Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

5.4. Tiede- ja teknologiapolitiikkaPDF-versio

Panostukset koulutukseen, tutkimukseen, teknologian kehittämiseen ja innovaatiotoiminnan tukemiseen ovat korkeatasoiseen tietoon ja osaamiseen perustuvan yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityksen keskeinen edellytys. Määrärahojen lisäämisen rinnalla resursseja on kyettävä kohdentamaan entistä selkeämmin kehityksen kannalta tärkeimpiin kohteisiin. Hallitus onkin edellyttänyt, että tiede- ja teknologianeuvoston johdolla laaditaan kansallinen strategia kansainvälisesti kilpailukykyisten tieteen ja teknologian osaamiskeskittymien ja huippuyksiköiden synnyttämiseksi ja vahvistamiseksi. Tutkimusinfrastruktuurien kehittämiseen ja kansallisen infrastruktuuripolitiikan luomiseen on panostettu vastaavalla tavalla.

Julkisen tutkimusjärjestelmän muun kehittämisen keskeiset hankkeet kohdistuvat korkeakoulujen rakenteelliseen ja toiminnalliseen uudistumiseen, valtion sektoritutkimuksen ja sen resurssien kohdentamiseen yhteiskunnan muuttuneiden tarpeiden mukaan sekä ammattimaisten tutkijanurien luomiseen. Tieteen ja teknologian kansainvälistäminen on kehittämistoimien läpikäyvä piirre.

Yliopistojen perusrahoitusta lisätään v. 2007 lakisääteisesti 20 milj. euroa. Innovaatiorahoituksen katvealueita sekä siemen- ja käynnistymisvaiheessa olevien teknologiayritysten rahoituspuutteita on ryhdytty poistamaan tutkimuksen rahoittamisen ja yksityisten pääomasijoittajien toiminnan väliin osuvalla julkisella riskirahoituksella.

Euroopan unionin käynnistyvä tutkimuksen 7. puiteohjelma tarjoaa suomalaisille tutkimusorganisaatioille ja yrityksille runsaasti uusia mahdollisuuksia, joita on hyödynnettävä ohjelman alusta saakka. Vuoteen 2013 ulottuva ohjelma on aikaisempia selvästi suurempi. Ohjelmaan sisältyy useita lupaavia avauksia kuten Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) toiminnan aloittaminen, eurooppalaisten teknologiayhteisöjen (ETP) perustaminen sekä yhteisten teknologia-aloitteiden (JTI) suunnittelu ja toteutus. Niiden kautta on mahdollista edistää eurooppalaista tutkimusaluetta (ERA) siten, että Eurooppaan kyetään luomaan toimivat tutkimus- ja innovaatiotoiminnan sisämarkkinat.

Taulukko 17. Keskeisten tutkimus- ja kehittämismäärärahojen kehitys, milj. euroa

  2006
varsinainen
talousarvio
2007
talousarvioesitys
2006—2007
muutos
2006—2007
muutos, %
         
Yliopistot 426 435 9 2
Valtion tutkimuslaitokset 269 274 5 2
— josta valtion teknillinen tutkimuskeskus 69 73 4 6
Tutkimusorganisaatioiden tutkimusmäärärahat, yhteensä 694 708 14 2
         
Suomen Akatemia 250 270 20 8
Teknologian kehittämiskeskus 478 498 20 4
Rahoitusorganisaatiot yhteensä 728 768 40 5
         
Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan 49 49 - -
Yhteensä 1 471 1 525 54 4
         
Venäjän velkakonversiosopimukseen liittyvät toimitukset1)   12    
Kaikki yhteensä 1 471 1 537 66 4

1) Suomen ja Venäjän federaation välisen velkakonversiosopimuksen mukaan Suomen entiseltä Neuvostoliitolta olevia velkasaatavia hoidetaan osittain tutkimukseen ja koulutukseen suuntautuvin laite- ja palvelutoimituksin. Suomeen toimitetaan vuosina 2006—2008 yhteensä noin 20 milj. euron arvosta tutkimusrahoitukseen laskettavia tavaroita ja palveluja. Toimitukset jakautuvat usealle hallinnonalalle. Suomen puolelta toimivaltainen viranomainen toimitusluettelosta ja hankekohtaisista arvoista sopimiseen on kauppa- ja teollisuusministeriö.