Statsbudgeten 2008
5.4. Vetenskaps-, teknologi- och innovationspolitiken
Enligt regeringsprogrammet skall den offentliga finansieringen av forskning ökas i syfte att höja den nationella satsningen på forskning till 4 % av bruttonationalprodukten under valperioden. För att målet skall uppnås krävs att den privata sektorn samtidigt förbinder sig starkt till saken. Med hjälp av ökad finansiering skapas bl.a. strategiska kluster av spetskompetens och säkras en bred tillväxt i fråga om kompetens och innovationskapacitet. En styrning av finansieringen förbättrar produktiviteten och ökar arbetsplatserna. I anslutning till detta förbättras de finansiella och andra förutsättningarna för tillkomsten och tillväxten av forsknings- och teknologiorienterad företagsverksamhet. Arbetsfördelningen mellan de offentliga innovationsorganisationerna tydliggörs på både nationell och regional nivå.
Universitetens basresurser ökas allt igenom. Samtidigt breddas den finansiella basen. Alla universitet har redan möjlighet till fondekonomi. Donationer som stöder vetenskaplig verksamhet blir i stor utsträckning avdragbara. Universitetens ekonomiska autonomi stärks i och med att det är möjligt för universiteten att vara offentligrättsliga juridiska personer eller privaträttsliga stiftelser. Avsikten är att innovationsuniversitetet i huvudstadsregionen skall inleda sin verksamhet 2009. De planerade omställningarna förutsätter en totalreform av universitetslagen, som är under beredning.
En nationell strategi utarbetas för internationalisering av högskolorna. En professionell forskarkarriär utvecklas på grundval av en modell i fyra steg. Socialskydd har börjat ordnas för för stipendiater.
Inrättandet av arbets- och näringsministeriet vid ingången av 2008 stärker avsevärt teknologi- och innovationspolitiken. Parallellt med tekniska innovationer betonar regeringen även betydelsen av innovationer som gäller affärsverksamhet, formgivning och organisation. Det är främst finansieringen av forsknings- och utvecklingsarbete som ökas.
Omläggningen av statens sektorsforskning har inletts. Genom statsrådets förordning av den 14 juni 2007 har en delegation för statens sektorsforskning inrättats och den 28 juni 2007 har regeringen fattat ett principbeslut om att utveckla sektorsforskningen. Regeringen fattar behövliga beslut om strukturreformer i fråga om forskningsinstituten före utgången av 2008.
Europeiska unionens vetenskaps-, teknologi- och innovationspolitik befinner sig i en viktig fas. Forskningens sjunde ramprogram, som nyligen inleddes, och de nya verksamhetsmodeller som ingår i programmet innebär en avsevärd stärkning av det europeiska forskningsområdet. Särskilt intressanta ur finländskt perspektiv är Europeiska forskningsrådet (ERC), Europeiska teknologiinstitutet (EIT), de europeiska teknikplattformarna (ETP) och de gemensamma teknikinitiativen (JTI). Förutsättningen för att de startas upp och nyttiggörs fullt ut är att beslut fattas på EU-nivå i syfte att avgöra öppna finansieringsfrågor och åstadkomma ett fungerande horisontalt samarbete.
Tablå 16. Utvecklingen av de centrala anslagen för forskning och utvecklingsarbete, mn euro
2007 ordinarie budget |
2008 budgetprop. |
2007—2008 förändring |
2007—2008 förändring, % |
|
Universitet | 436 | 442 | 5 | 1 |
Statliga forskningsanstalter | 279 | 279 | -1 | 0 |
— varav statens tekniska forskningscentral | 73 | 77 | 4 | 6 |
Forskningsorganisationernas forskningsanslag, sammanlagt | 716 | 720 | 5 | 1 |
Finlands Akademi | 270 | 291 | 21 | 8 |
Teknologiska utvecklingscentralen | 504 | 526 | 21 | 4 |
Finansieringsorganisationer sammanlagt | 774 | 816 | 42 | 5 |
Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskningsverksamhet enligt lagen om specialiserad sjukvård | 49 | 49 | 0 | 0 |
Sammanlagt | 1 538 | 1 585 | 47 | 3 |
---|