Talousarvioesitys 2012
01. Ansio- ja pääomatuloverot
Momentille arvioidaan kertyvän 7 860 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion progressiivisen tuloveroasteikon mukaan maksettava vero, pääomatulovero sekä rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero.
Ennusteen perusteena on viimeisimmän valmistuneen verotuksen eli verovuoden 2009 ansio- ja pääomatuloverojen määrät. Ennuste vuoden 2012 veroista on laadittu ottaen huomioon ennuste veronalaisten tulojen kehityksestä, vuosien 2010 ja 2011 kertymätiedot sekä veroperustemuutokset vuosina 2010—2012.
Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioitu kehitys | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 ennuste | 2012 ennuste | ||||
Veronalaiset tulot, taso ja muutos | milj. € | % | milj. € | % | milj. € | % |
Ansiotulot, mistä | 107 900 | 2 ½ | 113 000 | 4 ½ | 118 200 | 4 ½ |
— palkkatulot | 74 000 | 2 | 77 700 | 5 | 80 900 | 4 |
— eläketulot | 23 600 | 4 | 24 800 | 5 | 26 600 | 7 |
Pääomatulot1), mistä | 9 400 | 20 | 10 000 | 6 ½ | 10 500 | 5 ½ |
— luovutusvoitot | 3 300 | 34 ½ | 3 300 | ½ | 3 500 | 5 |
— osinkotulot | 3 200 | 13 ½ | 3 700 | 14 | 3 800 | 5 |
1) Pääomatulojen osalta myös vuoden 2010 luvut ovat ennusteita.
Ansiotulojen merkittävin erä on palkkatulot, joiden kehitykseen vaikuttavat työllisyyden ja ansiotason kehitys. Vuonna 2012 palkkatulojen arvioidaan kasvavan noin 4 %, ja työllisyyden arvioidaan paranevan 15 000 henkilötyövuodella. Eläketulojen arvioidaan puolestaan kasvavan 7 % vuonna 2012. Työeläkeindeksin arvioidaan nousevan 3,6 % ja eläkeläisten lukumäärän kasvavan noin 1,7 % vuonna 2012.
Pääomatuloja ovat mm. luovutusvoitot, osinkotulot, vuokratulot sekä yritystulon pääomatulo-osuus. Merkittävin pääomatuloerä on luovutusvoitot, joita syntyy muun muassa arvopaperikaupasta ja joiden kehitys riippuu varallisuusarvojen kehityksestä. Talouskriisin seurauksena luovutusvoitot alenivat noin kolmanneksella vuosina 2008 ja 2009. Vuoden 2010 verotuksesta saatujen ennakkotietojen perusteella luovutusvoittojen arvioidaan kasvaneen lähes 35 % vuonna 2010. Vuonna 2011 luovutusvoittojen arvioidaan pysyvän suunnilleen vuoden 2010 tasolla, ja vuonna 2012 niiden ennustetaan hieman kasvavan.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2012 tuloveroasteikkolaiksi sekä laeiksi eräiden verotusta koskevien lakien muuttamisesta. Ansiotuloveroperusteisiin tehdään 2,5 prosentin tarkistus, jolla pyritään estämään työn verotuksen kiristyminen kaikilla tulotasoilla. Lisäksi pienten työtulojen verotusta kevennetään kasvattamalla työtulovähennystä. Kunnallisverotuksen perusvähennystä korotetaan. Pääomaverokantaa korotetaan 28 prosentista 30 prosenttiin ja pääomatulovero muutetaan progressiiviseksi siten, että verokanta on 32 % pääomatulojen 50 000 euroa ylittäviltä osin. Yhteisetuuksien verokantaa nostetaan 26 prosentista 30 prosenttiin. Asuntolainan korkovähennysoikeutta rajataan siten, että vuonna 2012 vähennyskelpoista on 85 %, vuonna 2013 80 %, ja vuonna 2014 75 % asuntolainan koroista. Listautumattomien yritysten verovapaan pääomatulo-osingon enimmäismäärä alennetaan 90 000 eurosta 60 000 euroon. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää pienennetään. Luonnollisten henkilöiden lahjoitusvähennyksen määräaikaa jatketaan vuodella. Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien (ns. Kemera-tuki) verovapaus poistetaan. Niin sanotun avainhenkilölain eli ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverosta annetun lain (1551/1995) voimassa oloa jatkettaisiin neljällä vuodella. Muutosten vaikutus valtion tuloverojen tuottoon on esitetty alla olevassa taulukossa. Perusvähennyksen korotuksella ei ole vaikutusta valtion verotuottoihin.
