Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Finansministeriet
       05. Statskontoret
            21. Omkostnader
       40. Tullverket
       52. Statistikcentralen

Statsbudgeten 2003

05. StatskontoretPDF-versio

Förklaring:Statskontoret är ett diversifierat serviceverk med kvalitetsstyrning. Under 2002 har verksamheten vid Statskontoret organiserats i tre resultatenheter: Finansiering, Försäkring och Förvaltningens styrning. Vid Statskontoret finns dessutom enheten Koncernförvaltning, som producerar förvaltningstjänster för resultatenheterna.

Resultatenheten Finansiering ansvarar för statens upplåning och skötseln av statsskulden samt placeringen av statens kassamedel på ett så förmånligt sätt som möjligt på en godkänd risknivå i respektive marknadssituation. I enlighet med sitt uppdrag svarar enheten för den upplåning som likviditeten förutsätter och för de arrangemang med hjälp av vilka finansieringen på marknadens villkor och riskhanteringen i samband med statsskulden kan skötas i en ständigt föränderlig marknadssituation. Enheten sköter största delen av de lån och räntestöd som beviljas av statens medel samt en del av statsgarantierna. Enheten skall också bevaka statens rätt till kvarlåtenskap efter personer som avlidit utan arvingar.

Resultatenheten Förvaltningens styrning står för expertisen inom ekonomiförvaltningen och personaladministrationen och tillhandahåller statskoncernen service i form av centralt producerad information på statsplanet, samordnar förvaltningens dataproduktion och metoderna för hur denna utnyttjas, kontrollerar användningen av köpta tjänster samt producerar avgiftsbelagda tjänster. Målet är att enheten skall medverka till att ett sådant styrsystem uppkommer som resulterar i offentligt tillgängliga rapporter om verksamheten vid statliga verksamhetsenheter vilka framhäver statsförvaltningens ansvar för sin verksamhet inför kunderna inom förvaltningen och medborgarna.

Resultatenheten Försäkring sköter på ett tillförlitligt och konkurrenskraftigt sätt de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas lagstadgade arbetspensions-, olycksfalls- och skadeförsäkringar. Av enheten får de statliga verksamhetsenheterna mångsidiga tjänster som stöder hanteringen av personalrisker. Enheten betalar brottsskadeersättningar och sköter ersättningarna för skador ådragna i militärtjänst. Enheten är uppdelad i följande sektioner:

  • Pensioner, som beviljar och betalar arbetspensioner och familjepensioner till statens tjänstemän och arbetstagare samt till vissa andra yrkesgrupper som omfattas av det statliga pensionsskyddet.
  • Personalservice, som bistår statliga ämbetsverk och inrättningar med upprätthållande av de anställdas arbetsförmåga genom att tillhandahålla konsulttjänster, utbildning samt arbetarskydds- och rehabiliteringstjänster.
  • Skadeersättningar, som för statens del sköter utbetalningen av skadestånd som bygger på olycksfalls- och trafikförsäkringslagstiftningen, brottsskadeersättningar samt andra lagstadgade ersättningar och förmåner.
  • Veteranärenden, som sköter beviljandet och utbetalningen av ersättningar enligt lagen om skada, ådragen i militärtjänst till personer som sårats eller insjuknat i krig samt till deras makar, efterlevande makar och andra anhöriga.
  • Koordination av rehabiliteringsåtgärder, som sköter utvecklingen av rehabiliteringstjänsterna som en del av den statliga personalstrategin, koordineringen av rehabiliteringen inom Statskontoret, samarbetet med företagshälsovården samt den utbildning som gäller upprätthållande av arbetsförmågan i arbetsgemenskaperna.
  • Tjänster för statistisk matematik, som sköter kalkylerna i anslutning till pensions- och försäkringsärenden och den därtill hörande produktionen av datatjänster.

