloveron kertymään, koska vero luovutusvoitoista kertyy pääosin vasta verovuoden päättymistä seuraavana vuonna. Lisäksi pääomatulojen kehityksen poikkeaminen ennustetusta vaikuttaa veronsaajaryhmien jako-osuuksien arviointiin enemmän kuin ansiotuloverojen ennusteet. Valtio on pääomatuloveron ainoa veronsaaja, kun taas ansiotuloverojen veronsaajina ovat kaikki tilityskokonaisuuden veronsaajat.

Valtion jako-osuus on valtion verojen osuus ansio- ja pääomatuloverojen tilityskokonaisuuden veroista (valtion progressiivinen ansiotulovero, pääomatulovero, kunnallisvero, kirkollisvero ja sairausvakuutusmaksu). Verovuoden lopulliset verojen määrät ja niistä kullekin veronsaajalle kuuluvat osuudet tiedetään vasta verotuksen valmistuttua verovuotta seuraavan vuoden lokakuussa. Verovuoden aikana tilityksissä sovelletaan verotuloennusteisiin perustuvia arvioituja jako-osuuksia. Jako-osuuksia oikaistaan tarvittaessa ennusteiden muuttuessa verovuoden kuluessa. Lopullinen oikaisu veronsaajille tilitettyjen verojen määriin (ns. maksuunpanotilitys) tehdään verotuksen valmistuttua.

Ansio- ja pääomatuloveroihin kohdistuu 76 verotukea, joista 64:lle pystytään esittämään arvio tuen verotuottoa vähentävästä vaikutuksesta. Alla olevassa taulukossa on esitetty ansio- ja pääomaverotuksen verotukien valtion tuloverojen tuottoa alentava vaikutus. Monet taulukon tuista vähentävät lisäksi kunnallisveron, kirkollisveron sekä sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun tuottoa. Ansio- ja pääomaverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 13 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, noin 1,7 mrd. euroa) v. 2012, mistä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 6,5 mrd. euroa.

Valtion ansio- ja pääomatuloveron tuottoon kohdistuvat verotuet(milj. euroa)
  2010 2011 2012
       
Sosiaaliturva 1 215 1 280 1 390
— eläketulovähennys 170 170 170
— lakisääteisten eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksujen vähentäminen 755 820 880
— vapaaehtoisten eläkevakuutusmaksujen vähentäminen 100 100 105
— lapsilisien verovapaus 110 110 125
Asuminen ja ympäristö 3 255 3 305 3 355
— laskennallisen asuntotulon verovapaus 1 710 1 720 1 720
— oman asunnon myyntivoiton verovapaus 1 300 1 300 1 300
— asuntolainan korkovähennys 240 280 330
Teollisuus ja elinkeinot (mukana myös valtion pääomatuloveron tuottoa lisääviä yritystulon jakoon liittyviä verotukia) 175 215 225
— listaamattomien yritysten osinkohuojennus 295 330 340
Yleinen hallinto, liikenne, opetus, tiede ja kulttuuri 40 40 40
Ei eriteltävissä 1 155 1 270 1 320
Yhteensä 5 480 6 110 6 330


2012 talousarvio 7 860 000 000
2011 II lisätalousarvio 404 000 000
2011 I lisätalousarvio -291 000 000
2011 talousarvio 7 410 000 000
2010 tilinpäätös 6 495 559 953