Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2005

09. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskusPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Tuotevalvontakeskuksen toiminta-ajatuksena on ehkäistä alkoholipitoisista aineista, tupakasta ja kemikaaleista aiheutuvia haittoja sekä edistää elinympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta.

Toimintaympäristön muutokset

Alkoholilainsäädännön muutoksella anniskelun ja vähittäismyynnin lupahallintotehtävät siirtyvät 2005 alusta virastosta lääninhallituksiin. Muutos lisää viraston ohjaustehtäviä. Samalla toimintaympäristöön vaikuttavat vuoden 2004 aikana tapahtuneet alkoholin maahantuontirajoitusten merkittävät helpotukset ja alkoholin vero- ja hintatason alentaminen. Virasto osallistuu valtioneuvoston 9.10.2003 antaman periaatepäätöksen pohjalta laadittavan nelivuotisen kansallisen alkoholiohjelman toteutukseen. Tupakkavalvontaan vaikuttaa olennaisesti valmisteilla oleva tupakkalainsäädännön muutos, johon sisältyy tupakan vähittäismyynnin luvanvaraistaminen. Kemikaalivalvonnassa virasto valmistautuu EU:n kemikaaliasetuksesta johtuviin toiminnallisiin muutoksiin sekä kemikaalien luokitus- ja merkintäjärjestelmän kansainvälistymiseen ja kriteerien muuttumiseen. Vuosina 2004—2005 Suomessa valmistellaan kansallinen kemikaaliohjelma, jolla linjataan suomalaista kemikaalipolitiikkaa ottaen huomioon sekä kansainvälisesti että EU:ssa kemikaalialalla tapahtuva kehitys. Tuotevalvontakeskus osallistuu ohjausryhmän työskentelyyn ja tarvittavien selvitysten tekemiseen.

Valmisteilla oleva geenitekniikkalain muutos tulee asettamaan virastolle sekä valvontaan että rekisterien ylläpitoon liittyviä tehtäviä, joihin on jo osittain varauduttu. Toiminnan täysimääräiset resurssitarpeet täsmentyvät lain sisällön varmistuessa.

Strategiset linjaukset

Tuotevalvontakeskus toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriön terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen tähtäävää strategiaa lupahallinnon, valvonnan ja vaikuttamisen sekä alue- ja paikallishallinnon ohjauksen kautta. Viraston toiminnassa on myös keskeisessä asemassa elinkeinotoimintaan kohdistuvan ohjauksen tehostaminen sekä harmaan talouden ja talousrikollisuuden ehkäiseminen. Virasto vaikuttaa elin- ja työympäristöön sekä kansalaisten terveydelle haitallisiin elämäntapoihin seuraamalla ja arvioimalla riskitekijöitä sekä tiedottamalla näistä.

Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2005

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle tulosalueittain seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy: Tuotevalvontakeskus pyrkii ehkäisemään alkoholin aiheuttamia haittoja edistämällä elinkeinonharjoittajien vastuullista toimintaa muun muassa omavalvontajärjestelmien avulla. Virasto koordinoi kansallisen alkoholiohjelman toteuttamista yhdessä lääninhallitusten kanssa ja pyrkii sitouttamaan kaikki alkoholielinkeinojen harjoittajat vapaaehtoiseen kumppanuussopimuksen mukaiseen toimintaan. Virasto tuottaa seurantaan tarvittavaa tietoa alkoholijuomien kulutuksesta. Alkoholijuomien anniskelun ja vähittäismyynnin lupahallintoa siirretään lääninhallituksille, jolloin ohjaustarve korostuu. Alkoholilain valvonnassa painopiste siirretään tehokkaaseen jälki- ja tuotevalvontaan ja tuntuviin seuraamuksiin rikkomustapauksissa. Virasto pyrkii torjumaan omaa käyttöä varten maahan tuodun alkoholijuoman kulkeutumista laittomasti elinkeinotoimintaan ja varmistamaan, että markkinoilla on vain säännösten mukaisia tuotteita. Nuorten alkoholinkäyttöä ehkäistään sekä tuetaan kansalaisten oikeutta päihteettömään ja häiriöttömään elinympäristöön käytettävissä olevin lupahallinnon ja valvonnan sekä vaikuttamisen keinoin. Paikallistason ohjausta ja koulutusta lisätään laajenevan seutukuntakokeilun yhteydessä.

Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy: Tuotevalvontakeskus ohjaa ja tukee valvontaviranomaisia tupakkalain tavoitteiden toteuttamisessa. Keskeisiä tavoitteita ovat ravintoloiden savuttomien tilojen varmistaminen ja tupakan alaikäisille myyntiä koskevan kiellon noudattaminen. Tupakkalain muutos tulee voimaan tullessaan lisäämään olennaisesti ohjaustehtäviä. Virasto valvoo tupakan mainontaa ja tupakkatuotteiden päällysmerkintöjä, savukkeiden koostumusta ja niitä poltettaessa syntyvien haitta-aineiden määriä ja vastaa näitä koskevasta tiedottamisesta.

Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy: Kemikaalien turvallisen käytön varmistamiseksi arvioidaan biosidien, kasvinsuojeluaineiden ja muiden kemikaalien vaaroja ja riskejä osana niiden hyväksymisjärjestelmiä. EU-yhteistyön puitteissa laaditaan suosituksia teollisuus- ja kuluttajakemikaalien terveysriskien vähentämiseksi. Kemikaalilainsäädännön noudattamisen valvonnalla varmistetaan, että kemikaalit täyttävät niille asetetut vaatimukset. Komissio koordinoi EU:n kemikaaliasetuksen toimeenpanoa edeltävänä siirtymäkautena työtä, jonka tavoitteena on valmistella ohjeita sekä teollisuudelle että viranomaisille asetuksen velvoitteiden täyttämiseksi. Osallistumalla tähän työhön virasto valmistautuu tuleviin uusiin tehtäviin.

Elinympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden edistäminen: Tuotevalvontakeskus ohjaa lääninhallituksia ja kuntia terveydensuojelulain valvonnassa. Virasto kehittää erityisesti elinympäristöön liittyvien terveysriskien arviointimenettelyjä sekä toimii riskien hallinnan asiantuntijavirastona. Geenitekniikkalain edellyttämässä kotimaisen tutkimustyön valvonnassa virastolla on keskeinen asema. Lisäksi virasto ryhtyy ylläpitämään eri toimijoiden yhteiskäytössä olevaa geenitekniikan rekisteriä.

Prosessit ja rakenteet

Tuotevalvontakeskus varmistaa muiden viranomaisten kanssa tehtävän valvontayhteistyön ja ohjauksen toimivuuden korostamalla yhteistyön tavoiteasettelua, tulossopimusten yhteensovittamista ja selkeää työnjakoa hallinnonalan sisällä. Alkoholin lupahallinto- ja valvontamenettelyihin liittyviä tiedonhankinta-, tiedonsiirto- ja yhteydenpitokanavia kehitetään. Alkoholihallinnon yhteistyöverkostoja eri sektoriministeriöiden hallinnonalalla kehitetään ja hyödynnetään. Biosidien, torjunta-aineiden ja muiden kemikaalien riskinarviointi toteutetaan yhteistyössä muiden asiantuntijaviranomaisten kanssa.

Tuotevalvontakeskus panostaa kehittyvään tietohallintoon ja tiedotukseen sekä toimivaan laatujärjestelmään.

Resurssit ja talous

Toimintamenojen ja toimintamäärärahan tasapainoa sekä siirtyvän määrärahan suuruutta seurataan vuosittain. Tuotevalvontakeskuksen henkilöstön kustannustietoisuutta lisätään kustannusvastaavuuslaskentaa ja tunnuslukuja kehittämällä. Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Viraston kokonaiskustannukset ja henkilötyövuodet jakautuvat tulosalueittain seuraavasti:

Viraston kokonaiskustannuksien ja henkilötyövuosien jakautuminen tulosalueittain
  2003 tilinpäätös 2004 tavoite 2005 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Tulosalue            
Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy 2 607 33 2 876 33 2 356 28
Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy 163 2 206 2 344 2
Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy 1 772 20 1 936 23 1 996 24
Elinympäristön terveellisyyden edistäminen 484 6 308 7 544 7
Talous-, henkilöstö- ja tietohallinto, ylin johto1) - 15 - 16 - 17
Yhteensä 5 026 76 5 326 81 5 240 78
Nettobudjetoitu toiminta            
Kemikaalien tuoterekisteri 643 13 667 12 700 12
Henkilöstö yhteensä   89   93   90

1) Kohdistettu muille tulosalueille.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttotulot on budjetoitu momentille 12.33.09. Tampereella sijaitsevan nettobudjetoidun kemikaalirekisterin menot katetaan ilmoitusten käsittelystä saatavilla maksuilla.

Kannattavuus

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus:

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
Suoritteiden myyntituotot 3 328 3 337 1 820
— lupa- ja valvontamaksut (alkoholilaki 55 §) 2 516 2 350 740
— kemikaalilain mukaiset maksut 801 977 1 070
— muut myyntituotot 11 10 10
Tuotot yhteensä 3 328 3 337 1 820
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 2 655 2 670 1 120
Tuotot yhteensä 3 328 3 337 1 820
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 3 385 3 580 2 080
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -57 -243 -260
Kustannusvastaavuus, % 98 93 88

21. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 930 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina kemikaalirekisterin rekisterimaksut.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
TA
2005
TAE
       
Tulot, maksullinen toiminta 673 667 700
Menot 5 546 5 714 5 630
— henkilöstömenot 3 935 4 084 3 898
— toimitilavuokrat 501 468 532
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 1 110 1 162 1 200
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 673 667 700
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 5 546 5 714 5 630
— toimintamenorahoitus, netto 4 873 5 047 4 930
33.53.50 Terveyden edistäminen 45 38 -
33.53.23 Terveysvalvonta - 45 60
12.26.99 Sisäasiainministeriön hallinnonalan muut tulot - - 550
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä 45 83 610
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 591    
— myönnetty 4 657    
— käytetty 4 873    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 375    

Bruttomenojen vähennys on 117 000 euroa, missä on otettu huomioon alkoholilupahallinnon alueellistamisesta aiheutuvana vähennyksenä 200 000 euroa. Määrärahan mitoituksessa on otettu edelleen huomioon EU-riskinarviointiin kohdistuvana menona 67 000 euroa, jota vastaavat tulot on otettu huomioon tulomomentilla 12.33.09.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.09.


2005 talousarvio 4 930 000
2004 talousarvio 5 047 000
2003 tilinpäätös 4 657 000