Samtidigt med den nya organisationsmodellen togs också en reviderad ledningsmodell i bruk, som grundar sig på balanserade styrkort och kriterierna för det europeiska kvalitetspriset. Styrmodellen är uppdelad på fyra styrområden: inom området inriktning granskas frågor som hänför sig till samhälleliga effekter och uppnåendet av strategiska mål, inom området kundrelation granskas frågor som hänför sig till utvecklandet av den kundinriktade verksamheten och till kundernas tillfredsställelse, inom området organisering av arbetet granskas frågor som hänför sig till hur processerna fungerar samt till hanteringen av projekt och leverantörssamarbete och inom området förutsättningar granskas frågor som gäller ekonomiska och andliga resurser, ledarskap och gemenskapsbild.

De centrala tyngdpunkterna i Statskontorets verksamhet enligt styrområde är följande:

Inriktning

Statens finansieringsbehov ombesörjs kostnadseffektivt på godkända risknivåer och så att betalningsberedskapen tryggas. Finansieringsåtgärderna vidtas effektivt utgående från en täckande analys. Vid utvecklandet av riskhanteringen granskas ställningen när det gäller finansieringsriskerna som en helhet med tanke på nettoskulden.

Utlåning och lånestöd administreras på ett tillförlitligt sätt och vid rätt tidpunkt. De kreditförluster som statens utlåning medför minimeras med beaktande av statens totala intresse.

Aktivt stöd ges för att offentligt tillgängliga rapporter om verksamheten vid statliga verksamhetsenheter skall framhäva statsförvaltningens ansvar för sin verksamhet inför kunderna inom förvaltningen och medborgarna.

Det ombesörjs att det ansvar och de risker inom statsekonomin som gäller egendom och personal sköts på en hög kvalitetsnivå på ett för staten förmånligt sätt och så att de kostnader som föranleds därav hänförs som kostnader för berörda enheter så att betalningen motiverar till en god riskhantering. Servicen utvecklas i enlighet med kundernas behov utan att dock åsamka staten ökade totala kostnader.

Ärenden som gäller ersättningar till och vård och rehabilitering av krigsinvalider, deras anhöriga, frontveteraner samt andra som deltagit i kriget ombesörjs i enlighet med klienternas föränderliga behov. I samarbete med den kommunala social- och hälsovården främjas anordnandet av service som hjälper veteranbefolkningen att leva ett självständigt liv samt ställs sakkunskapen i dessa uppgifter till förfogande för utvecklandet av den framtida åldringsvården.

Kundrelation

Statskontorets tjänster tillhandahålls på ett kundanpassat och högklassigt sätt och med gott resultat och samarbetet med kunderna är fortgående, smidigt och aktivt. Målet för samarbetet är att fortgående förbättra tjänsterna samt främja kvaliteten och överskådligheten.

Försäkringens servicekoncept utvecklas så att den totala hanteringen av kundorganisationernas personalrisker stöds genom att synergin mellan servicelinjerna utnyttjas. Förberedelser för uppnående av konsekvent avgiftsbelagda försäkringsprodukter inleds i syfte att förbättra kundinriktningen och göra kostnaderna mera överskådliga.

Organisering av arbetet

Processernas prestationsförmåga, som mäts med behandlingstider, rättidighet och nyckeltal för produktivitet, lönsamhet och kostnadsmotsvarighet samt med kriterierna för det europeiska kvalitetspriset, överensstämmer med överenskomna mål.

Förutsättningar

Statskontoret ombesörjer sin konkurrenskraft som arbetsgivare så att det för sina föränderliga behov har tillgång till motiverad samt kvantitativt och kvalitativt sett rätt personal, som har förbundit sig till Statskontorets mål.

Statskontorets ledningsförfaranden för total kvalitetsledning, process- och projektledning samt lagledning och tillämpningen och förbättrandet av dem utvärderas årligen med kriterierna för kvalitetspriset.

Datatekniken stöder Statskontorets serviceverksamhet, och tillämpningen av de möjligheter den ger skapar förutsättningar för utvecklande av servicen. Den datatekniska helhetsarkitekturen skall vara enhetlig och möjliggöra en kostnadseffektiv utveckling av datasystemen som motsvarar behoven.

Ändamålsenliga principer fastställs för skötseln av säkerheten när det gäller Statskontorets verksamhet, personal och information, och personalen informeras om dem och de upprätthålls i säkerhetsplanen och dataskyddsstrategin.