Ansio- ja pääomatuloverotukseen esitettävien veroperustemuutosten vaikutus valtion verotuottoon vuonna 2012 vuoden 2011 talousarvioon verrattuna ja vuositasolla (milj. euroa) | ||
---|---|---|
vaikutus vuonna 2012 | vuositaso | |
Ansiotason nousua kompensoiva tarkistus veroperusteisiin | -220 | -240 |
Työtulovähennyksen kasvattaminen | -105 | -115 |
Pääomatuloverotuksen kiristäminen | 70 | 162 |
Listaamattomien yritysten jakaminen osinkojen verotuksen kiristäminen | 25 | 50 |
Asuntovelan korkovähennysoikeuden rajaaminen | 48 | 801) |
Kotitalousvähennyksen supistaminen | 43 | 85 |
Kestävän metsätalouden rahoituslain mukaisten tukien verovapauden poistaminen | 2 | 5 |
Yhteensä | -126 | -25 |
— josta verotuottoa lisäävät | 184 | 370 |
— josta verotuottoa vähentävät | -310 | -395 |
1) Kun muutos täysimääräisesti voimassa vuonna 2014
Verovuosina 2010—2012 maksuunpantujen verojen määrät (milj. euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 ennakkotieto |
2011 ennuste |
2012 ennuste |
|
Progressiivinen tulovero | 6 222 | 5 339 | 5 100 | 5 100 | 5 200 |
Pääomatulovero | 1 869 | 1 336 | 1 650 | 1 800 | 2 100 |
Kunkin verovuoden ansio- ja pääomatulovero kertyy useamman kalenterivuoden aikana. Näin ollen momentin kertymä koostuu eri verovuosilta tilitetyistä veroista. Suurin osa verovuoden verosta kertyy saman kalenterivuoden aikana ennakonpidätyksinä ja ennakoina. Seuraavana vuonna kertyvät ennakon täydennysmaksut ja osa jäännösverosta. Kertymää puolestaan pienentävät verotuksen valmistumisen jälkeen maksettavat ennakonpalautukset. Kertyneet verot tilitetään veronsaajille kuukausittain. Tilitys on verovuosikohtaista, ja veronsaajien osuudet ansio- ja pääomatuloveroista (jako-osuudet) vahvistetaan kullekin verovuodelle erikseen.
Arvio valtion ansio- ja pääomatuloveron kertymästä vuonna 2012 (milj. euroa) | |
---|---|
Ansio- ja pääomatuloverojen kertymät | |
— samalta verovuodelta | 6 973 |
— aikaisemmilta verovuosilta | 485 |
Rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero | 402 |
Yhteensä | 7 796 |
Valtion jako-osuus on valtion verojen osuus ansio- ja pääomatuloverojen tilityskokonaisuuden veroista (valtion progressiivinen ansiotulovero, pääomatulovero, kunnallisvero, kirkollisvero ja sairausvakuutusmaksu). Verovuoden lopulliset verojen määrät ja niistä kullekin veronsaajalle kuuluvat osuudet tiedetään vasta verotuksen valmistuttua verovuotta seuraavan vuoden lokakuussa. Verovuoden aikana tilityksissä sovelletaan verotuloennusteisiin perustuvia arvioituja jako-osuuksia. Jako-osuuksia oikaistaan tarvittaessa ennusteiden muuttuessa verovuoden kuluessa. Lopullinen oikaisu veronsaajille tilitettyjen verojen määriin (ns. maksuunpanotilitys) tehdään verotuksen valmistuttua.
Ansio- ja pääomatuloveroihin kohdistuu 76 verotukea, joista 64:lle pystytään esittämään arvio tuen verotuottoa vähentävästä vaikutuksesta. Alla olevassa taulukossa on esitetty ansio- ja pääomaverotuksen verotukien valtion tuloverojen tuottoa alentava vaikutus. Monet taulukon tuista vähentävät lisäksi kunnallisveron, kirkollisveron sekä sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun tuottoa. Ansio- ja pääomaverotuksen verotukien arvioidaan vähentävän kaikkien veronsaajien verotuottoja yhteensä noin 13 mrd. euroa (sisältäen laskennallisen asuntotulon verovapaudesta muodostuvan verotuen, noin 1,7 mrd. euroa) v. 2012, mistä valtion veroihin kohdistuva vaikutus on noin 6,5 mrd. euroa.
Valtion ansio- ja pääomatuloveron tuottoon kohdistuvat verotuet(milj. euroa) | |||
2010 | 2011 | 2012 | |
Sosiaaliturva | 1 215 | 1 280 | 1 390 |
— eläketulovähennys | 170 | 170 | 170 |
— lakisääteisten eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksujen vähentäminen | 755 | 820 | 880 |
— vapaaehtoisten eläkevakuutusmaksujen vähentäminen | 100 | 100 | 105 |
— lapsilisien verovapaus | 110 | 110 | 125 |
Asuminen ja ympäristö | 3 255 | 3 305 | 3 355 |
— laskennallisen asuntotulon verovapaus | 1 710 | 1 720 | 1 720 |
— oman asunnon myyntivoiton verovapaus | 1 300 | 1 300 | 1 300 |
— asuntolainan korkovähennys | 240 | 280 | 330 |
Teollisuus ja elinkeinot (mukana myös valtion pääomatuloveron tuottoa lisääviä yritystulon jakoon liittyviä verotukia) | 175 | 215 | 225 |
— listaamattomien yritysten osinkohuojennus | 295 | 330 | 340 |
Yleinen hallinto, liikenne, opetus, tiede ja kulttuuri | 40 | 40 | 40 |
Ei eriteltävissä | 1 155 | 1 270 | 1 320 |
Yhteensä | 5 480 | 6 110 | 6 330 |
---|
2012 talousarvio | 7 860 000 000 |
2011 II lisätalousarvio | 404 000 000 |
2011 I lisätalousarvio | -291 000 000 |
2011 talousarvio | 7 410 000 000 |
2010 tilinpäätös | 6 495 559 953 |