Inom de funktioner där sådana tjänster som utgår från kundernas behov produceras är målet sådana avgifter för tjänsterna som motsvarar kostnaderna, varvid kvalitetsnivån på tjänsterna dimensioneras årligen vid förhandlingar som förs med kunden. I fråga om produkter med karaktär av försäkring konstateras kostnadsmotsvarighetens utfall med flera års intervaller.

Statskontorets totalkostnader (1 000 euro)
  2001 2002 2003 2002/2003
  bokslut resultatmål budgetprop. förändring, %
         
Finansiering 10 354 12 263 12 586 3
Förvaltningens styrning 2 953 3 333 3 782 13
Försäkring 22 043 24 316 24 194 -1
Övriga slutprestationer som producerats för utomstående 527 383 392 2
Sammanlagt 35 878 40 295 40 954 2

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 34 919 000 euro.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 1 240 000 euro i överföring från moment 25.01.29 och 3 500 000 euro i överföring från moment 35.70.26.

Dessutom har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 230 000 euro i anskaffnings- och inrättningskostnader för det system för hantering och arkivering av verifikationerna i bokföringen samt den elektroniska fakturaförmedlingsservice som Statskontoret påbörjat år 2002 och som skall anskaffas till alla statens räkenskapsverk, samt 240 000 euro i omkostnader för det extra arbete som gottgörelsen av nedskärningen av folkpensionens basdel föranleder.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 41 145 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 1 225 000
Övriga omkostnader 39 920 000
Bruttoinkomster, inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 3 468 000
— offentligrättsliga prestationer 58 000
— övriga prestationer 3 410 000
Nettoutgifter 37 677 000
Anslag som överförs från
föregående år
-2 758 000
Anslagsbehov 34 919 000

Statskontorets preliminära resultatmål för år 2003:
    2001 2002 2003
Servicemål   utfall mål budgetprop.
         
Skador, ådragna i militärtjänst och veteranärenden        
Nya grundersättningar mån. 4 3 2,9
Rättelser av livränta mån. 3,2 2,3 2,5
Sjukhjälpstillägg mån. 2,1 1,7 1,9
Behandlingstiden för övriga ersättningar mån. 0,7 0,7 0,7
Skadeersättningar        
Behandlingstiden för olycksfallsersättningar dagar 32 26 30
Behandlingstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten dagar 13 15 15
Behandlingstiden för brottsskadeersättningar mån. 6,5 5,9 6,0
Behandlingstiden för övriga ersättningar dagar 30,3 20,2 27,5
Behandlingstiden för trafikskador i 80 % av besluten dagar 18 14 18
Pensioner        
Behandlingstiden för pensionsbeslut mån. 2 2 2
I 95 % av fallen börjar pension utbetalas under den månad som följer efter den då anställningen upphörde.        

Tabell med jämförelsetal för den avgiftsbelagda verksamheten
  2001 2002 2003 2003/2002
  utfall prognos uppskattning förändring, %
         
Intäkter (t€) 4 495 8 362 3 468 -59
         
Kostnader        
Särskilda utgifter (t€) 1 764 2 502 1 225 -51
Utgiftsskuld (t€) 2 731 5 860 2 243 -62
Andel av gemensamma kostnader (t€) 2 232 5 775 1 640 -72
Överskott/Underskott (t€) 499 85 603 609
Kostnader sammanlagt(t€) 3 996 8 277 2 865 -65
         
Jämförelsetal        
Överskott/Underskott, % av intäkterna 11 1 17  
Investeringar (t€) 49 885 100 -89
Investeringar, % av intäkterna 1 11 3  

Produktiviteten följs inom Statskontorets interna styrsystem och målet är att utveckla servicenivån.


2003 budget 34 919 000
2002 budget 33 062 000
2002 tilläggsb. 500 000
2001 bokslut 37 053 650

22. Statens pensionsnämnds omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 350 000 euro.


2003 budget 350 000
2002 budget 168 000
2001 bokslut 168 188